نهایی شدن طرح ساماندهی و مرمت پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه

منبع: همگردی

3

1402/6/18

15:09


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، نهایی شدن طرح ساماندهی و مرمت پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه صورت پذیرفت.

سید سعید صفوی اظهار کرد: وسعت پایگاه جهانی سلطانیه 14 هکتار است که با اعتبارات دولتی پلاکهایی که در اختیار مردم بود، آزادسازی شده است.

وی به کاوش های محوطه سلطانیه اشاره کرد و گفت: کاوش ها از دروازه شمالی آغاز شده و تا دروازه جنوبی ادامه خواهد داشت و ساماندهی، حفظ و نگهداری باارزش ترین بنای تاریخی استان زنجان از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مسئول با اشاره به اینکه طرح ساماندهی و مرمت سلطانیه نهایی شده، ابراز کرد: سالانه برای ساماندهی و زیباسازی اقداماتی را انجام خواهیم داد اما هیچ سازه ای روی عرصه پایگاه جهانی سلطانیه بنا نخواهیم کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در مورد مرمت و ثبت خانه های تاریخی زنجان عنوان کرد: خانه جهانشاهلو، خانه ضیایی و خانه جمالی از جمله ساختمانهای قدیمی زنجان هستند که برخی از آنها در حال مرمت و بخشی نیز در حال طی مراحل ثبتی است.

صفوی با اشاره به اینکه خانه خدیوی در سالهای گذشته رها شده و 17 گزارش آتش سوزی این خانه به آتش نشانی داشته است، تصریح کرد: با دعوت از مالک، کارهای مرمت از جمله عوض شدن تیرهای چوبی، سبک سازی و سایر موارد انجام شده است.

وی مشارکت مردم برای مرمت بناهای تاریخی زنجان را مهم خواند و افزود: اگر مردم مشارکت نکنند، انجام این کار با اعتبارات محدود دولتی مشکل بوده و البته مرمت مسجد خانم با کمک افراد خیر آغاز شده است.

این مسئول در مورد برنامه های حوزه گردشگری استان نیز خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره ها بهانه ای برای توسعه گردشگری استان است؛ علاوه بر این 70 موافقت اصولی برای ایجاد تأسیسات گردشگری صادر شده است.

نهایی شدن طرح ساماندهی و مرمت پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو