انشا در مورد کوه دماوند

منبع: دانش‌چی

4

1402/6/31

12:00


انشا توصیفی درباره کوه دماوند

انشا در مورد کوه دماوند

انشا با موضوع کوه دماوند به صورت ادبی و ساده برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا کوه دماوند

قطعا با شنیدن نام کوه دماوند تصویر کوهی با قله برفی همراه با آسمانی آبی و پاک در ذهن شما نقش خواهد بست، نام این کوه مظهر پایداری و اصالت ایران است و عظمتی توصیف ناپذیر دارد.

کوه دماوند با ارتفاع ۵۶۱۰ متر، بلندترین قله ایران است و دربخش مرکزی رشته کوه البرز قراردارد. موقعیت جغرافیایی آن در جنوب استان مازندران و شهر آمل است.

در دامنه آن دشت لاله‌های سرخ وحشی خودرو وجود دارد و گیاهان دارویی گوناگونی در آن یافت می‌شود که زیبایی این کوه را چندین برابر می‌کند. رودهای همیشه خروشانی همچون هراز از دامنه این کوه جاری هستند و چشم انداز زیبایی ایجاد کرده‌اند.

کوه دماوند با آتش فشان نیمه فعال  خود که آخرین فوران آن حدود ۶۰۰ هزار سال قبل بوده است یکی از جاذبه‌های زمین شناسی ایران به شمارمی‌رود.

کوه دماوند در یک روز آفتابی با هوای پاک از شهرهای حومه دریای خزر و تهران به راحتی قابل رویت است و زیبایی وصف ناپذیری ایجاد می‌کند. قله همیشه برفی آن نمای دلنوازی را برای ساکنین این شهر رقم زده و جاذبه گردشگری مناسبی برای کوه‌نوردان و قله پیمایان است که رکورد صعود زیادی از ایرانیان بر این کوه ثبت شده است. اگر در زمستان سری به حومه این کوه بزنید شاهد سفید پوش شدن این کوه سر به فلک کشیده و فعالیت پیست اسکی و اسکی سواران آن خواهید بود.

هرجا سخن از دماوند به میان می‌آید شاهنامه و افسانه‌های کهن یادآوری خواهد شد، دماوندی که شاهد رزم صدها پهلوان ایرانی با اهریمن بوده و در دل خود هزاران قصه دارد و هر شاعر بزرگ حداقل یک شعر در وصف دماوند سروده است. به قول شاعر بزرگ ایرانی ملک الشعرا بهار که میفرماید( ای دیو سپید پای در بند، ای گنبد گیتی ای دماوند)، دماوند با عظمتی توصیف نشدنی در بند زمین، بلندای خود را به رخ آسمان می‌کشد.

دماوند همچون عروسی که سر به آسمان نهاده و شالی سفید بر سر دارد، زیر آسمان آبی و نوردرخشان خورشید با دامنی از گل‌های لاله نظاره‌گر آدمیان و گذرعمراست، و بر خلاف حرارت آتشی که در دلش روشن است در ظاهر آرامشی از جنس خنکای نسیم بهاری را القا می‌کند و هیچ‌گاه از غم عشقی که آتش در وجودش نهاده دم نمیزند.

انشا از زبان کوه

انشا اختصاصی _ نویسنده: نگین فتحی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو