منظومه ماهواره‌ای ایران با هدف راه‌اندازی اینترنت اشیا در دست ساخت است

منبع: تکراتو

3

1402/7/16

19:23


رئیس سازمان فضایی ایران، از اجرای طرح منظومه ماهواره‌ای ایران در حوزه «باریک باند» به‌منظور توسعه اینترنت اشیاء توسط سازمان فضایی خبر داد.

منظومه ماهواره‌ای ایران با هدف راه‌اندازی اینترنت اشیا در دست ساخت است

رئیس سازمان فضایی ایران، از اجرای طرح منظومه ماهواره‌ای ایران در حوزه «باریک باند» به‌منظور توسعه اینترنت اشیاء توسط سازمان فضایی خبر داد.

«حسن سالاریه»، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران طی نشست خبری هفته جهانی فضا ضمن اشاره به اولین پرتاب کپسول زیستی در سال 1402 با قابلیت‌های جدید، بیان داشت: «ساخت ماهواره‌های پارس 2 و پارس 3 با مجموعه‌های پژوهشگاه فضایی و صنایع الکترونیک ایران (صاایران) آغاز شده که ماهواره پارس 2 در مرحله ساخت قرار دارد.»

بیشتر بخوانید: رئیس سازمان فضایی از ساخت ماهواره‌هایی با دقت تصویربرداری بالاتر خبر داد

راه‌اندازی منظومه ماهواره‌ای ایران برای توسعه اینترنت اشیا

سالاریه ضمن اشاره به انجام اقدامات متعددی براساس برنامه 10 ساله فضایی کشور از ابتدای سال 1402 اظهار داشت: «از ابتدای امسال ساخت چند ماهواره میکرو و مینی ماهواره را ابلاغ و آغاز کردیم و ماهواره پارس 2 هم اکنون در فاز ساخت قرار دارد و پارس 3 نیز در مرحله طراحی مقدماتی است.»

وی اضافه کرد: «یکی از رویکردهای بسیار جدی که در سازمان فضایی در حال پیگیری است، فعال‌سازی زیست بوم فضایی کشور در بخش خصوصی است و با توجه به شتابی که در حوزه فناوری فضایی در دنیا وجود دارد، بدون وجود بخش خصوصی و همکاری با آن‌ها از مسیر توسعه عقب می‌مانیم.»

معاون وزیر ارتباطات همچنین در ادامه پروژه‌های مهم سازمان فضایی کشور عنوان کرد: «در حوزه زیر ساخت فضایی سه پروژه مهم را داریم. پایگاه ملی پرتاب‌های فضایی نخستین پایگاهی است که قابلیت پرتاب در شیب‌های مختلف مداری از طریق آن انجام می‌شود. قرارداد فاز نخست این پروژه از سال گذشته منعقد شد و به قوت در حال پیشرفت است.»

منظومه ماهواره‌ای ایران

سالاریه در مورد ساخت ماهواره سنجشی اعلام داشت: «برای نخستین بار ساخت ماهواره سنجشی در کلاس راداری آغاز شده است. ماهواره‌های راداری سنجشی این مزیت را دارند که در هر شکل از شرایط آب‌وهوایی از سطح زمین داده‌های سنجشی جمع‌آوری کنند.»

وی در ادامه افزود:

«به همین منظور از سال گذشته سازمان فضایی برگزاری مناقصاتی و دو قرارداد بسته شد که یکی از آن‌ها قرارداد خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌های بومی است که با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه منعقد شده است.»

سالاریه همچنین درباره اقدامات لازم برای راه‌اندازی منظومه ماهواره‌ای ایران تصریح کرد: «مناقصاتی در حال طراحی است تا از طریق بخش خصوصی، منظومه‌ای از ماهواره‌های سنجشی داشته باشیم.»

وی در این رابطه خاطرنشان کرد: «موضوع دیگر که کار آن از سال گذشته آغاز شده، مربوط به منظومه ماهواره‌های ارتباطی ایران در حوزه «باریک باند» با هدف اینترنت اشیاء است. کار طراحی و ماموریت آن توسط سازمان فضایی انجام و مناقصه آن اوایل امسال انجام شد. پس از برگزاری مناقصه چند مرحله‌ای، اواخر شهریور امسال قرارداد آن امضا، ابلاغ و مراحل طراحی و ساخت آن توسط بخش خصوصی آغاز شده تا به این واسطه یک منظومه ماهواره ارتباطی را داشته باشیم. این کار را از «باریک باند» آغاز کردیم که توانمندی ساخت آن در بخش خصوصی ما در این حوزه وجود دارد. این نوید را می‌دهم که این منظومه در ماه‌های آتی تکمیل می‌شود و مناقصات دیگر برای حضور بخش خصوصی در حوزه فضا برگزار خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص راه‌اندازی منظومه ماهواره‌ای ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: سیتنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو