مصرف ماریجوانا در آمریکا قانونی می‌شود؟

مصرف ماریجوانا در آمریکا قانونی می‌شود؟


منبع: تکراتو

4

1402/6/11

14:00


طبق اخبار جدید ممکن است مصرف ماریجوانا در آمریکا آزاد شود. با وجود اینکه این ماده مخدر خاصیت درمانی ندارد، چرا مصرف آن در برخی کشورها قانونی شده است؟

مصرف ماریجوانا در آمریکا قانونی می‌شود؟

طبق اخبار جدید ممکن است مصرف ماریجوانا در آمریکا آزاد شود. با وجود اینکه این ماده مخدر خاصیت درمانی ندارد، چرا مصرف آن در برخی کشورها قانونی شده است؟

طبق درخواست وزارت بهداشت آمریکا از آژانس مبارزه با مواد مخدر این کشور، احتمال قانونی شدن مصرف ماریجوانا در آمریکا وجود دارد. پیش‌تر نیز در خبری اعلام کردیم که مصرف این ماده در آلمان آزاد شده است و حالا ممکن است آمریکا نیز به جمع این کشورها اضافه شود. ظاهراً ماری‌جوانا به جمع مواد نوع 3 اضافه شده است که می‌گوید، مصرف آن خطر وابستگی و سوءمصرف ندارد.

بیشتر بخوانید: قانونی شدن مصرف ماری جوانا در آلمان ؛ فروش و مصرف گیاه شاهدانه جرم زدایی شد!

احتمال آزاد شدن مصرف ماریجوانا در آمریکا قوت گرفت

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا از آژانس مبارزه با مواد‌مخدر خواسته است تا قوانین فدرال در مورد ماریجوآنا را آسان‌تر کند.

این ماده با این که در سطح فدرال در آمریکا غیرقانونی است، اما ۴۰ ایالت از ۵۰ ایالت این کشور قوانینی را تصویب کرده‌اند که استفاده از ان را به نوعی قانونی و آزاد می‌کند.

ماریجوآنا در حال حاضر در قوانین فدرال آمریکا میان دسته مواد‌ اعتیادآوری چون هروئین، کوکائین و ال.اس.دی (با نام رایج «اسید») قرار دارد.

اگر وزارت بهداشت آمریکا طبقه‌بندی خود را تغییر دهد، این می‌تواند در سیاست موادمخدر آمریکا مهمترین تغییر در دهه‌های اخیر باشد.

در چارچوب قانون مربوط به موادمخدر کنترل شده، ماریجوآنا ، در حال حاضر به عنوان یک ماده گروه یک تلقی می‌شود؛ به این معنی که کاربرد درمانی ندارد و در عین حال احتمال سوءمصرف و اعتیاد به آن بالاست.

احتمال آزاد شدن مصرف ماریجوانا در آمریکا قوت گرفت

حال با قرار گرفتن در گروه‌بندی تازه و تغییر آن به ماده نوع ۳، ماریجوآنا در زمره موادی قرار خواهد گرفت که گفته می‌شود خطر وابستگی و سوءمصرف در آنها پایین است. از جمله مواد دیگر در این رده کتامین، کدئین و داروهای موسوم به استروییدهای آنابولیک هستند.

سال گذشته، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از دادستان کل و وزیر بهداشت خود خواست تا بار دیگر بررسی کنند که آیا می‌توان ماریجوآنا را یک ماده کم خطر در نظر بگیرند یا نه.

این پیشنهاد روز سه‌شنبه توسط وزارت بهداشت و خدمات انسانی به اداره مبارزه با مواد‌مخدر ایالات متحده ارائه شد.

اداره مبارزه با موادمخدر آمریکا در بیانیه‌ای گفته در بخشی از این فرایند، وزارت بهداشت و خدمات انسانی یک ارزیابی علمی و پزشکی به منظور بررسی شدن توسط این آژانس به آنها ارسال کرده است. همچنین در این بیانیه آمده است که اختیار نهایی برای تغییر رده‌بندی یک دارو، با این آژانس است و آنها اکنون بررسی خود را آغاز کرده‌اند.

اداره مبارزه با موادمخدر آمریکا می‌گوید این بررسی در کمتر از ۱۱ ماه تکمیل شد که نشان‌دهنده همکاری و راهبری وزارت بهداشت برای اطمینان از تکمیل و به اشتراک گذاری سریع یک ارزیابی علمی جامع است.

این توصیه به حذف کامل ماریجوآنا از لیست قانون مواد کنترل‌شده منجر نمی‌شود. برخی از طرفداران این تغییر، دولت را تحت فشار قرار داده‌اند تا این دارو را از قانون موادمخدر تحت نظارت خارج کند و آن را در دسته الکل یا تنباکو قرار دهد.

تغییر دسته‌بندی این ماده، راه را برای تحقیقات بیشتر درباره‌اش باز می‌کند و اجازه می‌دهد بانک‌داری در صنعت ماریجوانا آزادانه‌تر عمل کند. در حال حاضر، اکثر کسب و کارهای ماری جوانا در ایالات متحده مجبور به فعالیت مالی به صورت نقدی هستند، به دلیل قوانین مالیاتی که بانک‌ها را از تحویل پول به دست آمده از فروش مواد‌مخدر خاص منع می‌کند.

احتمال آزاد شدن مصرف ماریجوانا در آمریکا قوت گرفت

احتمال آزاد شدن مصرف ماریجوانا در آمریکا قوت گرفت

جرم‌زادیی از ماریجوانا با هدف کنترل «کشتار فنتانیل»

سیاست جرم‌زدایی از موادی که مصرف یا سوءمصرف آنها خطرات جانی و اجتماعی کمتری دارد بیش از سه دهه است که توانسته جان صدها هزار نفر را نجات دهد و از جرایم مرتبط با مواد به ویژه در میان مصرف‌کنندگان نوجوان و جوان بکاهد.

در آمریکا هم آغاز اجرای این سیاست در سطح ایالتی از یک دهه پیش با کاهش چشمگیر مصرف آن در میان نوجوانان و به اصطلاح «دبیرستانی‌ها» همراه بوده به طوری که دو سال پیش – ۲۰۲۱ – گزارش‌های رسمی از کاهش آمار دبیرستانی‌های مصرف‌کننده ماریجوآنا به ۲۱ درصد خبر دادند که نسبت به گزارش مشابه قبلی حدود ۱۰ درصد کاهش داشت.

با این حال، کارزارهای حامی جرم‌زدایی از ماریجوآنا در سطح فدرال، اکنون دلیل محکم‌تری برای اقناع کاخ‌سفید دارند و آن ادامه «کشتار فنتانیل» و مواد فوق سنگین مشابه آن است.

موادمخدر صناعی چون فنتانیل، ترامادول و ترکیب جدیدی از این دو با داروهای بیهوش‌کننده حیوانات سنگین که امسال تحت عنوان ماده «ترنک یا زامبی» به بازار آمد، طی ۷-۸ سال گذشته موجب اوردوز مرگبار حدود نیم میلیون آمریکایی شده است.

این آمار که بسیار فراتر از تعداد کل سربازان جان باخته آمریکا در تمامی جنگ‌های نیم قرن گذشته این کشور است، به کارزارهای «سیاست‌های کاهش آسیب» (Harm Reduction Policies) امکان داده دولت‌ها و حتی دفتر مبارزه با مواد و جرایم مرتبط با آن در سازمان ملل متحد (UNODC) را برای اصلاح قوانین و جرم‌زدایی از مواد تحت فشار بگذارند.

حتی بریتیش کلمبیا در غرب کانادا این سیاست را از ابتدا سال جاری میلادی -۲۰۲۳ – به طور آزمایشی به اجرا گذاشته تا بلکه از نرخ مرگ ناشی از اوردوز (بیش‌مصرفی) در این استان که یکی از حادترین آمارها در کل جهان است بکاهد و با فراهم کردن دسترسی آزاد مصرف‌کنندگان به موادمخدری چون هرویین، امکان کنترل خلوص مواد خیابانی و مصرف ایمن آن را ایجاد کند.

احتمال آزاد شدن مصرف ماریجوانا در آمریکا قوت گرفت

به این ترتیب، انتظار می‌رود با موافقت اداره مبارزه با موادمخدر آمریکا با اصلاح قوانین فدرال درباره ماریجوآنا، علاوه بر ادامه روند جرم‌زدایی از مواد در آمریکا، سازمان ملل متحد و نهادهای مرتبط آن هم در مسیر اصلاح فهرست جهانی مواد غیرقانونی قرار گیرند. اصلاحاتی که همچون ۱۲۰ سال گذشته بار دیگر در واکنش به «یک بحران» صورت می‌گیرد و نه بر اساس چشم‌اندازی پیشگیرانه برای کنترل آسیب‌های مصرف مواد.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص احتمال آزاد شدن مصرف ماریجوانا در آمریکا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو