فراموش‌ کردن عشق یک‌ طرفه؛ 9 روش برای پذیرش این نوع عشق بی فرجام

منبع: روزانه

2

1402/6/20

13:59


فراموش‌ کردن عشق یک‌ طرفه یا احساس و علاقه‌ای که به دل‌شکستگی ختم می‌شود، فرایندی سخت و زمان‌بر است و البته یک تجربه مشترک بین همه‌ی ما. عواطف و تجربیات انسانی پیچیده، ارزشمند و درعین‌حال منحصربه‌فرد هستند. بنابراین هیچ نسخه و فرمول واحدی ندارند. در این مقاله سعی کردیم راه‌هایی را بیابیم که بتواند کمی […]

فراموش‌ کردن عشق یک‌ طرفه یا احساس و علاقه‌ای که به دل‌شکستگی ختم می‌شود، فرایندی سخت و زمان‌بر است و البته یک تجربه مشترک بین همه‌ی ما. عواطف و تجربیات انسانی پیچیده، ارزشمند و درعین‌حال منحصربه‌فرد هستند. بنابراین هیچ نسخه و فرمول واحدی ندارند. در این مقاله سعی کردیم راه‌هایی را بیابیم که بتواند کمی التیام‌بخش باشد. برای فراموش‌ کردن عشق یک‌ طرفه نسخه شفابخشی وجود ندارد، شاید در ابتدا تصور کنید دیگر هرگز نمی‌توانید به روند سابق زندگی‌تان برگردید، ما اینجا هستیم تا بگوییم با خودتان مهربان باشید و برای تسکین و بهبودی در این مقطع از زندگی و عبور از این احساسات، راه‌هایی هست که ممکن است از آن بی‌خبر باشید.

فراموش‌ کردن عشق یک‌ طرفه؛ 9 روش برای پذیرش این نوع عشق بی فرجام

9 راه برای فراموش‌ کردن عشق یک‌ طرفه

بله، 9 راه برای فراموش‌ کردن عشق یک‌ طرفه، ما سراغ 9 راه برای بهبود و التیام رفتیم برای اینکه به شما کمک کند تا از این مقطع از زندگی‌تان عبور کنید.

پذیرش موضوع

بله می‌دانیم آسان نیست، اما بپذیرید، این اولین و مهم‌ترین قدم است، برای ساختن روابط عاطفی پایدار و درست، علاقه و احترام قلبی باید دو طرفه باشد؛ چون در انتها و باگذشت زمان قطعاً سبب نارضایتی و دل‌شکستگی‌های عمیق‌تر خواهد شد.

پس دوباره بر خودتان و زندگی خود تمرکز کنید. زمان بیشتری را در فعالیت‌هایی که شما را خوشحال و راضی می‌کنند صرف کنید. با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشید؛ چون ارتباط بیشتر با آنان به شما در بهبودی و عبور از این فرایند کمک می‌کند

علاوه‌برآن، پذیرفتن این نکته که شما  دوباره می‌توانید عشق را تجربه کنید و یک نفر دیگر وجود دارد که می‌تواند شما را دوست بدارد و ارزش شما را ببیند. این فرایند طولانی و دشوار است، اما باگذشت زمان و تلاش مداوم، شما به‌تدریج قادر خواهید بود که عشق یک‌ طرفه را فراموش کرده و به جلو حرکت کنید.

مطلب مشابه: دلیل ترس از عشق یا فیلوفوبیا (علائم و رفع این مشکل)

خودتان را سرزنش نکنید

خودتان را سرزنش نکنید و با خودتان همانند یک دوست مهربان رفتار کنید، این تقصیر شما نیست، خودتان را با افکاری چون (دوست‌داشتنی نبودم) یا (کافی نبودم خوب نبودم) غرق نکنید؛ چون این افکار نه‌تنها واقعی نیستند؛ بلکه اوضاع را سخت‌تر و دردناک‌تر می‌کنند و ممکن است شما را به رفتارهایی ترغیب کنند که آسیب بیشتری ببینید. احساس فکر و رفتار سه رأس یک مثلث هستند، هر فکر سبب شکل‌گیری احساس و رفتاری در شما می‌شود.

اجازه ندهید این موضوع شما را به کسی تبدیل کند که دررابطه‌با عشق بدبینی دارد. عشق فقط به معنای شاد بودن و قانع بودن با کسی که دوستش داری نیست.

احساسات را انکار نکنید.

احساساتی که در این مقطع از زندگی تجربه می‌کنید، قرار نیست دائمی باشند، بلکه فقط موقتی هستند؛ اما باید مشاهده و دیده بشوند، حسشان کنید و در نهایت عبور خواهند کرد. سعی کنید با هوشیاری تمام این احساسات را بپذیرید. آنها را قبول کنید وقتی که آنها بالا می‌آیند بدون  قضاوت،  فقط به  آن‌ها توجه کنید و بگذارید رد شوند همانند یک ابر تیره و پر رعدوبرق که از آسمان عبور می‌کند.

تمام احساسات شما معتبر هستند و توجه و پذیرش آنها به شما کمک می‌کند تا به جلو حرکت کنید. اما سعی کنید تعادل خود را حفظ کنید، کارهای لذت بخشی که به شما احساس خوبی می‌دهند را دوباره از سر بگیرید:

وقت بیشتری به سرگرمی‌ها، دوستان و دیگر فعالیت‌های لذت‌بخش اختصاص دهید.

با خوردن غذاهای سالم و فعالیت و تحرک بیشتر از خود مراقبت کنید.

خودتان را با چیزی کوچک مثل گل تازه، غذای خوب یا کتاب و فیلم سرگرم کنید.

در این تجربه مفهوم پیدا کنید

“خیلی مهم نیست که در زندگی چه اتفاقی برای ما می‌افتد، بلکه بیشتر در مورد چگونگی واکنش ما به وضعیت موجود است. ” این جمله را خوب به‌خاطر داشته باشید.

شاید به نتیجه‌ای که امیدوار بودید نرسیده باشید، اما این به آن معنا نیست که عشق شما بی‌معنی است. از این رابطه چه چیزی درباره خودتان یاد گرفتید؟  ممکن است تجربه شما به شما بیشتر درباره نوع فردی که به آن جذب می‌شوید، آموزش داده باشد.

اگر مرتباً با عشق و علاقه‌ای روبرو می‌شوید که نیاز شما را برآورده نمی‌سازد، بجاست در نظر داشته باشید که آیا این موضوع چیزی را در مورد نیازهایتان بیان می‌کند یا خیر. این شناخت و تجربه قطعاً به رشد و بهبود روابط آینده شما کمک می‌کند. کشیده‌شدن به سمت عشق یک‌ طرفه نیز ممکن است این را نشان دهد که شاید برخی تروماهای کودکی حل نشده درگذشته داشته باشید، روی کمک یک روان‌شناس حرفه‌ای حساب کنید.

مطلب مشابه: راه های فراموش کردن شکست عشقی و کنار آمدن با آن

فراموش‌ کردن عشق یک‌ طرفه؛ 9 روش برای پذیرش این نوع عشق بی فرجام

تمرکز بر روی آینده

بله تمرکز بر روی آینده و خود را در معرض تجربه‌های جدید قراردادن. یکی دیگر از راه‌های فراموش‌ کردن عشق یک‌ طرفه توجه دوباره به خودتان و اولویت‌هایتان است، باتوجه‌به تجربه‌ای که از این رابطه کسب کرده‌اید می‌توانید با دید تازه‌تری به اولویت‌ها و اهدافتان را بازبینی کنید.

مراقبت از خود

مراقبت از خودتان را در اولویت قرار دهید، ممکن است این موضوع اعتماد به‌ نفس شما را تحت‌تأثیر قرار دهد، اما فراموش نکنید شما فارغ از هر احساس و تجربه‌ای ارزشمند هستید. سعی کنید ارتباطات خود را گسترش دهید؛ اما بسیار مهم است که بدانید برای فراموش‌کردن و ترمیم احساساتتان سراغ رابطه‌های دیگری که می‌دانید آینده‌ای نخواهد داشت، یا عادات ناسالم نروید تحمل درد و احساس ناخوشایند به شما آسیب نخواهد زد، اما تصمیمات هیجانی و لحظه‌ای برای فراموش‌ کردن، انتقام یا ثابت‌کردن خودتان، قطعاً شما را دچار بحران‌های سخت‌تری خواهد کرد.

زمان بهترین معلم و تسکین‌دهنده است.

فراموش‌ کردن عشق یک‌ طرفه، زمان‌بر است، اما به اثر زمان اعتماد داشته باشید، گذشت زمان سبب می‌شود رشد کنید و تجربیات ارزشمندی کسب کنید و اثر این رشد و تجربیات ارزشمند شما را در برابر اتفاقات زندگی نیرومندتر می‌کند.

صحبت‌کردن درباره گذشته را متوقف کنید.

دنبال مقصر نباشید و حواستان باشد صحبت‌کردن و درد دل بیش از حد و خود را در موقعیت قربانی قراردادن، ممکن است در اوایل سبب ترحم و دلسوزی از سوی دیگران شود؛ اما با تکرار و گفتن مداوم به آن عادت خواهید  کرد و مغز انسان نیز به طور طبیعی عاشق موقعیت‌های قربانی است؛ چون برایش آسان‌تر است.

ادامه این روند، دیگران و دوستانتان را از شما دور خواهد کرد و موقعیت شما را بیش  از پیش شکننده و سخت‌تر خواهد کرد. درددل‌کردن با یک دوست و صحبت از احساساتتان، نباید تبدیل به یک عادت شود.

تعقیب‌کردن او در شبکه‌های اجتماعی یا حضور در مکان‌هایی که می‌دانید احتمال برخورد با او را افزایش می‌دهد، کنار بگذارید می‌توانید از دوستانتان بخواهید به شما در این باره کمک کنند. اگر با او همکار هستید و ناچارید با او روبه‌رو شوید از یک دوست یا یک متخصص بخواهید به شما کمک کند تا موقعیت شغلی‌تان تحت‌تأثیر قرار نگیرد.

یا اگر فرصتش را دارید به یک سفر بروید. سفرکردن و تجربیات جدید و دیدن آدم‌های غریبه که هیچ شناختی از شما ندارند به شما در هنگام عبور از این مرحله از زندگی‌تان کمک خواهند کرد.

مطلب مشابه: روش های جذب جنس مخالف دختر یا پسر (مخ زنی) با شیوه های موثر

صحبت با یک روان‌شناس

و در آخر اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید به‌تنهایی با این موضوع کنار بیابید یا خشم زیادی را درون خود احساس می‌کنید، بهتر است سراغ یک روان‌شناس بروید. کمک خواستن نشانه ضعف نیست، ممکن است احساس کنید مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اید یا هنوز باگذشت زمان زیادی از آن، نتوانسته‌اید فراموش کنید پس در اولین فرصت سراغ یک روان‌شناس حرفه‌ای بروید و از او کمک بخواهید.

با خودتان همانند یک دوست مهربان و دلسوز رفتار کنید، سرزنش‌کردن خودتان، پیداکردن مقصر و فرار از مسئولیت، بدگویی و صحبت‌کردن درباره گذشته و خاطرات مشترکتان یا بازگوکردن اسرار به‌قصد تلافی، راه‌هایی نیستند که بتواند آرامش و شادی دوباره به شما برگرداند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو