ویژگی های آیفون 15 ؛ بررسی ارزش خرید آپگرید‌های جدید اپل

منبع: تکراتو

3

1402/6/31

10:08


سری آیفون 15 با تغییراتی جذاب رونمایی شد؛ البته آپگرید‌هایی مثل پورت USB-C، دکمه اکشن و رنگ‌های جدید شاید برای همه هیجان‌انگیز نباشند. در ادامه به معرفی ویژگی های آیفون 15 می‌پردازیم و قضاوت را به عهده شما می‌گذاریم.

ویژگی های آیفون 15 ؛ بررسی ارزش خرید آپگرید‌های جدید اپل

سری آیفون 15 با تغییراتی جذاب رونمایی شد؛ البته آپگرید‌هایی مثل پورت USB-C، دکمه اکشن و رنگ‌های جدید شاید برای همه هیجان‌انگیز نباشند. در ادامه به معرفی ویژگی های آیفون 15 می‌پردازیم و قضاوت را به عهده شما می‌گذاریم.

کمپانی اپل طبق روال همیشگی خود، از گوشی‌های سری آیفون 15 که شامل مدل‌های استاندارد آیفون 15، آیفون 15 پلاس، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس می‌شوند، رونمایی کرد.

با وجود اینکه قیمت آیفون 15 نسبت به سری آیفون 14 تغییر چشمگیری نداشته، اما امسال شاهد ایجاد تغییرات کوچک و بزرگ مختلفی در این سری هستیم. در این مطلب به بررسی 7 مورد از ویژگی های آیفون 15 می‌پردازیم که می‌توانند جزء مهم‌ترین دلایل برای خرید گوشی‌های سری آیفون 15 باشند. برای آشنایی با این ویژگی‌ها و مشخصات آیفون 15 با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

رکوردشکنی پیشفروش آیفون 15 ؛ سفارشات مشتریان دوماه به تعویق افتاد!

سرعت اینترنت 5G آیفون 15 پرو تا 24 درصد افزایش داشته است

ویژگی های آیفون 15

سری آیفون 15 تغییر مهمی در چرخه طراحی سه ساله شرکت اپل برای گوشی‌های آیفون ایجاد کرده و حالا این شرکت از یک طراحی تازه برای این محصولات استفاده کرده که حس و حال بسیار متفاوتی با آیفون 12 تا 14 دارد. البته، تغییرات ظاهری بسیار جزئی هستند.

ویژگی های آیفون 15

ویژگی های آیفون 15

به غیر از طراحی جدید، سری آیفون 15 شامل چند تغییر و آپگرید مهم نیز می‌شود و مدل‌های این سری قابلیت‌های جدید مهمی دارند، از جمله اضافه شدن پورت USB-C، پردازنده جدید و قدرتمند اپل، ارتقای دوربین و غیره.

قیمت آیفون 15 و آیفون پلاس به‌ترتیب از 799 دلار و 899 دلار شروع می‌شود. قیمت آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس نیز به‌ترتیب 999 و 1199 دلار است. در مجموع این گوشی‌ها تعادل خوبی بین عملکرد، ماندگاری و قیمت برقرار کرده‌اند.

برای آشنایی با قابلیت های جدید آیفون 15 در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اضافه شدن دوربین پریسکوپ

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، از نظر به کارگیری دوربین‌های پریسکوپ خیلی کند عمل کردند. قدرت زوم دوربین‌های پریسکوپ تله‌فوتو نسبت به دوربین‌های تله‌فوتوی معمولی بسیار بیشتر است. شرکتی مثل سامسونگ از چندین نسل پیش برای گوشی گلکسی اولترای خودش قابلیت زوم اپتیکال 10 برابری را فراهم کرده اما برای مدت‌ها، حداکثر زوم گوشی‌های اپل 3 برابر بود.

ویژگی های آیفون 15

البته هنوز این سطح از زوم با زوم اپتیکال 10 برابری سامسونگ قابل مقایسه نیست، اما حالا دوربین آیفون 15 پرو مکس قابلیت زوم اپتیکال 5 برابری را دارد که این یکی از مهم‌ترین قابلیت های جدید آیفون 15 پرو مکس محسوب می‌شود.

این قابلیت جدید دوربین آیفون 15 پرو مکس برای عکاسی از حیوانات، قسمت‌های مرتفع ساختمان‌ها و سایر اشیایی که نمی‌توان به راحتی به آنها نزدیک شد بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید:

نخستین بنچمارک پردازنده گرافیکی آیفون 15 پرو ؛ اپل حق داشت، این یک کنسول گیمینگ است!

ظرفیت باتری سری آیفون 15 مشخص شد

پورت USB-C به جای لایتنینگ

می‌توان گفت که مورد انتظارترین تغییر بین ویژگی های آیفون 15 اضافه شدن پورت USB-C بود. اتحادیه اروپا شرکت‌ها را ملزم کرده که تا سال 2024 این تغییر را پیاده‌سازی کنند. بنابراین همیشه انتظار می‌رفت که شرکت اپل زودتر دست به کار شود. بنابراین، شاهد هستیم که امسال گوشی‌های این شرکت مجهز به پورت USB-C شده‌اند. گرچه این تغییر در اصل خواست خود شرکت اپل نبوده اما اضافه شدن پورت USB-C یکی از مهم‌ترین قابلیت های جدید آیفون 15 محسوب می‌شود.

قابلیت های جدید آیفون 15

قابلیت های جدید آیفون 15

این تغییر باعث می‌شود که بتوانید برای بیشتر کارها از یک کابل مشترک استفاده کنید چون در بهترین گوشی‌های اندروید و اکثر گجت‌ها از پورت USB-C استفاده می‌شود؛ مثل مک بوک و آیپدهای جدید.

USB-C امکان پشتیبانی از سرعت انتقال دیتای بالاتر را هم فراهم می‌کند که البته فقط آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس از این قابلیت پشتیبانی کرده و توانایی انتقال داده با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را دارند.

وجود Dynamic Island در همه مدل‌ها

یکی از مهم‌ترین تغییرات سری آیفون 14، جایگزینی Dynamic Island به جای ناچ گوشی بود که یک تغییر مفید و متفاوت محسوب می‌شد. اما این قابلیت در اصل برای مدل‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس در نظر گرفته شده بود.

اما حالا، همه مدل‌های آیفون 15 دارای Dynamic Island هستند. بنابراین برای دسترسی به این قابلیت نیازی به خرید آیفون 15 پرو یا پرو مکس نخواهید داشت.

دکمه اکشن

یکی از قابلیت های جدید آیفون 15 که البته مختص مدل‌های پروی این سری است، دکمه اکشن است که حالا جایگزین دکمه سایلنت قدیمی آیفون شده است. این دکمه هم مثل دکمه قبلی قابلیت بی‌صدا کردن گوشی را دارد، اما امکان تنظیم و سفارشی‌سازی آن وجود دارد تا یک مجموعه از کارهای از پیش مشخص شده مثل روشن یا خاموش کردن فلش یا باز کردن دوربین را انجام دهد.

قابلیت های جدید آیفون 15

این قابلیت نسبت به دکمه سایلنت قدیمی آیفون کارایی بسیار بیشتری دارد و جای تعجب است که چرا از چند سال پیش به مشخصات آیفون اضافه نشده و مهم‌تر اینکه چرا بقیه مدل‌های آیفون 15 این قابلیت را ندارند؟!

بیشتر بخوانید:

بررسی آیفون 13 پرو

بررسی آیفون 13

ارتقای مهم دوربین آیفون 15 و آیفون 15 پلاس

همان‌طور که قبل از این در بررسی ویژگی های آیفون 15 اشاره شد، اضافه شدن دوربین پریسکوپ مهم‌ترین تغییر و پیشرفت برای دوربین آیفون 15 پرو مکس محسوب می‌شود. اما دوربین آیفون 15 و آیفون 15 پلاس هم یک تغییر مهم داشته‌اند، یعنی جایگزین شدن دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی به جای دوربین 12 مگاپیکسلی قبلی.

دوربین آیفون 15

دوربین آیفون 15

رزولوشن این دوربین نسبت به دوربین آیفون 14 و 14 پلاس بیشتر است. اپل ادعا کرده که عکس‌های این گوشی‌های جدید در همه سناریوها از جمله در نور کم و همچنین حالت پرتره بهتر از قبل هستند.

دوربین تله فوتو بدون لنز تله فوتو

علاوه بر ارتقای دوربین آیفون 15 و آیفون 15 پلاس از نظر رقم مگاپیکسل، این دوربین نقش یک دوربین تله فوتو را هم بازی می‌کند چون قابلیت برش زدن تصویر برای ایجاد تصاویری 12 مگاپیکسلی با زوم 2x را دارد.

این یعنی حالا برای اولین بار در آیفون‌های غیر پرو هم در اصل سه دوربین، از جمله یک دوربین تله فوتو وجود دارد. البته اساساً تنظیمات دوربین در اصل شامل دو لنز است اما همین تغییر، قابلیت‌های دوربین آیفون 15 را به میزان چشمگیری ارتقاء می‌دهد.

چیپست قدرتمند جدید

یکی دیگر از مهم‌ترین مشخصات آیفون 15 پردازنده مورد استفاده در این سری است. آیفون 15 و آیفون 15 پلاس هر دو با چیپست سری پروی آیفون 14 ساخته شده‌اند، اما برای آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس از جدیدترین و قدرتمندترین چیپست اپل استفاده شده است.

ویژگی های آیفون 15

این چیپ‌ست که A17 پرو نام دارد، از نظر سرعت سی‌پی‌یو 10 درصد و از نظر سرعت جی‌پی‌یو 20 درصد بهتر از قبل کار می‌کند و حتی تکنولوژی رهگیری پرتوی سخت‌افزاری را هم به گوشی‌های آیفون اضافه می‌کند. این تکنولوژی به ارتقای چشمگیر کیفیت گرافیک بازی‌های آینده iOS کمک خواهد کرد. همچنین به لطف این فناوری، عملکرد موتور عصبی که به ایجاد قابلیت‌های هوشمند در آیفون کمک کرده هم دو برابر بهتر از قبل می‌شود.

بعضی از اعداد و ارقام و رکوردهای به دست آمده توسط این تراشه‌ی جدید، مهم‌تر و قابل توجه‌تر هستند، اما A16 Bionic هم که یک سال از رونمایی آن می‌گذرد همچنان به راحتی بهترین چیپست‌های اندروید را شکست می‌دهد. در نتیجه انتظار می‌رود که تراشه A17 پرو قدرت بسیار چشمگیری داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های گیمینگ 2023

بهترین گوشی های سامسونگ 2023

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی ویژگی های آیفون 15 و مهم‌ترین تغییرات این سری پرداختیم. در مجموع این سری از آیفون شامل تغییرات و امکاناتی است که بسته به اولویت‌های شما و اینکه در حال حاضر از چه گوشی استفاده می‌کنید، می‌توانند ارزش خرید را ایجاد کنند.

در مجموع، طبق آنچه که در این مطلب اشاره شد، دوربین آیفون 15 و آیفون 15 پلاس هم حالا مجهز به حسگر 48 مگاپیکسلی و لنز زوم اپتیکال 2x شده‌اند که به ثبت تصاویری باکیفیت کمک می‌کنند. لنز زوم 5x آیفون پرو مکس هم می‌تواند برای کاربرانی که به دنبال عکاسی از سوژه‌های دور هستند، تغییر بسیار خوشایندی باشد.

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی های آیفون 15 که البته فقط در مدل‌های پروی این سری وجود دارد، استفاده از فریم تیتانیم سبک‌تر است.

در مجموع، گوشی‌های شرکت اپل همیشه محصولات مطمئن و بادوامی بوده‌اند و بررسی اولیه مشخصات آیفون 15 نشان می‌دهد که مدل‌های این سری هم از این قائده مستثنی نیستند.

سوالات متداول

کدام مدل‌های آیفون 15 پورت USB-C دارند؟

همه مدل‌های سری آیفون 15 مجهز به پورت USB-C شده‌اند.

قیمت آیفون 15 چقدر است؟

قیمت آیفون 15 از 799 دلار و قیمت آیفون 15 پرو و پرو مکس به ترتیب از 999 و 1199 دلار شروع می‌شود.

نرخ نوسازی تصویر آیفون 15 چقدر است؟

نرخ نوسازی تصویر گوشی‌های آیفون 15 و 15 پلاس اپل همچنان 60 هرتز است؛ اما نرخ نوسازی آیفون 15 پرو و پرو مکس افزایش پیدا کرده و به 120 هرتز رسیده است.

بیشتر بخوانید:

منبع:  techradar

نظر شما درباره ویژگی های آیفون 15 چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو