بازار وارادات خودرو امروز کولاک کرد! | به هر ایرانی یک خودرو خارجی با اقساط بلندمدت داده می شود!!

3

1402/6/7

08:52


بازار وارادات خودرو امروز کولاک کرد! | به هر ایرانی یک خودرو خارجی با اقساط بلندمدت داده می شود!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در طرح فروش فوری سایپا قرعه کشی حذف شده و روند جدیدی اتخاذ شده است.طرح فروش فوری سایپا  نیازمند مدارک تکمیل کننده جهت ثبت نام در سایت است. همیشه برای ثبت نام فروش فوری سایپا، زمان محدود و مشخصی در نظر گرفته می شود.​در طرح فروش فوری سایپا به نظر می رسد خودرو های وارداتی جدید در این طرح عرضه می شوند. افراد برای ثبت نام در طرح فروش فوری سایپا، باید واجد شرایط مورد نظر باشند.

در حالی که اوایل مردادماه، قانون واردات خودروهای کارکرده یا همان قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور و سپس از سوی رئیس جمهور به وزارت صمت و کشور، ابلاغ شد، حال در آخرین روز‌های باقی مانده از مهلت قانونی برای تدوین و تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده، خبر‌ها از نهایی شدن آیین نامه از سوی وزارت صمت و ارسال آن به هیات دولت حکایت دارد؛ آیین نامه‌ای که به گفته رشیدی کوچی نماینده مجلس، اقدامات موثری را برای بازار خودرو به همراه خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرده است، در این باره گفته است: این آیین نامه که در وزارت صمت تنظیم شده، شامل هشت ماده است و برای آن زحمت زیادی کشیده است و امیدواریم عینا در هیات دولت به تصویب برسد.

فروش فوری سایپا

جلال رشیدی کوچی در ادامه بیان داشته است: در یکی از مواد این آیین نامه تاکید شده که عمر خودرو‌های وارداتی، با در نظر گرفتن گواهی از سازمان ملی استاندارد و شماره vin، در زمان ورود به گمرک کمتر از پنج سال باشد. وی همچنین پیرامون این ابهام که برخی انتقاد دارند خودرو‌های اسقاطی و فرسوده خارجی قرار است وارد کشورمان شود، گفت: سقف این خودرو‌ها با عمر پنج سال است؛ یعنی از یک روز کارکرد تا سقف پنج سال.

وی افزود: در ماده دیگری در خصوص دلیل واردات خودرو‌های کارکرده توضیح داده و تاکید شده است: گروهی متشکل از وزارت صمت و اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، بنا به ضرورت و بر اساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، سالانه سقف تعدادی و ارزشی خودرو‌های کارکرده را مشخص می‌کند تا مشخص شود در هر سال چه تعداد خودرو با چه ارزش دلاری باید وارد کشور شود.

وی افزود: نکته اساسی در خصوص واردکنندگان حقیقی یعنی مردم نیز این است که اشخص حقیقی می‌توانند نسبت به ورود یک دستگاه خودرو به ازای هر کد ملی توسط همان فرد و بدون نیاز به ثبت سفارش، از محل سپرده ارزی خود که به تایید بانک مرکزی رسیده باشد و با رعایت سایر قوانین و مقررات، اقدام نمایند؛ یعنی اشخاص حقیقی هم می‌توانند برای خودشان یک خودروی کارکرده وارد کنند.

وی تاکید کرد: در ماده ۷ اشاره شده که واردکنندگان خودرو به ازای هر خودروی کارکرده که به کشور وارد می‌شود، باید یک خودروی فرسوده اسقاط و از رده خارج شود. هم اکنون در کشورمان نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده و قابل اسقاط وجود دارد؛ البته این الزام باید از سوی دولت وجود داشته باشد تا اتفاقی نیفتد که خودرو‌های فرسوده با قیمت بالایی خرید و فروش شود.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان و عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس در پایان گفت: در این آیین نامه، سقف دلاری و سقف حجم موتور در نظر گرفته نشده، که تصمیم خوب و مناسبی است. هرچند ضرورت دارد تا تعرفه‌های واردات خودرو نیز پلکانی و منصفانه در نظر گرفته شود و دولت نسبت به این مساله، دقت ویژه‌ای داشته باشد.

فروش فوری سایپا

هشدار مهم به خریداران از واردات خودرو کارکرده 

رئیس پلیس راهور فراجا هشدار داد که تا زمان تعیین ضوابط واردات خودرو در هیئت دولت، مردم از خرید وسفارش خودروهای وارداتی دست دوم یا صفر کیلومتر اجتناب کنند.

به نقل از فارس، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به مصوبه واردات خودروهای دست دوم اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی واردات خودروهای دست دوم را تصویب و به دولت ابلاغ کرد. دولت نیز به وزارت صمت ابلاغ کرده است که خودروهای دست دوم وارد شود اما فعلا سازوکار آن مشخص نشده است.

وی ادامه داد: موضوع مهمی که وجود دارد این است که فعلا آیین نامه ای در خصوص نحوه واردات، تامین ارز و یا میزان واردات مشخص نشده است اما متاسفانه عده ای سود جو در فضای مجازی اقدام به انتشار فیلم هایی از خودروهای موجود در کشورهای حاشیه خلیج فارس می کنند و قیمت‌های غیرصحیح نیز مطرح می کنند.

هادیانفر تصریح کرد: سودجویان در شبکه‌های اجتماعی اقدام به معرفی شماره تلفن یا دفاتر در تهران و شهرستان ها می کنند که متقاضیان برای واریز پول و ثبت سفارش خودرو اقدام کنند در حالی که آیین نامه اجرایی واردات خودرو هنوز به تصویب هیئت وزیران نرسیده است.

رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: هموطنان عزیز مبادرت به پیش خرید یا واریز وجه ریالی و دلاری به هیچ شخصیت حقوقی اعم از افراد و شرکت ها نکنند چون هیچ یک از خودروهای مذکور تا ابلاغ آیین نامه اجرایی آن از سوی دولت ، قابلیت شماره گذاری را ندارد. از این رو لازم است تا زمان تعیین ضوابط واردات خودرو در هیئت دولت، مردم از خرید وسفارش خودروهای وارداتی دست دوم یا صفر کیلومتر اجتناب کنند.

رئیس پلیس راهور فراجا ضمن هشدار تاکید کرد: تا زمانی که آیین نامه و ضوابط مصوبه هیئت وزیران برای واردات خودروهای کارکرده تصویب نشود هموطنان هوشیار باشند و فریب سود جویان را نخورند.

واردات خودرو

واردات خودرو برای کشور تبدیل به یک گره کور شده و هرچه می‌گذرد، تصمیمات یک‌شبه مسئولان، سدّ دیگری بر سر راه واردکنندگان قرار می‌دهد. هرچند در روزهای گذشته، اخبار زیادی مبنی‌ بر تسریع روند واردات به گوش می‌رسد، اما حالا سازمان توسعه تجارت ورود محصولات خارجی به ایران را مشروط کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو