آزمایش های قبل از عمل بینی و شرایط انجام آن ها

آزمایش های قبل از عمل بینی و شرایط انجام آن ها


منبع: آرگا

4

1402/7/16

09:28


انجام برخی آزمایشات و جلسات مشاوره پیش از عمل جراحی بینی ضروری است. این قبیل آزمایش ها جهت تعیین میزان آمادگی بیمار برای جراحی، بررسی وضعیت جسمانی فرد و جلوگیری از نتایج و عوارض احتمالی جراحی صورت می گیرد. آزمایش قند خون و آزمایش شمارش خون یکی از مهم‌ترین آزمایش های قبل عمل بینی است.

آزمایش های لازم قبل از عمل بینی با هدف اطمینان از سلامت بیمار پیش از عمل انجام می شود. متقاضی جراحی بینی در مشاوره های پیش از عمل باید برخی اطلاعات مثل نوع بیماری، سابقه بیماری و داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهد و پزشک به تناسب شرایط بیمار، آزمایش های لازم را برای او تجویز کند. در این صورت اگر بیمار مشکلی خاصی نیز داشته باشد، می بایست قبل از عمل بینی آن را درمان کند. در ادامه به آزمایش های ضروری قبل عمل بینی خواهیم پرداخت.

آزمایش های قبل از عمل بینی شامل چه مواردی است؟

پیش از انجام عمل بینی لازم است چند جلسه مشاوره با پزشک خود داشته باشید تا شرایط جسمی و فیزیکی شما به طور کامل مورد ارزیابی قرار گیرد. ابتدا پزشک معاینات فیزیکی را انجام می دهد و سپس در خصوص سوابق پزشکی شما سؤالاتی را مطرح می کند. بعد از این مراحل آزمایش های ضروری قبل عمل بینی تجویز خواهد شد. به صورت کلی قبل از عمل بینی باید آزمایش های زیر را انجام دهید:

آزمایش های ضروری قبل از عمل بینی

معاینه فیزیکی

با انجام معاینه فیزیکی پزشک می تواند وضعیت غدد بینی، ضخیم بودن پوست بینی، غضروف، استخوان، انحراف بینی، عدم قرینه بودن سوراخ های بینی و … را تشخیص دهد. این کار باعث می شود که پزشک جراح دید بهتری به عمل داشته و یکی از روش های عمل بینی باز یا عمل بینی بسته را با توجه به مدل بینی انتخاب کند. در این مرحله پزشک توضیحاتی را در خصوص نوع بینی و تناسب آن با صورت شما بیان می کند تا با آگاهی بیشتری در خصوص این جراحی اقدام کنید.

تصویربرداری از بینی

پزشک جراح به منظور دریافت نتایج دقیق از شکل بینی، نسبت به تصویربرداری از زوایای مختلف بینی اقدام می کند. این کار به روند بهتر جراحی و اقدامات لازم حین عمل کمک خواهد کرد.

آزمایش خون

آزمایش خون یکی از مهم ترین آزمایش های قبل عمل بینی است. این آزمایش با هدف بررسی فشار خون فرد انجام می شود. چنانچه فرد به فشار خون بالا مبتلا بوده و دارو مصرف می کند، ضروری است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد. علاوه بر این در این آزمایش سطح الکترولیت خون، نوع کارکرد تیروئید و تعداد پلاکت های خون مورد ارزیابی قرار می گیرد.

آزمایش های قبل از عمل بینی

تست شمارش سلول های خونی

در این تست، تعداد گلبول های سفید و قرمز خون و پلاکت های موجود در خون بررسی می شود.

سی تی اسکن

این آزمایش با هدف بررسی بیماری های داخلی بینی و سینوس انجام می شود. به علاوه انجام آن برای افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می برند، ضروری است. هم چنین این آزمایش برای کسانی که علاوه بر مشکلات ظاهری بینی، دچار مشکلاتی مانند پولیپ یا گرفتگی بینی هستند نیز تجویز می شود. به همین خاطر پزشک تهیه یک نسخه سی تی اسکن از بینی را الزامی می داند.

تست خون

این تست میزان فشار خون فرد را تعیین می کند. اگر متقاضی عمل بینی دچار بیماری فشار خون باشد، می بایست موضوع را با پزشک جراح در میان بگذارد.

آزمایش های قبل از عمل زیبایی بینی

تست بارداری

این آزمایش تنها برای اطمینان از باردار نبودن فرد انجام می شود. این تست برای خانم هایی است که در فاصله سنی ۲۵ تا ۴۰ سال قرار دارند. اهمیت انجام این تست از این جهت است که خانم های باردار نباید در طول دوران بارداری عمل بینی انجام دهند.

آزمایش قند خون

آزمایش قند خون با هدف بررسی میزان قند خون در افراد انجام می شود. انجام جراحی بینی برای کسانی که درگیر دیابت نوع اول هستند، مشکلی نخواهد داشت. این آزمایش در مرحله اول به صورت ناشتا و در مرحله دوم بعد از صرف غذا انجام می شود.

آزمایش الکتروکاردیوگرام

انجام این آزمایش تنها برای کسانی است که سابقه بیماری های قلبی دارند و برای اطمینان از عملکرد قلبشان باید آن را انجام دهند.

آزمایش های قبل عمل بینی

آزمایش ادرار

این آزمایش جهت تأیید سلامت فرد از نظر بررسی عفونت های ادراری و سلامت سیستم مجاری ادراری تجویز می شود.

شرایط انجام آزمایش های قبل عمل بینی

هنگامی که پزشک آزمایشات قبل عمل بینی را تجویز می کند، برخی نکات ضروری جهت آمادگی قبل از آزمایش ها را به شما متذکر خواهد شد. به طور مثال با توجه به نوع آزمایش امکان دارد موارد زیر به شما توصیه شود:

  • توقف مصرف برخی داروها قبل از انجام آزمایش ادرار
  • اجتناب از خوردن و آشامیدن تا ۱۲ ساعت پیش از انجام آزمایش قند خون
  • توقف استعمال دخانیات تا چند روز پیش از انجام آزمایش ها

آن چه اهمیت دارد این است که شما باید مطابق با دستورالعمل های پزشک خود برای انجام آزمایشات پیش از عمل بینی آماده شوید. یادتان باشد که عدم رعایت توصیه های پزشک می تواند منجر به بروز مشکلات در نتایج آزمایشات گردد.

آزمایش های قبل عمل بینی

بهترین زمان برای انجام آزمایشات قبل از عمل بینی چه موقع است؟

توصیه می شود به منظور انجام آزمایشات خونی حتما شرایطی را پیش از آزمایش رعایت کنید که نتیجه بهتری به دست آید. بهترین زمان برای انجام آزمایشات خونی، صبح خیلی زود است. هم چنین جهت انجام آزمایشات مربوط به چربی خون، قند خون، ارزیابی کلیه و کبد می بایست ۱۰ الی ۱۲ ساعت پیش از آزمایش ناشتا باشید.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات آزمایش های قبل از بارداری، آزمایش های پیش از ازدواج و آزمایشات تشخیص بارداری را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو