چرا یادگیری زبان دوم را به تعویق می‎اندازیم؟

منبع: فوت و فن

7

1402/6/14

11:27


تا به حال شده که یکی از دوستان قدیمی‎تان را ببینید و از تسلط او به یک زبان خارجی بهت‌زده شوید؟

چرا یادگیری زبان دوم را به تعویق می‎اندازیم؟

تا به حال شده که یکی از دوستان قدیمی‎تان را ببینید و از تسلط او به یک زبان خارجی بهت‌زده شوید؟ یا اینکه در جمعی قرار بگیرید که فیلمی را به زبان اصلی ببینند، متوجه شوند و در مورد آن با هم صحبت کنند، اما شما سرگردان نگاهشان کنید؟ شاید هم خیلی دلتان می‌خواسته که بتوانید همراه با دوستان‌تان در ماشین که یک موزیک انگلیسی را پلی کرده‌اند، همخوانی کنید ولی نتوانسته‌اید.

فراتر از همه اینها، آیا بلد نبودن یک زبان مانعی برای مهاجرت شما به برخی از کشورها بوده؟ احتمالا جواب شما به بعضی از این سوالات مثبت بوده است. با این حال اگر از شما بپرسیم پس چرا برای یادگیری یک زبان دیگر، اقدامی نکرده‌اید؟ پاسخ خواهید داد: وقت نکردم یا حوصله نداشتم! اما این بهانه خوبی نیست!

این روزها بیلبوردهایی در سطح شهر نصب شده است با عنوان ” فرصت‌های بر آب رفته” که به درستی این موضوع را خاطرنشان می‎کند که هر چقدر هم سرمان شلوغ باشد و گرفتار باشیم. باز هم با یک برنامه‌ریزی درست و اصولی می‎توانیم از وقت خود بهترین بهره را ببریم. یادگیری زبان دوم و … مزایای بیشتری علاوه بر مواردی که در ابتدای مطلب ذکر شد دارد. در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

۱. اعتماد به نفس شما را بیشتر میکند

شما دیگر از حضور در جمعی که زبان دوم شما را بلدند، هراس ندارید. شما می‎توانید با افراد جدید معاشرت کنید، دوستان بین‌المللی پیدا کنید. فیلم زبان اصلی ببینید، کتاب ترجمه نشده بخوانید، با ویدیوهای زبان اصلی جدید آموزش ببینید، محتواهای دست اول بخوانید و…..

ضمن اینکه آموختن یک زبان جدید این پیام را به شما می‎دهد که تو تلاش کردی و توانستی! بنابراین باعث می‌شود اعتماد به نفستان افزایش پیدا کند.

۲. یادگیری را سریع‌تر می‌کند

پژوهش‌ها ‌نشان می‌دهد افرادی که حداقل به دو زبان تسلط دارند، کمتر دچار حواس‌پرتی می‌شوند. مهارت‎های حل مسئله بالاتری نسبت به دیگران دارند، دارای تفکر انتقادی هستند و تمرکز بالاتری دارند. همچنین یادگیری یک زبان جدید می‎تواند زوال عقل و در نتیجه آلزایمر را به تأخیر بیندازد.

۳. بهبود فرصت‌های شغلی پیش‌رو

یادگیری زبان این مزیت را برای ما ایجاد می‎کند تا با اضافه شدن یک مهارت به رزومه‌مان، فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری برای خود فراهم کنیم. به‌خصوص در کارهای فریلنسری شما با یادگیری یک زبان به‌صورت آسان‌تری خواهید توانست تا از خارج ایران سفارش بگیرید و به درآمد دلاری نیز برسید.

۴. یادگیری زبان دوم یک ضرورت است

مک لوهان سال‌ها پیش گفت که دنیا با پیشرفت وسایل ارتباط‌جمعی در حال تبدیل‌شدن به دهکده‌ای جهانی است. حال با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بیشتر از هر زمان دیگری نظریه دهکده جهانی مک لوهان را درک می‎کنیم، زیرا به‌واسطه وسایل ارتباط‌جمعی جدید، فاصله‌ها از بین رفته‎اند و ما به‌سادگی و در عرض چند ثانیه می‎توانیم از هر نقطه در دنیا با نقاط دیگر ارتباط بگیریم. ما نیاز داریم برای بقا در این دهکده جهانی، زبان آن را بلد باشیم تا بتوانیم از فواید آن بهره‌مند شویم.

۵. کمک به یادگیری زبان فرزندان

وقتی شما به زبان دیگری مسلط باشید یا در حال یادگیری آن باشید به‌راحتی می‎توانید دانسته‎های خود را در خلال مکالمه به فرزندتان نیز منتقل کنید و به او برای یادگیری زبان دوم کمک کنید.

بنابراین، می‎بینید که یادگیری زبان دوم یا… دارای فواید بسیاری است که نباید به‌سادگی از کنار آن عبور کنید. بار دیگر نوشته روی بیلبورد را به‌خاطر بیاورید: “فرصت‎های بر آب‌رفته”

در مورد این عبارت تأمل کنید. حقیقت این است که ما فقط یک‌بار زندگی می‎کنیم و بایستی قدر فرصت‌ها را برای بهتر کردن زندگی خود و فرزندانمان بدانیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو