فرق کیست با جوش چیست؟ چطور تشخیص دهیم؟

فرق کیست با جوش چیست؟ چطور تشخیص دهیم؟


منبع: آرگا

2

1402/6/7

20:08


فرق کیست با جوش بسیار مهم می باشد و قبل از این که روش های درمانی برای این مورد را به کار بگیرید باید اطلاعاتی در مورد آن ها داشته باشید و برای دریافت اطلاعاتی سودند و مفید در این زمینه این مطلب را از دست ندهید.

فرق کیست با جوش را افراد معمولا متوجه نمی شوند زیرا از نظر ظاهری این دو بسیار شبیه به یک دیگر می باشند. در واقع هر دو ساختار منجر به ایجاد توده هایی روی پوست خواهند شد و باید بدانید که روش های درمانی این مورد با یک دیگر یکسان نخواهد بود.

نشانه های جوش صورت

آشنایی با فرق کیست با جوش

کیست ها یک توده پر از مایعات می باشد و می تواند در بدن هر شخص در هر سن و سالی ایجاد گردد. در واقع شما به راحتی می توانید این دو مورد را با یک دیگر اشتباه بگیرید و درمان های غلطی را برایشان اتخاذ نمایید ولی در ادامه شما را با این دو مورد به صورت کامل آشنا می کنیم و اطلاعاتی خاص در این زمینه به شما می دهیم.

به صورت کلی سه نوع کیست پوستی وجود دارد که شامل کیست اپیدرمی، کیست تری کلیمبال و کیست میلیا می باشد. در کیست های اولی و دومی بسیار شبیه هم می باشند و باید بدانید که نوع دوم بیش تر در پوست سر شما شکل می گیرد و شما ان ها را در میان مو های خود مشاهده می کنید. در نوع سوم کیست ها بسیار کوچک می باشند و در اطراف چشم ها و آن ها را مشاهده خواهید کرد.

کیست ها معمولا خوش خیم می باشند و به سادگی می توانید آن ها را درمان نمایید و باید بدانید که این مدل از کیست ها سرطانی نمی باشند و برای افراد تهدید به حساب نمی آیند. به صورت کلی این مدل از کیست ها و جوش ها به دلیل تجمع باکتری ها در اطراف فولیکول مو ایجاد می شود و عامل اصلی به حساب می آیند.

کیست ها و جوش ها شباهت های بسیار زیادی دارند ولی به هیچ عنوان شبیه هم نیستند و شما می توانید با دانستن چند نکته ساده آن ها را از یک دیگر تشخیص دهید. به صورت کلی کیست اپیدرمال را می توان به راحتی زیر پوست لمس کرده و تا حدودی قابلیت جا به جایی خواهد داشت. پوست شما معمولا روی این مدل از کیست ها را می پوشاند و ممکن است در برخی از شرایط برای آن ها منفذی را ایجاد شود. در حالت کلی می توان گفت اندازه کیست ها بین ۰.۵ الی چند سانت متر می باشد.

معمولا زمانی که کیست ها برای شما ایجاد می شود ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشد و اگر کیست آلوده و یا پاره شود امکان دارو درد و تورم و قرمزی را در روی پوست خود ببینید و احساس نمایید. بعد از این مورد کیست های شما شبیه به جوش ها می شوند و با آن ها از نظر ظاهر برابری می کنند.

به صورت کلی جوش ها بزرگ و دردناک می باشند و معمولا از کیست های ایجاد شده در روی پوستتان بزرگ تر می باشند. همچنین جو ها دارای ظاهری زرد و و قرمز می باشند و معمولا چرکی اند. به احتمال زیاد هر فردی تا کنون جوش های زیادی را در سر و گردن خود مشاهده کرده است و در برخی از بخش های دیگر بدن نیز امکان بروز جوش ها وجود دارد و از این بخش ها می توان به زیر بغل، اطراف کشاله ران و روی ران ها اشاره کرد.

علل ایجاد کیست پوستی

تفاوت های جوش و کیست های پوستی

باید بدانید که جوش ها و کیست ها با یک دیگر دارای تفاوت های زیادی می باشند و هر کدام از آن ها به دلایل مختلفی برای شما بروز می کنند. در ادامه هر آنچه در مورد کیست ها و جوش ها باید بدانید را رایتان مورد بررسی دقیق قرار خواهیم داد.

ویژگی کیست ها

  • در فرق کیست با جوش باید بدانید که کیست ها اگر چرکی و دارای التهاب نباشند هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند و هیچ نشانه ای خاص را ندارند.
  • کیست های التهاب دار ممکن است قرمز شوند و دردناک باشند.
  • اگر کیست ها بنا به هر دلیلی تحت فشار قرار بگیرند و پاره شوند امکان بروز چرک های زرد رنگ در این ناحیه از بدن شما که دچار کیست می باشد وجود دارد.
  • علت دقیق ایجاد این کیست ها مشخص نمی باشد ولی زنانی که سرعت تکثیر سلول های ما زیاد می شود احتمال بروز چنین موردی وجود دارد.
  • علت دیگر ایجاد کیست ها آسیب دیدن پوست می باشد و می تواند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد نمید و ظاهر شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • در مورد کیست ها اگر بزرگ باشند می توانید با استفاده از جراحی جزئی ان ها را بردارید. معمولا قبل از برداشتن کیست ها از بی حسی در همان ناحیه استفاده می شود و پزشک تنها با ایجاد یک برش در روی کیست می تواند تمامی محتویات درونی آن را تخلیه نماید.

کیست چیست؟

ویژگی جوش ها

  • جوش ها معمولا متورم و دردناک می باشند.
  • معمولا عفونت های باکتریایی می تواند منجر به ایجاد جوش در شخص شود و همین مورد به تنهایی می تواند منجر به خستگی کلی بدن شده و احساس ضعف را در فرد ایجاد نماید.
  • معمولا زمانی جوش ها ایجاد می شوند که فولیکول های مو آلوده به باکتری ها می شوند از این رو سلول های اطراف پوست شما از بین می رود و چرک ها جایگزین آن ها می شوند.
  • اگر فردی در دن خود دارای مشکلاتی مانند اگزما و یا پسوریازیس باشد امکان این که جوش در سایر نقاط بدنش داشته باشد بسیار زیاد می باشد زیرا پوست این افراد معمولا مستعد عفونت های باکتریایی می باشد.
  • با این که عامل اصلی ایجاد شدن جوش ها باکتری ها می باشند ولی اولین خط درمانی این مورد آنتی بیوتیک نمی باشد. معمولا برای موارد بسیار شدید از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود در غیر این صورت برای درمان جوش های خود بهتر است از این موارد استفاده نکنید زیرا امان مقاوم شدن بدنتان به درمان در این مورد وجود دارد.
  • بسیاری از افراد می توانند این مورد را با استفاده از ماسک های طبیعی در خانه درمان نمایند ولی بهتری راه برای درمان جوش ها استفاده از کمپرس گرم می باشد و می توانید برای درد و التهابات ایجاد شده نیز از ایبوپروفن استفاده نمایید.
  • در صورت داشتن جوش های شدید و مزمن می توانید برای درمان های تخصصی تر به متخصص مراجعه کنید تا درمان های بهتری برایتان اتخاذ گردد.

آکنه با کیست چه فرقی دارد؟

حال که فرق کیست با جوش را متوجه شدید باید بدانید که پیشگیری کردن از بیماری می تواند هزینه ای کم تر با خود به همراه داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که با رعایت یک سری نکات بهداشتی برای پوست خود می توانید به راحتی از بروز این مدل از بیماری ها در امان باشید. در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد بیماری پوستی پسوریازیس و بیماری پوستی برص نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

نظرات


تصویری


ویدئو