بهترین جنس سرویس قابلمه به نقل از سپنو

منبع: فوت و فن

3

1402/6/21

09:46


در میان انواع جنس های قابلمه ی موجود در بازار شاید این سردرگمی برای بیشتر خریداران قابلمه بخصوص کسانی که می خواهند سرویس قابلمه برای جهیزیه بخرند وجود داشته باشد که کدام جنس خوب است؟ در ادامه به معرفی انواع جنس های قابلمه می پردازیم تا در نهایت بهترین انتخاب را برای خرید قابلمه درست و مناسب داشته باشیم.

بهترین جنس سرویس قابلمه به نقل از سپنو

در میان انواع جنس های قابلمه ی موجود در بازار شاید این سردرگمی برای بیشتر خریداران قابلمه بخصوص کسانی که می خواهند سرویس قابلمه برای جهیزیه بخرند وجود داشته باشد که کدام جنس خوب است؟ در ادامه به معرفی انواع جنس های قابلمه می پردازیم تا در نهایت بهترین انتخاب را برای خرید قابلمه درست و مناسب داشته باشیم.

معرفی انواع جنس های قابلمه محبوب

قابلمه های چدن

یکی از جنس های قابلمه ای که به تازگی بسیار محبوب شده است و در بازار هم انواع آن وجود دارد، قابلمه چدن است. درست است که در بازار انواع رنگ و اندازه این قابلمه های چدن موجود هست اما تقلبی آن هم بسیار زیاد است و خیلی از مواقع تشخیص اصل از تقلبی آن دشوار است. اما اگر این چند نکته را قبل از خرید بدانید قطعا سرتان موقع خرید کلاه نمی رود و قابلمه اصل را می خرید:

  • در هنگام خرید حتما یک آهن ربا همراه خود داشته باشید چرا که قابلمه های چدن به آهن ربا می چسبند به این خاطر که از آهن ساخته شده اند.
  • این قابلمه ها در اثر سقوط قُر نمی شوند بلکه می شکنند و به چند تکه تبدیل می شوند. البته مسلم است که این آزمایش را نمی توانید در زمان خرید انجام دهید ولی اگر در آینده قابلمه از دستتان افتاد و شکست خیالتان راحت است که این همه مدت از قابلمه اصل استفاده می کردید اگر هم قر شد که نشان می دهد قابلمه شما از جنس آلومینیم بوده است.

  • این قابلمه های چدنی نچسب هستند و سطح آنها به راحتی تمیز می شود. اگر پس از خرید غذا به قابلمه چسبید می توانید آن را به فروشنده پس دهید زیرا جنس تقلبی به شما فروخته است.
  • یکی دیگر از راه های تشخیص این است که این قابلمه های اصل سنگین وزن هستند.

اگر واقعا قابلمه چدن اصل را بتوانید بخرید می توان گفت  این جنس یکی از بهترین جنس های قابلمه بخصوص برای سرویس جهیزیه است زیرا ظروف چدنی عمر بالایی دارند و از دیگر جنس ها دوام و کارایی آنها بیشتر است. فروشندگان کمی در ایران هستند که قابلمه چدن اصل را تولید می کنند که یکی از آنها سپنو است که می توان به آسانی از طریق سایت آنها سفارش ثبت کرد و درب منزل تحویل گرفت.

قابلمه های گرانیتی

از دیگر قابلمه های پرطرفدار، قابلمه های گرانیتی است. علت اینکه اسم گرانیتی به آنها داده شده است بخاطر شباهت آنها به سنگ گرانیت است وگرنه از جنس گرانیت ساخته نشده اند. این قابلمه های گرانیتی هم مانند چدن لازم است قبل از خرید از اصل بودن آن مطمئن باشید زیرا نمونه های تقلبی زیادی در بازار موجود است. این قابلمه ها مزیت هایی دارند که در صورت نگهداری درست، عمر بیشتری نسبت به سایر جنس قابلمه ها خواهند داشت.

  • این قابلمه ها به هیچ وجه واکنش شیمیایی با مواد غذایی بخصوص مواد غذایی اسیدی مثل آبلیمو و سس را نمی دهند. البته به این شرط که به خوبی از این ظروف نگهداری شده باشد و خط و خشی بر روی آنها ایجاد نشده باشد.
  • حرارت را به خوبی از خود عبور می دهند و این حرارت را به صورت یکنواخت توزیع می کنند. این ویژگی باعث می شود که یک طرف غذا نسوزد و یک طرف نپخته باقی نماند و همه ی غذا به صورت یکنواخت حرارت می گیرد و می پزد. این توزیع حرارت باعث شده است که استفاده از این ظروف در فر و یا مایکروویو را ممکن سازد اما در صورتی که دسته ها قطعات و اتصالات فلزی نداشته باشند.
  • نچسب بودن از ویژگی مهم دیگر این قابلمه ها است که همانند ظروف چدن به خوبی هم تمیز می شوند و غذا در هنگام پخت به آنها نمی چسبد.

قابلمه های گرانیتی نسبت به سرامیک و تفلون طول عمر بالاتری دارند اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که در هنگام استفاده باید به روش درستی از آنها نگهداری کرد تا عمر بیشتر داشته باشند. استفاده از قاشق های چوبی و سیلیکونی برای هم زدن غذا، استفاده نکردن از ماشین ظرفشویی برای شست و شو قابلمه ها، بلافاصله خشک کردن پس از شست و شو و روغن مالی ظروف برای استفاده اولین بار چند نکته ساده اما مهم هستند که اگر رعایت شود به خوبی عمر ظروف را افزایش می دهد.

قابلمه های تفلون

تفلون یک روکش نچسب است که بر روی قابلمه با جنس های مختلف مانند چدن زده می شود. چند سال اخیر استفاده از قابلمه های تفلون خیلی رواج داشت و مشتریان زیادی را هم داشت  اما پس از ظهور قابلمه های گرانیتی و چدنی کم کم محبوبیت آنها هم کاسته شد.

یکی از مهم ترین دلایل کاهش محبوبیت تفلون سرطان زا بودن آن است. اخباری منتشر شد که تفلون سرطان زا است و هر غذایی هم که در این ظروف پخته شود مضر خواهد بود. اما این خبر تکذیب شد ولی از نظر علمی ثابت شده است که پختن غذا در ظروف تفلونی که خط و خش دارند مضر و بیماری زا است.

بهترین جنس قابلمه کدام است؟

در این جا ما 3 جنس اصلی و پرطرفدار بازار یعنی چدن، گرانیت و تفلون آشنا شدیم. جنس های دیگری مانند استیل، پیرکس و .. هم وجود دارند که آنها هم مزایا و معایب خود را دارند. اما می توان گفت اگر محدودیتی در بودجه ندارید، قابلمه های چدن اصل و یا چدن با روکش گرانیت را تهیه کنید. این قابلمه ها در کنار زیبایی که دارند عمر بالایی هم دارند و مواد غذایی که در آنها پخته می شود سالم خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو