معنی اصطلاح ” ﮔﻨﺠﺸﮏ ﺭﻭﺯﯼ ﺑﻮﺩﻥ “

منبع: دانش‌چی

3

1402/6/12

08:47


همه چیز درباره معنی اصطلاح ﮔﻨﺠﺸﮏ ﺭﻭﺯﯼ ﺑﻮﺩﻥ + انشا و نکات دینی

ﮔﻨﺠﺸﮏ ﺭﻭﺯﯼ ﺑﻮﺩﻥ

در ادامه با معنی و مفهوم این اصطلاح فارسی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

اصطلاح ﮔﻨﺠﺸﮏ ﺭﻭﺯﯼ ﺑﻮﺩﻥ کنایه از چیست؟

۱- یعنی درآمد کم داشته و بهره ای از مادیات ندارد.

۲- یعنی مانند گنجشک، روزی اش را در لحظه جمع می کند و آن به آن دنبال روزی و کسب مال برای گذران زندگی است و ذخیره ای برای آینده ندارد.

انشای کوتاه درباره ﮔﻨﺠﺸﮏ ﺭﻭﺯﯼ ﺑﻮﺩﻥ

در آموزه های اسلامی آمده است که روزی همه بندگان را خداوند متعال مقدر کرده و او روزی رسان همه است؛ با این حال تلاش و توکل خود فرد در افزایش یا کاهش روزی او در زندگی تاثیر بسزایی دارد. مثلا یکی از مسلمات این است که گناه و کفران نعمت، روزی انسان را کم می کند.

حالا که این جمله را گفتیم ممکن است مثال های نقض فراوانی در ذهنتان شکل گرفته باشد؛ مثلا بگویید صدها نفر را دیده ام که شب و روز پول پارو می کنند  حتی اعتقادی هم به خدا ندارند! یا مثلا فلانی با پول تو جیبی اش می تواند کل زندگی ما را بخرد اما اصلا نماز نمی خواند یا خیلی هم بددهن است!

مشکل ما ایرانی ها یا بهتر بگوییم “مسلمان ها” این است که تا می گوییم ” روزی“، ذهنمان به سمت پول و زندگی مجلل می رود! در نگاه دین، روزی فقط پول نیست؛ بلکه پول و ثروت، بخشی از روزی است. مصادیق رزق  و روزی، فروان اند از جمله:

🌸 داشتن آرامش روح و روان،

🌸 علم و دانش سودمند،

🌸 روحیه تلاش و ناامید نشدن،

🌸 کسب مال حلال،

🌸داشتن رفقا و همنشینان پاک و صالح،

🌸 راضی بودن از خدا و زندگی،

🌸 سلامتی جسم و روح،

🌸 داشتن محبت ائمه در دل و معرفت و شناخت آن ها،

🌸 شرکت در مجالسی که یاد خدا در آن است،

🌸 تقوا،

🌸 ترس از گناه و ….

و هزاران مصادیق دیگری که جزء روزی محسوب می شوند و ما از آن غافلیم. مگر در عمق زندگی کسانی که غرق در ثروتند هستیم و از دل و جان و روح آن ها باخبریم که گمان می کنیم زندگی بدون خدا و غرق در گناه، یعنی خوشبختی؟ آن وقت ناله می کنیم که ما گنجشک روزی هستیم!

بسیاری از ما خبر نداریم که چقدر روزی مان فراوان است حتی اگر به ظاهر، پول جیبمان کم باشد!

نکاتی درباره روزی انسان

همچنین از این نکته غافل نشویم که گاهی کم یا زیاد شدن روزی، امتحان الهی برای آزمودن بندگان است که چقدر ظرفیت دارند. خداوند در سوره فجر درباره انسان می فرماید:

فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ﴿۱۵﴾ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ﴿۱۶﴾

اما انسان هنگامى كه پروردگارش وى را مى ‏آزمايد و عزيزش مى دارد و نعمت فراوان به او مى‏ دهد مى‏ گويد پروردگارم مرا گرامى داشته است (۱۵) و اما چون وى را مى ‏آزمايد و روزى‏ اش را بر او تنگ مى‏ گرداند مى‏ گويد پروردگارم مرا خوار كرده است (۱۶)

در هر حال، یاد خداوند آرامش دهنده قلوب است. بهتر است از ذکر او غافل نشویم. برای افزایش روزی در مفاتیح یا دیگر کتب دینی، توصیه هایی آمده که می توان از آن استفاده کرد مانند:

🔸 صدقه دادن روزانه که دفع بلا می کند (امام علی علیه السلام می فرمایند: استَنزِلُوا الرِّزقَ بالصَّدقَةِ؛ با صدقه دادن، روزى را فرود آوريد)،

🔸 نماز شب ولو دو رکعت باشد،

🔸 مداومت بر خواندن دعای کمیل،

🔸 گفتن حداقل ۷۰ مرتبه ذکر استغفار روزانه (امام علی علیه السلام می فرمایند: إذا أبطَأتِ الأرزاقُ علَيكَ فاستَغفِرِ اللّه َ يُوَسِّعْ علَيكَ فيها؛ هر گاه در روزى تو تأخير و تنگى پديد آمد، استغفار كن، تا روزى را بر تو فراخ گرداند)،

🔸 پرهیز از فحش و بدزبانی در منزل که موجب دوری ملائک می شود،

🔸 قرآن خواندن و نماز در خانه

و موارد فراوان دیگر که می توانید به منابع مربوطه در این زمینه مراجعه بفرمایید.

پیشنهادی: ضرب المثل با پول

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو