پیشکش های کمیاب و مخصوص مراسمهای آیینی آزتکها در مکزیک به نمایش گذاشته شد

منبع: همگردی

5

1402/7/9

16:37


ایسنا/ براساس آخرین گزارشهای منتشر گشته، پیشکش های کمیاب و مخصوص مراسمهای آیینی آزتکها در مکزیک به نمایش گذاشته شد.

برای نخستین بار نمایشگاهی در یک موزه واقع در مکزیک به نمایش پیشکش های آیینی آزتکها که در مرکز شهر «مکزیکوسیتی» کشف شده اند، می پردازد تا بینش جدیدی از هنر و آداب مذهبی این تمدن را ارائه دهد.

این آثار تاریخی که همگی با استفاده از چوب ساخته شده اند، نقاب های حکاکی شده، عصا و سلاح هایی را شامل می شود که به همراه حیوانات قربانی شده دفن شده اند.

بیشتر این آثار تاریخی در بین ویرانه های مقدس ترین پرستشگاه آزتکها کشف شدند که اکنون در مجاورت «موزه معبد مایور» قرار دارد. بسیاری از این اشیاء درون جعبه های مهر و موم شده سنگی پیدا شدند که بیش از پنج قرن پیش دفن شده بودند.

به گفته برگزار کنندگان این نمایشگاه، بسیاری از این اشیاء جنگجویانی را به تصویر می کشند که در جریان نبرد جانشان را از دست داده اند.

به گفته مسئولان این موزه، بیشتر اشیاء تاریخی چوبی به سرعت تجزیه می شوند و فقط با وجود سطح دما و رطوبت ثابت می توانند با گذر زمان سالم باقی بمانند.

حفظ و نگهداری این اشیاء تاریخی چوبی مستلزم جایگزینی رطوبت باقی مانده در داخل چوب با قندهای مصنوعی است تا مصنوعات متلاشی نشوند، فرآیندی که ممکن است تا یک سال طول بکشد. همچنین نمایشگرهای این نمایشگاه مجهز به کنترل دقیق رطوبت هستند.

رگه هایی از رنگ هنوز روی برخی از این اشیاء دیده می شود؛ از جمله شی حکاکی شده که به رنگ آبی نقاشی شده و یاور اسطوره ای خدای باران آزتکها «تلالوک» (Tlaloc) را به تصویر میکشد. این مجسمه با یک دست عصای مار که رعد و برق را تداعی می کند و در طرف دیگر یک کوزه کوچک آب نگه داشته است.

در کنار این مجموعه آثار تاریخی همچنین شاهکارهای چوبی معروف آزتکها که از موزه های دیگر امانت گرفته شده اند نیز به نمایش گذاشته می شوند که از جمله آنها به یک طبل حکاکی شده میتوان اشاره کرد.

پیشکش های کمیاب و مخصوص مراسمهای آیینی آزتکها در مکزیک به نمایش گذاشته شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو