بش قارداش یکی از جاذبه های گردشگری بجنورد است

منبع: همگردی

4

1402/7/9

07:00


نمناک/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، بش قارداش یکی از جاذبه های گردشگری بجنورد است.

در 7 کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین، تفرجگاه تاریخی و طبیعی به نام بش قارداش واقع است. معنی بش قارداش در زبان ترکی پنج برادر می باشد. در این محل قبل از اسلام و در زمان ساسانیان و اشکانیان عبادتگاه پیشوایان زرتشتی قرار داشت و به علت اقامت چهار فصل مغ «بزرگان دینی زرتشتی» به چهار مغان مشهور شده است.

نام این مکان برگرفته از داستانی تاریخی است که در میان مردم شهر جریان دارد. براساس این افسانه گفته شد در زمانهای قدیم در شهر بجنورد پنج برادر زندگی میکردند که به علت مخالفت با ستمگری حکمرانان مورد تعقیب ماموران قرار داشتند. این پنج برادر به اتفاق هم از دست ماموران گریخته و ماموران تا این مکان آنها را تعقیب کردند. ناگهان این پنج برادر از خدا درخواست کمک می کنند و در این هنگام، در کوه پنج سوراخ ایجاد و پنج برادر در آنها مخفی می شوند. سپس، از سوراخ های ایجاد شده آب گوارایی جاری شد.

تا چند سال پیش و قبل از خشکسالی های مکرر تعداد چشمه ها 5 عدد بود که همه آنها دارای آب فراوانی بودند. باید بدانید افراد ناآگاهی نیز هستند که این موضوع را جور دیگر نقل و روایت می کنند. اینگونه که چون 5 عدد چشمه غار مانند سنگی در این کوه وجود دارد، پس بخاطر همین بش قارداش نام گرفته است. آب این چشمه به جهت درمان بیماری های تغذیه ای، صفرایی و اشکالات کبدی و ناراحتی های دستگاه ادراری از اهمیت بالایی برخوردار است. تاریخ ثبت این اثر به عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ثبت 4575 و به تاریخ 11 دی 1380 برمی گردد.

بش قارداش یکی از جاذبه های گردشگری بجنورد است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو