آیا دارید چشمان خشکتان را بدتر می‌کنید؟

منبع: فوت و فن

3

1402/6/21

11:25


اگر چشمان شما خشک به نظر می‌رسند یا زیادی اشک می‌ریزند، بدون شک به سرعت باید برای درمان راهی پیدا کنید.

آیا دارید چشمان خشکتان را بدتر می‌کنید؟

اگر چشمان شما خشک به نظر می‌رسند یا زیادی اشک می‌ریزند، بدون شک به سرعت باید برای درمان راهی پیدا کنید.

آیا چشمان خشک شما دردآور است یا فقط کمی مزاحمتی دارند؟ این ممکن است از کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، دشوار باشد. ممکن است سختی در خواندن، تماشای تلویزیون یا کار کردن با کامپیوتر را تجربه کنید. و بودن در هواپیما یا هر جایی که هوای خشکی وجود دارد، ناخوشایند است.

اشک‌های شما کار مهمی دارند. هر بار که پلک می‌زنید، آنها در سراسر جلوی چشم شما پخش می‌شوند. این باعث نگهداشتن سطح چشم شما به حالت تر، شستشوی ذرات و چیزهای دیگر می‌شود و احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد.

با این حال، بسیاری از دلایلی وجود دارد که چشمان شما خشک می‌شوند. این مشکل متداولی است، به ویژه هنگامی که سن شما بالاتر می‌رود.

شما می‌توانید بسیاری از کارها را انجام دهید تا چشمان خشک شما بهتر شود. این شامل استفاده از یک دستمال گرم روی پلک‌های چشمی شما و ماساژ ملایم آنها می‌شود. اما ممکن است کارهایی را انجام دهید که به کمک نمی‌آیند و حتی آسیب هم بزنند:

استفاده از نوع اشتباهی از قطره چشم. اشک‌های مصنوعی اشک‌هایی هستند که چشم‌های شما تولید نمی‌کنند. و آنها به تسکین برخی از عدم راحتی چشم خشک کمک می‌کنند. اما برخی از این قطره‌ها بهتر از دیگران هستند. از قطره‌هایی که ادعا می‌کنند قرمزی چشم را از بین می‌برند دوری کنید. آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که عروق خونی در چشم‌های شما را تنگ می‌کنند. این ممکن است چشم خشک را بدتر کند. برخی از افراد نیز حساس به مواد نگهدارنده‌های خاصی در قطره‌های مختلف چشم هستند. پزشک شما می‌تواند به شما بگوید کدام قطره‌ها مناسب چشم‌های شما هستند.

سیگار کشیدن. سیگارها فقط به ریه‌های شما آسیب نمی‌رسانند، بلکه برای چشم‌هایتان هم ضرر دارند. کشیدن سیگار یا حضور در معرض دود سیگار می‌تواند باعث سوزش و ترشح داشتن چشم‌های شما شود.

مصرف داروهای ضد حساسیت. این داروها اشک‌های شما را خشک می‌کنند، که باعث می‌شود چشم‌های شما سخت‌تر شود و نمی‌توانند آلرژن‌ها را شستشو دهند.

بیرون رفتن بدون عینک آفتابی. چشم‌های خشک شما نیاز به محافظت از باد و نور آفتاب دارند. عینک آفتابی (یا عینک‌های دورچشمی اگر آنها را بپوشانید) را انتخاب کنید که نزدیک به صورت شما نشسته و قاب‌های جانبی داشته باشند. آنها را تمام وقت بزنید، نه فقط وقتی آفتابی است.

نگاه به صفحه نمایش به مدت زیاد. چشم‌های شما نیاز به استراحت دارند. قانون 20/20/20 را تمرین کنید. هر 20 دقیقه یک بار استراحت کنید و به چیزی در فاصله 20 فوت به مدت 20 ثانیه نگاه کنید. مطمئن شوید که مانیتور شما در مکان مناسبی قرار دارد. باید در سطح چشمانتان باشد یا یک کم زیر سطح چشم تا چشم‌هایتان را کشیده نکنید.

به اندازه کافی پلک نزنید. وقتی روی کامپیوتر، کتاب خواندن، رانندگی یا تماشای تلویزیون هستید، بیشتر پلک بزنید. وقتی روی چیزی تمرکز می کنید، کمتر پلک می زنید. پلک زدن برای چشمان شما خوب است. این باعث می شود اشک شما به آرامی روی آنها پخش شود.

استفاده از آرایش چشم. ریمل و خط چشم می‌توانند غدد پلک را که اشک تولید می‌کنند مسدود کنند. این می‌تواند باعث درد و تورم شود. استفاده از خط چشم در قسمت داخلی پلک‌ها هرگز ایده خوبی نیست. می‌تواند غدد را مسدود کرده و باکتری را وارد چشم کند.

کاهش مصرف مایعات. اگر آب کافی ننوشیده باشید، چشم‌های شما ممکن است خشک شود. سعی کنید روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. اگر مشکلی در نوشیدن این مقدار داشته باشید، انتخاب کنید از موادی با محتوای مایع بالا مانند هندوانه، کاهو و گوجه فرنگی استفاده کنید.

تغذیه نامناسب. ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، مغزها و سبزیجاتی همچون سبزیجات برگی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 هستند که می‌توانند در درمان چشم‌های خشک مفید باشند. سعی کنید حداقل دو وعده ماهی در هفته بخورید. روغن کتان و روغن ماهی نیز منابع خوبی از امگا-3 هستند.

در هوای خشک ماندن. از یک مرطوب‌کننده برای تر کردن هوا در منزل خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید در روزهای سرد پنج دقیقه و در بهار و تابستان بیشتر پنجره‌ها را باز کنید تا هوا را تر نگه دارید. اگر در مکانی با زیادی گرد و غبار زندگی یا کار می‌کنید، استفاده از یک فیلتر هوا را در نظر بگیرید.

خوددرمانی بدون مشورت با پزشک. اغراقاً ممکن است جوشی و یا انتخاب امولسیون‌های چشمی از داروخانه محلی باشد. اما بهتر است ابتدا به کمک یک متخصص مراجعه کنید. بسیاری از عوامل می‌توانند باعث خشکی چشم شوند. پزشک شما می‌تواند علت آن را برای شما پیدا کند و به شما بهترین راه‌حل‌ها را برای بهبود آن بگوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو