علت تاخیر واریز حقوق بازنشستگان شهریور ماه چیست؟ | حقوق بازنشستگان چقدر واریز میشود؟ | افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف 100 میلیون تومن!

علت تاخیر واریز حقوق بازنشستگان شهریور ماه چیست؟ | حقوق بازنشستگان چقدر واریز میشود؟ | افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف 100 میلیون تومن!


3

1402/6/12

11:38


علت تاخیر واریز حقوق بازنشستگان شهریور ماه چیست؟ | حقوق بازنشستگان چقدر واریز میشود؟ | افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف 100 میلیون تومن!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق بازنشستگان ممکن است بسته به قوانین و مقررات هر کشور و نظام بازنشستگی متفاوت باشد اما در ایران حقوق بازنشستگان یکی از مسائل پر حاشیه و پر بحث هر دولت است.بنا به گفته افراد حقوق بازنشستگان در ایران ناچیز است و همیشه بازنشستگان شاکی هستند.تعیین حقوق بازنشستگان در ایران به عوامل بسیاری وابسته است.در ادامه به آخرین اخبار از حقوق بازنشستگان می پردازیم.

حقوق بازنشستگان

البته چند روز قبل کانون بازنشستگان تهران اعلام کرد: در حال پیگیری مساله هستیم. هنوز سازمان تامین اجتماعی پاسخ نداده است که چرا این ماه حقوق‌ها با تاخیر چند روزه پرداخت می‌شود.

برخی از منابع اعلام کرده‌اند که کمبود اعتبار دلیل تاخیر در واریز حقوق‌هاست. به عبارتی به نظر می‌رسد که تامین اجتماعی با مشکل اعتبار برای واریزی‌ها مواجه شده و به همین دلیل واریز‌ حقوق‌ها به مشکل خورده است.

تاخیر در واریزی‌ها از این جهت قابل توجه است که پیش از این برخی از صندوق‌های بازنشستگی از جمله صندوق بازنشستگی فولاد ورشکست شده و حقوق کارمندان خود را با تاخیر واریز می‌کردند. ورشکستگی صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی هم مساله‌ای است که در چند سال اخیر مطرح بوده و این نگرانی را ایجاد کرده که اگر این صندوق ورشکسته شود، مشکلات معیشتی بسیاری ایجاد می‌کند. نگرانی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی هم از این جهت است که مبادا این تاخیر در واریزی‌ها مقدمه ورشکستگی این صندوق باشد و تاخیر در واریزی‌ها به روال معمول و عادی تبدیل شود.

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

«محمد اسدی» رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی اظهار کرد: حدود 4 میلیون و 600 هزار بازنشسته تحت پوشش تأمین اجتماعی داریم که حقوق آن‌ها از سازمان دریافت می‌شود. 360 کانون استانی و شهرستانی داریم و 3 هزار نفر هیئت‌مدیره‌های کانون هستند. پیگیری امور مشکلات بازنشستگان صندوق و قوانین و خدماتی و رفاهی از مهمترین وظایف ماست.

حقوق بازنشستگان

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: ماده 96 تأمین اجتماعی به صراحت می‌گوید تأمین اجتماعی مکلف است حداقل سالی یک‌بار حقوق بازنشستگان را برابر تورم و معیشت افزایش دهد و این باید از سوی هیئت وزیران تصویب شود؛ البته بعضاً شاهد برخی مشکلات در این حوزه هستیم.

اسدی یکی از مسائل و مشکلات بازنشستگان را درمان دانست و عنوان کرد: در درمان بازنشستگان ماده 54 تأمین اجتماعی به صراحت می‌گوید صفر تا صد هزینه بیمه‌شدگان در بخش درمان باید از سوی سازمان پرداخت شود.

وی با اشاره به قرارداد بیمه‌های تکمیلی بازنشستگان افزود: قرارداد با آتیه‌سازان حافظ تا آبان‌ماه 1402 است و تمام می‌شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: تأمین اجتماعی سرمایه کارگران و بین‌النسلی است و هیچ کسی نباید به سرمایه دست‌درازی کند اما می‌بینیم دخالت‌هایی از سوی دولت نیز صورت می‌گیرد.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی تصریح کرد: هر دستی که بخواهد در داخل جیب بیت‌المال تأمین اجتماعی برود، قطعاً باید منتظر برخورد و واکنش جامعه بازنشستگان تأمین اجتماعی باشد.

اسدی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: برای آنکه متوسط‌بگیران فاصله خود را در زمان برقراری مستمری با حداقل‌بگیران حفظ کنند، متناسب‌سازی انجام می‌شود که 75 درصد آن برای سال 1399 و 1400 پرداخت شد و 25 درصد آن مانده که در احکام بازنشستگان نیز آمده اما پرداخت نشده است. ما در حال تعامل با مجلس هستیم تا دولت مکلف شود حقوق بازنشستگان را به اندازه تورم افزایش دهد تا هرساله نیازمند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نباشیم.

وی در رابطه با موارد تحت پوشش اقلام‌ دارویی در بیمه‌های پایه اظهار کرد: 400 قلم دارو در سال جاری از پوشش بیمه‌های پایه خارج شده است. داروهایی که از شمول لیست‌های تحت پوشش بیمه خارج شده، مثل ویتامین و مسکّن‌ها بقای بازنشسته را تضمین می‌کند و بازنشسته بدون این داروها نمی‌تواند زنده بماند و سرپا باشد و این داروها تنها برای جوانان جنبه غیرضروری دارد اما از لیست‌ها حذف شده است. از زمانی که نسخه‌ها الکترونیکی شده، مستنداتی نیز نزد بازنشستگان وجود ندارد تا بازنشسته شکایت کند و بگوید از من مبلغی بابت دارو اخذ شده است. ما مکتوب به شورای عالی بیمه نامه زده‌ایم و گفته‌ایم باید بررسی شود که چند درصد داروهای خارج شده از پوشش برای بازنشستگان با نظر پزشکان ضروری است. متأسفانه شفاف‌سازی در حوزه دارویی وجود ندارد. ما در شورای عالی بیمه نماینده نداریم و خود شرکت‌های بیمه و دولت در آن حضور یافته و پاسخگو نیستند.

طبق آمارهای موجود در صندوق بازنشستگی کشوری تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شده و از نیمه دوم سال جاری، برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر این مطالبه در قالب سه هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان همچنان وجود دارد.

البته بازنشستگان صندوق بازنشستگی از سال ۱۴۰۰ حقوق خود را با شرایط همسان دریافت می‌کنند، براساس توافق با سازمان برنامه و بودجه، همسان‌سازی در مورد گروه‌های دارای مطالبه هم محقق خواهد شد. با محقق شدن ۹ هزار میلیارد تومان مطالبات حوزه همسان‌سازی بخش‌هایی از بازنشستگان، مطالبات این جامعه تحت پوشش صندوق تحقق می‌یابد.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

در صورتی که مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان مبلغ تعیین شده برای موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری نقد شود، مساله متناسب‌سازی و مطالبه ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر پرداخت خواهد شد اگرچه تا پایان سال ۱۴۰۰ موضوع همسان‌سازی حقوق در این صندوق اجرایی شده است.

براساس اطلاعات موجود، از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری انجام شده است که به همین منظور حقوق افراد بازنشسته باید ۹۰ درصد دریافتی شاغلان همتراز و هم گروه باید باشد. در سال ۱۴۰۰ و زمان اجرای این طرح برای سال گذشته؛ دولت سقف و رقمی را تعیین می‌کند که ۹ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده اما به دلیل نداشتن نقدینگی در قالب سهام مطرح کرده است و قرار بود از طریق بورس به فروش برسد و تبدیل به پول شود که اجرایی نشد.

اختصاص این مبلغ خود زمینه‌هایی برای ارائه خدمات رفاهی و معیشتی را فراهم خواهد کرد که امیدواریم با نقد شدن این مبلغ در آینده‌ای نه چندان دور، همه مطالبات مربوط به متناسب‌سازی بازنشستگان کشوری پرداخت شوند

برخی حروف که نوبت پرداخت آن فرا می‌رسد به علت اینکه افراد زیادی را شامل می‌شود ممکن است با چند ساعت جا به جایی پرداخت انجام شود، اما قطعا تا پایان همان روز پرداخت حقوق افرادی که نوبتشان باشد صورت می‌گیرد./تابناک

همسان سازی حقوق بازنشستگان

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۵/۱۸ به پیشنهاد شماره ۱۰۰۰/۱۴۰۲/۵۳۱۱ مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۷ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصلاحیه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ را تصویب کرد.

براساس نامه‌ی محمد مخبر که امروز ابلاغ شده «در تصویب نامه شماره ۶۴۴۶۸ ت ۶۱۴۶۶ه مورخ ۱۴۰۲/۴/۱۷، بعد از عبارت «قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴» عبارت «و ماده (۹۶) قانون مذکور، به نحوی که مجموع دریافتی مستمری‌بگیران با احتساب بیست و هفت درصد (۲۷٪) افزایش مبلغ مستمری و مزایای جنبی (کمک به تأمین معیشت، حق مسکن، کمک هزینه عائله مندی و اولاد)، کمتر از هفتاد و یک میلیون و یکصد و چهل و دو هزار و هفتصد و شصت (۷۶۰ ر۱۴۲ر ۷۱) ریال نباشد.» الحاق می‌شود».

به این ترتیب، مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی نباید کمتر از کمتر از هفتاد و یک میلیون و یکصد و چهل و دو هزار و هفتصد و شصت (۷۶۰ ر۱۴۲ر ۷۱) ریال باشد./ ایلنا

این نماینده مجلس به مشکلات معیشتی ودرمانی بازنشستگان و نبود امنیت شغلی برای جامعه کارگری اشاره کرده و با تاکید بر تقویت سازمان تامین اجتماعی و منابع عظیم این سازمان به عنوان یک سازمان بین النسلی گفت: پرداخت بدهی‌های دولت به این سازمان یکی ازبرنامه‌های مهم فراکسیون کارگری است ضمن آن که با هرگونه اقدامی به منظور تضعیف این سازمان مخالفیم.

بابایی کارنامی کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی را محور وحدت و یکپارچگی بازنشستگان و پیشکسوتان کارگری توصیف کرد وگفت: این کانون متشکل از افرادی دلسوز و متخصص رابطان مطمئنی برای پیگیری مطالبات اعضاء خود هستند و همواره در قالب چارچوب‌های قانونی پیگیر درخواست‌های قانونی بازنشستگان هستند.

وی درباره آخرین وضعیت بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی هم گفت: با همکاری وزیرتعاون و کار و نمایندگان مجلس به جمع‌بندی خوبی در بحث بیمه کارگران ساختمانی رسیده‌ایم و امیدواریم این موضوع مهم به سامان برسد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو