نشانه های کمبود اعتماد به نفس و نحوه رفع اعتماد به نفس پایین

نشانه های کمبود اعتماد به نفس و نحوه رفع اعتماد به نفس پایین


منبع: آرگا

4

1402/6/14

22:08


معجزه ای به نام اعتماد به نفس، هر آدمی با داشتن آن زنده و با ارزش می شود و اگر آدمی آن را نداشته باشد، زندگی و ارزشی نخواهد داشت. تمام وجود از ترس، شرمندگی و ضعف پر شده که تنها راه تخلیه این احساسات منفی، تمرین بازگشت همان معجزه است. اگر خیال برگرداندن حس گمشده خود را ندارید، بدانید که به فرد منزوی ای تبدیل خواهید شد که دیگر، مشاور روان درمان هم چاره ای برای درمان شما در جیب پیرهن خود نخواهد داشت. قصد ما در این مقاله آشنا کردن بیشتر شما با افرادی است که با مشکل کمبود اعتماد به نفس در زندگی خود مواجهه هستند. اما برای رسیدن به افزایش خود باوری خود در اعتماد به نفس هم می توانید مقاله پیشین سایت ما را مطالعه کنید.

کمبود اعتماد به نفس همچون خوره، کم کم در گذر زمان طولانی جسم آدمی را در خود تکه می کند و روحش را با خود به اغما می برد. دیگر نه امیدی به باقی زندگی دارد و نه انگیزه و شوری. با این حال پایان زندگی را، تنها راه نجات خود از این عمق فاجعه می بیند.

آشنایی ابتدایی با اعتماد به نفس

کمبود اعتماد به نفس چه نشانه هایی برای بروز دارد؟

شخص از بودن در جمع های شلوغ و یا چه جمع های تعداد محدود فراری است.

شخص توانایی برقرای ارتباط اجتماعی با دیگران را ندارد.

شخص نمی تواند نظرات مثبت و منفی خود را به زبان بیآورد.

شخص از جلب و مورد توجه بودن ترس دارد.

شخص از مورد تعریف واقع شدن توسط دیگران حال خوشی ندارد.

شخص با هر نه شنیدن و نه شدنی به سرعت تسلیم می شود.

شخص از تغییرات بیرونی و درونی خود می ترسد.

شخص تنها زمانی متوجه باارش بودن خود می شود که دیگران او را تشویق کنند.

شخص بسیار کمال گرا بوده به طوری که استاندارد های بالایی برای خود تعییت می کند.

شخص تقصیرات مرتکب شده خود را نمی پذیرد.

شخص تاب انتقاد به خود را توسط دیگران ندارد.

شخص به طور مداوم منفی بازی می کند.

شخص دائما خود را با بقیه چه از نظر ظاهری و چه از نظر باطنی با دیگران قیاس می کند.

شخص زبان بدن مناسبی برای نرمال نشان دادن خود در جامعه و دیدار روابط ندارد.

کمبود اعتماد به نفس چه نشانه هایی دارد

چطور اعتماد به نفس نداشته خود را درمان کنید؟

کسی که اعتماد به نفس ندارد، در واقع به توانایی ها و  ارزش بالای لیاقت های درونی خود پی نبرده است. و به گونه ای از نشانه های کمبود اختلالات عاطفی، روانی و رفتاری است. در صورتی که شخص با مشاوره های متخصصین روانشناس به بهبود درمان نرسید، برای کاهش افسردگی، استرس، ترس و…. نیازمند مصرف دارو های آرام بخش خواهد شد. این بیماری چون اعصاب و روح اشخاص را نقطه هدف رشد خود قرار می دهد، در حال حاضر هیپنوتیزم درمانی قوی ترین روش برای بهبود و برگشت حالات روانی می باشد. با کمک روش های تعریف شده این قسمت به درمان ریشه مشکل کمبود اعتماد به نفس بپردازید.

  1. تمامی حقوق فردی خود را بشناسید و از آن ها پیروی کنید.
  2. از تحقیر، تخریب و سرزنش خود دست بردارید. به دور از منفی بازی به زندگی خود برسید.
  3. کمال گرا نباشید و خود را محدود به یک سری از استاندارد های غیر منطقی و سخت درگیر نسازید.
  4. به یاد داشته باشید که هر کس تنها قهرمان داستان زندگی خودش است.
  5. و بدانید که با تلاش های مداوم و پافشاری، به موفقیت های بیشماری دست خواهید یافت.

درمان اعتماد به نفس

۴ پدیده شخصیتی در شکل گیری اعتماد به نفس

  • باور
  • رفتار
  • عشق
  • احساس

هر کدام از موارد گفته شده، اگر در شخصیت افراد شکل نامناسبی نداشته باشند، مشکل کمبود اعتماد به نفس را در فرد ایجاد خواهند کرد.

پیامد های منفی نداشتن اعتماد به نفس در افراد

  • اشکال در روابط شخصی:

به این دلیل، فرد ممکن است نتواند وارد ارتباط گیری های شخصی خود از جمله ( عشقی و اجتماعی ) شود. چون دائما به دیگران شک و ترید داشته، در نتیجه در برقراری و حفظ ارتباط دچار اختلال خواهد شد.

  • اشکال در عملکرد تحصیلی و شغلی:

شخصی که اعتماد به نفس ندارد، خوب مسلما به دلیل روابط اجتماعی محدود خود نمی تواند به حضور در اجتماع عادت کند. در نتیجه نه تحصیلات خود را ادامه می دهد و نه وارد بازار کاری می شود. همانطور که نمایان است، شخص به فردی پوچ و ناتوان تبدیل خواهد شد.

  • اشکال در رشد شخصی:

اعتماد به نفس اصلی ترین هدف برای رسیدن به رشد و گستردگی شخصی است. اگر نباشد، فرد هیچ تلاشی برای رسیدن به آینده پر از موفقیت خود نخواهد داشت. به خود و توانایی های درونی اش، باور ندارد در نتیجه از رسیدن به تجربه های متعدد خود را محدود می کند.

  • اشکال در سلامت روانی:

استرس، اضطراب و افسردگی ۳ اشکال اساسی در پیشرفت، داشتن عدم اعتماد به نفس است. شخص به خود اعتمادی نداشته در نتیجه درگیر حقارت، افکار منفی، ناراحتی، تنهایی و ضعف می شود.

پیامد های منفی کمبود اعتماد به نفس

آیا عزت نفس و اعتماد به نفس یکی هستند یا باهم فرق دارند؟

برای بررسی سوال مطرح شده می توانیم اینطور بحث را شروع کنیم. اعتماد به نفس در واقع واژه ای است که باور به توانایی های آدمی را تعریف می کند اما عزت نفس واژه ای است که به تعریف احساسات درونی ما می پردازد. به همین دلیل می توان گفت که عزت نفس و اعتماد به نفس تکمیل کننده و مکمل یکدیگر هستند. حال بدانید که اعتماد به نفس در ۲ حالت می تواند در داشتن افزایش اعتماد به نفس موثر باشد.

  • اعتماد به نفس در زمینه ارزش فرد باشد.

مثلا شما از اینکه توانایی انجام تحصیل در رشته مهندسی برق را دارید، این توانمندی خود را باارزش می دانید، در نتیجه عزت نفس شما هم بیشتر می شود.

  • در صورتی که اعتماد به نفس داشته در وجود خود را ارزشمند و کاملا حقی شایسته بدانید، در نتیجه شما احساس عزت نفسی سالم و بالایی را تجربه خواهید داشت.

برای مطالعه بیشتر در مورد درمان عزت نفس پایین با کلیلک روی لینک همراه ما باشید.

عزت نفس و اعتماد به نفس

صحبت پایانی:

پس اگر می خواهید با مشکل عدم اعتماد به نفس خود مبارزه کنید، بهتر است از همین الان با  این نکات که در مقاله نوشته شده است، شروع کنید. برای تبدیل شدن به فردی با اعتماد به نفس و موفق بسیار پر تلاش و صبور باشید. حتی برای هموارتر شدن مسیر مبارزه از مشاورین سلامت روح روان کمک بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو