دردسرهای دندان عقل و دانستنی های مفید درباره دندان عقل

دردسرهای دندان عقل و دانستنی های مفید درباره دندان عقل


منبع: آرگا

3

1402/7/16

00:03


آشنایی با دردسرهای دندان عقل و نکات مهمی که بعد از کشیدن آن به کمک شما می آید بسیار مهم است و می تواند در این زمینه به شما کمک کند تا درد کم تری را داشته باشید.

دندان عقل یکی از چالش برانگیز ترین دندان ها در دو فک بالا و پایین می باشد و هر فرد دارای ۴ عدد دندان عقل مکی باشد. در این بخش سعی داریم شما را با دردسرهای دندان عقل آشنا کنیم و اطلاعاتی بسیار خوب در این زمینه به شما بدهیم تا بتوانید با این دندان پر حاشیه بیش تر آشنا شوید.

مشکلات در نیامدن دندان عقل

آشنایی با دردسرهای دندان عقل

دندان عقل سومین دندان و آخرین دندان از دندان های مولار یا همان آسیاب های بزرگ می باشد. در واقع این دندان ها در ابتدای جوانی و یا در پایان دهه دوم زندگی رشد می کنند و در می آیند و برخی از افراد ممکن است تا ۵۰ سالگی نیز دندان عقل نداشته باشند و تمامی این ها به ژنتیک شان بستگی دارد.

این دندان در صورتی که سالم باشد و در جهت درست خود در آمده باشد اهمیت زیادی برای افراد دارد و نیازی به کشیدنش نیست ولی این دندان معمولا کج در می آید و منجر به آزار و اذیت سایر دندان ها می شود از این رو ساده ترین کار کشیدن این دندان است. معمولا این دندان ها هم تراز با سایرین نمی باشند و وجه زیبایی ندارند از این رو کشیدنشان بهترین راه حل خواهد بود.

زمانی که دندان های عقل نادرست قرار می گیرند می تواند شلوغی های زیادی را در فک شما ایجاد نماید از این رو منجر به صدمه دیدن سایر دندان ها خواهد شد و استخوان فک و اعصاب را در بسیاری از موارد تحریک می کند و درد های شدیدی را برای افراد بوجود می آورد. بعد از این که عکس برداری از دندان های شما انجام شد پزشک تشخیص می دهد که این دندان قابل کشیدن می باشد و اگر هنوز دندان شما رویش گوست دارد متخصص می تواند با استفاده از جراحی ان را خارج نماید.

اگر این دندان ها را در سنین جوانی بکشید بسیار راحت تر خواهید بود و این مورد به این دلیل می باشد که ریشه دندان های شما کامل نشده است و کشیدن این دندان ها ساده تر خواهد بود و آسیب های کم تری به استخوان فک شما وارد خواهد شد و زمان کم تری برای ترمیم این استخوان نیاز محکی باشد و افراد مسن دارای دندان هایی با ریشه های کامل شده می باشند و ریکاوری و ترمیم بافت های استخوان فک بعد از کشیدن دندان عقل بسیار طولانی خواهد شد.

کشیدن دندان عقل و مراقبت های بعد از آن

دندان های نهفته و نیمه نهفته

اگر دندان عقل شما بیرون باشد راحت تر کشیده خواهد شد و مشکلی برای استخوان فک ایجاد نخواهد کرد و همچنین باید بدانید که این دندان ها معمولا سالم می باشند و چون با سایرین تراز نشده اند امکان دارد مشکلات زیادی برای سایرین دندان ها ایجاد کند از این رو کشیدنشان برای پیشگیری از آسیب های احتمالی واجب خواهد بود.

دندان های عقل بسیاری از افراد نهفته می باشد و به صورت کامل درون بافت لثه ها می باشند. در واقع اگر این دندان ها به موقع کشیده نشوند امکان دارد به استخوان فک جوش بخورد در نتیجه کشیدن این دندان ها بسیار سخت خواهد بود و نیاز به جراحی های سنگین دارد. البته یک سری از افراد نیز هستند که دندان های عقل ان ها نیمه نهفته است و بخشی از دندان خارج از بافت لثه و بخشی از آن درون بافت لثه ها می باشد.

این مدل از دندان ها که نیمه نهفته می باشند بسیار آسیب پذیر تر خواهند بود زیرا به میکروب ها و باکتری های درون دهان اجازه می دهند به بخش های زیرین دندان نفوذ کرده و در نتیجه عفونت ها و درد های زیادی را به فرد هدیه می دهند. دندان های عقل نهفته از دندان های دیگر آسیب پذیر تر می باشند و امکان خراب شدن و پوسیده شدنشان بسیار زیاد می باشد.

یکی از نگرانی های افراد مستعد ارتودنسی دندان های عقل می باشد و معمولا متخصص پیشنهاد می دهد قبل از انجام ارتودنسی این دندان ها کشیده شود و اگر این مورد انجام نشود در صورتی که ارتودنسی انجام شود و مشکلات دندانی رفع شود بعد از آن در آمدن دندان های عقل می تواند مشکلات زیادی برای این افراد ایجاد نماید. در واقع فشاری که دندان های عقل بر دندان ها ایجاد می کند می تواند منجر به درد شدید شده و در نهایت منجر به از بین رفتن فرم اصلی دندان های ارتودنسی شده نیز خواهد شد از این رو در این زمینه باید طبق نظر متخصص پیش بروید.

دردسرهای دندان عقل

انواع دندان عقل

شناخت انواع دندان عقل به شما کمک می کند تا تصمیم درستی در مورد ماندن و یا کشیدن ان ها بگیرید. به صورت کلی دو نوع دندان عقل داریم که یکی از آن ها نهفته در نسج سخت بوده و دیگری نهفته در نسج نرم می باشد. دندانی که در نسج ست می باشد زیر استخوان فک بوده رو و زیر آن استخوان قرار می گیرد. این مورد جراحی ها بسیار سختی دارد و باید زیر نظر متخصص فک و صورت انجام شود در غیر این صورت امکان آسیب دیدن استخوان فک آن هم بسیار شدید وجود دارد.

دندان نهفته در نسج نرم زیر بافت های لثه می باشد و قسمتی از دندان روی استخوان فک بوده و بخش دیگری از آن زیر لثه می باشد. این نوع از  دندان ها را معمولا با جراحی های ساده در دندانپزشکی انجام می دهند و موقعیت قرار گیری این مورد و تشخیص دقیق پزشک در این زمینه بسیار مهم می باشد و به ندرت امکان دارد که این دندان ها نیاز به جراحی فک داشته باشند.

نکات مهم بعد از جراحی دندان عقل

دندان های عقل را باید بکشید در غیر این صورت با توجه به موقعیتی که دارند می توانند دندان های دیگر را نیز اذیت کرده و با فشار های وارد شده به آن ها امکان دارد که منجر به کج شدنشان شده و درد شدیدی در فک شما ایجاد خواهند کرد که می توان گفت این مورد یکی از بد ترین دردسر های دندان عقل می باشد. یک سری از نکات هستند که شما بعد از کشیدن این دندان ها باید رعایت کنید و این مورد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و باعث می شود تا بتوانید  از پس این مورد به راحتی بر آمده و درد تان کم تر شود.

دندان عقل با مشکلات فراوانش

  • بعد از این که جراحی دندان عقل انجام شد گازی بر روی دندان شما گذاشته می شود و شما باید ان گاز استریل را تا دو ساعت بعد از جراحی در محل کشیدن دندان قرار دهید.
  • از دیگر دردسرهای دندان عقل بعد از کشیدن قورت دادن آب دهان می باشد زیرا خونریزی دهان با آب بزاق ان ها مخلوط می شود و این مورد را بسیاری از افراد دوست ندارند. بهتر است برای بهبودی سریع تر آب دهان خود را قورت بدهید.
  • در روز های ابتدایی بعد از کشیدن دندان ها بهتر است اصلا غذا های خشک و سفت مانند ته دیگ نخورید و سعی کنید بیش تر سوپ های میکس شده میل نمایید.
  • از سرم های شستشو استفاده کنید و بعد از ۲۴ ساعت دندان های خود را با این سرم ها شستشو دهید تا میزان عفونت کاه پیدا کند.
  • از روز دوم به بعد می توانید به آرامی و با استفاده از مسواک نرم محل مسواک را تمیز نمایید. یادتان باشد که باید با احتیاط این کار را انجام داده و از مسواک های نرم استفاده کنید تا منجر به خونریزی نشوید.
  • ممکن است متخصص بر اساس مشکلاتی که دندان شما داشته است دارو هایی را تجویز کرده باشد از این رو بعد از کشیدن این دندان ها می توانید از دارو های تجویز شده استفاده نمایید تا بهبودی تان سریع تر شود.
  • اگر فک شما ورم کرده است باید بدانید که این موضوع طبیعی می باشد و مشکلی در این زمینه برای شما ایجاد نمی شود و بعد از چند روز تمامی این ورم ها از بین می رود.
  • بعد از جراحی دندان های عقل که دردسر های زیادی دارد باید سعی کنید بهداشت دهان و دندان های خود را بیش تر رعایت نمایید.
  • در دو روز ابتدایی بعد از جراحی ممکن است خونریزی های زیادی داشته باشید و این خونریزی ها بعد از چند ساعت قطع می شود و شما برای کمک به قطع شدن این خونریزی ها نیاز است تا مقداری گاز استریل را با آب سرد خیس کرده و در محل خونریزی قرار دهید. اگر بعد از این مورد باز هم خونریزی شما ادامه دار شد می توانید به دندانپزشکی مراجعه نمایید.

دندان عقل ایراد دار

دردسرهای دندان عقل بسیار زیاد می باشد و تا زمانی که ان ها را نکشید این درد سر ها تمام نخواهد شد و این دندان ها را با مراقبت های بیش از حد هم نمی توانید در دهان خود نگه دارید زیرا ذات آن ها بدین صورت می باد و نمی توان این مورد را تغییر داد از این رو کشیدن این دندان ها برای هر فردی واجب خواهد بود مگر این که با دردسر ها و درد هایی که ایجاد می کند مشکلی نداشته  باشد. اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعاتی دیگر در مورد عوارض نکشیدن دندان عقل و عوارض جراحی دندان عقل  نیز مشاهده کرده و آگاهی خود را در این زمینه ها نیز افزایش دهید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این میان استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو