علائم نیش پشه آئدس، عامل تب دنگی که اخیرا شایع شده است

علائم نیش پشه آئدس، عامل تب دنگی که اخیرا شایع شده است


منبع: خبرنما

3

1402/5/30

08:01


تب دنگی یکی از عفونت‌های ویروسی است که معمولاً توسط ویروس دنگی با نیش پشه آئدس منتقل و فرد را مبتلا می‌کند. افراد زیادی اخیرا و بدون این که متوجه شوند توسط پشه آئدس گزیده شده‌اند. بنابراین بهتر است علائم نیش پشه آئدس را بدانیدا…

علائم نیش پشه آئدس، عامل تب دنگی که اخیرا شایع شده است

اگر می‌خواهید از شر نیش پشه آئدس و تب دنگی در امان بمانید حتما این مطلب را بخوانید تا در مورد علائم آن و نکات پیشگیرانه اطلاعات کامل داشته باشید. این فصل که هوا گرم و خشک است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و ناقل قرار می‌گیرید. تب دنگی یکی از این عفونت‌های ویروسی است که معمولاً توسط ویروس دنگی با نیش پشه آئدس منتقل و فرد را مبتلا می‌کند. افراد زیادی اخیرا و بدون این که متوجه شوند توسط پشه آئدس گزیده شده‌اند. بنابراین بهتر است علائم نیش پشه آئدس را بدانیدا!

شکل پشه آئدس

علائم نیش پشه آئدس

پشه آئدس معروف به ببرآسیایی است. این پشه کوچک رنگ تیره ای دارد که می‌توانید از روی شکل و لکه های سیاه و سفید روی پاهایش او را بشناسید. آئدس معمولاً افراد را درون خانه می‌گزد و در طول روز در آب تخم گذاری می‌کند.

بر خلاف اکثر پشه های دیگر، این پشه ها فعال هستند و عمدتاً در طول روز نیش می‌زنند، طبق مطالعات انجام شده، آن‌ها دو ساعت پس از طلوع و چند ساعت قبل از غروب آفتاب بیشترین فعالیت را دارند. همچنین آن‌ها معمولا ناحیه مچ پا و آرنج را می‌گزند.

با این که پشه‌های آئدس (Aedes) ترجیح می‌دهند در مناطقی با آب راکد تولید مثل کنند اما کف دوش مرطوب و مخازن توالت مستعدترین مناطق برای تولید مثل آن‌ها در نظر گرفته می‌شوند، زیرا به پشه‌ها اجازه می‌دهند در محل سکونت شما پرورش یابند. این پشه‌ها همچنین برای تولد مثل، ظروف آبی تیره رنگ که در سایه قرار دارند را انتخاب می‌کنند.

علائم نیش پشه آئدس یا علائم تب دنگی

علائم نیش پشه آئدس

اگر پشه آئدس شما را نیش بزند و به تب دنگی مبتلا شوید، حتما علائمی مانند تب شدید و ناگهانی همراه با سردرد شدید، بدن درد، گلودرد و بثورات پوستی خواهید داشت.

علائم دیگر مانند خارش، حالت تهوع و استفراغ که حاکی از التهاب کیسه صفرا یا التهاب کبد است نیز نشان دهنده گزیده شدن شما، توسط این پشه است.

با این حال اگر علائمی مانند بی‌قراری (کمبود اکسیژن در مغز)، درد شکم و مدفوع سیاه همراه با خونریزی GI، خونریزی جزئی از پوست، بینی، دهان و غیره داشتید، باید فوری به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت پیشگیرانه از بیماری پشه آئدس

علائم نیش پشه آئدس

برای پیشگیری از ابتلا به تب دنگی یا گزیده شدن توسط پشه آئدس، حتما به این نکات توجه کنید:

  • ابتدا باید مطمئن شوید که در هیچ نقطه ای از خانه، حمام و دستشویی شما آب راکد وجود ندارد و اگر فکر می‌کنید آب روی حمام یا دستشویی راکد می‌ماند، آن را تمیز کنید، زیرا پشه ها در داخل و اطراف آب ایستاده تخم می‌گذارند. سطل ها، لاستیک‌های کهنه، درب سطل زباله و هر وسیله دیگری که ممکن است باعث جمع شدن آب شود را برگردانید تا کامل خشک شوند.
  • اگر از کولر استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که به موقع آن را تمیز می‌کنید و تمام فیلترهای آن به درستی کار می‌کنند.
  • ظرف آب پرندگان و حیوان خانگی‌تان را به طور منظم خالی کنید، بشویید و خشک کنید و حتما آب آن را زود به زود تعویض کنید.
  • از حشره کش استفاده کنید. همچنین پودر حشره کش را در گوشه‌ای ترین قسمت های خانه‌تان مانند زیر تخت، پشت پرده، زیر مبل و غیره بپاشید.
  • حتما درب و پنجره را بسته نگهدارید و سعی کنید هنگام خارج شدن از خانه هم از کرم محافظ در برابر نیش پشه استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو