آذربایجان و ارمنستان توافق کردند

منبع: ساعد نیوز

4

1402/6/19

09:40


ساعد نیوز: دولت جمهوری آذربایجان و نیروهای ارامنه در قره‌باغ درباره بازگشایی دو مسیر مورد مناقشه حمل و نقل از جمله یک مسیر کلیدی موسوم به کریدور لاچین توافق کرده‌اند.

آذربایجان و ارمنستان توافق کردند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، این اقدام که در ابتدا توسط آژانس خبری دولتی "آرمن‌پرس" ارمنستان منتشر و توسط دولت باکو تایید شده، به نظر می‌رسد حداقل تا حدی پاسخگوی چندین دهه‌ درخواست ارمنستان برای احیای خطوط حمل و نقل بین جمهوری آذربایجان و قره‌باغ باشد.

قره‌باغ در سطح جهانی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده است، اما از زمان جنگی که مصادف با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه‌های 80 و 90 میلادی بود، توسط جمعیتی حدودا 120 هزار نفری ارامنه کنترل می‌شود.

جمهوری آذربایجان در نبردی در سال 2020 بخش‌های بزرگی از قره‌باغ را تحت کنترل خودر درآورد و در 9 ماهه گذشته نیز با اعمال محدودیت‌هایی در دسترسی ارمنستان از طریق کریدور لاچین به این کشور فشار وارد کرده است.

آرمن‌پرس همچنین از قول مقام‌های قره‌باغ گزارش کرد: آنها تصمیم دارند تا اجازه دسترسی کالاهای روسی را به این منطقه از طریق شهر "آسکران" نزدیک به جمهوری آذربایجان صادر کنند.

این آژانس خبری در این گزارش با اشاره به منطقه‌ای که از طریق آن جاده قره‌باغ به ارمنستان را وصل می‌کند، گزارش کرد: همزمان توافقی برای بازگرداندن محموله‌های بشردوستانه توسط نیروهای حافظ صلح روسیه و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در امتداد کریدور لاچین حاصل شده است. این اقدام به دلیل مشکلات بشری جدی در منطقه محاصره شده منحرف شده بود.

"حکمت حاجیف"، مشاور سیاست‌گذاری خارجی ریاست جمهوری آذربایجان نیز روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفته بود که این توافق برای بازگشایی مسیرها بین این کشور و ارمنستان صورت گرفته است.

دولت باکو پیشتر دولت ایروان را به استفاده از این کریدور برای قاچاق سلاح متهم کرده و برای همین پیشنهاد بازگشایی این مسیرها را رد می‌کرد.

این توافق در روزی به انجام رسیده که پارلمان قره‌باغ یک رئیس جدید را برای این منطقه انتخاب کرد؛ اقدامی که باکو آن را غیرقانونی دانست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو