15 خاصیت شنا در استخر برای زیبایی پوست

منبع: زرین بانو

5

1402/6/20

20:15


شنا نه تنها برای افراد مبتلا به آسم، آرتروز و سایر بیماری‌ها مفید است، تاثیر غیرقابل انکاری نیز بر سلامت پوست انسان دارد.

شنا کردن یکی از ورزش‌های آبی محبوب است که تمام بدن مخصوصاً سیستم قلبی و عروقی را درگیر می‌کند. به طوری‌که یک ساعت تمرین شنا می‌تواند معادل یک ساعت ورزش دو کالری بسوزاند. شنا محاسن بی‌شماری را برای روح و جسم به دنبال دارد و به ارتقای سطح سلامت بدن ورزشکاران کمک شایانی می‌کند. این ورزش آبی مفرح نه تنها برای افراد مبتلا به آسم، آرتروز و سایر بیماری‌ها مفید است، تاثیر غیرقابل انکاری نیز بر سلامت پوست انسان دارد.

پوست بزرگترین عضو بدن است و از ارگان‌های داخلی در مقابل عوامل بیرونی محافظت می‌نماید. سلامت این عضو حساس حائز اهمیت بالایی است. زیرا در صورتی‌که پوست مبتلا به بیماری شود، سلامت سایر اندام‌های بدن نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ورزش شنا به شادابی و سلامت پوست کمک می‌کند و سلول‌های مرده سطح آن را از بین می‌برد. در نوشتار پیش‌رو شما را با مهم‌ترین مزایای شنا برای سلامت پوست آشنا خواهیم کرد.

15 خاصیت شنا در استخر برای زیبایی پوست

مزایای شنا برای پوست

در عصر حاضر ورزش آبی شنا به عنوان عاملی جهت پیشگیری از افزایش وزن، تقویت قلب و… شناخته می‌شود. حتی پزشکان بر این باورند که این ورزش علاوه‌بر تاثیراتی که بر اندام‌های مختلف بدن دارد، به حفظ سلامت و شادابی پوست نیز کمک می‌کند.

با شنا در استخر میزان خون‌رسانی به سطح پوست بیشتر شده و مواد مغذی فراوانی در دسترس سلول‌های  آن قرار می‌گیرد. شنا همچنین موجب می‌شود که مواد مخرب و سمی از منافذ پوست خارج گردد که این امر نیز سلامت پوست را به دنبال دارد. مهم‌ترین مزایای شنا برای پوست انسان به شرح ذیل هستند:

1- صاف شدن پوست با شنا در آب نمک

چنانچه به طور منظم در آب حاوی نمک شنا کنید، رطوبت پوست شما حفظ می‌شود. این کار همچنین کمک می‌کند تا پوست جهت رشد سلول‌های جدید اقدام به سم‌زدایی نماید.

2- سفت شدن عضلات و زیبایی پوست

تحرک پایین، افزایش سن و تجمع چربی زیاد در بدن از جمله فاکتورهایی هستند که عضلات را شل و ضعیف می‌کنند. این عضلات شل ظاهر بدن را مخصوصاً در نواحی صورت پیر نشان می‌دهند. معمولا در افرادی که دارای عضلاتی سفت هستند، پوست محکم‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد.

3- افزایش خون رسانی به پوست

پس از شنا پوست براق و درخشان می‌شود؛ زیرا در اثر افزایش ضربان قلب، خو‌ن‌رسانی به همه اندام‌ها از جمله پوست افزایش می‌‌یابد. در واقع لایه‌های زنده پوست بدن با شنا کردن میزان بیشتری مواد غذایی و اکسیژن دریافت می‌کنند. علاوه‌برآن در اثر فعالیت مداوم بدنی این اندام مقادیری چربی طبیعی تولید می‌کند که باعث می‌شود ظاهر آن زیبا و درخشنده به نظر برسد.

4- شادابی پوست به علت کاهش استرس

امروزه علم پزشکی ثابت کرده که استرس تاثیرات بسیار مخربی بر روی پوست انسان دارد. در دوران‌هایی از زندگی که تحت تنش و اضطراب فراوان قرار می‌گیرید، آثار خستگی به وضوح برای پوست قابل مشاهده است. در این شرایط پوست بدن تیره و پژمرده می‌شود و آثار پیری زودتر از موعد  به چشم می‌خورد.

5- معکوس شدن روند پیری

کسانی که به طور منظم شنا می‌کنند نسبت به همسن و سالان خود جوان‌تر به نظر می‌رسند. در واقع تحقیقات نشان داده که انجام روزانه 30 دقیقه ورزش هوازی مانند شنا می‌تواند نه تنها روند پیری پوست را به تعویق بیندازد، بلکه فرآیند پیری سلول‌های مغز شما را هم معکوس نماید. البته لازم به ذکر است چنانچه در استخرهای روباز شنا می‌کنید، حتماً باید قسمت‌های برهنه بدن خود را با کرم ضد آفتاب بپوشانید.

6-  شنا در آب گرم و افزایش ترشح مواد زائد از سطح پوست

شنا کردن در آب گرم موجب باز شدن منافذ پوستی می‌شود. بنابراین مواد زائد و سموم از این طریق به خارج دفع شده و پوست ظاهری شاداب پیدا می‌کند. در استخر آب و تاب قم این امکان برای‌تان فراهم شده که بتوانید از شنا در آب گرم بهره ببرید.

شنا در آب گرم و افزایش ترشح مواد زائد از سطح پوست

7-  تاثیر شنا روی پوست با بهبود سلامت کلی بدن

پوست بدن انسان به‌عنوان یک سد دفاعی در برابر میکروب‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا عمل می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، شنا موجب تقویت اندام‌ها و ارگان‌های مهم بدن مانند قلب می‌شود؛ در واقع به نوعی سلامت تمام قسمت‌های بدن را تضمین می‌نماید. لذا شخص کمتر به امراض دچار شده و پوست او سالم‌تر می‌ماند. در این حالت سلول‌های پوست به طور منظم تغذیه می‌شوند و به دلیل این‌که تحت فشار نیستند، شادابی خود را حفظ می‌کنند.

8-  کاهش چین و چروک پوست

به طور کلی تمام حرکات ورزشی از جمله شنا در استخر کلاژن‌سازی پوست را تحریک می‌کنند. همان‌گونه که می‌دانید کلاژن پروتئینی ویژه است که به دلیل ساختار حمایت‌کننده خود موجب افزایش انعطاف‌پذیری پوست می‌شود. با بالا رفتن سن میزان ساخت کلاژن کمتر شده و پوست چروک ‌می‌خورد.

9-  خوش رنگ شدن پوست با شنا

همان‌طور که گفته شد، با شنا در استخر فرآیند خون‌رسانی به پوست تسهیل می‌شود. بنابراین کسانی که این ورزش آبی را انجام می‌دهند، پوست خوش رنگ‌تری دارند. این در حالی است که در سایر افراد ممکن است پوست پژمرده و به رنگ‌های زرد، خاکستری یا سبز به نظر برسد. با توجه به مزایایی که به آن اشاره شد، به منظور برخورداری از محاسن شنا و رزرو آنلاین بلیط می‌توانید به سایت پول تیکت مراجعه کنید.

خوش رنگ شدن پوست با شنا

10- از بین بردن آکنه

تمرینات منظم شنا سبب می‌شود، پوست مقدار بیشتری اکسیژن دریافت نماید. ضمن این‌که ورزش آبی شنا کمک می‌کند روند تولید هورمون‌های بدن به صورت متعادل انجام ‌گیرد، لذا پوست درگیر امراضی نظیر آکنه نمی‌شود.

11- از بین رفتن سلولیت‌ های پوستی

سلولیت‌ها یک‌سری فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌ها هستند که در اثر تجمع مواد زائد و چربی‌ها در پوست به وجود می‌آیند. ورزش شنا در از بین رفتن این سلولیت‌ها و زیباتر شدن ظاهر پوست تاثیر شایانی دارد. انجام تمرینات شنا در کنار رژیم غذایی مناسب، ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند و میزان چربی بدن را پایین می‌آورد. این امر در نهایت منجر به محو شدن سلولیت‌های سطح پوست می‌شود.

12- تمیز شدن و جوانی پوست در اثر افزایش تعرق

تمرین‌های منظم ورزشی مانند شنا و رفتن به سونا باعث می‌شوند که نسبت به مواقع عادی بیشتر عرق نمایید. بنابراین سموم و آلاینده‌ها از طریق منافذ پوست خارج می‌شوند. طی این پروسه پوست بدن کاملاً تمیز شده و ظاهری درخشان پیدا می‌کند.

امروزه ثابت شده تعریق پس از ورزش شنا در کاهش خطوط روی پوست و جوان نگه داشتن آن تاثیر بسزایی دارد. با افزایش سن و پا گذاشتن به دوران میانسالی و پیری به تدریج لایه‌های بیرونی پوست انسان ضخیم می‌شوند و میزان انعطاف‌پذیری آن‌ها کاهش می‌یابد. لایه‌های داخلی پوست هم نازک شده و خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهند، لذا به تدریج پوستی کدر و خشک خواهید داشت.

13- بهبود خواب و تاثیر آن بر زیبایی

ورزش شنا به دلیل آرامش بخشیدن به روح و روان شما، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. خواب کافی نیز بازسازی پوست و زیبایی هرچه بیشتر آن را به همراه دارد. از طرف دیگر خواب مناسب جریان خون را در بخش‌های مختلف پوست افزایش می‌دهد و کلاژن سازی را تحریک می‌کند. علاوه‌بر‌آن صدمات ناشی از اشعه ماوراء بنفش را برطرف نموده و لکه‌های ناشی از افزایش سن را کاهش می‌دهد.

14- تقویت سلول‌های پوستی و حذف سلول‌های قدیمی

از اصلی‌ترین اثرات ورزش شنا بر روی پوست این است که سلول‌های سطح بدن را با کلاژن‌سازی و بهبود گردش خون تقویت می‌کند. در نتیجه این پروسه سلول‌های مرده و قدیمی از بین می‌روند تا با سلول‌های جدید و سالم جایگزین شوند.

15-  کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

اخیراً مطالعات انجام شده نشان داده هرگونه فعالیت بدنی مانند شنا می‌تواند در پیشگیری از سرطان پوست نقش موثری داشته باشد. طبق مقالات انتشار یافته در نشریه ساینس‌ دیلی ورزش منظم در کنار مصرف کافئین به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد.

آیا شنا در استخر برای پوست مضر است؟

همان‌طور که می‌دانید در استخرها از مواد شیمیایی مانند کلر برای ضدعفونی آب استفاده می‌شود. حال چنانچه به مدت طولانی در معرض این مواد شیمیایی قرار بگیرید، امکان دارد که پوست شما تحریک و خشک شود. در ضمن احتمال دارد که انواع بثورات پوستی یا التهابات را تجربه کنید.

در این راستا مجموعه‌های آبی معتبر می‌کوشند روش‌های دیگری را جایگزین استفاده از کلر نمایند. امروزه استفاده از دستگاه‌های یونیزه کننده، دستگاه اشعه فرانبفش خورشید و سایر تکنیک‌ها به‌عنوان جایگزین مناسب برای کلرزنی استخر شناخته شده‌اند.

در سایت پول تیکت می‌توانید به لیست پارک‌های آبی معتبر سراسر کشور دسترسی داشته باشید. این مراکز فرآیند ضدعفونی آب استخر را با استفاده از تجهیزات مدرن انجام می‌دهند تا کمترین خطر را برای افراد داشته باشد.

نکات مراقبتی پوست پس از شنا برای زیبایی

شنا یکی از ورزش‌های آبی بسیار مفرح و پرطرفدار است که در صورت رعایت یک‌سری نکات می‌تواند موجب شادابی پوست شود. اما فراموش نکنید که مواد شیمیایی موجود در آب استخر مانند کلر باعث خشکی پوست می‌شوند. به همین دلیل باید نکات مراقبتی را در نظر بگیرید تا بیشترین بهره را از این ورزش مفید ببرید. از جمله نکات مراقبتی پوست قبل و پس از شنا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- دوش گرفتن بلافاصله پس از خروج از استخر

برای حفظ سلامت پوست توصیه می‌شود که بلافاصله پس از پایان شنا حتماً دوش بگیرید. اشتباهی که بعضی از افراد مرتکب می‌شوند این است که شستن بدن را به زمانی موکول می‌کنند که به خانه برسند. با این کار کلر مدت طولانی‌تری روی سطح  پوست باقی می‌ماند و احتمال صدمه دیدن آن افزایش می‌یابد.

2- استعمال کرم ضد آفتاب

به هنگام شنا در استخرهای روباز حتماً یک لایه کرم ضد آفتاب با SPF مناسب روی پوست خود بزنید. کرم ضد آفتاب همانند یک سد محافظ روی پوست عمل می‌کند و تاثیرات کلر موجود در آب را به حداقل می‌رساند. همچنین مانع آسیب دیدن پوست در اثر تابش نور خورشید می‌شود.

3- استفاده از حوله نخی جهت خشک کردن بدن

بعضی از کاربران پس از مراجعه به استخر تمایل دارند که پوست بدن آن‌ها جلوی نور آفتاب یا با ورزش باد به طور طبیعی خشک شود. در صورتی‌که این روش خشک کردن بدن، خشکی بیش از حد پوست را به همراه دارد. لذا اکیداً توصیه می‌شود که از حوله‌های نخی جهت خشک کردن بدن خود استفاده کنید.

4- مراقبت از لباس شنا

تمیز نگه داشتن مایو، کلاه و سایر تجهیزات مورد نیاز برای شنا در حفظ سلامت پوست تاثیر زیادی دارد. بنابراین لازم است لباس شنای خود را پس از هر مرتبه ورزش به دقت بشویید. زیرا پوشیدن مکرر آن باعث می‌شود که آلودگی و میکروب‌ها در سطح پوست تجمع یابند و آن را تحریک نمایند.

5- استفاده از کرم محافظ

کلری که برای ضدعفونی استخر و پیشگیری از گسترش بیماری‌های مختلف به آب افزوده می‌شود، ماهیت تهاجمی دارد. لذا ممکن است که مشکلاتی نظیر خشکی، سوزش و قرمزی را در پوست کاربران ایجاد نماید. از این‌رو پزشکان توصیه می‌کنند پیش از رفتن به استخر بر روی پوست خود لایه‌ای کرم محافظ بمالید.

6- بدن خود را هیدراته نگه دارید

یکی از تکنیک‌های موثر که به شدت مانع خشکی پوست به هنگام شنا می‌شود، این است که مرتباً آب بنوشید. خوردن آب کافی در طول روز علاوه‌بر این‌که پوست را مرطوب نگه می‌دارد، از جذب مقادیر اضافی کلر توسط سلول‌های بدن پیشگیری می‌کند.

7- استفاده از مرطوب کننده ها و لوسیون ‌های حاوی ویتامین C

فرقی نمی‌کند که شنا در استخر یا دریا را انتخاب نمایید؛ در هر صورت بهتر است که از لوسیون‌ها و کرم‌های مرطوب کننده در همه نواحی بدن خود استفاده نمایید. این کار به منظور پیشگیری از اثرات مخرب نمک و کلر بر روی پوست انجام می‌گیرد.

8- استعمال روغن‌ های طبیعی

از آنجا که کلر موجود در آب استخر پوست را تحریک می‌کند، بهتر است که قبل از شنا مقداری روغن‌ حاوی عصاره‌ طبیعی روی بدن خود بمالید. روغن‌ها درست همانند یک محافظ قوی عمل کرده و اثرات مواد ضدعفونی کننده را به حداقل می‌رسانند.

9- استفاده از بالم لب

یکی از اجزای صورت که در اثر قرار گرفتن در معرض آب حاوی کلر صدمه می‌بیند، لب‌ها هستند. به منظور پیشگیری از خشکی و ترک خوردن این عضو بهتر است از بالم لب استفاده کنید.

10- استفاده از ماسک صورت و بدن

اگر مرتباً شنا می‌کنید، بهتر است حداقل هفته یک مرتبه از ماسک‌های رطوبت‌رسان مختلف نظیر ماسک خیار استفاده نمایید. در صورتی‌که ماسک حاوی مواد لایه‌بردار نیز باشد، به راحتی می‌تواند مواد مضر را از روی سطح پوست بردارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو