مدیاتک با تراشه دایمنسیتی 9300 هوش مصنوعی را به گوشی‌های پرچمدار می‌آورد

منبع: تکراتو

3

1402/6/6

22:00


تراشه دایمنسیتی 9300 قادر است هوش مصنوعی مولد را به گوشی‌های هوشمند بیاورد. بدین‌وسیله صنعت موبایل نیز دچار تغییر و تحولاتی خواهد شد.

مدیاتک با تراشه دایمنسیتی 9300 هوش مصنوعی را به گوشی‌های پرچمدار می‌آورد

تراشه دایمنسیتی 9300 قادر است هوش مصنوعی مولد را به گوشی‌های هوشمند بیاورد. بدین‌وسیله صنعت موبایل نیز دچار تغییر و تحولاتی خواهد شد.

در خبرها آمده است که غول‌های صنعت نیمه‌هادی مانند کوالکام و مدیاتک با متا وارد یک همکاری تجاری شده و این دو شرکت تولیدکننده پردازنده موبایل قصد دارند، هوش مصنوعی مولد متا را وارد گوشی‌های هوشمند پرچمدار کنند. ظاهراً قرار است که غول‌های نیمه‌هادی ذکر شده از مدل مولد Llama 2 در گوشی‌های هوشمند استفاده کنند. البته اولین نمونه از این همکاری قرار است در تراشه دایمنسیتی 9300 دیده شود.

بیشتر بخوانید: تراشه مدیاتک دایمنسیتی 6100 پلاس معرفی شد

تراشه دایمنسیتی 9300 به‌ هوش مصنوعی مولد تجهیز می‌شود

مدیاتک و کوالکام اخیراً توضیحاتی درمورد پیشرفت‌های تکنولوژیک خود و همکاری با متا ارائه داده‌اند. هر دو غول صنعت نیمه‌هادی، برنامه‌هایی برای پیاده‌سازی مدل زبان بزرگ Llama 2 متا روی گوشی‌ و تبلت مجهز به تراشه‌های پرچمدار آینده‌ خود دارند.

سیستم-روی-چیپ (SoC) پرچمدار بعدی مدیاتک اواخر سال جاری با نام Dimensity 9300 معرفی خواهد شد. این پردازنده از پشته‌ نرم‌افزاری بهینه‌شده برای اجرای Llama 2 و سخت‌افزار ارتقایافته برای بهبود عملکرد برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی مولد بهره خواهد برد.

کوالکام نیز ماه گذشته از برنامه‌های مشابه مدیاتک برای تراشه‌های پرچمدار آینده‌اش رونمایی کرد که نشان از گرایش صنعت به اجرای هوش مصنوعی مولد روی دستگاه‌های همراه دارد؛ اقدامی که احتمالاً روی قیمت گوشی و قیمت تبلت های مجهز به این فناوری تأثیر خواهد گذاشت.

تراشه دایمنسیتی 9300 به‌ هوش مصنوعی مولد تجهیز می‌شود

براساس اعلام مدیاتک، یکی از مزیت‌های کلیدی نوآوری‌های اخیر این شرکت در تراشه‌های پرچمدار، بهبود حریم‌خصوصی است. اجرای وظایف هوش مصنوعی مولد به‌صورت محلی یعنی برای پردازش‌ داده‌های کاربران نیاز نیست آن‌ها را به سرور ارسال کرد و این امر می‌تواند به بهبود اقدامات امنیتی و کنترل بیشتر بر اطلاعات شخصی کمک کند.

جزئیات فاش‌شده از Dimensity 9300، تغییرات قابل‌توجهی در طراحی این تراشه را نشان می‌دهد که ازجمله می‌توان به هسته‌های Cortex X4 و Cortex A720 شرکت ARM و پردازنده‌ گرافیکی Immortalis-G720 اشاره کرد. این ترکیب فنی نشان از تعهد بسیار بالای مدیاتک برای ارائه‌ تجربه‌ هوش مصنوعی قدرتمند و کارآمد دارد که مستقیماً روی دستگاه‌های همراه مثل گوشی‌های هوشمند اجرا می‌شود.

پیشرفت‌های اخیر شرکت‌هایی مثل مدیاتک نشان‌دهنده‌ گامی مهم در مسیر ساخت گوشی‌های هوشمند قدرتمندتر است که به حریم‌خصوصی کاربران بیشتر اهمیت می‌دهند. از آن‌جا که کوالکام و مدیاتک هردو به‌ ارائه‌ قابلیت‌های هوش مصنوعی روی دستگاه‌های همراه روی آورده‌اند، کاربران تا پایان سال ۲۰۲۳ می‌توانند منتظر فناوری‌های موبایلی ایمن‌تر و قدرتمندتر مبتنی‌بر این فناوری باشند.

باتوجه به نگرانی‌های بسیار زیادی که درمورد حریم‌خصوصی و امنیت داده‌ها مطرح است، اطلاعیه‌هایی مثل ادغام هوش مصنوعی با تراشه‌های موبایلی، بسیار خوشحال‌کننده به‌نظر می‌رسند. همکاری با متا برای ارائه‌ هوش مصنوعی مولد به‌صورت محلی روی گوشی‌های هوشمند احتمالاً استاندارد جدیدی در این صنعت ایجاد خواهد کرد و امکان دارد طی سال‌های آینده به ایجاد نوآوری‌های بیشتر منجر شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تجهیز تراشه دایمنسیتی 9300 به هوش مصنوعی مولد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: زومیت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو