18 روش کشف استعدادها و مهارت های کودکان

18 روش کشف استعدادها و مهارت های کودکان


منبع: تاپ ناز

3

1402/7/9

14:02


کشف استعداد کودکان 1

هر کودکی با توانایی های ذاتی به دنیا می آید و در طول زندگی، برخی از این توانایی ها فعال می شوند و توانایی های دیگری نیز به کسب می کند. بعضی از کودکان استعداد آشکار دارند و دیگران می توانند این استعداد را تشخیص دهند اما بعضی از کودکان استعداد پنهانی دارند که آن را در قالب بازی، خیال بافی، پر حرفی و انرژی زیاد نشان می دهند. وظیفه ی والدین این است که استعدادهای کودک خود را به موقع کشف کنند و آن ها را پرورش دهند.

هر کودکی علاقه مندی های خود را در رفتارش بروز می دهند. بنابراین برای کشف استعداد کودک خود باید بدانید که او به چه فعالیت هایی علاقه دارد. روش های ساده و مفیدی برای کشف استعدادها و مهارت های کودکان در خانه و مدرسه وجود دارد. ما در این مقاله می خواهیم به والدین برای درک توانایی ها و مهارت ها و کشف استعدادهای کودکان کمک کنیم و راهکارهایی را برای این منظور معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

ضرورت کشف استعداد کودکان

کشف استعداد کودکان برای پدر و مادر اهمیت بسیار زیادی دارد اما کار ساده ای نیست و بسیاری از افراد به دلیل عدم آکاهی، در زمینه کشف استعداد فرزندان خود دچار اشتباه می شوند.

بهترین زمان برای فراهم شدن بستر مناسب جهت پرورش استعدادها، دوران کودکی است. به همین دلیل در این دوران باید توانایی های خاص کودک خود را بشناسید و او را در مسیر موفقیت قرار دهید.

علت بسیاری از نارضایتی های شغلی، بیکاری ها و تغییر شغل های ناگهانی، عدم توجه به کشف استعداد افراد در زمان کودکی است. بنابراین کشف استعداد کودکان ضروری است و باعث مشغول شدن افراد در کارهایی مرتبط با توانمندی ها و علایق آن ها است، می شود و در نتیجه آن ها در این مشاغل احساس خوب و اعتماد به نفس بیشتری دارند.

راه های کشف استعداد کودکان

کشف استعداد کودکان 4

در ادامه روش های مختلفی را برای کشف استعدادهای کودکان و نحوه درک توانایی ها و مهارت های منحصر به فرد آن ها به شما معرفی خواهیم کرد.

1. از سنین پایین شروع کنید

همان طور که شما آموزش کودکان خود را از سنین پایین با فرستادن آن ها به مدرسه شروع می کنید، باید از سنین پایین شروع به کشف استعدادهای او کنید. برخی از فرزندان برای کشف استعدادهای خود نیاز به زمان زیادی دارند اما جای نگرانی نیست، چون هر کودکی منحصر به فرد است و توانایی های خاص خودش را دارد.

2. به علاقه های کودک خود توجه کنید

از فرزند خود بپرسید به چه چیزهایی علاقه دارد و هرگز او را به انجام کارهایی که دوست ندارد، مجبور نکنید. با دقت کردن به بازی ها و علاقه مندی های فرزند خود می توانید از آن ها به عنوان یک راهنمای مهم در کشف استعدادش استفاده کنید.

3. به کنجکاوی های کودک خود توجه کنید

برای کشف استعداد فرزندتان می توانید زمان هایی که او از شما سوال هایی می پرسد، به سوالات او توجه کنید و دقت کنید که او سوالات کلی و پراکنده می پرسد یا طیف خاصی را دنبال می کند.

4. به درس و تکالیف کودک خود توجه کنید

به درس و تکالیف فرزند خود توجه کنید. عملکرد تحصیلی عالی فرزند شما در یک درس خاص، نشان دهنده مهارت ذاتی و منحصر به فرد او است.

5. برای کشف استعداد کودک خود عجله نکنید

کودکان خود را آزاد بگذارید و به آن ها فشار نیاورید. بعضی از پدر و مادرها با فعالیت های مختلف کودکان خود را سرگرم می کنند و کودکان هر روز هفته، حتی در روزهای تعطیل مشغول هستند و به کلاس های مختلف می روند.

این کار ممکن است برای کودکان بسیار سخت و آزار دهنده باشد و حتی نتیجه عکس داشته باشد. بنابراین بهتر است صبور باشید و به فرزندان خود اجازه دهید آزادی و وقت کافی را برای کشف استعدادهای خود داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: آموزش زبان به کودکان | آموزش زبان در خانه به فرزند

6. به کودک اجازه انجام فعالیت های مختلف را بدهید

اجازه دهید کودک بر اساس استعدادهای نهفته خود هدایت شود و ترجیحات رفتاری او را به دقت دریابید. به کودک خود حق انتخاب دهید و او را تشویق کنید تا در کلاس های مختلف مانند موسیقی، ورزش، نقاشی و … شرکت کند و ببینید به طور ذاتی به کدام فعالیت علاقه مند است. از این طریق می توانید استعدادهای کودک خود را کشف کنید.

7. برای کودک خود هدف گذاری کنید

کشف استعداد کودکان 1

یکی از مهم ترین وظایف پدر و مادر برای کشف استعداد و مهارت های کودک و تقویت آن ها، هدف گذاری برای کودک می باشد. سعی کنید برای فرزند خود هدف گذاری کنید، برنامه ریزی کنید و او را تشویق کنید تا به هدف تعیین شده برسد.

این کار باعث می شود کودک روی کارهایی که انجام می دهد، تمرکز داشته باشد و بهترین تصمیمات را بگیرد. همچنین مدیریت زمان و مسئولیت پذیری را یاد می گیرد و اعتماد به نفس بیشتری به دست می آورد. او با رسیدن به هر هدف، احساس موفقیت می کند و به توانایی های خود اعتماد بیشتری خواهد داشت.

8. کودک خود را با دیگران مقایسه نکنید

هرگز کودک خود را با دیگران مقایسه نکنید بلکه عملکرد او را نسبت به کارهای قبلی خودش مقایسه کنید. برای مثال هنگام کشیدن نقاشی به نقاط قوت و نقاط ضعف او توجه کنید و بعد نقاشی او را نسبت به نقاشی های قبلی اش مقایسه کنید.

9. کودک خود را تحسین کنید و حامی آن ها باشید

همیشه فرزند خود را تحسین کنید و حامی او باشید. برای کشف استعداد کودک خود سعی کنید علایق او را بشناسید و همیشه او را تشویق کنید تا فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهد.

10. برای انجام تست هوش به مراکز روانشناختی مراجعه کنید

برای کشف استعداد کودک خود می توانید به مراکز روانشناختی معتبر مراجعه کنید و از یک روانشناس بخواهید از فرزند خود تست های مربوطه را بگیرد. تست های هوش یکی از ابزارهای مهمی هستند که در مورد توانمندی های کودک اطلاعات مفیدی به ما خواهند داد. البته تفسیر این تست ها حتما باید توسط متخصصان انجام شود. روانشناسان بالینی در زمینه برگزاری آزمون های روانی آموزش دیده اند و می توانند به شما کمک کنند.

11. هنگام بازی کردن کودک خود را تماشا کنید

هنگام بازی کردن کودک، او را تماشا کنید. نحوه بازی کردن او می تواند چیزهای زیادی را در مورد هوش، توانایی و علایق فردی او به شما نشان دهد.

12. روابط اجتماعی کودک خود را زیر نظر بگیرید

کشف استعداد کودکان 3

برخی از کودکان به طور ذاتی هوش اجتماعی بالاتری دارند و می توانند احساسات دیگران را به خوبی درک کنند. این کودکان معمولا می توانند روابط اجتماعی گسترده تری برقرار کنند و در کارهای گروهی عملکرد بالاتری داشته باشند. اگر می خواهید فرزند خود را به سمت فعالیت های اجتماعی سوق دهید، باید مهارت ها و توانمندی های او را در زمینه های اجتماعی در نظر بگیرید.

13. مسئولیت پذیری را به کودک خود آموزش دهید

ابتدا مسئولیت های ساده و کم کم مسئولیت های سخت تر را به کودک خود بدهید. برای مثال می توانید مسئولیت جمع کردن اسباب بازی ها یا مرتب کردن اتاق شخصی اش را به او بدهید. تقسیم وظایف باید با توجه به سن کودک انجام شود.

14. فرصت اشتباه کردن را به کودک خود بدهید

بعضی از پدر و مادرها می خواهند فرزندشان همیشه بهترین باشد و اجازه شکست و اشتباه را به او نمی دهند. اشتباه، وسیله ای برای کشف و تجربه است نه سرزنش و ضعف کودک. برای مثال ممکن است کودکتان اسباب بازی جدید خود را خراب کند برای اینکه متوجه شود داخل آن چیست.

به جای دعوا یا سرزنش کردن او، اجازه دهید استعدادهای خودش را کشف کند. بپذیرید که هیچکس کامل نیست و هر کسی نیاز دارد که با آزمون و خطا علاقه ها و استعدادهای خود را بشناسد.

15. با مربی های کودک خود صحبت کنید

کودک شما زمان زیادی را با معلمان خود سپری می کند. بنابراین می توانید با معلمان فرزند خود صحبت کنید تا آن ها اطلاعات مهمی را در مورد توانایی ها و خصوصیات کودکتان در اختیار شما قرار دهند.

16. محیط مناسبی برای کودک فراهم کنید

با ایجاد فضای آموزشی مناسب و پرورش روحیه کودک می توانید استعدادهای او را بهتر کشف کنید. کودکان معمولا زمان های طولانی را در مدارس سپری می کنند. پس باید مدارسی را انتخاب کنیم که به خلاقیت و یادگیری فعال توجه دارند و همچنین بازدیدهای علمی بیشتر و توجه به نمره کمتری دارند.

17. به انتخاب های کودک خود در برنامه های تلویزیونی توجه کنید

یکی از روش های کشف استعداد فرزندتان این است که به انتخاب های او در تماشای برنامه های تلویزیونی توجه کنید و ببینید به چه نوع برنامه هایی علاقه مند است.

18. داستان گویی و تخیل پردازی

کشف استعداد کودکان 2

هر شب قبل از خواب یک قصه ی مناسب با سن کودک انتخاب کنید و برای او تعریف کنید. اگر داستانی که تعریف می کنید فانتزی است، به کودک خود توضیح دهید که عناصر این داستان واقعی نیستند. می توانید از او بخواهید ادامه داستان را خودش حدس بزند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو