خواص میوه جانا و فایده های جالب خوردن میوه جانا برای سلامت بدن

خواص میوه جانا و فایده های جالب خوردن میوه جانا برای سلامت بدن


منبع: آرگا

3

1402/7/2

20:09


خواص جانا می تواند علاوه بر طعم خوشایند این میوه در حفظ سلامت و شادابی ما موثر باشد. با مصرف به اندازه این میوه می توانیم به تنظیم فشار خون و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کنیم و ویتامین A مورد نیاز برای دید بهتر چشم ها را فراهم کنیم. مصرف میوه های تازه در حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلا به سایر بیماری ها مانند سرطان بسیار مفید است.

خربزه جانا یکی از میوه های محبوب برای کشت بین کشاورزان می باشد، از ویژگی های این میوه ماندگاری طولانی مدت، سفت بودن و زود رس بودن این میوه است، که موجب افزایش محبوبیت این میوه برای کاشت بین کشاورزان شده است. خربزه جانا به دلیل شکل و اندازه متفاوت از قیمت بیشتری نسبت به سایر خربزه ها برخوردار است. در ادامه با خواص جانا بیشتر آشنا خواهید شد.

خربزه جانا از خانواده خربزه با ظاهری شبیه به طالبی می باشد، گوشت این میوه زرد کم رنگ مایل به سبز می باشد. بوته های این میوه می توانند ۴ تا ۵ میوه را روی خود نگه دارند و برای رشد به نور و گرمای زیادی نیاز دارند، کاشت این میوه در مناطقی که اکثرا بارانی و ابری می باشد می تواند در کیفیت طعم و مزه آن تاثیر بگذارد. این میوه به دلیل شمایل متفاوت خود از قیمت بالاتری برخوردار است.

خواص میوه جانا

میوه جانا، سرشار از ویتامین A و آدنوزین، آب و فیبر می باشد، در سلامت دستگاه گوارش موثر است و از بروز بیماری دیابت جلوگیری می کند، کالری و کلسترول کمی دارد و در کاهش وزن موثر می باشد. طبع این میوه گرم می باشد. توصیه می شود افراد گرم مزاج در مصرف آن زیاده روی نکنند. مصرف بیش از اندازه این میوه برای کسانی که طبع گرم دارند، ممکن است موجب خارش گلو، سوزش دهان یا سردرد شود. خوردن انار ترش می تواند این عوارض را کاهش دهد و طبع ملون را به تعادل برساند. از این میوه برای تهیه انواع دسر نیز می توان استفاده کرد.

معرفی خواص جانا

سلامت چشم

خواص جانا موجب می شود مصرف این میوه به بهبود سلامت چشم ها کمک کند. در این میوه مقدار زیادی بتا کاروتن وجود دارد، این ماده در بهبود قوه بینایی و حفظ سلامتی چشم ها بسیار مفید است. بتا کاروتن در بدن تبدیل به ویتامین A  می شود، وجود این ویتامین به بهبود عملکرد چشم های ما منجر می شود، مخصوصا در موقعیت های کم نور به ما کمک می کند دید بهتری داشته باشیم.

جلوگیری از حمله قلبی

آدنوزین موجود در میوه جانا بسیار مفید است، این ماده نه تنها از ابتلا به به سرطان از شما محافظت می کند، بلکه از رسوب خون در رگ ها نیز جلوگیری کرده و مانع ایجاد حمله قلبی و سکته مغزی می شود. با بهبود جریان خون در رگ های بدن توسط آدنوزین موجود در جانا احتمال سکته و حمله قلبی بسیار کاهش پیدا می کند.

ضد پیری

پوست بدن ما برای حفظ سلامتی و بهبود روند درمان به مقدار مناسبی کلاژن نیاز دارد، این ماده از پیری زودرس جلوگیری می کند. با افزایش سن میزان کلاژن تولید شده کاهش می یابد، شما می توانید با مصرف این میوه مفید به تولید کلاژن پوست کمک کنید و پیری زود رس را از خود دور نگه دارید. مصرف این میوه با خواص ضد پیری باعث می شود جوان تر و شاداب تر به نظر بیایید.

خواص استفاده از طالبی جانا

خواص ضد سرطانی

مصرف بسیاری از میوه های تازه در پیشگیری از سرطان مفید می باشند، از خواص جانا می توان به خاصیت ضد سرطانی آن اشاره کرد. کاروتنوئید نام رنگدانه های طبیعی موجود در گیاهان است. مقدار بالای کاروتنوئید موجود در جانا از شما در ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان ریه و پستان محافظت می کند. خواص ضد سرطانی این میوه از ویژگی های مهم مصرف این میوه می باشد.

تنظیم فشار خون

برای تنظیم فشار خون می توانید از میوه جانا استفاده کنید زیرا وجود ماده ای به نام کالیوم در این میوه به تنظیم فشار خون کمک می کند، همچنین مواد طبیعی موجود در این میوه برای جلوگیری از آسیب به سیستم فشار خون موثر است. مصرف این میوه در سلامت و کنترل فشار خون موثر است، بنابراین برای کنترل فشار خون این توصیه ها را جدی بگیرید.

جلوگیری از یبوست

در دوران بارداری مخصوصا سه ماهه اول که فرآیند هضم غذا آرام تر از حد معمول است، یبوست یک مشکل شایع محسوب می شود، مصرف موادی که دارای فیبر می باشد در رفع یبوست موثر است. بنابراین بهتر است خوراکی های ضد یبوست را بهتر بشناسیم. از دیگر فواید خربزه جانا وجود فیبر در این میوه می باشد که در جلوگیری از یبوست موثر است. همچنین این فیبر طبیعی موجود در میوه جانا می تواند باعث شود مواد غذایی به خوبی جذب بدن شوند. مصرف این میوه برای زنان باردار و کمک به رفع یبوست در این دوران توصیه می شود.

آشنایی با ارزش غذایی میوه جانا

جلوگیری از کم آبی

این میوه سرشار از آب است و طعم و مزه دلنشینی دارد مصرف آن می تواند از دهیدراته شدن یا کم آبی جلوگیری کند. استفاده از این میوه در دوران بارداری که بدن به آب زیادی نیاز دارد پیشنهاد می شود تا بتوان از روند تغییر متابولیسم در داخل بدن به خوبی حمایت کرد، استفاده از این میوه مخصوصا در هوای گرم می تواند آب مورد نیاز بدن را تامین کند و از کم آبی جلوگیری کند.

کمک به سلامت استخوان

در این میوه مفید مقدار مناسبی کلسیم وجود، دارد می توان گفت در هر ۱۰۰ گرم میوه جانا ۱۵ میلی گرم کلسیم وجود دارد، کلسیم موجود در این میوه می تواند به سلامت دندان ها کمک کند. استفاده به اندازه از این میوه در سلامت استخوان های بدن شما مفید خواهد بود و کمک می کند تا دندان های سفید تری داشته باشید.

افزایش ایمنی بدن

ترکیبات موجود در مواد تشکیل دهنده این میوه می تواند در افزایش قدرت ایمنی بدن موثر باشد و به حفظ سلامت شما کمک کند. از دیگر خواص جانا وجود مقادیر زیادی ویتامین C و A  به همراه آنتی اکسیدان است که نقش مهمی در مقاومت بدن نسبت به بیماری ها و سایر عفونت ها دارد.

جلوگیری از دیابت

دیابت یک بیماری ژنتیکی می باشد و با مصرف غذا های چرب و شیرین خودش را نشان می دهد، با وجود ژنتیکی بودن این بیماری باز هم نیاز به مراقبت است تا به این بیماری دچار نشد. مصرف میوه جانا به دلیل محتوای آب و قند موجود در آن در تعادل محتویات غذا های خطر ساز برای بدن مفید واقع می شود. مصرف این میوه می تواند با فیبر موجود در آن باعث ایجاد احساس سیری در شما شود و از پرخوری بیش از اندازه جلوگیری کند.

معرفی ویژگی های ظاهری جانا

کمک به زیبایی

پیش از این به خواص جانا و وجود آب فراوان در آن اشاره شد، وجود مقدار زیاد  آب در این میوه می تواند باعث درخشندگی پوست شود، با مصرف روزانه این میوه به پاکسازی پوست خود کمک کنید تا پوست شما از درون پاکسازی شود. می توانید طالبی جانا را به صورت های مختلفی مصرف کنید. مصرف این میوه به شکل مستقیم، آبمیوه و اسموتی از ارزش غذایی آن نمی کاهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو