سیمان چند نرخی شد؟

منبع: خبرنما

4

1402/7/10

14:17


در روزهایی که دولت به دنبال افزایش ساخت‌وساز در نهضت ملی مسکن است، بایستی بازار کالای سیمان از دست دلالان خارج شود و با ایجاد زیر ساخت‌های مناسب این کالا از تولید به مصرف برسد. قیمت سیمان همواره در حال تغییر بوده و عوامل متعددی هم بر قیمت آن تاثیر می‌گذارند. در ادامه می‌خواهیم نرخ […]

سیمان چند نرخی شد؟

در روزهایی که دولت به دنبال افزایش ساخت‌وساز در نهضت ملی مسکن است، بایستی بازار کالای سیمان از دست دلالان خارج شود و با ایجاد زیر ساخت‌های مناسب این کالا از تولید به مصرف برسد. قیمت سیمان همواره در حال تغییر بوده و عوامل متعددی هم بر قیمت آن تاثیر می‌گذارند. در ادامه می‌خواهیم نرخ سیمان را در سال 1402 مورد بررسی قرار دهیم.

سرپرست راه و شهرسازی: وزارت راه جزو بزرگ‌ترین مصرف کنندگان سیمان!

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه و شهرسازی از ایجاد زنجیره تامین مصالح ساختمانی سیمان و فولاد میان وزارت صمت و راه و شهرسازی خبر داد و گفت:«سیمان (آمیخته) می‌تواند جایگزین سیمان پرتلند شود و این سیمان (آمیخته) دوست‌دار محیط زیست است.»

 

جانشینی سیمان آمیخته

سرپرست راه و شهرسازی توضیح داد: سیمان آمیخته از منابع طبیعی قبیل از سرباره، پوزولان و… تهیه می‌شود، این کار موجب می‌شود که تا 30 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود و موجب جلوگیری آلودگی محیط‌زیست می‌شود. هم‌چنین وی تاکید داشت: وزارت راه و شهرسازی جزو بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان سیمان در کشور است.

نرخ سیمان در بورس کالا چقدر است؟

سیمان در روزهای گذشته نوسان‌های قیمتی فراوانی داشته و طبق آخرین نوسانات قیمتی، قیمت سیمان امروز چیزی حدود 51 هزارو 900 تومان تا 68 هزار تومان بوده‌است. بیشترین قیمت سیمان مربوط به شرکت جاجرود بود و کم‌ترین قیمت سیمان مربوط به خانه سیمان‌سازی پوزولان ساوه بود. این نرخ قیمت در حالی است که قیمت هر پاکت سیمان در اواخر تیر ماه چیزی حدود 54 تا 71 هزار تومان بود.

وزارت صمت: قیمت هر پاکت سیمان 50 کیلویی، 50 هزارتومان

در نیمه‌های تیرماه امسال سیف‌الله امیری مدیر کل صنایع وزارت صمت اعلام کرد که: طبق براورد‌های وزارت صمت هرهفته یک میلیون و 200 هزار تن سیمان به بورس کالا عرضه خواهدشد.

و در ادامه اشاره کردند: آن دسته از خریداران سیمان که در روز های گذشته سیمان پاکتی 36 هزار تومان خریداری کرده‌اند حداکثر می‌توانند این محصول را به قیمت 50 هزار تومان به فروش برسانند و هرکسی که اقدام به گران‌فروشی کند، خلاف است.

همچنین آقای امیری گفت: قیمت سیمان کیسه‌ای چیزی حدود 25 هزار تومان و به شکل فله‌ای قیمت هر تن از سیمان 387 هزار تومان ثبات داشته و از زمان عرضه نوساناتی در حدود قیمتی کیسه‌ای بین 4.5 تا 5.5 درصد بود. به اعتقاد وی: با محدودیت‌های ایجادشده در خصوص برق و گاز برای کارخانه‌جات، اما همچنان تولید با کف قیمت عرضه‌شده ارائه می‌شود.

هم‌چنین متذکر شد: در ماه‌های گذشته مقدار عرضه‌شده سیمان در بورس چیزی حدود بین یک میلیون تا 1.2 میلیون تن عرضه شد، در صورتی که نیاز بازار و بورس کالا چیزی در حدود 800 تا 900 هزار تن بود. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد در حال حاضر سیمان در بازار آزاد پاکتی 35 تا 45 هزار تومان بوده است.

سیمان چند نرخی شد؟

رئیس کانون انبوه‌سازان: کیسه ۵۰ کیلویی سیمان، ۶۰ هزار تومان

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان جناب آقای سید محمد مرتضوی در گفتگو با خبرنگار مهر چنین گفت: تفاوت قیمتی سیمان بین بورس کالا و بازارهای سنتی بسیار زیاد است. قیمت هر پاکت سیمانی که در اختیار سازندگان پروژه ‌هی ساختمانی قرار می‌گیرد، بیشتر از بورس کالا است.

وی ادامه داد: تفاوت 30 تا 40 درصدی در بازار موجب شده که قیمت سیمان 50 کیلویی، 60 هزار تومان شود؛ در صورتی که در بورس کالا قیمت هر پاکت سیمان چیزی حدود 40 تا 45 هزار تومان است.

همچنین آقای مرتضوی گفت: از علل تفاوت قیمت سیمان این است که بسیاری از گردانندگان پروژه‌های ساختمانی هنوز به خرید سیمان از بورس کالا عادت نکرده‌اند، آنها با این کار مانع ایجاد هماهنگی میان زمان خرید از بورس کالا با تحویل محموله از تولید به مصرف در زمان مورد نیاز می‌شوند.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان: فقط ۴ تا ۵ درصد گران‌تر از بورس کالا می‌فروشیم. اسمایل کاظمی رئیس اتحادیه مصالح فروشان در مورد اخرین وضعیت قیمت بازار سمان گفت: بازار سیمان در آرامش است و این بسیار عالی است. همچنین گفت: سیمان در مصالح فروشی ها تنها با 4-5 درصد تفاوت قیمتی به فروش می‌رسد.

مرکز آمار: قیمت یک کیسه سیمان 70 هزار تومان!

با توجه به فعالان اقتصادی بر ارامش اقتصادی بر بازار اشاره دارند. مرکز آمار، متوسط قیمتی برای مصالح ساختمانی در بهار 1402 اعلام کرد. در این گزارش متوسط قیمت هر پاکت سیمان 50 پورتلند کیلویی 70 هزارو 350 تومان اعلام شد که در بالاترین نرخ 90 و در کمترین 58 هزار تومان بود.

کارگزاران بورس مایل هستند برای دلالان ثبت خرید سیمان کنند، نه مسکن سازان

اکثر سازندگان و گردانندگان به شکل سنتی اقدام به خرید سیمان می‌کنند و علاقه‌ای به خرید سیمان از بورس کالا ندارند؛ این در حالی است که تفاوت قیمتی قابل توجهی میان بازار و بورس کالا وجود دارد. آنها تمایلی به خرید سیمان در حجم کوچک ندارند. آنها مایل هستند که بیشتر برای خریداران احجام قابل توجه سیمان که تقریبا دلالان عمده آنها هستند، اقدام به خرید سیمان از عرضه کنندگان در بورس کالا کنند.

وی یادآور شد: روش صحیح، خرید و فروش سیمان در بورس کالا است همچنین باید تمهیداتی اندیشیده شود تا بتوان دست دلالان را از بازار کوتاه کرد و این کالا را از تولید به مصرف به فروش رساند. لازمه این کار اصلاح ساختار و زیرساز‌های فروش سیمان در بورس است.

مرتضوی ادامه داد: سودی که کارگزاران بابت کارگذاری دریافت می‌کنند، رقم زیادی است؛ به همین دلیل کارگزاران به ثبت خرید سیمان برای سرمایه گزاران در این بخش علاقه دارند،. واسطه‌ها و دلال‌ها نیز سیمان‌های خریداری‌شده را بین سازوکارها و پروژه‌های ساختمان‌سازی توضیع می‌کنند.

سیمان چند نرخی شد؟

سخن پایانی

فعالان بازار مسکن معتقدند از زمانی که سیمان وارد بورس کالا شد، قیمت سیمان همانند قیمت طلا نوسان دارد و هفته‌ای نبوده که نوسانی وجود نداشته‌ باشد. به همین دلیل لازم است قبل از خرید، از قیمت آن کاملا آگاه باشید. اما با تمام این موارد، خرید سیمان از بورس بسیار به‌صرفه‌تر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو