کمیته میراث جهانی یونسکو تپه السلطان را در فهرست جهانی قرار داد

منبع: همگردی

2

1402/6/27

18:08


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، کمیته میراث جهانی یونسکو تپه السلطان را در فهرست جهانی قرار داد.

کمیته میراث جهانی یونسکو اعلام کرد که سایت فلسطینی «تپه السلطان» با کسب اکثریت آرا اولین مکان عربی است که در چهل و پنجمین نشست این کمیته در ریاض به فهرست یونسکو اضافه شد.

منیر أنسطاس، نماینده دائم فلسطین در یونسکو در بیانیه ای که در خبرگزاری عربستان (SPA) منتشر شد، از این موفقیت تاریخی ابراز افتخار کرد.

بر پایه این گزارش، أنسطاس همچنین از همه کسانی که در این موفقیت سهیم بودند بویژه عربستان که تمام تلاش خود را برای میزبانی نشست انجام داد و از هیچ تلاشی برای حمایت از آرمان فلسطین دریغ نکرد، تقدیر کرد.

سایت تپه السلطان در 10 کیلومتری شمال بحرالمیت (دریای مرده) و 2 کیلومتری شمال مرکز شهر باستانی اریحا قرار دارد و تاریخ آن به بیش از 8 هزار سال پیش بر می گردد.

«دکتر احمد رجوب» مدیر کل میراث جهانی در فلسطین نیز با اشاره به اینکه شهر اریحا نمونه ای از اولین و قدیمی ترین سیستم سیاسی، اجتماعی و اداری در جهان است، توضیح داد که این شهر قدیمی ترین شهر حصارکشی شده در جهان است که نقش خود را در توسعه تمدن بشری به اثبات رساند.

وی خاطرنشان کرد: این پیروزی فرهنگی ابعاد اقتصادی و اجتماعی دیگری نیز دارد، چرا که فلسطین منابع (ثروت) ندارد اما از نظر میراث فرهنگی، دینی و طبیعی غنی است و ثبت سایت تپه السلطان در چارچوب شهر اریحا در فهرست میراث جهانی سود اقتصادی به همراه خواهد داشت و بازدید از آن را افزایش داده و به طور کلی به اقتصاد فلسطین کمک خواهد کرد.

باستان شناسان فلسطینی تأکید می کنند که تپه السلطان قدیمی ترین شهر مستحکم در جهان است و مکانی است که داستان تاریخ بشر را از طریق بقایایی که قدمت آن به دوران نوسنگی تا دوره بیزانس می رسد، بیان می کند.

نماینده فلسطین در یونسکو نیز گفت که سایت یاد شده پنجمین مکان فلسطینی ثبت شده در فهرست میراث جهانی است.

قرار گرفتن این تپه در فهرست یونسکو به عنوان یک اثر عربی اما خشم رژیم صهیونیستی را به همراه داشت و وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه ای چنین تصمیمی را «ظالمانه» توصیف و ادعا کرد که این تصمیم گواه دیگری از سوء استفاده فلسطینی ها از یونسکو و سیاسی کردن آن از سوی آنهاست.

کمیته میراث جهانی یونسکو تپه السلطان را در فهرست جهانی قرار داد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو