آنچه در مورد انواع جدید COVID-19 اریس و پیرولا می دانیم

آنچه در مورد انواع جدید COVID-19 اریس و پیرولا می دانیم


منبع: بیتوته

3

1402/7/11

10:09


در این مقاله از بیتوته، به بررسی ویروس پیرولا و اریس می‌پردازیم. ویروس پیرولا و اریس دو زیر سویه از سویه اومیکرون ویروس کرونا هستند که در اواخر سال 2022 شناسایی شدند. این دو سویه دارای بیش از 35 جهش در بخش‌های کلیدی ویروس هستند که می‌تواند باعث افزایش قابلیت انتقال و فرار از سیستم ایمنی بدن شود.

ویروس پیرولا و اریس؛ چه اقداماتی برای محافظت از خود باید انجام دهیم؟



ویروس پیرولا و اریس, انتقال ویروس کرونا, علائم ویروس کرونا

پیرولا و اریس زیر سویه های اومیکرون

 

آنچه در مورد انواع جدید COVID-19 اریس و پیرولا می دانیم

در این مقاله از بیتوته، به بررسی ویروس پیرولا و اریس می‌پردازیم. ویروس پیرولا و اریس دو زیر سویه از سویه اومیکرون ویروس کرونا هستند که در اواخر سال 2022 شناسایی شدند. این دو سویه دارای بیش از 35 جهش در بخش‌های کلیدی ویروس هستند که می‌تواند باعث افزایش قابلیت انتقال و فرار از سیستم ایمنی بدن شود.

از آنجایی که قرنطینه‌ها متعلق به گذشته است، COVID-19 ممکن است در ذهن همه نباشد اما در حال گسترش است. و تا زمانی که این کار را انجام دهد، جهش های ویروس، که اغلب به عنوان گونه های مختلف از آن یاد می شود، همچنان ظاهر می شود. در اینجا به آنچه در مورد دو سویه جدید Eris و Pirola می دانیم نگاه می کنیم.

 

با گسترش ویروس از فردی به فرد دیگر، ساختار ژنتیکی آن به تدریج تغییر می کند. این فرآیند جهش کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که ویروس می تواند زنده بماند و به آن اجازه می دهد به گسترش و تولید مثل ادامه دهد.

 

ویروس کرونا از زمان ظهور خود، به طور مداوم جهش کرده است. این جهش ها باعث شده است که ویروس بتواند از سیستم ایمنی بدن و واکسن ها فرار کند. بنابراین، حتی اگر واکسن کرونا شما از ابتلا به بیماری شدید جلوگیری کند، ممکن است همیشه از ابتلا به ویروس جلوگیری نکند. با این حال، اگر به ویروس مبتلا شوید، علائم شما احتمالاً خفیف تر خواهد بود.

 

ویروس پیرولا و اریس, انتقال ویروس کرونا, علائم ویروس کرونا

ویروس اریس چیست

 

ویروس اریس (Eris)

یکی از انواع COVID-19 به نام EG.5.1 یا Eris در تابستان در بریتانیا ظاهر شد. اولین بار توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در 9 اوت 1 به عنوان یک گونه طبقه بندی شد ، از نسل نوع Omicron است که برای اولین بار در نوامبر 2021 ظاهر شد و دارای انواع فرعی بسیاری است.

 

علائم اریس چیست؟

در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اریس باعث ایجاد علائم جدیدتری نسبت به COVID-19 می شود. علائمی که ما از آنها آگاه هستیم عبارتند از تب ،  بدن درد و سردرد، سرفه مداوم ، تغییر در طعم و/یا بویایی، خستگی ، آبریزش بینی و گلودرد .

 

آیا اریس خطرناک است؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که خطر عمومی ناشی از ویروس کرونای Eris کم است. با این حال، در تابستان، تعداد پذیرش در بیمارستان برای COVID-19 افزایش یافته است. این افزایش احتمالاً به دلیل کاهش ایمنی و افزایش اختلاط در مکان های سرپوشیده در آب و هوای مرطوب است.

 

برای کمک به جلوگیری از انتشار ویروس، ما به افرادی که علائم عفونت تنفسی دارند توصیه می کنیم در خانه بمانند و از تماس با دیگران، به ویژه افراد آسیب پذیر، خودداری کنند.بهترین راه برای محافظت از خود در برابر COVID-19 این است که واکسن های تقویت کننده خود را دریافت کنید. این واکسن ها از شما در برابر بیماری شدید محافظت می کنند.

 

ویروس پیرولا و اریس, انتقال ویروس کرونا, علائم ویروس کرونا

ویروس پیرولا چیست

 

ویروس پیرولا (Pirola)

نوع دیگری از COVID-19 به نام BA.2.86 یا Pirola نیز در حال گسترش است. مانند اریس، پیرولا نیز یکی دیگر از انواع فرعی Omicron است. این نوع در 18 آگوست در بریتانیا شناسایی شد و در اسرائیل، دانمارک و ایالات متحده نیز شناسایی شده است.

 

علائم پیرولا چیست؟

علائم پیرولا مشابه سایر انواع کووید-19 است و شامل تب ، بدن درد و سردرد، سرفه مداوم ، تغییر در حس بویایی و چشایی، خستگی ، آبریزش بینی و گلو درد است.

 

آیا پیرولا خطرناک است؟

پیرولا، یک زیر سویه از ویروس کرونا، دارای تفاوت های ژنتیکی زیادی با نسخه های قبلی است. این جهش ها ممکن است باعث شوند که پیرولا احتمال بیشتری برای ایجاد "عفونت های پیشرو" داشته باشد، یعنی عفونت هایی که حتی افراد واکسینه شده نیز به آنها مبتلا می شوند. با این حال، واکسیناسیون همچنان از بیماری جدی در صورت ابتلا به کووید-19 محافظت می کند.

 

به گفته CDC، هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا نوع پیرولا در مقایسه با انواع قبلی باعث بیماری شدیدتر می شود یا خیر. با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خطرناک‌تر است. مهم است که واکسن های خود را برای پیشگیری از بیماری های جدی با هر نوع کووید-19 دریافت کنید.

 

ویروس پیرولا و اریس, انتقال ویروس کرونا, علائم ویروس کرونا

راههای پیشگیری از ابتلا به ویروس پیرولا و اریس

 

چگونه از خود در برابر انواع COVID-19 محافظت کنیم؟

• واکسن کووید-۱۹ خود را دریافت کنید.

• دست های خود را به طور مکرر و کامل بشویید.

• در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنید.

• در صورت داشتن علائم یا دریافت نتیجه مثبت پس از انجام آزمایش از افراد دیگر دوری کنید.

• اگر علائمی دارید خودتان را آزمایش کنید.

• اجازه دهید هوای تازه وارد خانه شما شود.

 

گزینه های درمان انواع کووید چیست؟

در حال حاضر، هیچ درمانی برای ویروس کرونای Eris وجود ندارد. درمان های موجود بر روی مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی تمرکز دارند. درمان های حمایتی برای کمک به بهبودی افراد مبتلا به ویروس کرونای Eris استفاده می شوند. این درمان ها شامل موارد زیر است:

 اکسیژن درمانی: اگر سطح اکسیژن خون فرد مبتلا پایین باشد، ممکن است به اکسیژن درمانی نیاز داشته باشد.

 داروهای ضدالتهابی: داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند به کاهش التهاب و درد کمک کنند.

 داروهای مسکن: داروهای مسکن مانند استامینوفن یا کدئین می توانند به کاهش درد کمک کنند.

 داروهای ضد تب: داروهای ضد تب مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند به کاهش تب کمک کنند.

 داروهای ضد تهوع و استفراغ: داروهای ضد تهوع و استفراغ می توانند به کاهش تهوع و استفراغ کمک کنند.

 داروهای ضد سرفه: داروهای ضد سرفه می توانند به کاهش سرفه کمک کنند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائمی مانند تب، سرفه، خستگی، سردرد، گرفتگی عضلات، گلودرد، بینی گرفته یا آبریزش، از دست دادن بویایی یا چشایی را دارید، در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:

• علائم شما شدید است یا بدتر می شود.

• با کسی که به کووید-19 مبتلا شده است، در تماس بوده اید.

• سابقه بیماری قلبی، بیماری ریوی یا سایر بیماری های زمینه ای دارید.

 

ویروس پیرولا و اریس, انتقال ویروس کرونا, علائم ویروس کرونا

تفاوت های بین ویروس پیرولا و اریس

 

سوالات متداول درباره ویروس پیرولا و اریس 

1. پیرولا و اریس چه تفاوت هایی با هم دارند؟

پیرولا و اریس هر دو زیر سویه های ویروس کرونا هستند، اما تفاوت های مهمی بین آنها وجود دارد. پیرولا دارای تعداد زیادی جهش در پروتئین سنبله است، در حالی که اریس دارای تعداد زیادی جهش در ژن های کد کننده پروتئین های ساختاری است. این جهش ها ممکن است باعث شوند که پیرولا راحت تر به سلول های انسانی متصل شود و تکثیر شود، در حالی که اریس ممکن است ساختار خود را تغییر دهد و از سیستم ایمنی بدن فرار کند.

 

2. پیرولا و اریس چه علائمی ایجاد می کنند؟

علائم پیرولا و اریس مشابه سایر زیر سویه های ویروس کرونا است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- تب

- سرفه

- خستگی

- سردرد

- گرفتگی عضلات

- گلودرد

- گرفتگی بینی یا آبریزش

- از دست دادن بویایی یا چشایی

 

3. پیرولا و اریس چقدر مسری هستند؟

پیرولا و اریس هر دو بسیار مسری هستند و می توانند از طریق قطرات تنفسی که هنگام صحبت، سرفه یا عطسه کردن از فرد آلوده منتشر می شوند، منتقل شوند. این قطرات می توانند روی سطوح و اشیا نیز فرود بیایند و در صورت لمس آنها و سپس لمس چشمان، بینی یا دهان، می توانند باعث عفونت شوند.

 

4. پیرولا و اریس چگونه درمان می شوند؟

در حال حاضر، هیچ درمانی برای پیرولا و اریس وجود ندارد. درمان ها بر روی مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی تمرکز دارند. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد: اکسیژن درمانی ، داروهای ضدالتهابی ، داروهای مسکن ، داروهای ضد تب ، داروهای ضد تهوع و استفراغ و داروهای ضد سرفه 

 

5. چگونه می توان از پیرولا و اریس جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از پیرولا و اریس، واکسیناسیون و رعایت اقدامات احتیاطی است. اقدامات احتیاطی شامل موارد زیر است: استفاده از ماسک ، فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست ها

 

6. آیا پیرولا و اریس خطرناک تر از سایر زیر سویه های ویروس کرونا هستند؟

پیرولا و اریس هر دو می توانند باعث بیماری جدی شوند، اما خطر ابتلا به بیماری شدید در افراد واکسینه شده کمتر است. با این حال، پیرولا ممکن است احتمال بیشتری برای ایجاد "عفونت های پیشرو" داشته باشد، یعنی عفونت هایی که حتی افراد واکسینه شده نیز به آنها مبتلا می شوند.

 

سخن پایانی درباره ویروس پیرولا و اریس

پیرولا و اریس دو زیر سویه نگران کننده از ویروس کرونا هستند که می توانند باعث بیماری جدی شوند. هر دو زیر سویه بسیار مسری هستند و می توانند از طریق قطرات تنفسی که هنگام صحبت، سرفه یا عطسه کردن از فرد آلوده منتشر می شوند، منتقل شوند.

 

پیرولا دارای تعداد زیادی جهش در پروتئین سنبله است، که ممکن است باعث شود که پیرولا راحت تر به سلول های انسانی متصل شود و تکثیر شود. همچنین ممکن است احتمال بیشتری برای ایجاد "عفونت های پیشرو" داشته باشد، یعنی عفونت هایی که حتی افراد واکسینه شده نیز به آنها مبتلا می شوند.

 

اریس دارای تعداد زیادی جهش در ژن های کد کننده پروتئین های ساختاری است، که ممکن است باعث شود که اریس ساختار خود را تغییر دهد و از سیستم ایمنی بدن فرار کند.

بهترین راه برای محافظت از خود در برابر پیرولا و اریس، واکسیناسیون و رعایت اقدامات احتیاطی است.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو