هند به سلامت به مقصد رسید | سفر هند به قطب جنوب ماه

4

1402/6/2

10:49


هند به سلامت به مقصد رسید | سفر هند به قطب جنوب ماه

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

هند پس از آمریکا، شوروی و چین به چهارمین کشوری تبدیل شد که فضاپیمای خود را روی سطح ماه فرود آورده است. دقایقی پیش فرودگر Vikram که بخشی از مأموریت Chandrayaan-3 است، فرود نرم خود را روی سطح قمر زمین با موفقیت به انجام رساند تا دستاوردی بزرگ را برای این کشور بزرگ آسیایی حاصل کند.

مأموریت Chandrayaan-3 در تاریخ 23 تیرماه از زمین پرواز کرد و 14 مردادماه به مدار ماه وارد شد. ماه‌نشین Vikram در تاریخ 26 مردادماه از ماژول پیشران خود جدا شد و امروز بالاخره فرود نرم خود را با موفقیت روی سطح ماه به انجام رساند.

ماه‌نشین هند فاقد سرنشین است و صرفاً یک کاوشگر کوچک به نام Pragyan را در قمر زمین پیاده خواهد کرد. این نخستین‌بار است که اگرچه نه خود انسان، ولی تجهیزات ساخت دست بشر به قطب جنوب ماه می‌رود.

دومین تلاش هند برای فرود روی ماه موفقیت‌آمیز بود

مأموریت امروز دومین تلاش هند برای فرود روی ماه بوده است. این کشور اولین‌بار در سال 2019 تلاش کرد به این مهم دست یابد، اما در این زمینه موفق نبود. مأموریت Chandrayaan-2 با مشکلاتی مواجه شد که درنهایت به سقوط ماه‌نشین آن‌ها روی سطح این کره منجر گردید.

Chandrayaan-3 برای جلوگیری از بروز مشکلات مأموریت قبلی، از سنسورها، نرم‌افزارها و سامانه‌های پیشران بهتری بهره گرفته بود. سازمان فضایی هند همچنین شبیه‌سازی‌ها و آزمایش‌های بیشتری را انجام داده بود تا از موفقیت این مأموریت مطمئن شود.

این فرودگر حالا در کنار کاوشگر Pragyan قرار است آزمایش‌های علمی مختلفی را در ماه انجام دهند. Vikram به بررسی لرزه‌های ماه، پلاسمای نزدیک سطح، دمای ماه، رسانایی گرمایی، ترکیب عناصر مختلف و غیره خواهد پرداخت. کاوشگر Pragyan هم به بررسی خاک و سنگ‌های روی این کره می‌پردازد. پیش‌بینی شده است که طول عمر مأموریت Chandrayaan-3 به‌اندازه یک شبانه‌روز ماه، یعنی معادل 14 شبانه‌روز در زمین باشد.

چند روز قبل روسیه هم با مأموریت Luna-25 سعی داشت زودتر از هند در قطب جنوب ماه فرود بیاید، اما در این راه شکست خورد و اعلام شد که ماه‌نشین آن‌ها در قمر زمین سقوط کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو