با انواع راه های وزن گیری نوزاد آشنا شویم

با انواع راه های وزن گیری نوزاد آشنا شویم


منبع: آرگا

3

1402/7/7

16:02


هر نوزاد متولد شده ای اصلی ترین دوره تغذیه ای خود را در همان سال اول برای تکامل رشد جسمانی می گذراند. این تکامل رشدی در جنسیت، وزن و جثه نوزاد متفاوت بوده و مادران باید به خوبی توجه لازمه را داشته باشند تا در آینده کودکان نارسی به زندگی نقش شده در خانواده و جامعه تحویل ندهند. این تجربه بار اول برای پدر و مادر کمی دلهره آور است اما باید از چشمان نوزاد خود به درک نیاز های او برسند، در این حال وزن گیری نوزاد و آشنایی با راه های وزن گیری نوزاد هم مهم ترین فاکتوری است که می تواند والدین را از سلامت نوزاد خود مطمئن سازد.

نوزاد با پای گذاری خود به این دنیای تازه چشم گشوده با دفع مایعات اضافه بدن کاهش وزن چشم گیری را تجربه خواهد کرد. نگرانی ای وجود ندارد چون این امر کاملا نرمال وطبیعی بوده و فرصت مناسبی است تا با تغذیه اصولی این وزن از دست رفته به جان نوزاد بازگردد. از دو هفتگی تا شش ماهگی این افزایش وزن به قدری می رسد که پس از شش ماهگی به دو برابر مقدار خود خواهد رسید و از این بعد شما نوزاد توپری را به آغوش خواهید داشت.

آشنایی با وزن گیری نوزاد

راه های کلیدی وزن گیری نوزاد چشم گشوده کدام است؟

راه های وزن گیری نوزاد را می توان به این مراحل محدود ساخت:

برای شروع وزن گیری، مشورت با پزشک را در اولویت قرار دهید. چون او با چکاپ نوزاد نیاز ها را شناسایی کرده و برنامه غذایی خاصی را طراحی می کند.

بیشتر نوزادان به میزان کالری ۳۰۰ تا ۵۰۰ در روز نیاز دارند. برای وزن گیری بیشتر می توانید تعداد دفعات شیردهی را به صورت ( شیر مادر یا شیرخشک ) افزایش دهید تا کالری بیشتری را به بدن نوزاد خود برسانید.

علاوه بر رساندن کالری میزان مواد مغذی از جمله: پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی را بیشتر به رژیم تغذیه ای نوزاد افزوده کنید.

سطح فعالیت کودک خود را با بیدار نگه داشتن و بازی کردن با او افزایش دهید تا به مصرف مواد غذایی بیشتری نیاز پیدا کند.

نوزادان کم خواب و بیش از حد خسته به سختی وزن اضافه می کنند. پس بهتر است به کمیت و کیفیت خواب آن ها بیشتر توجه شود.

پس از گذشت ۶ ماهگی و شروع دندان آوری بهتر است به تغذیه او مواد نشاسته ای همچون فرنی و حریره بادام یا خوراکی های نرم و پر کالری افزوده کنید.

هنگامی که روند افزایش وزن نوزاد را به کمک پزشک آغاز کردید، بهتر است به طور مداوم او را برای چکاپ پیش پزشک ببرید تا مشکلی در روند وزن گیری به پیش نرسد.

راه های کلیدی وزن گیری نوزاد

وزن گیری نوزاد تا شش ماهگی با شیر مادر یا شیر خشک، پس از آن چگونه بهتر است؟

نوزادان تا رسیدن به سن ۶ ماهگی بر اساس شرایط جسمانی خود با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می شوند. پس از گذشت و رسیدن به دوره دوم ۶ ماهگی آزادی انتخاب بیشتر شده و می توان از مواد غذایی دیگری کمک گرفت.

غذاهایی که باعث وزن گیری نوزاد می شود؟

  • میوه جات:

بهترین زمان مصرف میوه و آبمیوه برای نوزاد، ۲ هفته مانده به پایان ماه نهم و ۲ هفته اول ماه دهم می باشد. سیب، هویج، گلابی، هلو و آووکادو از بهترین میوه ها برای تغذیه نوزاد می باشند.

  • سبزیجات:

در بین تمامی سبزیجات اسفناج، کدو تنبل، نخود فرنگی و لوبیا از منابع غنی فیبر و ویتامین ها هستند که در تامین کالری وزنی نوزاد نقش بسزایی ایفا می کنند.

  • غلات:

از مهم ترین غلات می توان به گندم، برنج، جوی دو سر و عدس اشاره کرد که حاوی فسفر، پروتئین، کربوهیدرات، منیزیم و منگنز می باشند.

  • تخم مرغ:

تخم مرغ غنی از پروتئین است که می توانید به شکل آبپز، نیمرو یا پنکک نوزاد خود را با آن تغذیه کنید.

  • غذاهای پروتئینی:

از ۹ ماهگی به بعد می توانید نوزاد خود را با گوشت قرمز، مرغ و ماهی به روش های متنوع تغذیه کنید.

  • لبنیات:

برای رساندن کلسیم به بدن نوزاد خود تنها چاره تغذیه با لبنیات می باشد. کشک، ماست، پنیر، کره از جمله لبنیات هایی است که بعد از ۷ ماهگی ضرورت منعی به همراه نخواهد داشت.

مواد غذایی مناسب برای وزن گیری نوزاد

دستور پخت ۳ دستور غذایی سالم برای نوزاد در دوره دوم یکسالگی

  • تهیه فرنی:

برای پخت این وعده غذایی بسیار خوشمزه به یک قاشق آرد برنج و یک فنجان شیر نیاز دارید. شیر را به روی حرارت گذاشته و آرام آرد برنج را به آن اضافه می کنید. آن قدر همزنی را ادامه می دهید تا فرنی به حالت قوام خود نزدیک شود. پس از سرد شدن می توانید نوزاد را با آن تغذیه کنید.

  • تهیه حریره بادام:

برای پخت این وعده ی غذایی سالم کافی است ۳ تا ۵ عدد بادام درختی را در آب بجوشانید تا نرم شود. با نرم شدن بادام ها آن ها را پوست بگیرید و پودر کنید. به بادام پودر شده آرد برنج، شیر، آب و دو قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید و خوب هم بزنید. پس از قوام رسیدن حریره حرارت را خاموش کنید تا سرد شود.

  • تهیه پوره سیب زمینی:

برای پخت پوره سیب زمینی لازم است به تعدادی سیب زمینی را در آب بجوشانید و پس از پوست گیری در ظرفی مناسب له کنید. سیب زمینی ها را روی حرارت با کمی شیر و روغن زیتون یا کره مخلوط کرده و آنقدر هم بزنید تا پخته شود.

افزایش وزن نوزاد به کمک طب سنتی

  1. پودر سویق
  2. پودر سنجد
  3. عصاره قلم

افزایش وزن نوزاد به کمک طب مدرن

  1. مکمل های مولتی ویتامین
  2. مکمل پدیاشور
  3. زینک پلاس

افزایش وزن نوزاد در طب سنتی و طب مدرن

صحبت پایانی:

رشد و به بلوغ رسیدن فرزند هر پدر و مادری، از حساس ترین مراحل زندگی آن ها به شمار می آید. تجربه اول با پیچیدگی هایی همراه بوده که پس از گذشت به فرزند دومی یا بیشتر دیگر دیده نخواهد شد. از پیچیده ترین این مراحل می توان به وزن گیری نوزاد در ۶ ماهه اول رشد اشاره کرد که اگر دقت نشود، نوزاد نارسی به بلوغ می رسد که به مراقبت های همیشگی نیاز دارد.

 بهتر است تا میزان تاثیر شیر مادر برای نوزاد، دلیل کم شنوایی نوزاد و تعداد دفعات مدفوع نوزاد را در مقالات پیشین مجله ی آرگا مطالعه کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو