چه زمانی باید به فکر دریافت خدمات از خانه سالمندان باشیم!

چه زمانی باید به فکر دریافت خدمات از خانه سالمندان باشیم!


منبع: فوت و فن

2

1402/6/21

10:16


درحالی‌که بسیاری از سالمندان به دلایل مختلفی و در شرایط خاصی نیاز به مراقبت‌های ویژه و شبانه‌روزی دارند؛ تصمیم‌گیری درباره دریافت خدمات از خانه سالمندان سخت و دشوار به نظر می‌رسد. نام دیگر خانه سالمندان، مرکز مراقبتی و توان‌بخشی است.

چه زمانی باید به فکر دریافت خدمات از خانه سالمندان باشیم!

درحالی‌که بسیاری از سالمندان به دلایل مختلفی و در شرایط خاصی نیاز به مراقبت‌های ویژه و شبانه‌روزی دارند؛ تصمیم‌گیری درباره دریافت خدمات از خانه سالمندان سخت و دشوار به نظر می‌رسد. نام دیگر خانه سالمندان، مرکز مراقبتی و توان‌بخشی است. به‌عبارت‌دیگر این مراکز بالاترین سطح مراقبت از افراد مسن را خارج از بیمارستان برعهده دارند. آنها به‌صورت تخصصی از افراد سالخورده بیمار مواظبت و نگهداری می‌کنند. در شرایط خاصی ممکن است یکی از اعضای مسن‌تر خانواده به خدمات خانه سالمندان نیاز پیدا کند، ولی خانواده‌ها و فرد مسن دقیقاً نمی‌دانند چه زمانی باید به فکر دریافت خدمات از خانه سالمندان باشند!

با کسب اطلاعات صحیح درباره خانه سالمندان و خدمات آن، به‌راحتی می‌توانید برای نگهداری از سالمند خود در این مراکز تصمیم‌گیری نمایید. در این مقاله راجع به شرایطی خواهیم گفت که سالمندان نیازمند استفاده از خدمات مراکز مراقبتی و توان‌بخشی می‌شوند.

 چرا باید از خدمات خانه سالمندان استفاده کنیم؟

 مراکز مراقبتی و توان‌بخشی، شیوه‌های پزشکی، درمانی و پرستاری را برای افزایش و تقویت عملکرد فیزیکی و ذهنی اشخاص سالخورده و بیمار ارائه می‌کند. در نتیجه کیفیت زندگی آنها بهتر شده و زندگی بانشاط و سالم‌تری را تجربه خواهند کرد.

معمولاً مردم اعتقاد دارند که وظیفه خانواده و فرزندان مراقبت از والدین در دوران پیری است. بااین‌حال در دنیای امروزی که بسیاری از فرزندان در خانواده‌های کوچک‌تر و دور از هم زندگی می‌کنند نمی‌توانند از والدین مسن خود که احتمالاً مبتلا به عارضه و بیماری‌های مزمن یا ناتوانی جسمی هستند به‌خوبی مراقبت کنند و انجام این امر به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. درنظرگرفتن خانه سالمندان برای فرد مسن، به این معنی نیست که افراد خانواده به او اهمیت نمی‌دهند. بلکه خانواده نمی‌تواند مراقبت‌های لازم و ضروری را به سالمند ارائه کند؛ بنابراین این تصمیم مسئولانه‌ای است که سالمند را در فضای مناسبی نگهداری نمایند تا زندگی سالم و بهتری را تجربه کند.

ناتوانی جسمی، اختلالات شناختی، هزینه‌های هنگفت مراقبت و نگهداری، بیماری‌های مزمن، سکته قلبی، جراحی‌های سنگین، تنهایی و عدم وجود پشتیبان، افسردگی و بیماری‌های اعصاب و روان و بسیاری از موارد دیگر وجود دارند که فرد سالمند نیازمند دریافت مراقبت‌های ویژه و مخصوص می‌شود. در چنین شرایطی کدام یک از افراد خانواده در این کار تبحر کافی را دارند و می‌توانند به‌خوبی از سالمند نگهداری کنند؟

سالمندی که دچار اختلالات شناختی اعم از دمانس یا زوال عقل، روان‌آشفتگی، اختلال در حافظه و یادگیری و… می‌شود؛ برای بهبود نیاز به برنامه‌های خاصی دارد که پزشک متخصص برای او تنظیم می‌کند. آیا افراد خانواده دانش و تجربه تخصصی در این زمینه را برای خدمت به سالمند خود دارند؟

اما متخصصین سلامت و بهداشت و پرستاران باتجربه و آموزش‌دیده، مستقر در مرکز مراقبت از سالمندان شخص سالخورده را در دوره نقاهت و درمان همراهی می‌کنند تا کیفیت زندگی او را ارتقا دهند.

در چه کیس‌هایی خانواده باید به خانه سالمندان فکر کند؟

سؤالات زیادی وجود دارد که باید به آنها پاسخ دهید؛ در این صورت خواهید دانست که چه زمانی باید به فکر دریافت خدمات از خانه سالمندان باشید.

  1. آیا خانواده امکانات و شرایط مراقبت‌های ویژه از سالمند خود را دارند؟

به‌عنوان‌مثال وقتی که یک فرد مسن مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند آلزایمر، پارکینسون پیشرفته و دمانس است و درحالی‌که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد؛ افراد خانواده می‌توانند مطابق با دستورات پزشک از او مراقبت کنند؟

  1. فردی که نگهداری از سالمند را برعهده دارد می‌تواند نیازهای او را برطرف نماید؟
  2. آیا خانواده می‌توانند امکانات و تجهیزات پزشکی موردنیاز سالمند را تأمین و تهیه کنند؟
  3. درصورتی‌که سالمند نیاز به تمرین‌های توان‌بخشی فیزیوتراپی و کاردرمانی دارد، فرزندان یا فرد مراقب از عهده آن بر می‌آیند؟
  4. باتوجه‌به شرایط فرد سالخورده، آیا او نیاز به خدمات دائمی یا موقتی خانه سالمندان دارد؟

با پاسخ منطقی و صادقانه به این سؤالات، بدون تعصبات عاطفی و فرهنگی می‌توانید بهترین تصمیم را برای مراقبت صحیح از سالمند عزیزتان بگیرید. لطفاً برای پاسخ به این سؤالات دید بلندمدت داشته باشید و تابوی خانه سالمندن را بشکنید در غیر این صورت هم خانواده و هم سالمند دچار مشکلات خواهند شد.

خانه سالمندان با خدمات هتلینگ

5 دلیل اساسی که نیاز سالمند به خانه سالمندان را تأیید می‌کند

 چنانچه شرایط فیزیکی، ذهنی، روحی و عاطفی فرد سالمند شامل موارد زیر می‌شود؛ باید به فکر دریافت خدمات از خانه سالمندان کنید:

1- محدودیت‌های مربوط به‌سلامتی فیزیکی و جسمی افراد سالخورده

 افراد مسنی که دچار بیماری‌های مزمن هستند یا ناتوانی جسمی دارند، احتمالاً در انجام فعالیت‌های روزانه مانند پیاده‌روی، غذاخوردن، استحمام، لباس پوشیدن و… دچار مسئله می‌شوند. در چنین شرایطی استفاده از خدمات مراکز نگهداری و توان‌بخشی از سالمندان گزینه مناسبی است.

 افراد سالخورده‌ای که ناگهان سکته مغزی می‌کنند و بعد از سکته دچار اختلال حرکتی و جسمی می‌شوند. آنها در این شرایط آسیب‌پذیر هستند و امکان سقوط و زمین‌خوردن برایشان بیشتر می‌شود. معمولاً دوره نقاهت طولانی‌تری دارند؛ بنابراین به‌منظور بهبودی، حفظ و بازیابی عملکرد فعالیت‌های فیزیکی و کارهای روزانه به‌صورت کاملاً مستقل، باید تحت مراقبت‌های ویژه، تمرینات توان‌بخشی، کاردرمانی و. قرار گیرند.

2- اختلال در سیستم سلامتی اعصاب و روان سالمندان

 اختلالات شناختی؛ مانند بیماری‌های آلزایمر، پارکینسون پیشرفته و همچنین افسردگی، روان‌پریشی و.. همگی منجر به سردرگمی، فراموشی و انزوا می‌شود. سالمندانی که مبتلا به اختلالات شناختی هستند نمی‌توانند تنها زندگی کنند؛ زیرا در معرض آسیب یا خطر قرار دارند.

 بسیاری از سالمندان به لحاظ روحی و روانی با مسائلی همچون، عدم اعتمادبه‌نفس، احساس گناه و پوچی، انزوا و گوشه‌نشینی، افسردگی، اندوه و غم برای مدت‌زمان طولانی، افکار خودکشی، کاهش فعالیت بدنی و از دست‌دادن روحیه و عدم علاقه به تفریح و کارهای موردعلاقه خود، دست پنجه نرم می‌کنند. در چنین شرایطی حضور آنها در مراکز توان‌بخشی جهت دریافت خدمات کاردرمانی، مشاوره‌های روان‌شناسی و… لازم و ضروری است.

کیفیت زندگی در خانه سالمندان

3- مراقبت‌های خاص پزشکی و دارویی از سالمند

 در بسیاری از موارد نیز بیمار سالمند در مصرف داروها طبق دستور پزشک ناتوان است یا اینکه به‌تنهایی نمی‌تواند از وسایل و تجهیزات پزشکی ضروری استفاده کند. مانند مصرف داروهای وریدی، دیالیز، تجهیزات تنفسی و…

 اغلب افراد مسن به بیماری‌های مزمن، مشکلات تنفسی و حرکتی مبتلا هستند در نتیجه امکانات و تجهیزات پزشکی بیشتری باید برای آنها فراهم شود.

 در بسیاری از موارد نیز سالمندان پس از جراحی‌های سنگین، مطابق با دستور پزشک نیاز به مراقبت‌های 24 ساعته پزشکی و چکاپ‌های دوره‌ای منظم دارند. از طرفی پرستاران و کارشناسان سلامت علائم حیاتی آنها را در طول دوره پرستاری بررسی و نظارت می‌کنند. رسیدگی به داروها و غذای مخصوص بیمار از جمله مواردی است که باید بادقت انجام شود. افراد خانواده امکان مراقبت پزشکی و پاسخگویی 24 ساعته به نیاز سالمند خود را ندارند.

4- تنهایی سالمند و نداشتن حامی

 سالمندی که کاملاً تنهاست و دوست و خانواده‌ای ندارد چگونه می‌تواند در مواقع ضروری نیازهای خود را تأمین کند؟ او نمی‌تواند از خود مواظبت کند و نیاز به تفریح و سرگرمی و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی همراه با سایر افراد سالخورده مانند خودش را دارد؛ بهتر است که در خانه سالمندان ساکن شود.

 در شرایط خاصی تعدادی از بیماران مسن بعد از بیمارستان نیاز به دریافت خدمات پزشکی و بهداشتی از خانه سالمندان دارند. به‌عبارت‌دیگر پرستاران و بهیاران باید همیشه و به طور مستمر تا پایان دوره نقاهت به طور کامل از آنان مراقبت و نگهداری نمایند.

خدمات خانه سالمندان

 5- مدیرت امور مالی سالمند

 برخی از افراد مسن و خانواده آنها توانایی مالی مناسبی برای نگهداری و مراقبت‌های خاص پزشکی از فرد سالخورده را در خانه ندارند. به بیانی ساده مشکلات مالی دارند و از پس هزینه‌های مراقبتی بر نمی‌آیند در این صورت خدمات خانه سالمندان درحالی‌که باکیفیت است، مقرون‌به‌صرفه نیز هست.

 مرکز سالمندان پارسایان بهترین مرکز توان‌بخشی و مراقبتی سالمندان یکی از بهترین خانه‌های سالمندان در تهران و کشور محسوب می‌شود که بالاترین نرخ ترخیص موفق در میان خانه سالمندان کل کشور را نیز دارد.

سالمند عزیز شما در هر شرایطی که به سر می‌برد، بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات را از خانه سالمندان پارسایان دریافت می‌کند. با پارسایان دوران سالمندی دلنشین را برای خود یا عزیزانتان رقم بزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو