منبع: پلازا

2

1402/7/6

11:42


بررسی گوشی وان پلاس 11؛ آشنایی با بهترین پرچم‌دار OnePlus

گوشی وان پلاس 11 پرچم‌دار سال 2023 این برند به‌حساب می‌آید. گوشی که برخلاف قبل بدون نسخه پرو عرضه شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مشخصات و همچنین مزایا و معایب گوشی وان پلاس ۱۱ آشنا شویم.

وان‌پلاس در سال 2023 تنها یک گوشی پرچم‌دار وارد بازار کرد. امسال خبری از نسخه پرو نبود و این شرکت تصمیم گرفت نسخه استاندارد را با آن ترکیب کند. به همین دلیل هم این گوشی تا حد زیادی شبیه به وان‌پلاس 10 پرو و همچنین وان‌پلاس 10T است. البته نسبت به 10T شاهد پیشرفت‌های زیادی در گوشی وان پلاس 11 هستیم. اما آیا این گوشی می‌تواند رقیب جدی برای گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ و اپل به‌حساب بیاید؟ با پلازا همراه باشید تا با بررسی گوشی موبایل وان پلاس ۱۱، به این سوال پاسخ دهیم.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی OnePlus 11

گوشی وان پلاس ۱۱
نمایشگر6.67 اینچی LTPO3 امولد با رفرش‌ریت 120 هرتز و رزولوشن 1440p
پردازندهاسنپدراگون 8 نسل 2
رم8/12/16 گیگابایت
حافظه128/256/512 گیگابایت
باتری5000 میلی‌آمپر با شارژ 100 وات
دوربین‌ها48 + 32 + 50 مگاپیکسل با زوم اپتیکال 2 برابر
سیستم عاملاندروید 13 با رابط کاربری OxygenOS 13
قیمتاز 45 میلیون تومان

بررسی گوشی موبایل وان پلاس 11

تا زمان عرضه وان‌پلاس 12، این گوشی قرار است تنها پرچم‌دار این برند در بازار باشد. گوشی که با ویژگی‌های شاخصی مثل بهره‌مندی از نمایشگر LTPO3، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 و دوربین‌های بهینه‌سازی شده توسط هسلبلد وارد بازار شده است و حتی از شارژ 100 وات نیز پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر و طراحی گوشی وان پلاس 11

این گوشی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به نسخه قبلی خود دارد. البته وان‌پلاس چند تغییر جزئی به برآمدگی دوربین گوشی داده تا آن را کمی متمایز کند. برای مثال در وان‌پلاس 10 پرو، ماژول دوربین یک مربع مشکی بزرگ بود که با قاب گوشی ترکیب می‌شد اما در این گوشی ماژول دوربین یک دایره فلزی براق است. به گفته وان‌پلاس، طراحان این شرکت از خودروهای اسپرت و ساعت‌های سوئیسی برای طراحی گوشی الهام گرفته‌اند.

گوشی وان پلاس ۱۱

تغییر مثبت بعدی این است که وان‌پلاس 11 این گوشی را با گواهی IP64 عرضه کرده است. برخلاف گذشته ظاهرا نسخه ضد آب گوشی تنها محدود به برخی از کشورها نیست. پنل پشتی همچنین با پوشش محافظ گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود و در کناره‌ها نیز کمی خمیدگی دارد تا هم ظاهر زیباتری به گوشی بدهد و هم با راحتی بیشتری در دست جای بگیرد.

وان‌پلاس برای پنل جلویی نیز از شیشه محافظ گوریلا گلست ویکتوس استفاده کرده و قاب گوشی را نیز آلومنیوم ساخته است. همچنین نمایشگر نیز مانند پنل پشتی خمیدگی دارد. این نمایشگر حاشیه‌های ظریفی در اطراف خود دارد و مثل قبل در یک حفره کوچک بالای سمت چپ از دوربین سلفی میزبانی می‌کند.

گوشی با یک نمایشگر 6.7 اینچی LTPO3 امولد با رزولوشن 1440p و رفرش‌ریت 120 هرتز و همچنین پشتیبانی از دالبی ویژن و +HDR10 همراه شده است. این در حالی است که وان‌پلاس سال گذشته از یک پنل LTPO2 استفاده کرده بود اما امسال به سراغ نسل جدید پنل‌های LTPO رفته که مصرف باتری کمتری نسبت به نسل قبلی دارند. این پنل همچنین قادر به تشخیص محتوای در حال نمایش و تطبیق رفرش‌ریت متناسب با آن محتوا است. برای مثال خواندن یک کتاب الکترونیکی رفرش‌ریت را به 1 یا 10 هرتز کاهش می‌دهد در حالی که در هنگام گیمینگ، این مقدار به 120 هرتز خواهد رسید.

گوشی وان پلاس 11

شاید تنها نقطه ضعفی که بتوانیم به این پنل بگیریم این است که روشنایی حداکثری آن به‌اندازه رقبا نیست. به گفته وان‌پلاس این پنل به حداکثر روشنایی 800 نیت می‌رسد که درست هم اندازه مدل سال قبل است. همچنین به گفته وان پلاس حداکثر روشنایی صفحه نمایش هنگام پخش محتوای HDR به 1300 نیت می‌رسد.

سخت افزار گوشی وان پلاس 11

بدون تردید پرازنده ی گوشی OnePlus 11 بزرگ‌ترین نقطه قوت این گوشی است. وان‌پلاس مثل اکثر رقبا، پرچم‌دار سال 2023 خود را با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 وارد بازار کرده است. تراشه‌ای که در بخش پردازنده 35 درصد عملکرد سریع‌تر و 40 درصد مصرف باتری بهینه‌تری نسبت به قبل دارد. همچنین پردازنده گرافیکی گوشی وان پلاس 11 نیز تا 25 درصد نسبت به مدل قبلی بهبود پیدا کرده است.

با این همه گوشی با این تراشه در عملکرد تک هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ 5 عملکرد ضعیف‌تری از تراشه‌های نسل قبل یعنی اگزینوس 2200، اسنپدراگون 8 نسل 1 و حتی دیمنسیتی 9000 دارد. از طرف دیگر در عملکرد چندهسته‌ای اما گوشی درخشش قابل توجهی دارد و تنها از نوبیا رد مجیک 8 پرو ضعیف‌تر عمل می‌کند.

خوشبختانه در بنچمارک‌های گرافیکی، گوشی عملکرد قابل انتظاری دارد. البته نه آنقدری که بتواند با رد مجیک 8 پرو رقابت کند اما کاملا در حد و اندازه‌های یک گوشی پرچم‌دار ظاهر می‌شود.

البته به‌جزهای تست‌های Onscreen که عملکرد گوشی از بیشتر رقبا کندتر است که آن هم به رزولوشن 1440p نمایشگر برمی‌گردد در حالی که اکثر رقبا از رزولوشن 1080p بهره می‌برند؛ با این وجود گوشی عملکرد بهتری از پرچم‌داران سال گذشته با رزولوشن 1440p دارد.

بخش بعدی که باید مورد توجه قرار داد، میزان پایداری عملکرد گوشی تحت بار زیاد است. وان‌پلاس در مراسم رونمایی گوشی عنوان کرد که از یک سیستم‌خنک کننده جدید به‌نام Cryo-velocity VC Cooling برای این محصول خود استفاده کرده است. این سیستم نسبت به سیستم‌های قبلی از محفظه بخار بزرگ‌تری بهره‌مند است و از لایه‌های ساخته شده از گرافین استفاده می‌کند. به گفته خود وان‌پلاس این سیستم خنک کننده جدید قادر است تا 92 درصد عملکرد بهتری داشته باشد. البته این شرکت مشخص نکرده که این میزان پیشرفت نسبت به کدام گوشی است.

در تست‌ها نیز شاهد عملکرد خوب گوشی هستیم. در استرس تست CPU گوشی قادر است پس از یک ساعت تا 74 درصد از توان اصلی خود را همچنان حفظ کند که بسیار عالی است.

گوشی وان پلاس ۱۱

گوشی‌های وان‌پلاس چندین سال است که با شارژدهی نه‌چندان خوب خود شناخته می‌شوند، البته اگر وان‌پلاس 10 پرو را استثنا بگیریم. خوشبختانه وان‌پلاس در نسل 11 پرچم‌داران خود توانسته این مشکل را برطرف کند. وان‌پلاس 11 از یک باتری 5000 میلی‌آمپری بهره می‌برد و به‌راحتی قادر است یک روز کامل دوام بیاورد. گوشی حتی تا حدودی از وان‌پلاس 10 پرو نیز شارژدهی بهتری دارد.

از طرف دیگر سرعت شارژ نیز یکی از مهمترین ویژگی های گوشی وان پلاس 11 است. این گوشی حالا از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند و قادر است باتری را ظرف مدت تنها 22 دقیقه از 0 به 100 درصد برساند. در بین تمامی رقبایی که این گوشی دارد، تنها شیائومی 12 پرو است که فقط چند دقیقه سریع‌تری باتری را به 100 می‌رساند. البته باید این نکته را هم درنظر داشته باشیم که وان‌پلاس 10T با پشتیبانی از شارژ 150 وات همچنان حرف اول را می‌زند.

دوربین گوشی OnePlus 11

بیشترین تغییراتی که این گوشی نسبت به وان‌پلاس 10 پرو داشته در بخش دوربین است. دوربین اصلی یک سنسور 50 مگاپیکسلی سونی IMX890 است. در کنار آن یک دوربین تله‌فوتو جدید با سنسور 32 مگاپیکسلی IMX709 را داریم که از زوم اپتیکال 2 برابر پشتیبانی می‌کند. در نهایت به دوربین فوق‌عریض 48 مگاپیکسلی می‌رسیم که دارای زاویه دید 115 درجه است و از حالت ماکرو نیز پشتیبانی می‌کند.

عملکرد دوربین اصلی

دوربین اصلی به‌صورت پیش‌فرض تصاویر را با رزولوشن 12.5 مگاپیکسل در اختیار شما قرار می‌دهد. تصاویر گوشی وان پلاس 11 با این دوربین علاوه بر این که رنگ‌های شادابی دارند، از جزئیات بسیار بالایی برخوردار هستند و خبری از نویز هم در آن‌ها نیست. افزون بر این؛ وضوح تصاویر نیز در سطح بسیار خوبی است و گوشی بیش از اندازه سوژه‌ها را پردازش نمی‌کند که نتیجه نویز کمتر و تصاویری است که دقت زیادی دارند و شبیه به واقعیت هستند.

گوشی همچنین قسمت‌هایی از تصویر که در سایه هستند را بیش از اندازه نوردهی نمی‌کند و به همین خاطر عکس‌ها کنتراست بالایی دارند. این موضوع به دامنه داینامیک بسیار عالی دوربین نیز کمک زیادی می‌کند.

عملکرد بسیار خوب این دوربین در شب و نور کم نیز ادامه دارد. نکته قابل توجه این است که هیچ تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین تصاویری که در حالت عادی یا حالت شب می‌گیرید وجود ندارد. در هردو حالت خبری از نوردهی بیش از اندازه عکس‌ها نیست و گوشی قادر است تصاویر را با دامنه داینامیک گسترده، نوردهی بسیار عالی، نویز حداقلی و وضوح بالا در اختیارتان قرار دهد.

عملکرد دوربین تله‌فوتو

دوربین تله‌فوتو گوشی عملکرد بسیار عالی دارد و تصاویر را با جزئیات بسیار بالا و وضوح خیلی خوب در اختیارتان قرار می‌دهد. کنتراست بالا، دامنه داینامیک گسترده و نوردهی از جمله نقاط قوت این دوربین هستند و خوشبختانه این دوربین از این نظر کاملا هماهنگ با دوربین اصلی عمل می‌کند.

شاید تنها نقطه ضعف این دوربین این باشد که بافت‌هایی که فاصله زیادی از آن دارند کمی تار و بدون جزئیات نمایش داده می‌شوند. در شب گوشی تصاویر دوربین تله‌فوتو را به‌صورت خودکار با حالت Night ثبت می‌کند. البته در مواقعی که نور کمی وجود دارد گوشی به‌صورت خودکار یک تصویر برش داده شده از دوربین اصلی را در اختیارتان قرار می‌دهد و تنها زمانی که نور کافی وجود داشته باشد، از دوربین تله‌فوتو استفاده می‌کند.

به همین دلیل عکس‌ها در زوم 1 برابر جزئیات زیادی ندارند و بیش از اندازه وضوح آن‌ها بالا رفته است. با این حال رنگ‌ها همچنان شادابی خود را حفظ می‌کنند و در زمینه نوردهی نیز دوربین به خوبی عمل می‌کند و قادر است سایه‌روشن‌ها را به خوبی به تصویر بکشد.

عملکرد دوربین فوق‌عریض

این دوربین هم مثل 2 دوربین قبلی گوشی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و نسبت به دیگر دوربین‌های فوق‌عریض که در برخی از رقبا می‌بینیم، تصاویر را با جزئیات بالا و وضوح قابل توجهی در اختیارتان قرار می‌دهد. البته اگر روی تصاویر زوم کنید ممکن است در بخش‌هایی شاهد افکت گرین (Grain) باشید ولی این افکت تاثیر زیادی روی شکل و ظاهر و کیفیت کلی تصاویر نمی‌گذارد و قابل چشم پوشی است.

دوربین فوق‌عریض به اندازه دو دوربین دیگر در شب عملکرد خوبی در حفظ جزئیات سایه‌ها ندارد ولی همچنان در مقایسه با دیگر رقبا عملکرد بسیار خوبی دارد. نوردهی تصاویر این دوربین به‌اندازه است و رنگ‌ها نیز کاملا طبیعی هستند. از طرف دیگر سطح نویز عکس‌ها به خوبی مدیریت شده و کنتراست آن‌ها نیز قابل قبول است.

قیمت و تاریخ عرضه ی گوشی وان پلاس 11

گوشی وان پلاس ۱۱ در زمستان سال 2023 وارد بازارهای جهانی شد و از اسفند سال 1401 نیز در بازار ایران حضور پیدا کرد. گوشی در بازارهای جهانی با قیمت پایه 699 دلار عرضه شده که کمتر از قیمت وان‌پلاس 10 پرو است. در بازار ایران اما متاسفانه پیکربندی پایه گوشی به‌سختی پیدا می‌شود و به همین دلیل قیمت این گوشی بالاتر است.

در حال حاضر قیمت گوشی وان پلاس 11 برای پیکربندی 16/256 گیگابایتی حدود 45 میلیون تومان و برای پیکربندی 16/512 گیگابایتی نیز حدود 50 میلیون تومان است.

سخن پایانی

گوشی وان پلاس 11 برخلاف مدل‌های قبلی خود یک گوشی بسیار خوب و تقریبا بدون نقطه ضعف است. گوشی که از نظر مشخصات تمام انتظارات شما از یک گوشی پرچم‌دار را برآورده می‌کند و چیزی از رقبای خود کم ندارد. به‌خصوص اگر قیمت پایه 699 دلاری آن را نیز مدنظر قرار دهیم. نظر شما در مورد گوشی وان پلاس ۱۱ چیست؟ آیا تجربه کار با آن را داشته‌اید؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو