با نزدیک شدن به اربعین حسینی، زائران امام حسین (ع) کم کم آماده پیاده روی عظیم حسینی می شوند تا برای مراسم اربعین خود را به کربلای معلی برسانند. در این مسیر زائران باید لوازم و وسایل ضروری همراه خود داشته باشند تا راهپیمایی یا پیاده روی اربعین را به نحو احسن انجام دهند. به همین دلیل ما قصد داریم تا در این مطلب سلام دنیا،  وسایل ضروری، شرایط و مدارک لازم برای پیاده روی اربعین 1402 را در اختیار عاشقان و مشتاقان امام حسین (ع) قرار دهیم.

پیاده روی اربعین 1402 از کی شروع میشه

اربعین سال اربعین در سال 1402 برابر با چهارشنبه 15 شهریور مصادف با 20 صفر سال 1445 می باشد. در همین راستا کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین تاریخ شروع پیاده روی اربعین 1402 را اعلام کرده است. پیاده روی اربعین امسال در یک بازه زمانی 25 روزه از 27 مرداد تا 20 شهریور برابر با 25 صفر انجام می گیرد. اربعین حسینی 40 روز بعد از واقعه عاشورا می باشد.

پیاده روی اربعین 1402 از کی شروع میشه

تعداد عمودهای پیاده روی اربعین

مسافت پیاده‌ روی بین دو شهر نجف و کربلا حدود 80 کیلومتر است. در مسیر نجف به کربلا تعداد 1452 عمود وجود دارد که فاصله بین هر ستون 50 متر است. از حرم امام علی (ع) تا نقطه شروع پیاده روی اربعین نیز 200 عمود وجود دارد، بنابراین زائران اربعین باید از حرم امام علی (ع) تا بین الحرمین 1652 عمود را طی کنید.


حتما بخوانید: عکس پروفایل اربعین حسینی کربلا، زیبا و دخترانه


شرایط پیاده روی اربعین 1402

قدم اول: ثبت نام در سامانه سماح.

تمام متقاضیان شرکت در پیاده‌روی اربعین، باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند. زئران برای تهیه بلیط، دریافت گذرنامه زیارتی اربعین و دریافت ارز زیارتی، باید در این سامانه ثبت‌نام کنند. زائران می‌توانند به دو شیوه اینترنتی یا با مراجعه به دفاتر حج و زیارت در این سامانه نام‌نویسی را انجام دهند.

قدم دوم: جمع آوری مدارک لازم برای پیاده ‌روی اربعین

برای سفر به عراق در ایام اربعین لازم نیست ویزا تهیه کنید و زائران برای برای عبور از مرزهای ایران و عراق، باید مدارک شناسایی خود و گذرنامه (پاسپورت) را ارائه دهند.

شرایط پیاده روی اربعین 1402

قدم سوم: خرید بلیط اربعین 1402

لباس مناسب پیاده روی اربعین مردانه

  • چفیه با خود داشته باشید تا در طول مسیر آن را خیس کنید، و با کمک آن سر و صورت خود را خنک نگه دارید.
  • عینک آفتاب و کلاه لبه دار همراه خود داشته باشید.
  • پوشیدن شلوارهای گشاد و راحت به داشتن پیاده روی راحت تر کمک می کند،سعی کنید از پوشیدن شلوار تنگ و جذب پرهیز کنید.
  • تیشرت یا پیراهن خنک و آزاد بپوشید.
  • از کفش کتانی نرم و راحت استفاده کنید و از پوشیدن دمپایی پرهیز کنید.

حتما بخوانید: تاریخ شروع پیاده روی اربعین چه روزی است


کفش مخصوص پیاده روی اربعین

کفش مناسب برای پیاده روی یکی از مهمترین لوازم پیاده روی اربعین محسوب می شود. در صورتی که از کفش مناسب استفاده نکنید در طول پیاده روی با درد پا، تاول زدن و مشکلاتی از این قبیل مواجه می شوید. بنابراین سعی کنید یک کفش پیاده‌روی مناسب داشته باشید تا پیاده روی راحتی داشته باشید. بعضی از افراد توصیه می‌کنند برای راحتی، یک جفت دمپایی هم همراه خود داشته باشید و در مواقع نیاز از آن استفاده کنید.

کفش مخصوص پیاده روی اربعین

مدارک لازم برای پیاده روی اربعین

تنها مدارک لازم برای پیاده روی اربعین تهیه بلیت‌ها و گذرنامه و پاسپورت که می توانید از دفاتر پلیس 10+ تهیه کنید. می باشد. بهتر است مقداری ارز (دینار عراقی) هم با خود همراه داشته باشید. و فقط یک مدرک هویت ایرانی شناسنامه یا کارت ملی به همراه داشته باشید تا در صورت گم شدن پاسپورت ، قابل شناسایی باشید. 

به زائران عزیز توصیه می شود مدارکی مانند ، گواهینامه، دسته چک، کارت اعتباری و… را در این سفر همراه خود نداشته باشند.


حتما بخوانید: اعمال شب و روز اربعین و فضیلت آن


وسایل ضروری و مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

هر مسافرتی به وسایل خاص خود نیاز دارد.از آنجایی که هوای کشور عراق بشدت گرم است باید برای پیاده روی اربعین وسایل مناسبی به همراه داشته باشید تا در طول سفر کمتر دچار خستگی شوید. کمترین روز سفر برای پیاده روی اربعین 5 تا 6 روز است، پس باید به اندازه کافی لوازم مورد نیاز را با خود داشته باشید و در عین حال سعی کنید سبک سفر کنید تا هنگام پیاده روی دچار کمر درد و بدن درد نشوید. در ادامه برخی وسایل لازم برای پیاده روی اربعین را مشاهده کنید:

  • کوله پشتی با بندهای نرم 
  • کفش مناسب پیاده روی (کفی کفش ضخیم باشد تا در طول مسیر سنگی و خاکی پاها دچار آسیب نشود)
  • جوراب نخی (حداقل 2 یا 3 جفت)
  • لباس های خنک و نخی (حداقل از هر لباس 2 دست)
  • وسایل بهداشت فردی (مسواک، خمیردندان، وسایل بهداشت بانوان)
  • تنقلات خشک و سالم
  • نخ و سوزن
  • چفیه یا شال نازک 
  • کلاه لبه دار 
  • عینک آفتابی
  • کالسکه برای کودکان
  • قاشق و چنگال، لیوان

وسایل ضروری و مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

فاصله نجف تا کربلا

همانطور که در قسمت های بالا نیز گفته شد فاصله بین دو شهر نجف تا کربلا حدود 80 کیلومتر است که معمولا در سه روز طی می شود.یعنی روزی در حدود 26.5 کیلومتر مسیر را باید طی کنید و حدود 7 تا 8 ساعت پیاده روی خواهید داشت.

نقشه عراق

نقشه عراق

سخن پایانی:

سفر به کربلا و زیارت امام حسین ع آرزوی همه شیعیان است،پیاده روی عظیم و باشکوه اربعین این فرصت را برای دوست داران اهل بیت به خصوص امام حسین (ع) فراهم کرده است.به همین دلیل هر ساله زائران زیادی برای انجام این پیاده روی باشکوه خود را به مسیر نجف تا کربلا می رسانند.با توجه به شرایط آب و هوایی کشور عراق بهتر است زائران محترم برخی شرایط و لوازم های مورد یاز که در این مطلب به آنها اشاره کردیم را به همراه خود داشته باشند تا در طول مسیر کمترین خستگی را احساس کنند.