فرآیند فروش خودروی کارکرده در باما

منبع: زومجی

4

1402/6/27

15:39


فرآیند فروش خودروی کارکرده در باما

اگر قصد دارید خودرو فعلی خود را به فروش بگذارید، باید اطلاعات و مشخصات آن را در اختیار داشته باشید. با مشخصاتی همچون وضعیت سلامت بدنه و قسمت‌های رنگ شده، میزان کارکرد خودرو، وضعیت فنی، مدل دقیق، آپشن‌ها و ... می‌توانید خودرو را قیمت‌گذاری کنید. برای پیدا کردن قیمت تقریبی خودرو خود، می‌توان آگهی‌های مشابه آن با مشخصات یکسان را در پلتفرم‌های آنلاین مختلف بررسی کرد یا از یک کارشناس کمک گرفت. مالکانی که برای فروش خودرو خود عجله دارند، می‌توانند قیمت نسبتا کم‌تری را نسبت به سایر مدل‌های مشابه در نظر بگیرند تا مشتریان بیش‌تری را جذب کنند.

پس از مشخص شدن قیمت خودرو، عکس‌های واضحی را از آن تهیه کنید تا خریدار بتواند مشخصات کلی را مشاهده کند. اطلاعات دقیق خودرو باید در آگهی ثبت شود و مشخص باشد.

اگر می‌خواهید زودتر و بهتر خودرو فروش رود یا مشتری خوبی را پیدا کنید، بهتر است قبل از فروش خودرو، ظاهر آن را مرتب کنید. برای مثال داخل و خارج خودرو کاملا تمیز باشد. علاوه‌بر آن، اگر خوردگی روی بدنه وجود دارد یا قسمتی از رنگ آن ریخته است، حتما نقاشی شود. اگر تودوزی خودرو دچار پارگی شده، آن را اصلاح کنید تا حداقل در نگاه اول زننده نباشد. می‌توانید قسمت موتور را نیز تمیز کنید تا خریدار بهتر بخش‌های فنی را ملاحظه کند. برخی از ایرادات فنی یا صداها نیز با کوچک‌ترین هزینه قابل تعمیر هستند که تاثیر آن‌ها در به ثمر رسیدن معامله یا قیمت خودرو بسیار قابل‌توجه است. بنابراین بهتر است از هیچ تغییر مثبت کوچکی درباره خودرو صرف‌نظر نکنید. درضمن اگر مهلت معاینه فنی خودرو به اتمام رسیده یا نزدیک است، می‌توانید با مراجعه به مراکز معاینه فنی، آن را تمدید کنید تا خیال خریدار راحت باشد.

پس از آن که فروشنده و خریدار به تفاهم رسیدند، می‌توان قراردادی را صرفا برای شفاف‌سازی معامله تنظیم کرد که در آن مواردی مانند نحوه پرداخت وجه، زمان تحویل خودرو، قیمت قطعی و ... مشخص می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید، مراحل خرید و فروش خودرو از گذشته تاکنون ساده‌تر و سریع‌تر شده است. اکثر مواردی که در مسیر فروش خودرو باید انجام شود، تنها با یک گوشی موبایل و دسترسی به اینترنت قابل انجام است. می‌توانید به‌صورت ایترنتی خودرو خود را آگهی کنید و با مشتریان در تماس باشید، نوبت تعویض پلاک را تعیین کرده یا حتی خلافی خودرو را استعلام و پرداخت کنید.

برای استعلام خلافی خودرو با پلاک، تنها خلافی تجمعی را مشاهده می‌کنید که قابل پرداخت است. اگر می‌خواهید جزئیات خلافی خودرو را بررسی کنید، باید اطلاعاتی نظیر کد ملی و شماره تلفن مالک را وارد کنید. با ارائه این مشخصات، کل میزان خلافی خودرو و جزئیات آن در دسترس خواهد بود که قابل پرداخت است.

حتما قبل از انتقال مالکیت خودرو و مراجعه به مرکز تعویض پلاک، خلافی خودرو را صفر کنید؛ زیرا پرداخت خلافی خودرو بر عهده فروشنده است. علاوه‌بر هزینه خلافی، پرداخت مالیات نقل و انتقال، عوارض سالانه شهرداری و مالیات سالانه نیز با فروشنده خودرو است که همه آن‌ها باید قبل از تعویض پلاک پرداخت شده باشند.

برای پرداخت مالیات نقل و انتقال نیز نیازی به مراجعه حضوری نیست و همه مراحل آن با گوشی موبایل هوشمند انجام خواهد شد. فروشنده خودرو باید به درگاه ملی خدمات مالیات به نشانی (cartransfer.tax.gov.ir) مراجعه کرده و کد ملی و شماره همراه به نام خود را وارد کند. برای پرداخت عوارض سالیانه نیز می‌توان به اپلیکیشن تهران من مراجعه کرد. سامانه اصلی عوارض saamie.ir است، اما سایر سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین نیز این خدمت را ارائه می‌دهند.

آخرین مرحله معامله و فروش خودرو، همان تعویض پلاک است. در مراکز تعویض پلاک، برگ سبزی به خریدار خودرو ارائه می‌شود که حکم همان سند را دارد و کارت خودرو نیز به نشانی خریدار ارسال خواهد شد. فروشنده می‌تواند هنگام تعویض پلاک در مرکز حضور داشته باشد و کارهای مربوط‌به آن را شخصا انجام دهد. اما فروشنده این مرحله را نیز می‌‌تواند به‌صورت غیرحضوری انجام دهد؛ ابتدا فروشنده باید وکالت کاری برای معامله به خریدار بدهد تا خریدار با آن وکالتنامه بتواند مراحل تعویض پلاک را طی کند. با وجود وکالتنامه از سوی فروشنده، دیگر نیازی به حضور او نیست و خریدار می‌تواند پلاک و سند خودرو را دریافت کند. هزینه تعویض پلاک نیز با خود شخص خریدار است. مراجعه به دفترخانه نیز لزومی نداشته و با دریافت برگ سبز خودرو، مالک جدید مشخص می‌شود.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو