نبود امکانات طنز تلخ فوتبال ایران | کوتاهی مسئولین، کیفیت داوران فوتبال ایران را پا مال کرد!

4

1402/7/14

12:52


نبود امکانات طنز تلخ فوتبال ایران | کوتاهی مسئولین، کیفیت داوران فوتبال ایران را پا مال کرد!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در مسابقه امروز ذوب آهن مقابل شمس آذر اتفاق عجیبی افتاد و توپی که توسط رحمان جعفری، مهاجم شمس آذر به نظر وارد دروازه ذوب شده بود، با تشخیص وحید زمانی، داور بازی که روی صحنه مسلط بود به شکل غیرقابل باور، از یک خطای بزرگ، بدل به تیزبینانه‌ترین تشخیص داوری هفته شد.

این درحالی است که دوربین‌های تلویزیونی در نماهای اولیه، صحنه را کاملا گل تشخیص می‌دهند و به دلیل عدم وضوح و فیلمبرداری ضعیف و نور نه چندان مناسب در ورزشگاه نیز تردیدی باقی نمی‌ماند که این توپ وارد دروازه ذوب آهن شده است اما یک نما از بغل دروازه کافی است تا همه به اشتباه خودمان پی ببریم و مطالب پیشین را ادیت کنیم. این توپ وارد دروازه ذوب آهن نشده و برخلاف انتظار و به شکلی معجزه‌آسا داور در این صحنه کاملا درست عمل کرده است.

با نگاه اولیه ممکن است به اشتباه بیفتیم که توپ از خارج از دروازه به تور کناری خورده و به زمین برگشته است. حتی ممکن است در صحنه عادی بازی کاملا این توپ را گل قلمداد کنیم، اما با چند مرتبه آهسته کردن واضح‌ترین تصویر می‌توان دریافت که توپ پس از خوردن به تیرک دروازه از خط دروازه دور شده و به گل تبدیل نشده است. در این میان لرزش تور نیز که احتمالا با برخورد یکی از بازیکنان شکل گرفته، شک و شبهه‌های ایجاد شده در ذهن را بیشتر می‌کند و خطای دید در تصاویری که اسلوموشن نشده، غیرقابل اجتناب است.

در این صحنه تکنولوژی خط دروازه به راحتی می‌توانست تمام ابهامات را برطرف کند، اما ما حتی از تصاویر تلویزیونی مطلوبی هم برای تشخیص دقیق و سریع صحنه‌ها برخوردار نیستیم.

اگرچه شک و تردیدهای بسیاری در خصوص این صحنه وجود دارد اما با اسلوموشن کردن واضح‌ترین نما از این صحنه می‌توان دریافت که توپ پس از برخورد به تیرک افقی به شکل معجزه‌آسیایی از خط دروازه دور می‌شود. بنابراین فرضیه خوردن توپ به تور کنار دروازه رد می‌شود و توپ وارد دروازه نشده است.

در اینجا بازیکن شمس آذر در گرماگرم صحنه روی زمین می‌افتد و احتمالا برخوردش به تور دروازه درحالی که توپ به تیرک خورده خطای دید را بیش از پیش کرده است.

فوتبال ایران

با وایرال شدن سریع این صحنه، داور تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفت و وقتی که دقایقی بعد اقدام به اخطار دادن به نادر محمدی کرد، درحالی که تیم ذوب آهن برای مقابله با ضربه کاشته شمس آذر، آرایش دفاعی می‌گرفت، داور چهارم او را از بیرون صدا کرد و گفت محمدی را از بازی اخراج کنید. که البته به نظر می‌رسید این تصمیم داوری برای جبران لحظه‌ایست که فکر می‌کردند داور خطای بزرگی مرتکب شده و به این وسیله می‌خواستند آن اشتباه را تا حدی جبران کنند.

ذوب آهن با ده نفره شدن زیر فشار رفت و بعد از دریافت یک گل از شمس آذر، به سختی از برتری خود محافظت کرد درحالی که شمس آذری‌ها در لحظات پایانی بازی نیز اعتقاد داشتند تکل شایان مصلح روی مهاجم تیم‌شان پنالتی بوده اما داور این صحنه را به درستی مدیریت کرد. اگرچه وقت اضافه ۶ دقیقه‌ای توسط داور چهارم هشت دقیقه اعلام شد و سپس ۹ و نیم دقیقه به طول انجامید.

در پایان مسابقه هم در نشست مطبوعاتی وقتی خبرنگاران از محمد ربیعی در مورد این صحنه سوال کردند او گفت متوجه این صحنه نشده و مدیر رسانه‌ای ذوب آهن هم تاکید کرد که دو کارشناس داوری گفته‌اند که در این صحنه توپ وارد دروازه ذوب آهن نشده است. صحنه‌ای که یک خطای دید عجیب و غریب مختص لیگ ایران است که هنوز تصویربرداری از بازی‌ها در ابتدایی‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود./ورزش سه

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو