چرا پیروزی در انتخابات 2024 برای ترامپ، مرگ و زندگی است؟

منبع: ساعد نیوز

2

1402/7/7

10:43


ساعد نیوز: رسیدن به کرسی ریاست جمهوری آمریکا، نوعی راه فرار قابل توجه را در اختیار ترامپ قرار می‌دهد، زیرا او می‌تواند با فرمان عفو ریاست جمهوری آمریکا (ترامپ می‌تواند در مقام رئیس جمهور احتمالی آمریکا خود را عفو کند) از کلیه اتهاماتی که علیه وی مطرح می‌شوند، فرار کند و موقعیت باثباتی را پیدا کند.

چرا پیروزی در انتخابات 2024 برای ترامپ، مرگ و زندگی است؟

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرارو، این مساله‌ خود محرکی جدی را به ترامپ داده تا تمام توان خود را به کار گیرد تا شاید از وقوع سناریو‌های ناگوار برای خود پیشگیری کند.

شاید اگر بخواهیم یک مترادف برای "دونالد ترامپ" و رفتار‌ها و کنش‌های او بیابیم، چیزی جز جنجال و آشوب به ذهن نرسد. فردی که از زمان حضور خود در صحنه قدرت سیاسی آمریکا در سال 2016، بسیاری از خط‌قرمز‌ها در این کشور را زیر پا گذاشت و فضای حاکم بر معادلات حکمرانی در آمریکا را تا حد زیادی تغییر داد.

بسیاری ترامپ را نقطه اوجِ پوپولیسم سیاسی در آمریکا معرفی می‌کنند که با رویه‌های خارج از عرف خود، شکاف قطبی گرایی سیاسی و اجتماعی در آمریکا را تا حد زیادی تعمیق کرد و آمریکا را با بحران‌های تازه‌ای رو به رو کرد. درست در سال‌های پس از روی کار آمدن ترامپ بود که بسیاری از احتمال ایجاد یک دیکتاتوری در آمریکا و یا حتی حرکت این کشور به سمت جنگ داخلی، صحبت کرده و همچنان نیز می‌کنند.

عملکرد عجیب و غریب و توام با خرافات ترامپ در بحبوحه پاندمی کرونا، اقدام او در به راه انداختن جنگ‌های تجاری علیه رقبای بین‌المللی آمریکا و به سختی انداختن متحدان این کشور، صدور فرمان ترور سردار قاسم سلیمانی، مقابله با نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا و تحریک حامیانِ دوآتشه‌اش جهت حمله به کنگره که در تاریخ این کشور بی سابقه بوده، در کنار روسوایی‌های متعدد اخلاقی وی، همه و همه تنها چند پرده از حرکات و سیاست‌های ترامپ در دوره حضورش در قدرت را به نمایش می‌گذارند. مسائلی که هر کدام، از ظرفیت‌های بحران‌سازِ بسیار زیادی برای آمریکا برخوردار بوده و هستند.

با این همه، شومن آمریکایی (دونالد ترامپ) که به دلیل علاقه‌اش به اتخاذ سیاست‌های تهاجمی، عناوین دیگری نظیر "مرد دیوانه" را نیز یدک می‌کشد، بار دیگر به دنبال حضور مجدد در کاخ سفید از مجرای انتخابات ریاست جمهوری 2024 است. نکته قابل تامل اینکه فاصله او در شرایط کنونی از رقبای بالقوه هم حزبی اش آنقدر زیاد است که بتوان وی را نامزد اصلی جمهوریخواهان در جریان انتخابات تصور کرد.

بسیاری از طیف‌ها، جناح‌ها و سیاستمداران مطرح در حزب جمهوریخواه نیز تاکید دارند که در شرایط کنونی ترامپ تنها گزینه معتبر حزب جهت تقابل با جو بایدن است. در این میان، یکی از نکاتی که در مدت اخیر بسیاری از نشریات و رسانه‌های آمریکایی نیز به آن اشاره داشته اند، این مساله است که ترامپ به دلایلی به ریاست جمهوری آمریکا علاقه دارد که به هیچ عنوان ارتباطی با منافع ملی آمریکا و یا منافع مردم این کشور ندارند!

اخیرا "میت رامنی" سیاستمدار شناخته شده جمهوریخواه و نامزد این حزب در انتخابات2012 ، به صراحت از ترامپ خواسته که از رقابت‌های انتخاباتی کنار بکشد. وی این درخواست را به نحو مشابهی از بایدن نیز مطرح کرده است. میت‌رامنی تاکید کرده که آمریکای کنونی نه بایدن و نه ترامپ را نمی‌خواهد و این دو دیگر از کارآمدی لازم و کافی جهت تصدی کرسی ریاست جمهوروی برخوردار نیستند.

رقابت میان این دو نیز به نوعی لجبازی عجیب و غریب و کودکانه تبدیل شده است. بر اساس آخرین نظرسنجی‌های موسسه "گالوپ" که به تازگی در آمریکا انجام شده است بیش از 70 درصد از آمریکایی‌ها اعلام کرده اند که بایدن را فردی سالخورده و نامناسب برای کرسی ریاست جمهوری کشورشان می‌بینند. در عین حال، بر اساس نظرسنجی خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیش از 50 درصد از آمریکایی‌ها نیز اعلام کرده اند که ترامپ فردی مناسب برای حضور در کرسی ریاست جمهوری آمریکا نیست و آن‌ها به وی رای نخواهند دارد.

در این شرایط، یک سوال عمده و محوری مطرح می‌شود: چرا ترامپ تا این حد به پیروزی مجدد در انتخابات 2024 آمریکا تشنه است؟ به نظر می‌رسد جهت پاسخ به این پرسش، می‌توان به 3 انگیزه محوری وی اشاره کرد.

1. فرار از زندان

دونالد ترامپ در سال‌های گذشته با طیف متنوعی از اتهامات فضایی رو به رو بوده است. پرونده‌های مرتبط با فساد اخلاقی، نگهداری اسناد فوق‌سری دولتی در خانه‌اش در کالیفرنیا و مداخله در نتیجه نهایی انتخابات، تنها نمونه‌های کوچکی از موارد اتهامی و قضایی هستند که ترامپ به خاطر آن‌ها تبدیل به نخستین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا شده که تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و یا همچون متهمان عادی در آمریکا، انگشت نگاری شده و از وی ماگ شات (عکس مخصوص متهمان در آمریکا) گرفته شده است.

او مدت زمان محدودی نیز در بازداشت به سر برده است و با قید وثیقه مالی آزاد شده است. برخی تحلیلگران با توجه به طیف متنوعی از اتهامات قضایی و محرز بودن گناهکار بودنِ ترامپ، این احتمال را در نظر دارند که ترامپ در خلال برگزاری انتخابات 2024 آمریکا در زندان حضور داشته باشد! مساله‌ای که از جدی بودن و در عین حال سنگین بودن اتهامات قضایی علیه ترامپ حکایت دارد.

در این شرایط، رسیدن به کرسی ریاست جمهوری آمریکا، نوعی راه فرار قابل توجه را در اختیار ترامپ قرار می‌دهد، زیرا او می‌تواند با فرمان عفو ریاست جمهوری آمریکا (ترامپ می‌تواند در مقام رئیس جمهور احتمالی آمریکا خود را عفو کند) از کلیه اتهاماتی که علیه وی مطرح می‌شوند، فرار کند و موقعیت باثباتی را پیدا کند. این مساله‌ خود محرکی جدی را به ترامپ داده تا تمام توان خود را به کار گیرد تا شاید از وقوع سناریو‌های ناگوار برای خود پیشگیری کند.

2. انتقام جویی

یکی دیگر از محرک‌هایی که نقشی جدی در تحریک ترامپ جهت کسب پیروزی مجدد در انتخابات بازی می‌کند، حس انتقام جویی وی است. ترامپ در مقام یک سیاستمدار پوپولیست این حس را دارد که توسط آنچه وی دولت مخفی/Deep State در آمریکا می‌خواند، از قدرت کنار گذاشته شده است. در این رابطه، ترامپ و طیف متحدان وی تئوری‌های توطئه زیادی را نیز در مورد فعالیت‌ جریان‌های خارجی با محوریت حذف ترامپ از صحنه معادلات سیاسی مطرح کرده و می‌کنند.

در این شرایط، ترامپ سعی دارد با حضور مجدد در کرسی ریاست جمهوری آمریکا، بار دیگر در مقام به اصطلاح "قهرمان" ظاهر شود و از مخالفان و منتقدان خود انتقام بگیرد. ترامپ از زمان خروج از قدرت تا به امروز، شاهد فاصله گرفتن شمار قابل توجهی از افزاد نزدیک به خود نظیر مایک پنس، معاونش در دوره ریاست جمهوری خود و یا ژنرال مارک میلی فرمانده ارتش آمریکا بوده است.

این افراد همگی روایت‌ها و مسائل ادعایی ترامپ در مورد موضوعات مختلف را رد کرده اند و ترامپ را به دروغگویی و دسیسه چینی متهم کرده اند. در این شرایط، ترامپ که بیش از همه قائل به رفتار‌های شومن‌گونه و تبلیغاتی است، کرسی ریاست جمهروی را فرصتی می‌بیند تا بتواند بار دیگر در قامت یک قهرمان در جامعه آمریکا ظهور کند و از برخی منتقدان و مخالفانش انتقام بگیرد.

3. بالفعل کردنِ ظرفیت‌های پنهان

در نهایت باید گفت که دونالد ترامپ در سال‌های حضور خود در قدرت، به معنای واقعی کلمه یک فرقه را در آمریکا تشکیل داده است. فرقه‌ای که از حامیان و هواداران دو آتشه ترامپ تشکیل می‌شود و این افراد حتی اگر ببینند که ترامپ در روزِ روشن فردی را در خیابان به قتل می‌رساند نیز باز هم از وی حمایت می‌کنند و او را سیاستمدار محبوب خود می‌پندارند.

ترامپ در هیچ جایگاه و منصبی الا کرسی ریاست جمهوری آمریکا نمی‌تواند از این ظرفیت‌ها به نحوی عینی در راستای منافع خود استفاده کند.

ترامپ در شرایط کنونی نیز به واسطه موقعیت خوبِ فرقه ایجاد شده توسط خود در حزب جمهوریخواه به طور خاص، و در جامعه آمریکا به صورت عام، از قدرت برخوردار است با این حال، این قدرت زمانی می‌تواند برای وی سکوی پرش و جهش شود که او بتواند با تمسک به آن، به بالاترین کرسی قدرت در آمریکا برسد و اساسا هدف از ایجاد فرقه توسط ترامپ نیز همین بوده است. معادله‌ای که نه فقط ترامپ، بلکه آمریکا را نیز وارد مرحله‌ای تازه از تاریخ خود کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو