فاز نخست ایستگاه فضایی چابهار تا پایان سال 1403 تکمیل می‌شود

منبع: تکراتو

3

1402/6/20

21:29


طبق آخرین خبرها، فاز اول ایستگاه فضایی چابهار تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود. این ایستگاه جدید به منظور پرتاب مدار پایین آماده خواهد شد.

فاز نخست ایستگاه فضایی چابهار تا پایان سال 1403 تکمیل می‌شود

طبق آخرین خبرها، فاز اول ایستگاه فضایی چابهار تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود. این ایستگاه جدید به منظور پرتاب مدار پایین آماده خواهد شد.

حسین دلیریان سخنگوی سازمان فضایی ایران با حضور در یک برنامه تلویزیونی خبر از تکمیل فاز نخست ایستگاه فضایی چابهار تا پایان سال 1403 داد. این ایستگاه که از آن به عنوان یک ابر پروژه یاد می‌شود، قرار است به سکویی برای پرتاب‌های مدار پایین استفاده شود. طبق گفته‌های دلبریان این ایستگاه فضایی یکی از برنامه‌های 10 ساله سازمان فضایی ایران است که در آینده قرار است به یک سکوی بین‌الملیی نیز تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: برنامه‌های فضایی کلان کشور برای 10 سال آینده اعلام شد [+فایل]

ایستگاه فضایی چابهار تا پایان سال 1403 تکمیل می‌شود

به گزارش تکراتو و به نقل از سیتنا، حسین دلیریان در یک برنامه تلویزیونی به تشریح برنامه دو سال گذشته سازمان فضایی ایران در خصوص پایگاه فضایی چابهار پرداخته و گفت: «پایگاه چابهار یکی از مهمترین پروژه‌های سازمان فضایی به شمار می‌رود، در واقع یک ابرپروژه در صنعت فضایی کشور تلقی می‌شود.»

حسین دلیریان با اشاره به دغدغه رییس‌جمهوری به موضوع صنعن فضایی کشور، تاکید کرد:

پس از اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی که بعد از ۱۱ سال تعطیلی در ابتدای دولت سیزدهم در سال 1400 برگزار شد، با تاکید رئیس‌جمهور ضمن تامین اعتبار لازم در این حوزه، فرآیند طراحی و ساخت آغاز شد و امروز در مرحله ساخت است.

ایستگاه فضایی چابهار تا پایان سال 1403 تکمیل می‌شود

دلیریان ادامه داد: «پایگاه ملی پرتاب چابهار دارای سه فاز اصلی است و امروز در میانه‌ی اجرای فاز اول این پروژه قرار داریم و امیدواریم در نیمه اول سال 1403 این پایگاه قابلیت پرتاب ماهواره‌های «خورشید آهنگ» توسط پرتابگرهای سوخت جامد را پیدا کند و ما بتوانیم اولین پرتاب‌ها را سال آینده از این پایگاه داشته باشیم.»

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد تا پایان سال آینده و یا نهایتاً تا نیمه اول سال 1404 فاز اول این پایگاه تکمیل شود، گفت:

با توجه به موقعیت استراتژیکی که این پایگاه دارد، پنجره ویژه‌ای برای دسترسی مدارهای مختلف تا سال 1410 یعنی پایان برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور قرار می‌دهد.

دلیریان با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای پرتاب‌های بین‌المللی گفت: «طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته شده در برنامه 10 ساله فضایی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در این پایگاه کشورهای همسایه هم می‌توانند پرتاب‌های فضایی از این منطقه داشته باشند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد:

یکی از مواردی که رهبر انقلاب تاکید کردند استفاده از ظرفیت دریا و جزیره مکران است، در گذشته نسبت به این موضوع کم توجهی‌هایی شده است اما خوشبختانه دولت سیزدهم توجه بسیار جدی به این منطقه دارد و یکی از دلایلی که می‌تواند این منطقه را دچار تحول کند این است که ما یک پایگاه بزرگ فضایی داشته باشیم تا تمام پرتاب‌های کشور و حتی کشورهای منطقه از آنجا شود، این خود مبنایی است برای آبادانی آن منطقه؛ هرچند در کنار فعالیت عمرانی و زیرساختی، طرح‌های مختلف خدمات رسانی اعم از آبرسانی برای بهره‌مندی مردم منطقه سیستان و بلوچستان هم همزمان در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تکمیل فاز اول ایستگاه فضایی چابهار تا پایان سال 1403 چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو