فیزیوتراپی برای درمان پارکینسون و تمرینات مفید در فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برای درمان پارکینسون و تمرینات مفید در فیزیوتراپی


منبع: آرگا

4

1402/7/4

09:11


آشنایی با فیزیوتراپی برای درمان پارکینسون به شما کمک می کند تا بتوانید اطلاعات خوبی در این مورد داشته باشید و در نهایت راحت تر با این موضوع کنار بیایید. باید بدانید که این بیماری درمان خاصی ندارد و تنها دارو ها می توانند روند این بیماری را کند تر کنند و زندگی راحت تری را برای بیمار ایجاد نمایند.

فیزیوتراپی برای درمان پارکینسون بسیار موثر می باشد و شما می توانید با استفاده از این حرکت های خاص میزان تعادل بیش تری در بدن خود داشته باشید و از مشکلات بسیار زیادی در این مورد پیشگیری نمایید. در ادامه اطلاعاتی در این زمینه و ورزش ها و حرکت های مفید برای این درمان را برای شما عزیزان بررسی خواهیم کرد.

 

فیزیوتراپی برای درمان پارکینسون

اطلاعاتی در مورد فیزیوتراپی برای درمان پارکینسون

ورزش تاثیرات بسیار خوبی بر روند بهبود بیماری و یا کنترل کردنشان دارد از این رو شما می توانید به عنوان درمانی حرفه ای برای بیماری های خاص مانند پارکینسون از فیزیوتراپی استفاده کنید که ورزشی پیشرفته است و با استفاده از یک سری از حرکت های ساده و در عین حال مفید می تواند بیماری شما را کنترل کرده و از روند آن پیشگیری کند. در واقع در این میان سعی خواهد شد تا توانایی های فرد به حداکثر برسد و عارضه های بیماری به شدت کاهش پیدا کند در این صورت فرد می تواند زندگی بهتری را داشته باشد. سایر اهداف پارکینسون عبارت است از :

  • بهبود توانایی های فردی
  • اصلاح وضع بدنی
  • اصلاح تعادل در افراد
  • کم کردن میزان احتمال های افتادن و زمین خوردن
  • بهبود انعطاف پذیری
  • بهبود الگوی راه رفتن
  • بهبود عملکرد تنفسی

مراحل فیزیوتراپی

به صورت کلی فیزیوتراپی برای بیمارانی که به پارکینسون مبتلا می باشد دارای سه مرحله می باشد که هر کدام از آن ها به صورت کلی با روند بیماری و مرحله ای از بیماری که فرد در ان قرار دارد تعیین می شود.

  • مرحله اول برای درمان این بیماری زمانی است که فرد در مراحل ابتدایی بیماری قرار دارد و در این میان سعی خواهد شد تا فرد بی تحرک نماند و حرکات و ورزش های فیزیوتراپی به صورت فردی و گاها گروهی برای فرد اجرا خواهد شد تا فرد بتواند تعادل خود را حفظ نماید.
  • در مرحله دوم سعی می شود تا وضعیت بدنی فرد حفظ شود و فعالیت هایی مانند در دست گرفتن وسایل و راه رفتن تمرین خواهد شد و بیش تر تمرکز افراد روی دست های بیمار می باشد تا توانایی آن ها را بهبود بخشد و مشکلی در این زمینه برای بیمار ایجاد نشود زیرا در این بیماری دست ها بیش تر در معرض خطر قرار می گیرند.
  • این مرحله از فیزیوتراپی برای زمانی است که فرد در مراحل سخت بیماری قرار دارد و از ویلچر و بستری بودن پیروی می کند. در واقع این فعالیت های فیزیوتراپی برای پیشگیری از زخم های بستر در افراد می باشد و فیزیوتراپیست به بیمار آموزش های لازم را جهت اجرا فعالیت های خاص می دهد.

کنترل بیماری پارکینسون با فیزیوتراپی

افزایش بهره مندی از فیزیوتراپی

برای این که بتوانید از فیزیوتراپی بهترین و بیش ترین بهره را ببرید باید یک سری از نکات را در این زمینه رعایت کنید و این نکات عبارت اند از :

  • نوشتن اهداف خود
  • پرسیدن سوالات بدون خجالت و رو در بایستی
  • حاضر شدن به موقع و با روی خوش در جلسات تراپی
  • انجام دادن تمرینات خاص در خانه
  • لذت بردن از فعالیت هایی که انجام می دهید.
  • هیدراته نگه داشتن بدن
  • دانستن زمان استفاده از دارو ها و فراموش نکردنشان
  • ادامه دادن
  • تسلیم نشدن

تمرینات و ورزش های مفید در فیزیوتراپی

معمولا یک سری از ورزش هایی هستند که برای یک سری از بیماری های خاص بسیار مفید می باشند و این ورزش ها برای بیماری پارکینسون شامل ورزش های هوازی، ورزش های قدرتی، ورزش های تعادلی و ورزش های کششی می باشد. در ادامه یک سری از حرکاتی که به بهبود شما در این بیماری کمک می کند اشاره خواهیم کرد تا اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید و بتوانید در صورت بروز چنین بیماری به راحتی با آن مقابله کرده و زندگی با کیفیت تری را داشته باشید.

بهبود توانایی های فردی با فیزیوتراپی در بیماری پارکینسون

تمرین در دامنه حرکتی

ساده ترین تمریناتی که در این زمینه انجام می شود تمریناتی در دامنه حرکاتی می باشد و برای کاهش کندی حرکت و هیپوکینزی مناسب می باشد و این دو مورد از اصلی ترین نشانه های این بیماری می باشد. معمولا این فرم درمانی زیر نظر متخصص انجام می شود و برای این است که عضلات شما تقویت شده و بتوانند حرکات ریز را بهتر و با دقت بیش تری انجام دهند.

حرکت های متقابل

این مدل از تمرین ها به شما کمک می کند تا اختلالی که در انجام دادن حرکت های ساده دارید از بین برود و به عبارت دیگر باعث می شود تا تعادل بیش تری در این زمینه داشته باشید و معمولا فیزیوتراپی در این مورد بسیار خوب خواهد بود و شما می توانید از دوچرخه ثابت و یا پله نوردی بیش تر در این مورد استفاده کنید تا حرکت های متقابل خود را بهبود بخشید.

حفظ تعادل

پارکینسون معمولا یک بیماری خاص می باشد و می تواند تعادل را در افراد از بین برده و ناهماهنگی شدیدی در رفتار و حرکات فرد ایجاد نماید و فیزیوتراپی با یک سری از تمرین های خاص به شما کمک می کند تا بتوانید دوباره تعادل خود را بدست آورده و از افتادن خود در مواقع حساس پیشگیری نمایید. معمولا این بخش از درمان بهترین و ضروری ترین بخش درمانی است و باید برای همه افرادی که مبتلا به پارکینسون می باشند اجرا شود.

روش های بهبودی پارکینسون

انجام دادن حرکت های کششی

حرکت های کششی می تواند میزان انعطاف پذیری را در افراد به شدت افزایش دهد از این رو استفاده از این حرکت ها برای افراد بیمار بسیار خوب خواهد بود و می تواند به شما کمک کند تا کار های روزمره تان را به درستی انجام داده و دیگر نیاز به کمک در این زمینه ها نداشته باشید. این حرکت ها معمولا بر عضلات شانه ها، کتف، ساق پا، آرنج، زانو و مچ دست ها و کف دست، قفسه سینه و گردن و کمر تمرکز دارد. یادتان باشد که تمرین کردن تنها مختص به فضای فیزیوتراپی نمی باشد و شما می توانید در خانه نیز این حرکت ها را انجام دهید تا بیماری شما کنترل شده و دیگر مشکلی در این زمینه ها برایتان ایجاد نشود.

تمرین های قدرتی

در واقع این مورد نیز از مهم ترین تمرین هایی می باشد که برای این بیماری وجود دارد و زمانی که شما عضلاتی تقویت شده و پر قدرت داشته باشید راحت تر می توانید با ضعیف شدن بدن خود کنار بیایید و تا مدت ها دچار مشکلات زیادی در این دامنه ها نشوید. معمولا در این زمینه فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا بتوانید حرکت هایی را در این زمینه تمرین کنید که کم ترین فشار و آسیب بر شما باشد. بنابراین بهتر است با فیزیوتراپیست خود در مورد اهدافی که دارید حرف بزنید تا بر اساس همان ها این تمرین ها انجام شود.

تمرین های دو کار

یکی از چالش هایی که بسیاری از افراد در این بیماری با آن رو به رو می شوند انجام دادن دو کار همزمان می باشد. افرادی که این بیماری را دارند در این مورد ضعیف خواهند شد و نمی توانند این مورد را به درستی انجام دهند از این رو در فعالیت های روزانه خود دچار یک سری از مشکلات شدیدی خواهند شد. معمولا در این تمرین های فیزیوتراپی از فرد خواسته می شود تا دو کار را همزمان انجام دهد از این اعصاب و ماهیچه های او هماهنگی بیش تری پیدا می کنند و در کار های روزانه خود بهبود خواهد یافت.

درمان پارکینسون

همانطور که می دانید پیشگیری کردن از بیماری ها می تواند هزینه ای کم تر با خود به همراه داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که با پیشگیری کردن از برخی از بیماری ها نیز امکان پذیر نمی باشد و از یک سنی به بعد امکان بروز آن ها چندین و چند برابر خواهد شد مخصوصا اگر در خانه و خانواده خود فردی به یک بیماری خاص مبتلا باشد. اگر از فیزیوتراپی برای درمان پارکینسون رضایت داشتید در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد بیماری ام اس  و بیماری لوپوس  نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو