بورس چیست؟

3

1402/6/4

00:36


بورس چیست

سرمایه‌گذاری در بورس یکی از شیوه‌های پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری است که به افزایش سرمایه و ایجاد درآمد پایدار می‌انجامد و با داشتن دانش و استراتژی مناسب، می‌توان در این بازار به نتایج قابل توجهی دست یافت. در این مقاله قصد داریم درباره مفاهیم اولیه بازار بورس، مزایا ارکان‌ها و نهادهای بازار بورس صحبت کنیم.

بورس به چه معناست؟

بازار بورس بازاری است که در آن دارایی‌های واقعی و مالی قیمت‌گذاری و خرید و فروش می‌شوند. این بازار برای جمع‌آوری سرمایه‌ها و پس‌اندازهای کوچک برای انجام فعالیت‌های اقتصادی به وجود آمده است. کارکردهای اصلی بازار بورس شامل مدیریت انتقال ریسک، شفافیت بازار، کشف قیمت و ایجاد بازار رقابتی است.

انواع بازار بورس در ایران

به طور کلی بازار بورس در کشور ایران به ۴ بازار مختلف دسته‌بندی می‌شود:

بورس کالا

بورس کالا ، یک پلتفرم قانونی و شفاف است که برای تبادل مواد خام مختلف از جمله فلزات، نفت و محصولات کشاورزی به کار می‌رود.

بورس اوراق بهادار

در بازار بورس یا همان بازار اوراق بهادار، فضایی برای خرید و فروش دارایی‌های مختلف وجود دارد. این دارایی‌ها شامل سهام شرکت‌هایی هستند که در بازار سرمایه پذیرفته شده‌اند، اوراق مشارکت و… هستند. بازار بورس به دو بخش اول و دوم تقسیم می‌شود.

بورس انرژی

بازار بورس انرژی، محلی است که معاملات مرتبط با حامل‌های انرژی از جمله نفت، گاز، برق و سایر اوراق بهادار مرتبط با آن‌ها صورت می‌گیرد.

فرابورس

بازار فرابورس، بازاری است که در آن معاملات مرتبط با اوراق بهادار شرکت‌هایی که شرایط ورود به بازار بورس را ندارند، صورت می‌گیرد. با وجود ساختار ساده‌تر، فرابورس همچنان به عنوان یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی به شمار می‌آید.

بورس

مزایای بورس چیست؟

در کنار ایجاد زمینه‌ای مناسب برای فعالیت‌های مالی و کسب سود، از جمله مزایای سرمایه ‌گذاری در بورس می‌توان به شفافیت بالای عملکرد شرکت‌ها و ارائه گزارش‌های متعدد، نظارت مستقیم سازمان بورس و ارواق بهادار بر روند معاملات، برخورداری از حمایت قانونی در معاملات در صورت بروز تخلف، امکان فعالیت مستقیم و غیرمستقیم برای بهره‌مندی از رشد بازار، حفظ ارزش دارایی سرمایه‌گذاران در برابر اثر مخرب تورم، نقدشوندگی بالای دارایی‌ها در بازار بورس، به کارگیری سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه، برخورداری از برنامه‌های مختلف معافیت مالیاتی و..‌. اشاره کرد.

چگونه می‌توان در بورس سرمایه‌گذاری کرد؟

اولین قدم برای سرمایه‌گذاری در این بازار احراز هویت در سامانه سجام است. پس از آن می‌توانید اقدام به دریافت کد بورسی نمایید .( نحوه دریافت کد بورسی )

آشنایی با مفاهیم اولیه بورس

شناخت مبانی اولیه بازار بورس را می‌توان یکی از دلایل موفقیت در آن دانست. از جمله مهم‌ترین اصطلاحات در بازار بورس عبارتند از:

کد بورسی

برای شرکت در بازار سرمایه، همه کاربران باید با یک کد بورسی منحصر به فرد شناسایی شوند. این کد شامل سه حرف اول نام خانوادگی و پنج عدد تصادفی است. هر کاربر تنها یکبار مجاز به دریافت این کد است و در صورت فراموشی آن، امکان بازیابی وجود دارد.

نماد معاملاتی

در اینجا برای سهولت در معاملات سهام در بورس، هر شرکت دارای یک نماد معاملاتی است که از نام شرکت و صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند، تشکیل شده است. بنابراین، با جستجوی نماد معاملاتی هر شرکت، می‌توان معامله سهام آن را در سامانه‌های معاملاتی انجام داد.

شاخص بورس

شاخص بورس، یک معیار است که وضعیت کلی بازار بورس و تغییراتی که در این بازار در بازه‌های زمانی مختلف رخ می‌دهد را نمایش می‌دهد. سرمایه‌گذاران برای بررسی ابعاد مختلف تغییرات بازار سرمایه از معیارهای مختلفی مانند شاخص کل قیمت، شاخص بازده نقدی، شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر، شاخص هم‌وزن و… استفاده می‌کنند.

کارگزار ناظر

تراکنش‌های بازار سرمایه در ایران، توسط شرکت‌های کارگزاری انجام می‌شود. یکی از اولین قدم‌ها برای فعالیت در بورس و انجام معاملات در این بازار، انتخاب یک کارگزار ناظر پس از دریافت کد بورسی است.

کارگزاری بورس

ارکان و نهادهای بورسی

نهادهای مختلفی در راستای بازار سرمایه ایران فعالیت می‌کنند که عبارتند از:

شورای عالی بورس

وظیفه اصلی این نهاد بر عهده دارایی وزیر امور اقتصاد در رتبه یک شورا است، همچنین وزیر بازرگانی، رئیس بانک مرکزی، روسای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون و سازمان بورس و اوراق بهادار در رتبه دوم شورا قرار دارند. سخنگوی سازمان هم سمت سوم شورا را تشکیل می‌دهد. تشکل‌های حرفه‌ای بازار و چهار نفر خبره مالی از بخش خصوصی در شورا حضور دارند که انتخاب آنها با مشاوره و تأیید وزیر امور اقتصاد و دارایی و هیئت وزیران صورت می‌گیرد.

سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار نهادی است که تحت نظارت هیئت مدیره ۵ نفره از کارشناسان بخش غیردولتی فعالیت می‌کند. این افراد با حسن شهرت و تجربه در رشته‌های مالی، با پیشنهاد رئیس شورای عالی بورس و تصویب این شورا انتخاب می‌شوند. سازمان بورس و اوراق بهادار، از جمله اهداف خود را تدوین قوانین و مقررات مشخص و نظارت بر اجرای آن‌ها، زیر نظر شورای عالی بورس قرار داده‌اند.

بورس اوراق بهادار تهران

بورس اوراق بهادار تهران یکی از ارکان پررنگ و مهم در بازار سرمایه ایران است. این نهاد، به عنوان یک شرکت سهامی عام انتفاعی، مسئولیت اجرای عملیات بورس اوراق بهادار را بر عهده دارد.

وبسایت‌های کاربردی برای فعالان بازار بورس

برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس شما باید اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل این بازار را از منابع معتبری به دست آورید. به همین جهت در ادامه وب سایت‌های کاربردی برای فعالان بازار بورس را معرفی کنیم:

سایت مدیریت فناوری بورس تهران

وب سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس www.tsetmc.com یکی از مکان‌های کامل و جامع برای دریافت اطلاعات درباره نمادهای معاملاتی است. سرمایه‌گذاران می‌توانند از این سایت برای دست پیدا کردن به نمودارهای مربوط به معاملات سهام، اطلاعات درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری، وضعیت بازارهای مختلف بورس و… استفاده کنند.

خبرگزاری بازار سرمایه ایران

سایت www.sena.ir یکی از سایت‌هایی است که این نیازها را برآورده می‌کند و اخبار و اطلاعات مربوط به بازار سرمایه را منتشر می‌کند. با مراجعه به این سایت، سرمایه‌گذاران می‌توانند به طور مداوم از جریان‌ها، رویدادها و تغییرات بازار آگاه شوند و تصمیمات بهتری بگیرند.

وبسایت فرابورس ایران

بازار فرابورس یکی از بازارهای مهم در اقتصاد ایران است و وبسایت آن به آدرس www.ifb.ir است. در این وبسایت می‌توانید اطلاعات مربوط به شرکت‌های فعال در فرابورس، قوانین و مقررات، آیین‌نامه های مختلف فرابورس، اطلاعات نمادها و بسیاری از دیگر موارد را مشاهده کنید.

گروه مالی کاریزما، مطمئن‌ترین راه برای سرمایه ‌گذاری

حالا که با بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری آشنا شدید؛ در ادامه می‌خواهیم به شما گروه مالی کاریزما را معرفی کنیم. این شرکت دارای زنجیره کاملی از خدمات مالی بوده و با داشتن بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد ریال دارایی، متنوع‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار دارد. فرقی ندارد که قصد سرمایه‌ گذاری در صندوق طلا، خرید طلا، سرمایه‌ گذاری در مسکن، خودرو و… را داشته باشید. زیرا کاریزما به عنوان یک هلدینگ مالی با تجربه، در زمینه بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. این شرکت آماده ارائه خدمات متنوع خود به مشتریان حقوقی و حقیقی است.

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری در بورس به دلیل قابلیت کسب درآمد بالا و ریسک قابل قبول، جذابیت بسیاری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. برای دستیابی به موفقیت در این بازار، تحلیل دقیق و عمیق از شرکت‌ها و بازار، داشتن استراتژی‌های مناسب و صبر و حوصله بسیار مهم هستند. با رعایت این نکات و قراردادن منابع مالی مناسب، سرمایه‌گذاران می‌توانند عملکرد خوبی را در بورس داشته باشیم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو