اطلاعات مفید درباره داروی آستمیزول که قبل از مصرف آن بدانید

اطلاعات مفید درباره داروی آستمیزول که قبل از مصرف آن بدانید


منبع: آرگا

4

1402/6/22

09:07


آشنایی با داروی آستمیزول به شما کمک می کند تا بدون مشکل از این دارو استفاده نمایید و برای دریافت اطلاعات بیش تر در این مورد بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

داروی آستمیزول از دارو هایی می باشد که در رده آنتی هیستامین ها می باشد و نوعی ضد حساسیت به شمار می رود. قبل از استفاده از این دارو بهتر است اطلاعاتی در این مورد داشته باشید.  در ادامه اطلاعاتی در این مورد به شما خواهیم داد.

  

عوارض جانی آستمیزول

آشنایی با داروی آستمیزول

قرص آستمیزول یکی از آنتی هیستامین های بسیار خوب می باشد و می تواند با گیرنده های H1 موجود در مجرا های گوارشی، رحم، عروق خونی و دیواره های عروق مبارزه کرده و این اتصال ها قابل بازگشت می باشد و می تواند منجر به مهار ادم، برافروختگی های شدید و خارش های ناشی از هیستامین شود.

در واقع در بدن گیرنده های H3 نیز حضور دارند که برای عارضه های جانبی دارو ها می باشد و این دارو می تواند به آن ها نیز متصل شده و با عارضه هایی که ممکن است برخی دارو ها داشته باشند نیز پیشگیری خواهد کرد. جالب است بدانید که این دارو از سد خونی و مغزی عبور نمی کند و تنها به گیرنده های H1 محیطی متصل می شود و می تواند عارضه های ناشی از هیستامین و سایر دارو ها را به حداقل برساند.

میزان استفاده از دارو

استفاده از این دارو برای بزرگسالان و کودکان بالایی ۱۲ سال مجاز می باشد و برای غیر از این سنین باید یادتان باشد که حتما با متخصص مشورت نمایید زیرا امکان دارد مشکلات شدیدی برای کودکان شما ایجاد شود. برای بزرگسالان یک عدد قرص ۱۰ میلی گرم یک بار در روز و برای کودکان یک عدد قرص یک  میلی گرم یک بار در روز تجویز می شود. با این حال ممکن است بر اساس شرایط شما دوز های دارویی متفاوت باشد از این رو به شما توصیه می کنیم تا به هیچ عنوان سر خود از این دارو استفاده نکنید.

داروی آستمیزول

اطلاعات خوب در مورد دارو

  • آستمیزول یکی از قرص های آنتی هیستامینی می باشد و آرام بخش نمی باشد از این رو دارای دوره فعالیت های طولانی مدت می باشد و فعالیت های شدید آرام بخشی را ندارد.
  • این دارو را معمولا برای کاهش نشانه های حساسیت از جمله رینیت، ورم ملتحمه و کهیر تجویز می شود.
  • جذب این دارو گوارشی می باشد و یادتان باشد که با خوردن غذا این جذب کاهش پیدا می کند.
  • استفاده از این دارو باید یک الی دو ماه باشد تا شما بتوانید بدن خود را به حالت اولیه باز گردانید و یادتان باشد که با بهبود نشانه ها نباید این دارو را قطع کنید.
  • نیمه عمر این دارو ۱۹ روز می باشد و این دارو به صورت آهسته از راه ادرار دفع خواهد شد.
  • هیچ بخشی از این دارو به صورت تغییر نیافته دفع نمی شود.

عارضه های جانبی

هر داروی شیمیایی دارای یک سری عارضه هایی می باشد و این دارو نیز از این مورد مستثنی نمی باشد. عارضه های این دارو عبارت اند از :

  • سردرد
  • سرگیجه
  • بی قرار شدن
  • افزایش اشتها
  • خشک شدن دهان
  • درد در مفاصل
  • یرقان و زردی

موارد استفاده از آستمیزول

فراموش کردن دوز مصرفی

اگر استفاده از یک دوز از این دارو را فراموش کردید باید بلافاصله بعد از این که یادتان آمد آن را مورد استفاده قرار دهید البته اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی هستید بهتر است از این کار صرف نظر کرده و دوز بعدی را بدون کم و زیاد کردن مورد استفاده قرار دهید. برای پیشگیری از این امر بهتر است داروهای خود را در ساعات مشخصی میل نمایید و برای این که بتوانید بدون دردسر از این دارو استفاده کنید بهتر است در این مورد نیز با متخصص مشورت نمایید.

هشدار های دارویی

یادتان باشد که استفاده از این دارو تنها در صورتی بدون مشکل خواهد بود که شما اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید. در ادامه هشدار های داروی آستمیزول را برایتان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • استفاده از این دارو نباید با معده خالی باشد زیرا امکان بروز مشکلات شدید گوارشی با این دارو وجود دارد.
  • اگر بعد  از استفاده از دارو دچار افت شدید فشار شدید باید با متخصص در این زمینه مشورت کنید.
  • اگر حساسیت دارویی دارید بهتر است قبل از استفاده از دارو این مورد را به متخصص اطلاع دهید.
  • اگر در دوران بارداری و شیردهی به سر می برید بهتر است قبل از استفاده از این دارو حتما با متخصص مشورت نمایید.
  • اگر دارای بیماری های کلیوی و یا بزرگی پروستات می باشید بهتر است این مورد را با متخصص خود در میان بگذارید.

ممنوعیت های استفاده از دارو

بسیاری از دارو ها هستند که با برخی از شرایط شما سازگار نمی باشند از این رو دارای یک سری ممنوعیت های استفاده می باشند. استفاده از داروی آستمیزول برای افرادی که دارای بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی و یا هایپوکالمی می باشند ممنوع خواهد بود زیرا می تواند بر روی شرایط آن ها تاثیرات منفی داشته باشد.

قرص آستمیزول

تداخل های دارویی

بسیاری از دارو های شیمیایی هستند که می توانند با سایرین دارای تداخل باشند. تداخل های قرص آستمیزول عبارت اند از :

با این حال یادتان باشد که یک لیست از دارو ها مورد استفاده تان که بدون نسخه و یا با نسخه متخصص دیگری استفاده می کنید را در اختیار متخصص قرار دهید تا تداخل جدی در این زمینه برایتان ایجاد نشود.

یادتان باشد که دارو ها ممکن است برای هر فردی به نوعی متفاوت تجویز شوند از این رو اگر فردی بیماری مشابه با شما داشت نباید از دارو های خود به او بدهید در غیر این صورت امکان بروز مشکلات زیادی در این مورد وجود دارد. این مطلب تنها برای آشنایی بیش تر شما با دارو بد و بهتر است برای استفاده خودسرانه از دارو از آن استفاده نکنید و قبل از استفاده حتما با پزشک و دارو ساز مشورت نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو