۲۰ فیلم با موضوع مسابقه اتومبیل رانی که باید ببینید

۲۰ فیلم با موضوع مسابقه اتومبیل رانی که باید ببینید


منبع: زومجی

2

1402/6/13

19:06


۲۰ فیلم با موضوع مسابقه اتومبیل رانی که باید ببینید

طرفداران مسابقات اتومبیل رانی کم نیستند، اما در صنعت سینما شاید آنطور که باید و شاید به این سبک پرداخته نشده است. در هر حال همیشه موضوعات جذابی در مسابقات فرمول یک تا نسکار و لمان برای ساخت فیلم وجود دارد، اما فیلم‌های با کیفیت بالای کمی با چنین موضوعی دیده می‌شوند. بااین‌حال با پیشرفت تکنولوژی شاهد ساخت فیلم‌های با کیفیت بیشتری بوده‌ایم و طی سال‌های اخیر هم شاهد تمرکز فیلمسازان برجسته بیشتری برای ساخت چنین تجربه‌ای هستیم.

البته فیلم‌های ریسینگ حداقل همیشه محدود به مسابقات درون پیست نمی‌شود و شاهد ساخت فیلم‌هایی مثل فیلم‌های اول سریع و خشن هم هستیم که در آن مسابقات غیر مجاز و شبانه در خیابان‌های شهر به تصویر کشیده شده است. حتی فیلم‌هایی هم طی سال‌های گذشته تولید شده‌اند که با اینکه درواقع یک فیلم با موضوع مسابقات اتومبیل رانی نیستند، اما در آن شاهد تعقیب و گریز‌های جذاب خیابانی تا دوران پسا آخر الزمانی هستیم.

در سال ۲۰۲۳ شاهد ساخت فیلم Ferrari به کارگردانی مایکل مان و با بازی آدام درایور در نقش انزو فراری هستیم و حتی اخیرا فیلم Gran Turismo به کارگردانی نیل بلومکمپ روی پرده‌های سینما رفته است. علاوه‌براین فیلم Apex با بازی برد پیت و به کارگردانی جوزف کوشینسکی در حال فیلم‌برداری است که به مسابقات فرمول یک می‌پردازد. حالا در این مقاله قرار است به ۲۰ فیلم با موضوع مسابقات اتومبیل رانی به‌همراه چند فیلم با موضوعاتی مشابه تعقیب و گریز خواهیم پرداخت تا بیشتر با آن‌ها آشنا شویم. پس در ادامه با زومجی همراه باشید.


پوستر فیلم Need for Speed

۲۰. فیلم نید فور اسپید

فیلم Need for Speed

  • کارگردان: اسکات وا
  • نویسنده: گرگوری آلن هاوارد
  • بازیگران: آرون پال، دومینیک کوپر، اسکات مسکادی، ایمجن پوتس، رامون رودریگز، مایکل کیتون، هریسون گیلبرتسون، رامی ملک و داکوتا جانسون
  • تاریخ اکران: ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۰
  • میانگین امتیازات فیلم Need for Speed در IMDB: ۶.۴
فیلم Need for Speed اقتباسی از مجموعه بازی ریسینگ نید فور اسپید است

فیلم Need for Speed داستان توبی مارشال را دنبال می‌کند که در یک مسابقه به دور آمریکا شرکت می‌کند تا انتقام کشته شدن دوست خود به‌دست یکی از رقیبانش را بگیرد. فیلم نید فور اسپید درواقع اقتباسی از مجموعه بازی NFS است که سازندگان از برخی از قسمت‌های محبوب این بازی برای داستان فیلم بهره گرفتند. درنهایت اما نتیجه کلی فیلم Need for Speed باعث ناامیدی بسیاری از طرفداران شد و پس از اینکه منتقدان روی خوشی به فیلم نشان ندادند، فیلم در گیشه عملکرد ضعیفی ثبت کرد.

بسیاری اعتقاد دارند که فیلم نید فور اسپید بیشتر یک کپی ضعیف‌تر از مجموعه فیلم سریع و خشن است و به‌جای اینکه روی پای خود بماند، تصمیم گرفته است تا از یک مجموعه دیگری پیروی کند و تبدیل به یک مجموعه پر فروش دیگر شود. درنهایت هم ساخت دنباله فیلم Need for Speed با وجود حضور بازیگرانی چون آرون پال لغو شد.


کاور فیلم The Fast and the Furious با حضور پل واکر و وین دیزل

۱۹. فیلم سریع و خشن

فیلم The Fast and the Furious

  • کارگردان: راب کوهن
  • نویسنده: گری اسکات تامسون و اریک برگ‌کوئست و دیوید آیر
  • بازیگران: پل واکر، وین دیزل، میشل رودریگز، جوردانا بوروستر، ریک یان، چاد لیندبرگ، جانی استرانگ و تد لواین
  • تاریخ اکران: ۲۲ ژوئن ۲۰۰۱
  • میانگین امتیازات فیلم The Fast and the Furious در IMDB: ۶.۸

در یک بزرگراه متروک، یک گروه راننده خلافکار با سه خودروی تقویت شده به یک کامیون حامل کالاهای خاص حمله می‌کنند، محموله آن را می دزدند و شبانه فرار می‌کنند. روز بعد، اداره پلیس لس آنجلس و اف‌بی‌آی یک افسر به‌نام برایان اوکانر را مخفیانه برای یافتن آن گروه مامور می‌کنند. او تحقیقات خود را در مغازه تورتو آغاز می‌کند و با مالک آن میا، خواهر مسابقه‌دهنده بدنام خیابانی دومینیک تورتو، معاشقه می‌کند تا بتواند به مظنون خود نزدیک تر شود. فیلم The Fast and the Furious شروع کننده یک مجموعه فیلم اکشن است که در فیلم‌های ابتدایی شاهد تمرکز بیشتر روی مسابقات خیابانی و غیر مجاز هستیم.

با اینکه مجموعه سریع و خشن همیشه به اکشن‌های غیر واقع‌گرایانه خود شهرت دارند، اما مسابقات خیابانی و غیر مجاز همیشه رکن اصلی این مجموعه بوده است که در فیلم‌های اخیر آن کمرنگ‌تر شده است؛ حتی با اینکه درنهایت شاهد نمایش بخشی از نمایش یک مسابقه خیابانی در فیلم Fast X بودیم. بااین‌حال گروهی اعتقاد دارند که فیلم The Fast and the Furious: Tokyo Drift حتی نسبت به قسمت اول فیلم سریع و خشن دارای مسابقات خیابانی و غیر مجاز بهتری در خیابان‌های توکیو است.


مدمکس در حال رانندگی در فیلم مدمکس جاده خشم

۱۸. فیلم مکس دیوانه: جاده خشم

فیلم Mad Max: Fury Road

  • کارگردان: جرج میلر
  • نویسنده: جرج میلر، برندن مک‌کارتی و نیکو لاتوریس
  • بازیگران: تام هاردی، شارلیز ترون، نیکلاس هولت، هیو کیز-برن، رزی هانتینگتون وایتلی، رایلی کیئو، زوئی کراویتز، ابی لی کرشاو، کورتنی ایتون و ریچارد نورتون
  • تاریخ اکران: ۱۵ می ۲۰۱۵
  • میانگین امتیازات فیلم Mad Max: Fury Road در IMDB: ۸.۱
فیلم Mad Max: Fury Road یک مسابقه مرگ و زندگی در بیابان‌های ویستلند برپا می‌کند

در فیلم Mad Max: Fury Road با تبدیل‌شدن زمین به یک بیابان بی آب و علف و در پی فروپاشی اجتماعی ناشی از جنگ بر سر منابع، بازمانده‌ای به نام مکس راکاتانسکی دستگیر شده و توسط ارتش پسران جنگی به ارگ ایمورتان جو رده می‌شود. مکس زندانی می‌شود و به‌عنوان کیسه خون برای پسر جنگی بیمار به نام ناکس استفاده می‌شود. در همین حال، امپراتور فیوریوسا، یکی از ستوان‌های جو با ماشین جنگی زرهی خود برای استخراج بنزین و مهمات فرستاده می‌شود. هنگامی که جو متوجه می‌شود که پنج همسرش همراه‌با فیوریوسا فرار کرده‌اند، ارتش خود را در تعقیب او رهبری می‌کند و از شهر گاز و مزرعه گلوله در نزدیکی آن کمک می‌طلبد.

با اینکه فیلم Mad Max: Fury Road بیشتر یک فیلم پسا آخر الزمانی است که در آن مد مکس باید به فیوریوسا در ماجراجویی‌اش کمک کند، اما در عمل شاهد رقابت جذاب اتومبیل رانی در دنیای ویستلند هستیم که در آن مد مکس باید در مسابقه مرگ و زندگی با نیروهای ایمورتان جو رقابت کند و شاید خیلی ناخواسته شاهد یک مسابقه مرگ و زندگی در فیلم Mad Max: Fury Road هستیم که باعث می‌شود شاهد نام این فیلم در این مقاله باشیم.


تام کروز در پوستر فیلم Days of Thunder

۱۷. فیلم روزهای تندر

فیلم Days of Thunder

  • کارگردان: تونی اسکات
  • نویسنده: رابرت تاون
  • بازیگران: تام کروز، رابرت دووال، نیکول کیدمن، رندی کواید، کری الویس، مایکل روکر و جان سی ریلی
  • تاریخ اکران: ۲۷ ژوئن ۱۹۹۰
  • میانگین امتیازات فیلم Days of Thunder در IMDB: ۶.۱

فیلم Days of Thunder داستان کول تریکل، راننده جوان و تازه‌کاری را دنبال می‌کند که به‌دنبال قهرمانی در مسابقات اتومبیل‌رانی است. این فیلم قرار است داستان یک راننده جوان در مسابقات نسکار را دنبال کند که به‌دنبال تبدیل شدن به قهرمان و ستاره این مسابقات است و او در این فیلم قرار است با چندین ماشین شورولت را در مسابقات نسکار رانندگی کند. شخصیت کول تریکل درواقع با الهام از شخصیت واقعی تیم ریچموند خلق و معرفی شده که البته نام او از دیک تریکل برداشته شده است. درواقع تونی اسکات در این فیلم تصمیم گرفته تا با الهام از رانندگان برتر نسکار یک فیلم مسابقه‌ای جذاب برای طرفداران خلق کند.

تام کروز نیز در یکی از چندین همکاری خود با اسکات، ستاره اصلی فیلم Days of Thunder بود که در این فیلم شاهد ستارگان دیگری مثل نیکول کیدمن و مایکل روکر تا رابرت دووال نیز هستیم. فیلم روزهای تندر شاید فیلم بی‌نقصی در کارنامه تام کروز نباشد، اما این فیلم مسابقه‌ای در اولین سال‌های شهرت یافتن او تولید و منتشر شده که طرفداران قدیمی زیادی هم دارد. در هر حال اگر از طرفداران تام کروز یا حتی فیلم‌های مسابقه‌ای باشید، بعید است که از تماشا فیلم Days of Thunder پشیمان شوید.


سیلوستر استالونه در فیلم Death Race 2000

۱۶. فیلم مسابقه مرگ ۲۰۰۰

فیلم Death Race 2000

  • کارگردان: پال بارتل
  • نویسنده: رابرت تام و چارلز بی. گریفیت
  • بازیگران: دیوید کارادین، سیلوستر استالونه، لوئیزا مورتز، دان استیل، جان لندیس، پال بارتل، مری وارناف، چارلز بی. گریفیت و جویس جیمسون
  • تاریخ اکران: ۲۷ آوریل ۱۹۷۵
  • میانگین امتیازات فیلم Death Race 2000 در IMDB: ۶.۲

فیلم Death Race 2000 با بازی سیلوستر استالونه در سال ۲۰۰۰ جریان دارد، جایی‌که در پس زمینه آشفتگی اجتماعی، ناآرامی سیاسی و هرج‌و‌مرج گسترده – ایالات متحده آمریکا که اکنون توتالیتر است از یک رویداد بی‌رحمانه سالانه برای آرام کردن توده ها حمایت می‌کند: مسابقه بدنام جاده بین قاره‌ای. فرانکشتاین، راننده قهرمان ملی با کسب امتیاز به‌سادگی با زیر کردن عابران پیاده ناآگاه، باید با رقیبان سریعی مانند قاتل دختر گاوچران زیبا، کالامیتی جین، نئونازی، ماتیلدا هون، گلادیاتور رومی، نرون قهرمان و اوباش شیکاگو و رقیب جاه طلبش ماشین تفنگ جو مسابقه دهد.

فیلم Death Race 2050 که دنباله فیلم اصلی است، در سال ۲۰۱۷ تولید و اکران شد. پیش آن هم بازسازی فیلم Death Race با بازی جیسون استاتهام در سال ۲۰۰۸ اکران شد که خود شروع کننده یک مجموعه جدید شد که حتی برخی اعتقاد داشتن فیلم مسابقه مرگ از فیلم Death Race 2000 اثری بهتری تبدیل شده است.


فیلم Speed Racer

۱۵. فیلم مسابقه سرعت

فیلم Speed Racer

  • کارگردان: واچوفسکی‌ها
  • نویسنده: واچوفسکی‌ها
  • بازیگران: امیل هرش، کریستینا ریچی، جان گودمن، سوزان ساراندون، متیو فاکس، هیرویوکی سانادا و رین
  • تاریخ اکران: ۹ می ۲۰۰۸
  • میانگین امتیازات فیلم Speed Racer در IMDB: ۶.۱

درست است که لانا و لیلی واچوفسکی بیشتر برای کارگردانی فیلم‌های ماتریکس شناخته می‌شوند، اما آن‌ها یکی از تجربه‌های جذاب با موضوع مسابقات اتومبیل‌رانی را هم خلق کرده‌اند. فیلم Speed Racer داستان یک راننده جوان به‌نام اسپید ریسر را دنبال می‌کند که آرزو دارد تا با کمک خانواده‌اش و همینطور اتومبیل پیشرفته‌اش قهرمان دنیای مسابقات اتومبیل رانی شود. فیلم مسابقه سرعت یک فیلم کمدی اکشن و ورزشی است که ما را با ماشین‌های عجیب و غریب و همچنین مسابقات پر هیجان همراه می‌کند و با اینکه اثر بی‌نقصی نیست، اما ارزش تماشا را برای علاقه‌مندان دارد. در هر حال فیلم Speed Racer در گیشه با شکست تجاری مواجه شد، اما رفته‌رفته توانست محبوبیت بیشتری پیدا کند.


استیو مک کوئین در فیلم Le Mans

۱۴. فیلم لمانز

فیلم Le Mans

  • کارگردان: لی اچ کاتزین
  • نویسنده: هری کلاینر
  • بازیگران: استیو مک‌کوئین، الگا اندرسن، لوک مرندا، لوک مرندا، آنجلو اینفانتی، جاناتان ویلیامز و رونالد لی-هانت
  • تاریخ اکران: ۲۳ ژوئن ۱۹۷۱
  • میانگین امتیازات فیلم Le Mans در IMDB: ۶.۷

فیلم Le Mans یک مسابقه ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۷۰ را نشان می‌دهد که در آن مایکل دیلینی با بازی استیو مک‌کوئین که راننده تیم پورش است، برای قهرمانی باید با رانندگان تیم‌های دیگر مثل فراری رقابت کند و او همچنین با مشکلات زندگی شخصی خود نیز مواجه است. فیلم لمانز پس از موفقیت فیلم Bullitt و فیلم The Thomas Crown Affair ساخته شده است که گفته می‌شود استیو مک‌کوئین شور و اشتیاق زیادی برای این پروژه داشته است، اما فیلم Le Mans در آن زمان در گیشه شکست خورد و سال‌ها بعد مستند این فیلم با نام Steve McQueen: The Man & Le Mans ساخته و اکران شد.


فیلم Steve McQueen: The Man & Le Mans

۱۳. فیلم استیو مک‌کوئین: انسان و لمانز

فیلم Steve McQueen: The Man & Le Mans

مستند Steve McQueen: The Man & Le Mans به اتفاقات پشت صحنه ساخت فیلم Le Mans می‌پردازد

فیلم مستند Steve McQueen: The Man & Le Mans به اتفاقات پشت صحنه ساخت فیلم Le Mans می‌پردازد که در آن استیو مک‌کوئین را به تصویر می‌کشد که چگونه برای ساخت فیلم لمانز و ارائه واقع‌گرایانه‌ترین صحنه‌های ممکن به چالش کشیده می‌شود. این پروژه‌ای سرشار از شور و اشتیاق برای بازیگر سرشناس بود که در آن یک راننده تلاش می‌کند تا به قهرمانی مسابقات لمانز دست پیدا کند، اما نتیجه آن شکست تجاری در گیشه شد. تماشا فیلم مستند Steve McQueen: The Man & Le Mans برای طرفداران استیو مک‌کوئین و مسابقات اتومبیل‌رانی به‌خصوص پس از تماشا فیلم Le Mans می‌تواند جذاب باشد.


فیلم The Love Bug

۱۲. فیلم عشق پردردسر

فیلم The Love Bug

  • کارگردان: رابرت استیونسن
  • نویسنده: بیل والش و دان دگرادی
  • بازیگران: دین جونز، میشل لی، دیوید تاملینسون، بادی هکت، جو فلین، بنسون فونگ، جو ای راس، بری کلی، آیریس ادرین، گری اونس و ند گلس
  • تاریخ اکران: ۱۳ مارس ۱۹۶۹
  • میانگین امتیازات فیلم The Love Bug در IMDB: ۶.۵

فیلم The Love Bug داستان هربی را دنبال می‌کند که یک ماشین است اما نه یک ماشین معمولی. فیلم داستان ماشینی را دنبال می‌کند که برای خود قدرت تصمیم‌گیری دارد. هربی یک فولکس واگن بیتل است که جیم داگلاس با هربی قرار است در مسابقات اتومبیل‌رانی رقابت کند. فیلم عشق پردردسر یکی از فیلم‌های کلاسیک مشهور در مورد ماشین و مسابقات اتومبیل‌رانی است و این فیلم توانست به محبوبیت زیادی دست پیدا کند تا جایی‌که ۴ دنباله از فیلم The Love Bug تولید و اکران شده است.

پس از ساخت فیلم Herbie Rides Again، فیلم Herbie Goes to Monte Carlo و فیلم Herbie Goes Bananas، فیلم Herbie: Fully Loaded با بازی لیندزی لوهان در سال ۲۰۰۵ اکران شد که اتفاقات آن چندین سال پس از حوادث ۴ قسمت اول مجموعه فیلم هربی جریان داشت.


فیلم Racing Dreams

۱۱. فیلم رویاهای مسابقه‌ای

فیلم Racing Dreams

فیلم مستند Racing Dreams داستان آنابث بارنز ۱۱ ساله، جاش هابسن ۱۲ ساله و برندون وارن ۱۳ ساله را در طول یک فصل مسابقات کارتینگ WKA دنبال می‌کند. آن‌ها در تلاش هستند تا با موفقیت در مسابقات کارتینگ در طول یک فصل بتوانند برنده اسپانسر برای حضور در مسابقات نسکار شوند. در طول این فیلم مستند ما شاهد رقابت، چالش‌ها و فشاری که این سه راننده کم سن و سال در یک فصل مسابقات کارتینگ دارند، هستیم و توانسته است تجربه متفاوت و جالبی را برای علاقه‌مندان ایجاد کند.


فیلم مستند Winning: The Racing Life of Paul Newman

۱۰. فیلم پل نیومن در دنیای رانندگی

فیلم Winning: The Racing Life of Paul Newman

فیلم مستند Winning: The Racing Life of Paul Newman داستان ۳۵ سال زندگی حرفه‌ای پول نیومن را دنبال می‌کند. کسی که راننده‌ای حرفه‌ای و همچنین مالک بسیاری از ماشین‌های مسابقه است. او در مسابقات اتومبیل رانی جوایز متعددی را کسب کرد و به‌عنوان کار آفرین برتر و یک خیر بزرگ به شمار می‌آمد. علاقه شدید او به اتومبیل رانی بازیگری او را نیز تحت الشعاع قرار داده بود ولی او در زمینه بازیگری هم توانسته بود جوایزی همچون اسکار را به‌دست آورد.


فیلم جنگ 24 ساعته

۹. فیلم جنگ 24 ساعته

فیلم The 24 Hour War

اتفاقات فیلم The 24 Hour War که یک فیلم مستند است، در اوایل دهه ۶۰ میلادی جریان دارد که رقابت هنری فورد دوم و انزو فراری در مسابقات لمانس را نشان می‌دهد که به جنگ یکدیگر رفته‌اند. در این داستان شاهد نبردهای حماسی بین رانندگان تا زندگی‌هایی که از بین رفته، خانواده‌هایی که از هم پاشیده‌اند و همچنین خلق یک ماشین مسابقه‌ای جدید هستیم. فیلم مستند جنگ 24 ساعته برای شبکه نتفلیکس تولید شده است و تماشا آن درکنار فیلم Ford v Ferrari می‌تواند جالب توجه باشد.


فیلم Grand Prix

۸. فیلم جایزه بزرگ

فیلم Grand Prix

  • کارگردان: جان فرانکن‌هایمر
  • نویسنده: رابرت آلن آرتور
  • بازیگران: جیمز گارنر، اوا ماری سنت، ایو مونتان، توشیرو میفونه، جسیکا والتر، انزو فی‌یرمونته و آنتونیو ساباتو
  • تاریخ اکران: ۲۱ دسامبر ۱۹۶۶
  • میانگین امتیازات فیلم Grand Prix در IMDB: ۷.۲

فیلم Grand Prix داستان پیت آرون، راننده مسابقات بزرگ آمریکا را دنبال می‌کند که پس از تصادف در موناکو که منجر به مصدومیت هم تیمی بریتانیایی خود اسکات استودارد می‌شود، از تیم اخراج می‌شود. در حالی‌که استودارد برای بهبود تلاش می‌کند، آرون وارد یک تیم ژاپنی شده است تا برای قهرمانی در جایزه بزرگ تلاش کند. فیلم Grand Prix با الهام از مسابقات فرمول یک تولید شده است که داستان ۴ راننده را که در حال تلاش برای قهرمانی هستند، دنبال می‌کند. این فیلم توانست مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار بگیرد. فیلم جایزه بزرگ یکی از ۱۰ فیلم پر فروش سال ۱۹۶۶ بوده است.


آیرتون سنا در لباس فرمول یک

۷. فیلم سنا

فیلم Senna

  • کارگردان: آصف کاپادیا
  • نویسنده: مانیش پاندی
  • بازیگران: آیرتون سنا، آلن پروست، فرانک ویلیامس و ران دنیس
  • تاریخ اکران: ۱۲ آگست ۲۰۱۱
  • میانگین امتیازات فیلم Senna در IMDB: ۸.۵

فیلم مستند Senna داستان آیرتون سنا در مسیر قهرمانی سه دوره فرمول یک تا غلبه بر شادی‌ها و غم‌ها تا بررسی شخصیت این راننده افسانه‌ای فرمول یک می‌پردازد. تمرکز این فیلم مستند روی آغاز دوران حرفه‌ای اتومبیلرانی این راننده برزیلی بود؛ زمانی‌که سنا از برزیل به انگلستان برای رقابت در فرمول یک نقل مکان کرد تا اینکه او در تصادفی غم‌انگیز و دلخراش در پیست ایمولا ایتالیا در جریان مسابقه جایزه بزرگ سن مارینو جان خود را در ۳۴ سالگی از دست داد و جامعه مسابقات قهرمانی فرمول یک را شوکه و عزادار کرد. فیلم مستند Senna یکی از بهترین مستندهای ساخته شده از روی مسابقات اتومبیل‌رانی است و اکنون نتفلیکس در حال ساخت سریالی براساس زندگی آیرتون سنا است.


میشائیل شوماخر در پوستر مستند Schumacher نتفلیکس

۶. فیلم شوماخر

فیلم Schumacher

فیلم مستند Schumacher داستان ۳۰ سال زندگی حرفه‌ای میشائیل شوماخر تا ۵ قهرمانی پیاپی فرمول یک با تیم فراری را دنبال می‌کند. تمرکز این مستند بیشتر روی اولین سال‌های میشائیل شوماخر است. اما در طول مسیر به دوران کودکی و نوجوانی او هم سفر می‌کنیم و می‌بینیم که وی چگونه به یک راننده فرمول وان تبدیل شده است. در طول مستند با اشخاص زیادی از اعضای خانواده شوماخر از جمله پدر، برادر، همسر و فرزندان تا دوستان، هم‌تیمی‌ها، رقیبان، اعضای تیم فراری و غیره مصاحبه شده است که در مورد شوماخر، دوران فعالیتش در فرمول یک و دوران بازنشستگی یا زندگی شخصی او صحبت می‌کنند.

همچنین درکنار آن ویدیوها و تصاویری از مصاحبه‌ها تا مسابقاتی که شوماخر داده نیز نمایش داده می‌شود و البته مستند پر است از تصاویر متعدد از این دوران. بیشتر تمرکز مستند Schumacher روی اولین روزهای او به‌عنوان راننده فرمول یک تا اولین سال‌های فعالیتش به‌عنوان راننده تیم فراری تا اولین قهرمانی او با فراری است. مستند شوماخر بدون شک اثری است که طرفداران فرمول یک و مایکل شوماخر باید آن را حتما تماشا کنند.


ویل فرل و ساشا بارون کوهن در فیلم Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby

۵. فیلم شب‌های تالادگا: تصنیف ریکی بابی

فیلم Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby

فیلم Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby داستان پسری به نام ریکی بابی را دنبال می‌کند که از کودکی عاشق رقابت و سرعت بود و همیشه می‌گفت من می خواهم تند برونم. روزی در مدرسه به مناسبت روز حرفه پدران، پدر بابی که راننده ماشین‌های مسابقه‌ای بود با رئیسش دعوا می‌کند و پس از درگیری پدرتامی به او می‌گوید: «تو برنده‌ای، اگه اول نشی آخر میشی.» سپس می‌رود. او در بزرگسالی در پیست مسابقه تالادگا تبدیل به یک راننده حرفه‌ای می‌شود سپس با دختری زیبا و جذاب به اسم کارلی ازدواج می‌کند و صاحب دو پسر می‌شود.

فیلم Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby یکی از آثاری است که آدام مک‌کی، پیش از رفتن به سراغ ساخت فیلم‌هایی مثل فیلم Big Short و فیلم ‌Vice است و که با همکاری ویل فرل تولید کرده است که در آن شاهد حضور بازیگرانی چون ویل فرل، جان سی ریلی، ساشا بارون کوهن تا ایمی آدامز هستیم. فیلم شب‌های تالادگا: تصنیف ریکی بابی یکی از فیلم‌های کمدی ورزشی جذاب و با کیفیت سینما شناخته می‌شود.


شخصیت های مک کوئین ، کینگ و چیک هیکس در حال مسابقه دادن در انیمیشن Cars

۴. انیمیشن ماشین‌ها

انیمیشن Cars

  • کارگردان: جان لستر
  • نویسنده: جان لستر، جو رنفت، دن فولگمن، کیل موری، فیل لورین و یورگن کلوبین
  • بازیگران: اوون ویلسون، پل نیومن، بانی هانت، لری د کیبل گای، مایکل کیتون، جان راتزنبرگر، تونی شالهوب، چیچ مارین، جرج کارلین، جنیفر لوئیس و کاترین هلموند
  • تاریخ اکران: ۹ ژوئن ۲۰۰۶
  • میانگین امتیازات انیمیشن Cars در IMDB: ۷.۲
انیمیشن Cars پس از انیمیشن Toy Story، تنها مجموعه پیکسار است که به یک سه‌گانه تبدیل شده است

انیمیشن Cars داستان لایتنینگ مک کوئین، ماشین مسابقه تازه‌کاری را دنبال می‌کند که تنها هدفش برنده شدن است. در یک روز پس از چند برد متمادی چیک هیکس، رقیبش از وی می‌برد و این کار باعث عصبانیت مک کوئین می‌شود. مک کوئین تصمیم می‌گیرد تلافی کند اما در یک جابجایی به‌طور غافلگیرکننده‌ای وارد یک شهر قدیمی به نام رادیاتور اسپرینگ می‌شود. به‌دلیل سرعت بالا، گروهبان آن منطقه وی را دستگیر می‌کند و رئیس دادگاه دکتر هادسن هورنت برای مجازات مک کوئین به وی دستور می‌دهد جاده اصلی را تعمیر کند.

مک کوئین سعی می‌کند توضیح بدهد که او اشتباهی به این شهر وارد شده‌ است و او باید برای مسابقه آماده شود اما به‌دلیل عدم دسترسی ساکنان به وسایل ارتباطی و سایر مردمان حرف او را باور نمی‌کنند. انیمیشن Cars با تمرکز روی مسابقات نسکار ساخته شده است که در دنیای آن تنها شاهد حضور ماشین‌های مختلف هستیم. انییمشن ماشین‌ها با اینکه بهترین انیمیشن پیکسار نیست، اما باز هم اثر با کیفیتی است که دو بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و همچنین انیمیشن Cars 2 و انیمیشن Cars 3 به‌عنوان دنباله‌های این انیمیشن تولید و اکران شده‌اند تا این مجموعه پس از Toy Story به دومین مجموعه پیکسار تبدیل شود که به یک سه‌گانه تبدیل شده است.


رایان گاسلینگ در فیلم Drive

۲. فیلم رانندگی

فیلم Drive

  • کارگردان: نیکولاس ویندینگ رفن
  • نویسنده: حسین امینی
  • بازیگران: رایان گاسلینگ، کری مولیگان، اسکار آیزاک، برایان کرانستون، ران پرلمن و کریستینا هندریکس
  • تاریخ اکران: ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۱
  • میانگین امتیازات فیلم Drive در IMDB: ۷.۸

فیلم Drive داستان یک راننده بدلکار پروژه‌های سینمایی هالیوود را دنبال می‌کند که شب هنگام برای خلافکاران رانندگی می‌کند. او در جریان یکی از این مأموریت‌هایش همه چیز به درستی پیش نمی‌رود و به‌زودی متوجه می‌‌شود که همه به‌دنبال او هستند. فیلم رانندگی از جمله کارهای بسیار محبوب رایان گاسلینگ محسوب می‌شود که یکی از بهترین نقش‌آفرینی او نیز است. این فیلم توانست با تحسین منتقدان مواجه شود و برای اولین‌بار در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد.

نیکولاس ویندینگ رفن توانست برای فیلم Drive جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن را دریافت کند. بخش دیگری از محبوبیت فیلم رانندگی درواقع به‌خاطر موسیقی آن است که باعث شهرت بیشتر فیلم به‌خصوص در دوره کنونی شده است. فیلمنامه این فیلم براساس کتابی به همین نام به قلم جیمز سالیس نوشته شده است. اگرچه فیلم Drive ذاتا یک فیلم مسابقه‌ای نیست، اما بخش زیادی از محوریت فیلم روی تعقیب و گریز با ماشین و یک راننده بدلکار است که در هنگام شب برای خلافکاران رانندگی می‌کند.


کریس همسورث در فیلم Rush

۲. فیلم شتاب

فیلم Rush

  • کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده: پیتر مورگان
  • بازیگران: کریس همسورث، دانیل برول، اولیویا وایلد، الکساندرا ماریا لارا، الیستر پیتری، ژوزفین دو لا بوم، اریش ردمن، استیون منگن، وینسنت ریوتا، پاتریک بالادی، کریستیان مک‌کی و ناتالی دورمر
  • تاریخ اکران: ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۳
  • میانگین امتیازات فیلم Rush در IMDB: ۸.۱
فیلم Rush اتفاقات واقعه مسابقه فرمول یک دهه ۱۹۷۰ میان جیمز هانت و نیکی لائودا را دنبال می‌کند

فیلم Rush اتفاقات واقعه مسابقه فرمول یک دهه ۱۹۷۰ میان جیمز هانت و نیکی لائودا را دنبال می‌کند که نیکی لائودا در سال ۱۹۷۶ در یک تصادف فاجعه بار در مسابقات فرمول یک جایزه بزرگ آلمان به‌شدت مجروح می‌شود و تا سر حد مرگ پیش می‌رود. اما او چند هفته پس از حادثه به میدان‌ها باز می‌گردد تا با جیمز هانت، رقیبش برای دستیابی به مقام قهرمانی جهان در سال ۱۹۷۶ در فوجی ژاپن به رقابت بپردازد. بسیاری اعتقاد دارند که فیلم Rush یکی از نزدیک‌ترین تجربه‌ها به وضعیت رانندگان فرمول یک برای قهرمانی در چنین مسابقاتی را نشان می‌دهد.

فیلم سرنوشت دو راننده بزرگ فرمول یک را نشان می‌دهد که از کجا کار خود را آغاز کردند و به رقیب بزرگ یکدیگر تبدیل شدند. همچنین این فیلم سرنوشت هر راننده را نشان می‌دهد که چگونه تصمیمات آن‌ها روی آینده حرفه‌ای و شخصی آن‌ها تاثیر گذاشته است. فیلم شتاب بدون شک با کیفیت‌ترین و بهترین فیلم ساخته شده از روی مسابقات فرمول یک است و طی این سال‌ها شاهد ساخت فیلمی مشابه و با کیفیت خوب مثل فیلم Rush نبوده‌ایم و همین موضوع باعث افزایش ارزش فیلم شده است.


مت دیمون و کریستین بیل در حال قدم زدن در فیلم ford v ferarri

۱. فیلم فورد دربرابر فراری

فیلم Ford v Ferrari

  • کارگردان: جیمز منگولد
  • نویسنده: جیمز منگولد، جز باترورث، جان هنری باترورث و جیسون کلر
  • بازیگران: مت دیمون، کریستین بیل، جان برنتال، کترینا بلف، نوآ جوپ، جاش لوکاس و استفانیا اسپامپیناتو
  • تاریخ اکران: ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات فیلم Ford v Ferrari در IMDB: ۸.۱
فیلم Ford v Ferrari داستان زندگی و دوستی پیچیده کن مایلز و کرول شلبی را به تصویر می‌کشد که وظیفه دارند فراری را در لمانز شکست دهند

فیلم Ford v Ferrari داستان زندگی و دوستی پیچیده کن مایلز و کرول شلبی را به تصویر می‌کشد که در اوایل دهه ۶۰ توسط شرکت فورد استخدام می‌شوند تا ماشین مسابقه‌ای قدرتمند بسازند که بتواند ماشین شرکت فراری را در مسابقات لمان شکست دهد. فیلم فورد دربرابر فراری توانست با تحسین منتقدان مواجه شود و در فصل جوایز درخشش خوبی داشت. فیلم Ford v Ferrari توانست نامزد دریافت ۴ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد و درنهایت توانست در دو بخش بهترین تدوین و بهترین تدوین صدا جایزه اسکار دریافت کند.

بااین‌حال گروهی اعتقاد دارند فیلم فورد دربرابر فراری بیشتر از اینکه یک فیلم مسابقه‌ای باشد، بیشتر یک فیلم درام با محوریت رابطه کن مایلز و کرول شلبی است و گروهی از طرفداران فراری این فیلم را توهینی به این شرکت می‌دانند و اعتقاد دارند که فیلم تصور اشتباهی از این رقابت به تصویر کشیده است. در هر حال فیلم Ford v Ferrari یکی از بهترین فیلم‌های با محوریت مسابقات اتومبیل رانی است که در آن شاهد نمایش مسابقه ۲۴ ساعته لمان هستیم و بدون شک تماشا آن بر هر طرفدار این سبک واجب است.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو