محدوده طرح ترافیک افزایش یا کاهش می یابد؟

منبع: سیمرغ

3

1402/7/16

13:06


محدوده طرح ترافیک افزایش یا کاهش می یابد؟

اعمال تغییرات در طرح ترافیک تهران

رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران در مورد اعمال تغییرات در طرح ترافیک تهران از سوی شهرداری تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: امروز محدوده طرح ترافیک به هیچ عنوان مطلوبیت ندارد؛ لذا به غیر از مسائل اقتصادی، از شهرداری خواستیم بر ابعاد مختلف فنی، اجتماعی و اقتصادی اجرای طرح ترافیک بررسی بیشتری داشته باشند.

جعفر تشکری هاشمی در مورد مصوبه شورای ترافیک تهران پیرامون اعمال تغییراتی در خصوص اجرای طرح ترافیک افزود: موضوع طرح ترافیک به سالهای دور که جمعیت، گستردگی معابر، افزایش خودروها و.... به مانند امروز نبود، برمی گردد و آن زمان اگر محدوده ای را به عنوان محدوده طرح ترافیک انتخاب کردند به اقتضای شرایط همان سالها بود و در طول سالها به دلیل تغییرات بسیار گسترده ای که در شهر رخ داده است همچون جمعیت، نوع کسب و کارها، توسعه شهر تهران، افزایش وسایل شخصی و... حتما اجرای طرح ترافیک نیازمند بازنگری است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان نسخه ای که بیش از ۴۰ سال پبش نوشته شده، همچنان راه حل مطلوب ما باشد، ادامه داد: در برنامه توسعه شهرداری تهران از مدیران شهرداری خواستیم که در مورد نحوه اجرای طرح ترافیک فعلی، کاری کارشناسی و دقیق انجام دهند؛ اما آن چیزی که از طریق رسانه ها مطلع شدیم که در شورای ترافیک شهر تهران نیز ظاهراً تصویب شده و سازمان حمل و نقل ترافیک نیز این موضوع را دنبال می کند، عمدتاً نگاه عدالت در پرداخت‌ها را دنبال می کنند، در حالی که بخش کوچکی از اصلاح طرح ترافیک می‌توانست معطوف به نظام پرداخت باشد.

وی با بیان اینکه ما در اصلاح طرح ترافیک شهر تهران به دنبال مسائل فنی و ترافیکی در محدوده بودیم، اظهار کرد: موضوعاتی همچون اینکه آیا باید محدوده فعلی حفظ شود؟ آیا محدوده باید گسترش یابد؟ یا حتی محدوده حمع شود؟ اینکه چه نوع الزاماتی برای محدوده های طرح ترافیک باید در نظر گرفته شود؟چه مشاغل و چه گروه های اجتماعی باید استفاده کنند؟ سوالات اصلی هستند که در بازنگری طرح ترافیک باید به آن پاسخ داده شود.

تشکری هاشمی گفت: در حال حاضر در محدوده طرح ترافیک با وجود اعمال قوانین، شاهدیم که آلوده ترین و بغرنج ترین وضعیت ترافیک در همین محدوده است که نشان می دهد یا وظایف به خوبی اجرا نمی‌شود و یا دیگر طرح ترافیک پاسخگو نیست و امروز محدوده طرح ترافیک مان به هیچ عنوان مطلوبیت ندارد؛ لذا به غیر از مسائل اقتصادی، از شهرداری خواستیم بر ابعاد مختلف فنی، اجتماعی و اقتصادی اجرای طرح ترافیک بررسی بیشتری داشته باشند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، خیلی از نقاط دیگر شهر شرایط مشابه محدوده مرکزی شهر همچون بازار را پیدا کردند، در شرق تهران، شمال و ... بازارهای پررونق زیادی شکل گرفته است. بنابراین در برنامه توسعه چهارم از شهرداری تهران خواستیم که در مورد وضعیت محدوده که آیا اساسا جمع شود یا توسعه پیدا کند و... ، در طرح مطالعه کنند و عدالت در پرداخت فقط یک قسمت از مطالعات است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است محدوده های طرح ترافیک در شهر تهران توسعه یابد؟ گفت: ما فعلا می خواهیم متخصصان ترافیک، شرایط تهران را بررسی کنند و ممکن است برای تهران چند قطب محدوده ترافیکی تعریف کنند و حتی ممکن است بگویند ایده ایجاد محدودیت در محدوده مرکزی یعنی طرح ترافیک فعلی غلط است و باید بررسی تخصصی صورت گیرد.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه در حال حاضر خودمان را مقید به طرحی نمی کنیم و منتظر بررسی متخصصان ترافیکی خواهیم ماند، افزود: بخشی از طرح ترافیک جدید تهران همچون تعیین محدوده، زمان اجرای طرح و... باید برای بررسی و تصویب شود و به صحن علنی شورای شهر بیاید که در حال حاضر این موضوع از سوی متخصصان ترافیکی در حال بررسی بوده و هنوز کامل نشده است.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو