استیضاح جو بایدن در کنگره آمریکا مقدمه ای برای جانشینی کاملا هریس؟

استیضاح جو بایدن در کنگره آمریکا مقدمه ای برای جانشینی کاملا هریس؟


منبع: ساعد نیوز

2

1402/6/22

13:14


به نظر می رسد که جمهوریخواهان عزمی جدی برای به چالش کشیدن جو بایدن و دموکرات ها دارند. استیضاح رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در شرایطی کلید خورده است که چند ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار خواهد شد. امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار ساعدنیوز ابعاد این استیضاح را توضیح می دهد.

استیضاح جو بایدن در کنگره آمریکا مقدمه ای برای جانشینی کاملا هریس؟

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما درباره تلاش نمایندگان اکثریت جمهوریخواه کنگره آمریکا برای استیضاح رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا گفت: تا چند روز پیش به نظر می رسید که تعلل کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص نشانه ای از ناخرسندی نمایندگان جمهوریخواه میانه رو از جدی تر شدن بحث استیضاح جو بایدن است ولی اصرار نمایندگان افراطی جمهوریخواه و همراهی میانه روها در نهایت به طرح جدی استیضاح رئیس جمهور آمریکا انجامید. این اولین باری نیست که رئیس جمهور آمریکا استیضاح می شود. در مورد بیل کلینتون دموکرات و دونالد ترامپ جمهوریخواه آن هم نه یک بار بلکه دو بار سابقه چنین اتفاقی وجود دارد. فارغ از این که آیا این اقدام کنگره تلافی استیضاح ترامپ است یا واقعاً بحث پیگیری اتهامات وارده به جو بایدن مطرح است، به نظرم از این به بعد شاهد تسلسل و تکرار استیضاح ها خواهیم بود. هر وقت که کنگره از حزب مخالف رئیس جمهور مستقر باشد این اتفاق رخ خواهد داد.

امیرعلی ابوالفتح

ابوالفتح با اشاره به آغاز روند رسمی استیضاح در کنگره آمریکا افزود: کوین مک کارتی اعلام کرده است که کمیته تحقیقات در کنگره تشکیل شده است و طبیعتاً این کمیته اتهاماتی را فهرست خواهد کرد و به این وسیله استیضاح کلید خواهد خورد. گزارش کمیته به صحن مجلس نمایندگان خواهد آمد و طبیعتاً اکثریت جمهوریخواه به استیضاح بایدن رأی خواهند داد. اما ادامه کار در اختیار کنگره نیست بلکه نتیجه به سنا انتقال داده خواهد شد و این سنا است که پرونده را به دادگاه ارجاع خواهد داد و در مرحله بعد، وکلای جو بایدن در دادگاه از موکلشان دفاع خواهند کرد. تحلیل من این است که در این دادگاه رأی لازم برای مجرم شناخته شدن جو بایدن حاصل نخواهد شد و در نهایت پرونده استیضاح بسته خواهد شد. همان اتفاقی که برای جانسون در قرن نوزدهم، کلینتون در قرن بیستم و دو بار برای ترامپ در قرن بیست و یکم رخ داد.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: جریان افراطی یا مگا بر روند طرح استیضاح اثر گذاشته است و جریان میانه رو را با خود همراه کرده است. به نظر می رسد این استیضاح حتی ممکن است که به ضرر جمهوریخواهان نیز تمام شود. رأی دهندگان آمریکایی حتی در صورت عدم رضایت از عملکرد رئیس جمهور منتخب شان روی خوشی به استیضاح نشان نمی دهند. خصوصاً زمانی که پایه و اساس محکمی برای استیضاح وجود نداشته باشد. در مورد بیل کلینتون یا ترامپ هم همینگونه بود. امروز هم در مورد بایدن مسأله اخلاقی پسر رئیس جمهور و لپ تاپ او از نظر رأی دهندگان توجیه محکمی برای معطل کردن کارهای مملکت برای بررسی این مسأله کوچک و بی اهمیت در مقایسه با مسائل مهم کشور نیست. به همین دلیل، رئیس جمهوری که در معرض استیضاح قرار می گیرد، پایگاه اش قویتر می شود. همان اتفاقی که برای ترامپ رخ داد. برخی جمهوریخواهان میانه رو با طرح استیضاح بایدن مخالف بودند ولی واقعیت این است که افراطیون در هر دو سوی سپهر سیاست آمریکا به اینگونه مسائل دامن می زنند.

مارجری گرین در کنگره آمریکا در حال نشان دادن تصاویر مستهجن هانتر بایدن

ابوالفتح درباره جدی تر شدن گمانه زنی ها درباره جایگزین شدن کاملا هریس با جو بایدن در آینده ای نزدیک گفت: هر معاون رئیس جمهوری در آمریکا این مسئولیت را برعهده دارد که در صورت عدم توانایی رئیس جمهور به هر دلیلی برای ادامه تصدی ریاست جمهوری، جانشین وی شود. از اولین معاون رئیس جمهور آمریکا یعنی جان آدامز تا امروز که نوبت به کاملا هریس رسیده است روال همین بوده که هست. لیندون جانسون در نوامبر 1963 بعد از قتل جان اف کندی جانشین او شد. در مورد کاملا هریس من نمیتوانم پیشبینی کنم که آیا جو بایدن پیش از پایان ریاست جمهوری اش به مرگ طبیعی می میرد، یا ترور می شود یا به هر دلیلی از جمله ضعف جسمانی کنار می رود یا نه. ولی این احتمال هست که در صورت وقوع هر یک از این سناریوها، نوبت به کاملا هریس می رسد که اولین رئیس جمهور زن در ایالات متحده آمریکا شود.

 کاملا هریس در کنار جو بایدن در جشن پیروزی انتخابات

کارشناس مسائل بین الملل در پایان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری 2024 و عملکرد احتمالی جو بایدن در این انتخابات و احتمال جایگزینی اش با هریس گفت: انتخابات مقدماتی تقریباً با پیروزی قطعی بایدن تمام خواهد شد. همیشه همین طور بوده است که رئیس جمهور مستقر در این انتخابات مقدماتی پیروز است. از سوی دیگر، داخل حزب دموکرات هم، رقیب جدی ای برای بایدن وجود ندارد. جدی ترین رقیب بایدن، رابرت اف کندی است که در نظرسنجی ها از بایدن بسیار فاصله دارد. ولیکن در انتخابات ایالتی ماه فوریه یعنی اواسط اسفند تا اواسط فروردین، شاید اگر بایدن این احتمال را بدهد که ممکن است حزب شکست بخورد، کنار برود و هریس جانشین او شود. همان اتفاقی که در 1968 برای لیندن جانسون رخ داد و در نهایت هم آنها شکست خوردند. البته اگر در سه یا چهار ایالت اصلی بایدن پیروز شود، بقیه ایالت ها هم پیروزی از آن او خواهد بود. ضعف جسمانی چندان مهم نیست همان طور که در مورد روزولت که 4 انتخابات را پیروز شد و از روی ویلچیر کارش را انجام میداد این موضوع مصداق دارد. این کمپین قوی و تأثیرگذار است که تعیین کننده است. قاف دادن و نطق ضعیف چندان تأثیری ندارد. این وعده ها است که می تواند تأثیرگذار باشد. از طرف دیگر، ترامپ که رقیب بایدن است، هرچند محبوبیت بالایی دارد ولی دشمنان زیادی هم دارد. بخش بزرگی از جامعه آمریکا او را یک خطر برای دموکراسی می دانند. و شاید از ترس ترامپ به بایدن رأی دهند. به قول ضرب المثل وطنی: "بد از بدتر بهتر است".

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو