کاروانسرای آجری انجیره اردکان متعلق به دوران قاجار است

منبع: همگردی

2

1402/7/6

13:39


خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، کاروانسرای آجری انجیره اردکان متعلق به دوران قاجار است.

این کاروانسرا یکی از چهار کاروانسرای شهرستان اردکان است که به تازگی در جمع 6 کاروانسرای استان یزد به ثبت جهانی رسیده است. شش کاروانسرای استان یزد به نامهای سنگی انجیره اردکان، زین الدین مهریز، شاه عباسی میبد، خرانق، آجری انجیره اردکان و رشتی عقدا به تازگی در فهرست 54 کاروانسرای کشور در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

این کاروانسرا در بیابان انجیره، در شهرستان اردکان ساخته شده است. روستای انجیره در سرشماری دهه هشتاد خورشیدی جای زندگی تنها و تنها پنج خانوار بوده است. در آمارگیری سال 1395 شمار آنها به سه خانوار رسید و شاید اکنون خالی از سکنه شده باشد. این روستا و بیابان پهنه ورش در بخش تاریخی خرانق جای دارد. معدنی سربی در آنجا هست که از آن بهره برداری می شود.

کاروانسرای آجری انجیره اردکان کاروانسرایی بین شهری متعلق به دوران قاجار است که در بیابان انجیره، در مجاور راه قدیمی یزد به ساغند و طبس، در فاصله تقریبی 500 متر از کاروانسرای سنگی انجیره قرار گرفته است.

کاروانسرای آجری انجیره که با شماره 32812 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، به صورت چهار ایوانه اجرا شده و در چهار طرف آن برج هایی با تزئینات آجری بچشم میخورند.

مجموعه کاروانسرای انجیره شامل برج، قنات، راهروهای موازی در دو طرف کاروانسرا، آب انبار و …است. این بنای آجری از لحاظ معماری دارای پلان چهار ضلعی منظم بوده و عمده مصالح بکار رفته در آن آجر است.

کاروانسرای آجری انجیره اردکان متعلق به دوران قاجار است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو