واکنش نماینده مجلس به اخراج اساتید دانشگاه

منبع: سیمرغ

3

1402/6/15

10:06


واکنش نماینده مجلس به اخراج اساتید دانشگاه

«پایان کار یک استاد پروژه‌ای، اخراج نیست»/ فضاسازی دشمن با انتشار لیست جعلی


اقبال شاکری با اشاره به فضاسازی رسانه‌های بیگانه در خصوص برکناری برخی از اساتید از دانشگاه‌ها و انتشار لیست‌های جعلی، بیان کرد: در تمام دنیا و در همه کشورها هر فردی که بر علیه منافع سازمانی خود کاری انجام دهد، قطعا آن سازمان با وی برخورد خواهد کرد؛ چراکه آن فرد در بدو ورود خود به آن سازمان، تشکیلات، اداره و یا دانشگاه یک سری تعهداتی داده و امضا کرده که به اصول آن نهاد پایبند خواهد ماند. هیچ سازمان و تشکیلاتی نمی‌پذیرد که فردی را که به کار گرفته است و از منافع آن سازمان برخوردار می‌شود، برعلیه خود آن سازمان فعالیت کند. قطعا با چنین فردی برخورد می کنند و اگر اصلاح نشود فرد را اخراج می کنند. این موضوع یک امر پذیرفته شده عقلانی و حرفه‌ای در دنیاست.

وی اظهار کرد: این موضوع صرفا در خصوص دانشگاه نیست. در هر تشکیلاتی این ضابطه وجود دارد. تمام افرادی که در همه کشورها وارد یک سازمانی می‌شوند، یک مراحل عمومی را طی می‌کنند و تطابق فرد با نیازهای سازمان سنجیده می شود. سپس فرد متعهد می‌شود در کار، حرفه، تخصص و یا تدریس ضوابط سازمان را رعایت کند. زمانی هم که فرد ضوابط سازمان را زیرپا می گذارد قطعا با وی برخورد خواهد شد.

استاد دانشگاه امیر کبیر تصریح کرد: بنابراین یک عضو هیات علمی در هر رده‌ای از سمت کاری باشد، اعم از قراردادی، پیمانی، استادیاری، دانشیاری باشد اگر خلاف تعهداتی که داده عمل کند قطعا باید با وی برخورد شود. جالب است که در تمام سازمان‌ها و تشکیلات افراد در زمان ارتقای شغلی بار دیگر تعهد می دهند که مدافع حقوق سازمان هستند. اگر فردی به این تعهداتی که چندین بار آن را امضا کرده، عمل نکند باید وی را تشویق کرد؟ این موضوع یک امر پذیرفته شده علمی و تخصصی در تمام دنیا است. از سوی دیگر اصلا اسامی که منتشر شده و گفته می شود اخراج شده اند معلوم نیست استاد هستند یا صرفا مدتی به صورت قراردادی با دانشگاه کار کرده اند و تعداد آن ها نیز مشخص نیست. دشمن یک فضاسازی گسترده ای در این حوزه به راه انداخته است. دانشگاه اگر احساس کند فردی مطابق ضوابطی که متعهد شده، رفتار نمی کند نباید تحمل کند و باید مطابق ضوابط سازمانی با فرد متخلف برخورد کند.

وی تاکید کرد: این موضوع در همه سازمان‌ها صدق می‌کند، چه برسد در محیط‌های تربیتی و آموزشی که رفتار، منش و اخلاق استاد بر روی دانشجو تاثیر می گذارد. افرادی که نسل جوان و ارزنده ما را پرورش می دهند، اگر تخلفی داشته باشند، آثار تخلف آنها برجسته تر است. زمانی یک فردی مرتکب تخلف سازمانی می شود که اثار شخصی دارد مثلا دیر سرکار می اید یا به اموال اداره خسارت می زند اما در محیط آموزشی استاد با روح و روان و اخلاق دانشجو سر و کار دارد و به نوعی تربیت نسل جوان ما در دست اساتید است.

دبیرکل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا افزود: این تخلف اصلا قابل قبول نیست. ما اساتید ارزشمندی داریم که برای ارتقای علمی کشور تلاش می کنند و مشغول تربیت نیروهای جوان و خلاق ما هستند. پیشرفت های علمی و صنعتی کشور در صنایع مختلف به دست اساتید ارزشمند ما رقم خورده است. افرادی که قصد دارند این بازی را به هم بزنند در حال بازی کردن در زمین دشمن هستند. از پیشرفت دانشگاه ناراحت هستند. این افراد اندک هستند. باید با این اندک افرادی که بعضا برخلاف تعهدات خود عمل می کنند، در چارچوب ضوابط سازمانی برخورد شود.

این عضو کیمسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: لازم است که روشنگری لازم در خصوص این فضاسازی نیز انجام شود. این لیست‌ها جعلی هستند. یک فردی که یکبار در دانشگاه یک کارگاهی را آموزش داده است اصلا استاد دانشگاه به شمار نمی‌رود بلکه یک ارتباط پروژه‌ای داشته و حال که پروژه به اتمام رسیده دانشگاه نیز پایان کار را اعلام کرده است. این فرد که جزو استاد اخراجی نیست. الحمدالله نظام، دانشگاه و دولت ما در مقابل تعداد اندک افرادی که در حال جریحه در کردن احساسات مردم هستند، سعه صدر دارد. همچنان نیز سعه‌صدر به خرج می‌دهیم. اندک افرادی که با این سعه صدر و با این ظرفیت کشور و این گشاده رویی دولت بازهم به روش خلاف خود ادامه می‌دهند، چاره ای نیست که باید با آن‌ها برخورد کرد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: isna.ir



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو