مصاحبه رئیسی با سی ان ان درباره حجاب و نقض پیمان ها

منبع: سیمرغ

2

1402/7/4

09:48


مصاحبه رئیسی با سی ان ان درباره حجاب و نقض پیمان ها

امروز توپ در زمین آمریکا و اروپا است، باید تصمیم بگیرند / حجاب در ایران قانونی است


گزیده کامل گفتگوی رئیس جمهور با شبکه تلویزیونی CNN را در ادامه بخوانید:

*تا جایی که اطلاع داریم افرادی که از ایران در آمریکا حبس بودند، به ناحق دستگیر شده بودند، اما افراد بازداشتی در ایران،‌ مرتکب جرایمی شده بودند که در مراحل دادرسی نیز اثبات شده و محکومیت قطعی داشتند. با این وجود ساز و کاری فراهم شد تا این تبادل در قالب یک حرکت انسان‌دوستانه صورت گیرد و فکر می‌کنم این اقدامی بود که هم خانواده این زندانیان از آن خرسند شدند و هم اینکه یک حرکت کاملا انسان دوستانه بود.

*پول آزادشده در آمریکا متعلق به ملت ایران است و تا کنون هم غیرعادلانه و ظالمانه بلوکه شده بود. طبیعتا این پول باید در جهت رفع نیازهای ملت ایران هزینه شود و این از اولویت‌های ماست.

*اگر ما می‌خواستیم آژانس فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بازرسی نکند، راه‌های دیگری هم داشتیم و رسما می‌گفتیم همکاری نمی‌کنیم، در صورتی که بنای ایران از ابتدا بر همکاری بوده است. این را خود مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیران ادوار آن تایید کرده و تاکید دارند که ایران به طور کامل با آژانس همکاری کرده است.

*این همکاری هم به دو شکل صورت گرفته است، یکی با نصب دوربین‌هایی که به شکل دائمی و مستمر همه فعل و انفعالات مراکز هسته‌ای ایران را ثبت می‌کنند و دوم بازرسی‌های دوره‌ای بازرسان آژانس. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۵ بار اعلام و تایید کرده که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز بوده و هیچ انحرافی نداشته است.

*ما بارها اعلام کرده‌ایم که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد، چون نه به آن نیاز داریم و نه عقیده‌ای به سلاح هسته‌ای داریم. به باور ما و بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی سلاح هسته‌ای جزو سلاح‌های کشتار جمعی است و لذا هم تولید و هم نگهداری آن حرام است و ما به این فتوا پایبندیم. این رویکرد از لحاظ فقهی و اسلامی ما را متعهد می‌کند که به هیچ عنوان دنبال تولید سلاح هسته‌ای نباشیم و تا کنون نیز هیچ دلیلی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برخلاف این باور و عقیده عمل کرده باشد، پیدا نشده است.

*ایران هیچ‌گاه نگفته ما نمی‌خواهیم بازرسی باشد. ما گفتیم اعتماد ما از افرادی که مربوط به این سه کشور هستند، سلب شده و مورد تردید است، اما با اصل بازرسی و حضور بازرسان از ملیت‌های مختلف هیچ مشکلی نداریم و همواره هم بازرسانی از ملیت‌های مختلف به ایران آمده‌اند و اکنون نیز بنای ما همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

*جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که بنای ما همکاری با آژانس است تا بتوانند با حضور در ایران ببینند فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و انحرافی ندارد. همه سوالاتی هم که تا کنون داشته‌اند چه سوالات کلی و چه سوالات مقطعی توسط سازمان انرژی اتمی ایران پاسخ گفته شده است. همین چندی پیش که مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کرد و با بنده نیز دیدار داشت، موارد و مسائل و سوالات متعدد و مختلف آنها در جلسه با مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران پاسخ گفته شد و مشخص شد ابهامات و سوالاتی که مطرح هست، هیچ مستند و مدرکی ندارد و صرفا سوءظن است. در جلسات کاری و کارشناسی متعدد برای مسئولان آژانس اثبات شده که ایران در مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود هیچ انحرافی نداشته و ندارد.

*این ادعاها بهانه است و نباید این بهانه‌ها را مطرح کنید. در کجا و کدام نقطه دنیا کشوری تا این حد مورد بازرسی قرار گرفته و تا به حال درباره کدام کشور 15 گزارش رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای آن صحه و مهر تایید گذاشته است؟

*به ایشان گفتم چرا کار سیاسی می‌کنید و اسم آن را نظارت می‌گذارید؟ سوال جدی ما از این سه کشور اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این است که چرا آژانس را به ابزار فشار بر برخی کشورها تبدیل کرده‌اید؟ شما که می‌دانید مسئله‌تان فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست، می‌دانید که ایران تا کنون هیچ فعالیت هسته‌ای در راستای تولید سلاح نداشته و اعلام رسمی هم کرده که قرار نیست هیچ‌گاه سراغ سلاح هسته‌ای برود، پس این همه فشار سیاسی برای چیست و دنبال چه هدفی هستید؟

*سوال ما این است که چرا اینقدر فشار به ایران وارد می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید ایران با این فشارها در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای با تردید مواجه می‌شود؟ فناوری که منافع زیادی برای کشور دارد و امروز فقط در عرصه تولید رادیوداروها جان حداقل یک میلیون نفر را نجات داده و بعد از این هم نجات خواهد داد. فناوری که در عرصه‌های کشاورزی، صنعت، نفت و گاز و خیلی زمینه‌های دیگر کاربردهای مفید و موثر زیادی دارد.

*اگر این فشارها را وارد می‌کنید که ما نتوانیم به توانمندی‌های هسته‌ای دست پیدا کنیم، باز هم اشتباه است چرا که توانمندی‌های هسته‌ای ایران دیگر بومی شده و امروز ایران جزو کشورهای برخوردار از توانمندی و فناوری هسته‌ای بومی است، اما تاکید کرده و می‌کنیم که به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و این را خود شما هم تایید کرده‌اید.


*چه مشکلی وجود دارد که شاهد چنین سطحی از رفتارهای سیاسی و دوگانه علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم، آیا تصور می‌کنید می‌توانید با این رفتارها و اقدامات ایران را متوقف کنید؟ این اقدامات صرفا جنبه سیاسی دارد و به قصد اعمال فشار بر ایران انجام می‌شوند، اما ایران نشان داده که کشور مقاومی است و با تبدیل تهدیدها و فشارها به فرصت، پیشرفت خود را نیز دنبال کرده و می‌کند.

*مطابق معاهده برجام یک تعهداتی ما داشتیم و یک تعهداتی آمریکا و اروپایی‌ها؛ آمریکا از پیمان خارج شد و اروپایی‌ها نیز تعهدات خود را نقض کردند و این تنها ایران بود که طبق تایید و تاکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهدات خود عمل کرد. جمهوری اسلامی ایران رسما هم اعلام کرد که این اقدام به هیچ‌وجه به معنای رفتن به سمت تولید سلاح‌های هسته‌ای نیست، بلکه پاسخی است به نقض تعهدات و رفتارهای غیرمتعهدانه اروپایی‌ها و آمریکا و هر زمان که این کشورها به تعهدات‌شان بازگردند، ایران همچنان که تا کنون به تعهداتش عمل کرده بعد از این هم به آنها عمل کرده و پایبند خواهد بود.

*امروز توپ در زمین آمریکا و اروپا است، باید تصمیم بگیرند که به تعهداتشان عمل کرده و تحریم‌ها را لغو کنند.

وقتی ایران بر اساس معاهده برجام و طبق تایید خود آژانس به طور کامل به تعهداتش عمل کرد، مگر نباید تحریم‌ها لغو می‌شد، تحریم‌ها اما نه تنها لغو نشد، بلکه افزایش هم یافت؛ آیا نباید آمریکا و کشورهای اروپایی در این زمینه مورد سوال واقع شوند. ما در این زمینه سوال جدی از آمریکا و کشورهای اروپایی طرف معاهده با خود داریم که چرا با وجود عمل ایران به تعهداتش،‌ تحریم‌ها نه تنها لغو نشد که افزایش هم یافت!؟

*این کار آمریکایی‌ها بود که دست رژیم صهیونیستی را در دست بعضی از دولت‌ها یا کشورهای عربی گذاشتند، اما این به معنای پذیرش موضوع از سوی ملت‌های عرب این کشورها نیست. ملت‌های این کشورها عمیقا از رژیم صهیونیستی نفرت دارند و دولت‌ها برای بقای خودشان به فشار آمریکایی‌ها تن داده‌اند.

*امروز رژیم صهیونیستی منفورترین رژیم در دنیاست و جنایات پرشمار علیه انسان و بشریت دارد و نقض پیمان‌های بسیاری مرتکب شده است. راه‌حل و راهکار حل مسئله فلسطین اصلا اینها نیست، بلکه اینها باید به 75 سال قبل بازگردند و حق مردم فلسطین را به رسمیت بشناسند،

*چرا رئیس جمهور آمریکا جلسه می‌گذارد و سران سه کشور منطقه را نیز دعوت می‌کند که بیایند در حضور او با رژیم صهیونیستی توافق عادی‌سازی روابط امضا کنند، آیا این اقدامات برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز است؟ مگر آمریکایی‌ها بزرگترین مدعی دمکراسی در جهان نیستند، مگر بارها تاکید نکرده‌اند که معتقد به احترام به رای مردم و برقراری حکومت‌هایی هستند که بر اساس ساز و کارهای دمکراتیک شکل گرفته باشد! خب اجازه دهند دمکراسی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اجرا شود.

*آمریکا می‌خواست جمهوری اسلامی ایران در دنیا منزوی شود، اما این سیاست آنها هم به شکست کشیده شد، چرا که آنها جامعه جهانی را منحصر در خودشان و چند کشور اروپایی می‌بینند، اما دنیا متشکل از بیش از ۲۰۰ کشور است و ما امروز با تمام کشورهای دنیا در ارتباط هستیم.

*خانم کلینتون در مناظره‌های انتخاباتی چشم در چشم مردم دنیا گفت داعش ساخته دست آمریکاست، امروز آمریکایی‌ها چه پاسخی به افکار عمومی دنیا در قبال جنایات داعش دارند؟ آیا قابل انکار است که بساط داعش دست‌ساخته آمریکا به‌دست شهید سپهبد قاسم سلیمانی در منطقه جمع شد؟‌

*آنچه که در پاییز سال گذشته در برخی خیابان‌های ایران اتفاق افتاد، متشکل از عده‌ای فریب خورده بود که البته مورد عفو عمومی رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفتند. در مورد عده اندک دیگری هم که مرتکب جنایات شدند، پرونده آنها باید مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد. اتفاقا قاطبه ملت ایران هم با این جریان همراهی نکردند. جمهوری اسلامی ایران نیز همواره نشان داده است که برای شنیدن صدای اعتراضات مردمش گوش شنوا دارد.

*آنچه که سال گذشته در قالب جنگ ترکیبی علیه ملت ایران اتفاق افتاد، کاملا از جانب آمریکا و چند کشور اروپایی حمایت می‌شد. در بخش رسانه‌ای این جنگ برخی شبکه‌های تلویزیونی که دفتر آنها در آمریکا و اروپاست، رسماً آموزش ترور و خشونت و انفجار می‌دادند. در واقع آنچه که سال گذشته روی داد یکی دیگر از جلوه‌های دشمنی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی ایران بود، والا دغدغه آنها به‌هیچ وجه حقوق زنان در ایران نیست.

*بنابر این مسئله آمریکا و کشورهای اروپایی نه زنان ایران است و نه فعالیت هسته‌ای، آنها می‌خواهند ملت ایران مطیع آنها باشد.

*درباره مسئله حجاب هم باید گفت در تاریخ کهن ملت ایران، زندگی زنان همواره عفیفانه بوده و ربطی به حکومت‌ها ندارد. آنها حجاب را نه به خاطر جمهوری اسلامی بلکه به خاطر اعتقاداتشان برگزیده‌اند. در عین حال در جمهوری اسلامی ایران حجاب قانونی است و وقتی یک موضوعی در دنیا تبدیل به قانون می‌شود همه باید به آن پایبند باشند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو