کامل ترین راهنمای سفر به کرمان | صفر تا صد صفر به کرمان

کامل ترین راهنمای سفر به کرمان | صفر تا صد صفر به کرمان


منبع: پلازا

3

1402/7/16

22:22


کامل ترین راهنمای سفر به کرمان | صفر تا صد صفر به کرمان

راهنمای سفر به کرمان یکی از منابعی است که خواندن آن پیش از آغاز سفر ضرورت دارد. استان کرمان یکی از زیباترین استان‌هایی است که در جنوب شرقی ایران قرار دارد. استان کرمان انواع جاذبه‌های گردشگری، اماکن دیدنی، مراکز تفریحی و البته فرهنگ خاص خود را دارد. شما با در اختیار داشتن راهنمای سفر به استان کرمان می‌توانید با شهرهای مختلف این استان، بناهای تاریخی و تمام اماکن دیدنی آن آشنا شوید. علاوه بر این، سوغاتی‌های آن مانند شیرینی کلمبه را می‌شناسید. در ضمن بهترین زمان سفر به کرمان را انتخاب خواهید کرد. بگذریم که جشنواره‌های مختلفی به مناسبت‌های گوناگون مانند اعیاد برگزار می‌شوند که با اطلاعات بیشتر درباره فرهنگ کرمان می‌توانید نکات مختلفی را در آنها بیاموزید و سوغاتی‌های جالبی را خریداری کنید.

در این مطلب از پلازا، قصد داریم شما را با صفر تا صد کرمان آشنا کنیم. راهنمای سفر کرمان که شما را با این شهر، آب‌وهوایی که دارد، مراکز تفریحی، امکان دیدنی، رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید این استان آشنا کند. شهر کرمان یک کلان‌شهر به حساب می‌آید. به این ترتیب می‌توان امکانات متنوعی را در آن یافت که برای مسافران و گردشگران مناسب و کاربردی خواهند بود. از مراکز تفریحی و دیدنی گرفته تا درمانگاه‌ها در ادامه معرفی می‌شوند.

فهرست مطالب

کامل ترین راهنمای سفر به کرمان

هر نقطه از ایران زیبایی‌هایی دارد که آن شهر را به بهشتی زیبا تبدیل می‌کنند. زیبایی‌های کرمان، اماکن دیدنی و بناهای تاریخی که در این شهر هستند، سفر به کرمان را برای شما جذاب‌تر می‌کنند. بهتر است با راهنمای سفر به کرمان با این زیبایی‌ها و جذابیت‌ها بیشتر آشنا شوید.

درباره کرمان، راهنمای سفر به کرمان

شهر کرمان یکی از کلان‌شهرهایی است که در دل استان کرمان و جنوب شرقی ایران قرار دارد و به عنوان یکی از 5 شهر قدیمی ایران شناخته شده است. باستان‌شناسان اهمیت تاریخی و فرهنگی کرمان را در بالاترین سطوح می‌دانند. به خصوص که در کنار شهرهایی مانند جیرفت و بم قرار دارد. به این واسطه راهنمای سفر به کرمان امکان سفر به شهرهای دیگر استان کرمان را مهیا می‌سازد. کرمان با وسعتی حدوداً 240 کیلومتر مربع، در بخشی از بیابان‌های ایران قرار دارد.

جالب است بدانید که کرمان شهری است که از تلاقی کویر و کوه شکل گرفته، بنابراین با سفر در استان کرمان می‌توانید آب‌وهواهای متنوعی را تجربه نمایید. کرمان شهری کم‌آب است اما روستاهای آن به‌صورت کوهپایه‌­ای هستند و فضای سرسبزی را اطراف آنها مشاهده می‌کنید.

آب و هوای کرمان

آب و هوای کرمان در سفر به کرمان

بگذارید از آب‌وهوای کرمان برایتان بگوییم. مطمئناً، اکنون که می‌دانید کرمان در دل کویر قرار دارد، آب‌وهوای گرم و خشکی برای مسافران قابل تجربه کردن است. با سفر به نواحی شمال و شمال‌غربی کرمان می‌توانید آب‌وهوای خشک و معتدلی را تجربه کنید. اما جنوب‌شرقی این شهر با آب‌وهوایی گرم و مرطوب پذیرای مسافران است.

به سخنی دیگر، شما در هر فصل با دو نوع آب‌وهوا مواجه خواهید شد. آنچه به شما کمک می‌کند که در کدام نوع آب‌وهوا سفر کنید، سلیقه و طبع شماست. بگذریم که بارندگی‌های سیل‌آسا یا گرمای شدید می‌توانند شیرینی سفر را به تلخی بکشانند. پس بهترین زمان سفر به کرمان به شرایط آب‌وهوایی آن نیز بستگی دارد.

بهترین فصل سفر به کرمان

بهترین فصل سفر به کرمان

شاید این سؤال برای شما هم پیش بیاید که چه فصلی برای سفر به کرمان مناسب است. در این بخش از راهنمای سفر به کرمان باید بگوییم که طبع شماست که تعیین می‌کند، کدام فصل بهترین گزینه خواهد بود. البته گرمای سوزان اواسط تابستان برای کسی که می‌خواهد به کرمان و شهرهای استان کرمان عازم شود، دلچسب نیست. اما بهار آن خنکی و گرمی هوا را همزمان به مسافران و گردشگران تقدیم می‌کند. همچنین پاییز نیز کمی خنک‌تر است. زمستان هم بر همه آشکار است که سرما بر شهر حاکم است و گاهی شاهد برف ببینید.

چگونه به کرمان سفر کنیم؟

اکنون نوبت به آن رسیده که مسیرهای مختلفی را بررسی کنیم که برای سفر به کرمان وجود دارند. اگرچه سفر با قطار به کرمان راهی مناسب برای مسافرانی است که از استان‌های دیگر مانند تهران، اصفهان، خوزستان و آذربایجان شرقی و غربی عازم کرمان هستند. اما برای سفر از تهران به شهر کرمان یا حتی سایر شهرها به این شهر دیدنی، می‌توان از هواپیما، اتوبوس و سواری شخصی استفاده کرد.

سفر با هواپیما به کرمان

فرودگاه کرمان، راهنمای سفر به استان کرمان

برای سفر هوایی به شهر کرمان می‌توانید به فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عازم شوید که یکی از 5 فرودگاه استان کرمان به حساب می‌آید. این فرودگاه دو ترمینال داخلی و خارجی دارد و سالانه 100 هزار سفر بین این فرودگاه و سایر فرودگاه‌های ایرانی و خارجی انجام می‌شوند. این فرودگاه مقصد پروازهای منظمی از فرودگاه‌های سراسر ایران از جمله تهران، مشهد، ساری، شیراز، زاهدان، تبریز و کیش است.

سفر با قطار به کرمان

گزینه دیگری وجود دارد و آن هم سفر  به کرمان با قطار است. استان‌هایی مانند تهران، اصفهان، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با خطوط ریلی شمال-جنوب و شرق-غرب کرمان امکان سفر به این شهر را فراهم آورده‌اند. البته راه‌آهن‌های کرمان-بم و بم-زاهدان نیز در مسیر جنوب غربی قرار دارند که برای سفر به کرمان مناسب هستند.

سفر با اتوبوس به کرمان

اتوبوس‌ها از شهرهای مختلف به مقصد پایانه‌ مسافربری آدینه کرمان عازم هستند. بنابراین، حتی اگر سفر با هواپیما و قطار برای شما میسر نباشد، اتوبوس‌ها در هفته به سمت کرمان حرکت می‌کنند.

استفاده از ماشین شخصی برای سفر

راهنمای سفر به کرمان با ماشین شخصی در ادامه ارائه خواهند شد که مانند نقشه راه‌های ورودی به شهر کرمان خواهند بود.

  • ورودی شمالی یا همان بزرگراه امام رضا: جاده‌ای به‌ سمت شهر زرند، راور و در ادامه مشهد است.
  • ورودی جنوبی شهر کرمان اصلی‌ترین جاده به‌ سمت جنوب‌ شرق کشور مانند شهرهای بم، زاهدان، ماهان، راین، ایرانشهر و چابهار است. مسافران می‌توانندکه از دو جاده قدیم ماهان و بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی به سمت شهر ماهان می‌رود.
    • هفت باغ علوی: مسیری است که امنیت بیشتری دارد. شما می‌توانید از مسیر هفت باغ علوی عازم کرمان شوید.
    • جاده قدیم ماهان: اگر تصمیم دارید به کلوت‌های شهداد یا آبگرم سیرچ بروید، از این مسیر استفاده کنید.
  • ورودی شرقی: شامل دو مسیر بلوار امام صادق و سرآسیاب فرسنگی است.
    • بلوار امام صادق: به‌سمت ییلاق خوش آب‌وهوای کوهپایه.
    • سرآسیاب فرسنگی: به‌سمت ده بالا و ییلاق بندر والی‌آباد.
  • ورودی غربی: اصلی‌ترین ورودی خودروها به شهر کرمان به حساب می‌آید.

اقامت در کرمان

هنگامی که برای مسافرت به کرمان تصمیم می‌گیرید، باید هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها یا اقامتگاه‌ها را چک کنید و وسایل مورد نیاز برای سفر به کرمان را با توجه به اقامتگاهی که انتخاب کرده‌اید، برگزینید. بررسی بهترین هتل‌های کرمان به شما این امکان را می‌دهد که مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. در ادامه چند مورد از برترین هتل‌های کرمان را به شما معرفی خواهیم کرد.

1- هتل پارس در راهنمای سفر به کرمان

هتل پارس کرمان

هتل پارس کرمان یکی از لوکس‌ترین هتل‌های کرمان است که توانسته کامل‌ترین و باکیفیت‌ترین امکامات را در اختیار مسافران و گردشگران قرار دهد. پارکینگ اختصاصی، بهترین رستوران کرمان، کافی‌شاپ، خدمات تور، خدمات برای معلولین و اتاق بازی برای کودکان نمونه‌هایی از امکانات این هتل هستند.

  • کیفیت: 5 ستاره
  • آدرس: كرمان، بلوار جمهوری اسلامی، چهارراه فرهنگيان، هتل پارس

2- هتل جهانگردی کرمان در راهنمای سفر به کرمان

هتل جهانگردی راهنمای سفر به استان کرمان

هتل جهانگردی کرمان یکی از بهترین و البته قدیمی‌ترین هتل‌های شهر کرمان است که از سال 1353 خدمات اقامتی خود را در دو طبقه و با 61 اتاق ارائه می‌دهد. آنچه باعث شده هتل جهانگردی در فهرست برترین هتل‌های شهر کرمان قرار گیرد، تنها خدمات آن نیست، بلکه موقعیت مکانی مناسب نسبت به اماکن دیدنی شهر است.

  • کیفیت: 4 ستاره
  • آدرس:  كرمان، بلوار جمهوری اسلامی، نبش چهار راه شفا

3- هتل هزار کرمان

هزار هتل

هتل هزار یکی از بهترین هتل‌های کرمان از نظر مسافران است که در سال 1372 راه‌اندازی و در سال 1397 بازسازی شد. به این ترتیب اکنون خدمات و امکانات باکیفیتی را به مسافران ارائه می‌دهد. این هتل 5 طبقه با 42 واحد اقامتی در این سه دهه خدمات و امکانات مناسبی را ارائه داده است. به خصوص که قرارگیری آن در مرکز کرمان امکان دسترسی به اماکن دیدنی این شهر را فراهم آورده است.

  • کیفیت: 3 ستاره
  • کرمان، پارک نشاط، کوچه شماره پنج، خیابان سعدی

4- هتل پویا کرمان در راهنمای سفر به استان کرمان

پویا کرمان هتل در راهنمای سفر به استان کرمان

هتل پویا کرمان یکی از مدرن‌ترین هتل‌های کرمان است که کیفیت خدمات و امکانات را در سطح عالی نگهداشته است. نزدیکی هتل پویا به مراکز خرید و دیدنی مانند آتشکده، موزه مردم شناسی، مسجد جامع، بازار بزرگ کرمان و گنبد جبلیه، مزیت مهم این هتل لوکس شهر کرمان است.

  • کیفیت: 3 ستاره
  • آدرس: کرمان، چهارراه ابوحامد، خیابان مهدیه، جنب کوچه شماره 1

رستوران‌ های کرمان

در راهنمای سفر به کرمان به رستوران‌های باکیفیت شهر کرمان می‌پردازیم. در حقیقت رستوران‌های متعددی وجود دارند که حتی در راهنمای سفر یک روزه به کرمان نیز مورد توجه قرار می‌گیرند.

1- رستوران کیخسرو

رستوران کیخسرو، راهنمای سفر به کرمان

رستوران کیخسرو با معماری و دکوراسیون سنتی توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند. اما بهترین و خوشمزه‌ترین غذاها را سرو می‌کند. درخت خرمایی غول‌پیکری در نزدیکی رستوران کیخسرو سر به فلک کشیده و باعث شده که مشتریان چشم‌اندازی زیبا داشته باشند. انواع کباب و همچنین ماهی شکم‌پر در این رستوران سرو می‌شوند که امکان میل کردن انواع غذاها در فضای سنتی بسیار دلنشین است.

  • آدرس: خیابان شهدا، خیابان برزو آمیغی، رستوران کیخسرو

2-رستوران کباب خوران

رستوران کباب خوران در راهنمای سفر به استان کرمان

رستوران کباب خوران بر خلاف رستوران کیخسرو مدرن است. شما می‌توانید انواع کباب‌های گوشت، مرغ و ماهی را در این رستوران میل کنید. فضای دوست‌داشتنی و آرام برای جمع خانوادگی یا دوستانه که وعده‌ای غذا را در آنجا میل کنند. کیفیت بالای غذاها و خوش‌برخورد بودن کارکنان رستوران باعث شده که مسافران در سفر به کرمان از خدمات آن بهره‌مند شوند.

  • آدرس: بلوار ابراهیم خلیل، میدان خواجو، رستوران کباب خوران

3- رستوران ژوبین در راهنمای سفر به استان کرمان

رستوران ژوبین

یکی از رستوران‌های ایتالیایی که در کرمان زبانزد خاص و عام است به اسم رستوران ژوبین شناخته می‌شود. رستوران ژوبین توانسته خدمات غذایی با کیفیت بالایی را ارائه دهد. در حالی که رضایت مشتریان از کیفیت غذاهای ایتالیایی و ایرانی سرو شده بالاست. در ضمن موسیقی سنتی در رستوران پخش می‌شود و سرو نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای به طور جداگانه وجود دارد.

  • آدرس: بلوار نصر، خیابان بهارستان، رستوران ژوبین

4- رستوران دودکش در راهنمای سفر به استان کرمان

رستوران دودکش در راهنمای سفر به استان کرمان

اگر می‌خواهید طعم غذاهای متنوعی را در رستورانی مدرن بچشید، به شما توصیه می‌کنیم که منوی غذای رستوران دودکش را نگاهی بیندازید و آنهایی را که دوست دارید، سفارش دهید. غذای خام، گوشت بره، گوشت گاو، ماهی، میگو یا گوشت مرغ و سبزی تنها چند نمونه از غذاهایی هستند که در رستوران دودکش سرو می‌شوند. جالب است بدانید که باربیکیویی گازی وجود دارد که شما می‌توانید خود به طبخ غذا با مواد اولیه موجود بپردازید.

  • آدرس: کرمان, بلوار نصر، نبش الهيه، رستوران دودکش

مراکز خرید و بازارهای کرمان

هنگامی که تصمیم می‌گیرید به کرمان سفر کنید، شناخت بازارها و مراکز خرید در کنار مراکز تفریحی و سوغاتی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

1- بازار وکیل در راهنمای سفر به کرمان

بازار وکیل کرمان، راهنمای سفر به کرمان

یکی از بازارهای قدیمی و معروف کرمان که می‌توانید سوغاتی‌های خود را از آنجا خریداری کنید، بازار وکیل است. البته این بازار سنتی بخش‌هایی را برای استراحت و لذت بردن از تاریخ و فرهنگ قدیمی کرمان فراهم آورده که زیبایی بازار را دوچندان می‌کنند.

  • آدرس: کرمان، خیابان امام خمینی، امام خمینی 19

2- بازار ستاره کرمان در راهنمای سفر به کرمان

بازار ستاره، راهنمای سفر به کرمان

یکی از مراکز مهم خرید در کرمان بازار ستاره است که دارای چندین پاساژ و تعداد قابل توجهی غرفه فروش انواع وسایل است. شما می‌توانید کیف، لوازم چرمی، بدلیجات، لباس بچه گانه، جواهرات و کفش را از این بازار با قیمتی مناسب خریداری کنید.

  • آدرس: کرمان، خیابان فتحعلی شاهی

3- مجتمع کامپیوتری رضا

مجتمع کامپیوتر رضا

یکی از بهترین بازارها برای خرید لوازم الکترونیکی و دیجیتالی مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت و لپ‌تاپ، بازار رضاست. باید توجه داشته باشید که بر اساس راهنمای سفر به کرمان، این بازار برای خرید سوغاتی مناسب نیست. اما خرید یا تعمیر قطعات دیجیتالی در این بازار انجام می‌شوند.

  • آدرس: خیابان شهید بهشتی، بهشتی 14، مجتمع کامپیوتری رضا

4- مرکز خرید بازار موبایل ایران ۳

بازار موبایل بزرگی که در کرمان وجود دارد و شما می‌توانید موبایل و گجت‌های آن را خریداری کنید، بازار موبایل ایران 3 است. تنوع اقلام دیجیتالی در حوزه گوشی موبایل همراه در این بازار بالاست و شما می‌توانید بهترین خرید را در این بازار داشته باشید.

  • آدرس: کرمان، بلوار جمهوری، نرسیده به چهار راه امام جمعه

جاهای دیدنی کرمان

در این بخش از راهنمای سفر به کرمان شما را با جاذبه‌های گردشگری کرمان آشنا خواهیم کرد.

مجموعه گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان

اگرچه از بناهای تاریخی ایران، بقایایی به جای مانده اما مرمت و حفاظت از آنها، فرصتی برای نگاه به تاریخ و فرهنگ ایران به ما داده‌اند. کرمان هم که از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است؛ آثار باستانی و تاریخی زیادی دارد. برای مثال مجموعه گنجعلی خان نمونه ای از آنهاست که به اسم فردی به همین نام باز می‌گردد. گنجعلی خان که فردی وطن‌پرست بود، تمام هم و غم خود را برای آبادانی سرزمین مادریش ایران و به ویژه شهر کرمان است.

اکنون بناهای تاریخی ارزشمند متعددی از او به جای مانده است که مربوط به دوران شاه عباس صفوی است و مجموعه گنجعلی خان نام دارد که به بخش‌های مختلف میدان، بازار سنتی، ضرابخانه و حمام تقسیم شده است. جالب است بدانید که هر کدام از بخش‌های مجموعه گنجعلی خان معماری پیچیده و زیبایی دارد و به عنوان یکی از میراث فرهنگی مهم ایران مورد حفاظت است.

  • آدرس: کرمان ، در خیابان گنجعلیخان

حمام وکیل جاذبه دیدنی

حمام وکیل

حمام وکیل کرمان جاذبه گردشگری دیگر این شهر تاریخی است. اگر شما هم دوست دارید بستنی، فالوده کرمانی و انواع نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های شفابخش و خوش‌طعم سنتی را در مکانی تاریخی و ارزشمند میل کنید، انتخاب حمام وکیل به درستی انجام شده است. البته دیدن معماری زیبا و متفاوتی که در این بنای تاریخی وجود دارد و رنگ و بوی فرهنگ باستانی جذابیت‌های خاص حمام وکیل هستند. اگرچه این حمام با معماری بی‌نظیر و قدمتی چند صد ساله از اماکن تاریخی پرطرفداری است و تاریخ را از دوران زندیه دیده اما اکنون کمی تغییر کاربری داشته و به عنوان چایخانه سنتی از آن استفاده می‌کنند.

  • آدرس: کرمان، خیابان طالقانی شیراز، میانه‌های بازار کرمان، بعد از حمام گنجعلی خان

آتشکده آناهیتا

آتشکده آناهیتا، راهنمای سفر به کرمان

برخلاف آنچه فکر می‌کنید، آتشکده‌ها محدود به شهر یزد نیستند. در سفر به شرق شهر کرمان بنایی را خواهید یافت که ارزش تاریخی قابل توجهی دارد و البته مورد بازدید عموم قرار گرفته است. آتشکده آناهیتا که با نام‌های قلعه کهنه یا قلعه دختر نیز خطاب می‌‎شود، لقب قدیمی‌ترین اثر تاریخی شهر کرمان را به دوش می‌کشد. البته رنگ زمان بر چهره آتشکده پاشیده و چیز زیادی از آن باقی نمانده است. درست است، دیوارهای آن به علت فرسایش و گذر زمان ویران شده‌اند. با این‌حال همچنان محلی دیدنی و زیباست که بسیاری از گردشگران در سفر خود به شهر یا استان کرمان آن را بازدید می‌کنند.

  • آدرس: کرمان، خیابان انقلاب، جنب پارک انقلاب

 گنبد جبلیه در راهنمای سفر به کرمان

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه یکی دیگر از اماکن مهم گردشگری شهر کرمان است که برای آنهایی که شیفته تاریخ این شهر و البته ایران هستند، گنبد جبلیه، بسیار لذت‌بخش است. در حقیقت گنبد جبلیه آتشکده یا مقبره یکی از زرتشتیان بوده و آثار معماری دوره ساسانی در آن به چشم می‌خورد. داخل این گنبد معماری پیچیده و زیبایی را می‌بینید که در حکم یک موزه قدیمی شناخته می‌شود.

  • آدرس: کرمان، خیابان شهدا، نزدیک مسجد صاحب‌الزمان

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد، راهنمای سفر به کرمان

باغ فتح آباد که به باغ بیگلربیگی هم معروف است، یکی از اماکن زیبا و تماشایی باقیمانده از دوران قاجار به شمار می‌رود. آنچه باعث جذابیت باغ فتح آباد شده، معماری فوق‌العاده با طراحی خلاقانه است. همین منحصربه‌فرد بودن باعث شده که مسافران آن را به مکانی جذاب و دیدنی بشناسند.

  • آدرس: کرمان، ۲۵ کیلومتری کرمان، اختیار آباد

باغ موزه هرندی کرمان

باغ موزه هرندی

باغ موزه هرندی کرمان یکی از مهم‌ترین مراکز دیدنی شهر کرمان است که دو موزه دو موزه سازهای سنتی و باستان شناسی در آن قرار دارند. شما می‌توانید تلفیق زیبایی از عناصر ایرانی و خارجی معماری را در این موزه مشاهده کنید.

  • آدرس: کرمان، خیابان بهشتی، خیابان بهشتی دوازدهم

مراکز تفریحی کرمان

در این بخش از راهنمای سفر به کرمان شما را با مراکز تفریحی شهر تاریخی و دیدنی کرمان آشنا خواهیم کرد. مراکز تفریحی در بعضی موارد، رنگ و بوی تاریخی دارند.

پیست اسکی سیرچ

پیست اسکی سیرچ

باورش سخت است اما پیست اسکی جنوب شرق کشور را می‌توان در شهر کرمان دید. درست حدس زدید. ارتفاعات آن برای اسکی بسیار مناسب است. بنابراین اگر شما هم به ورزش اسکی علاقه دارید، امکان بازدید از این پیست هنگام سفر به کرمان برای شما هم مهیاست.

منطقه کوهپایه کرمان

کوهپایه کرمان، راهنمای سفر به کرمان

برای افرادی که دوست دارند طبیعت زیبای کرمان را ببینند و در آنجا ساعتی استراحت کنند، منطقه کوهپایه همان جایی است که چنین حس خوبی را القا می‌کند. این منطقه در 30 کیلومتری شمال کرمان واقع شده است. شما می‌توانید از زیبایی‌های دشت‌های خرم، باغ‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان، دره‌های عمیق و آبشارهای مرتفع لذت ببرید و عکس‌های خاطره‌انگیز بگیرید. البته فراموش نکنید که کوهپایه برای کوهنوردی مکان دنجی به حساب می‌آید.

جنگل پردیسان قائم

جنگل پردیسان قائم کرمان

جنگل پردیسان قائم را به عنوان ریه‌های کرمان می‌شناسند، پارکی زیباست که مظفر بقایی در سال 1343 بنا نهاد. گنبد جبلیه و تخت دریا قلی بیگ در نزدیکی این پارک زیبا و باطراوت قرار دارند. در نتیجه امکان دیدن مراکز تفریحی متنوع به صورت همزمان مهیاست.

  • آدرس: کرمان، بلوار قائم، کوه‌های صاحب الزمان

پارک جنگلی شهید باهنر

پارک جنگلی باهنر

اگر قصد دارید تفریح خود را در پارکی سرسبز ادامه دهید، پارک جنگلی شهید باهنر بهترین گزینه به حساب می‌آید. سکوی اقامتی، آلاچیق، کباب‌پز، نمازخانه، پارکینگ، آب‌خوری و امکانات تفریحی کودکان از جمله امکانات این پارک هستند. سرسره بادی، استخر توپ، تاب زنجیری، سرسره، تاب، آپولو، ماشین برقی و مونوریل هم برای بازی کودکان وجود دارند  تا به این وسیله افرادی از سنین مختلف در آنجا سرگرم شوند.

  • آدرس: کرمان، بلوار شهید آیت الله صدوقی، بلوار مهر، بلوار هزار

بام کرمان، مرتفع‌ترین نقطه شهر

بام کرمان

بلندترین نقطه کرمان جایی دیدنی در نزدیکی پارک پردیسان است که به بام کرمان شناخته می‌شود. نمای کلی شهر از بام کرمان منظره دیدنی است و کوهنوردان آنجا را برای کوهنوردی انتخاب می‌کنند. هنگام سفر کمتر مسافر و گردشگری آنجا را نادیده می‌گیرد.

سوغات کرمان

در ابن بخش از راهنمای سفر به کرمان به سوغاتی‌ها می‌پردازیم. سوغاتی‌های کرمان در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. مواد غذایی، صنایع دستی و محصولات کشاورزی سه گروه اصلی سوغاتی کرمان را تشکیل می‌دهند که انواع هر یک را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

مواد غذایی کرمان

سوغاتی کرمان

  • کلمبه یکی از شیرینی‌های بومی کرمان است که البته در بم هم تولید می‌شود. این شیرینی حاوی خمیر شیرینی است که داخل آن مخلوطی از خرما و گردوی چرخ‌شده ریخته‌اند. هل، گلاب یا دارچین برای معطر کردن این شیرینی و خلال پسته برای تزیین آن به کار می‌برند.
  • کماچ سهن نوعی شیرینی با جوانه گندم است که ادویه مشخصی حاوی دارچین و زیره در تهیه آن استفاده می‌شود.
  • قطاب کرمانی یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه کرمان است که در تهیه خمیر داخلی آن از مغز پسته و  گردو استفاده می‌کنند.
  • قاووت که در زبان محلی کرمانی به آن قووتو می‌گویند، خوراکی پودری است که بسیار انرژی‌بخش است. گیاهان دارویی، بذر گیاهان، گندم، جو، کنجد، نخودچی، شکر و قهوه در تهیه این خوراکی شیرین به کار می‌روند.

محصولات کشاورزی کرمان

محصولات کشاورزی

  • زیره یکی از گیاهان دارویی است که دو نوع سبز و سیاه دارد و به عنوان چاشنی در تهیه غذا و شیرینی یا دسر از آن استفاده می‌کنند.
  • پسته یکی از معروف‌ترین خوراکی‌هایی است که کرمان مهم‌ترین بستر برای کشت آن به حساب می‌آید. پسته کرمان آنقدر معروف است که به عنوان محصول صادراتی به حساب می‌آید.
  • گردو یکی دیگر از مغزیجات و آجیل‌هایی است که می‌توان از کرمان به عنوان سوغاتی خریداری کرد. شهر کرمان هم مانند بافت گردوی باکیفیتی تولید و عرضه می‌کند.

صنایع دستی کرمان

صنایع دستی

  • در استان کرمان و البته شهرستان کرمان پته‌ یکی از صنایع مهم به حساب می‌آید. این فعالیت نوعی رودوزی است که میان زنان و دختران کرمانی رواج دارد. طرح‌های مورد استفاده در پته‌ها عموماً نقوش کهن ایرانی و نقوش ذهنی هنرمندان هستند.
  • قالی کرمان یکی از صنایع دستی باارزش شهر کرمان و البته سایر شهرهای استان کرمان است. نقوش بسیار ریز و پرکار در طرح‌های آن استفاده می‌شود که بسیار شاد و متنوع هستند.

ظروف و اشیای مسی

ظروف مسی کرمان

دیس و بشقاب، دیگ و کفگیر، ظروف پذیرایی و وسایل تزیینی مانند گلدان و بشقاب‌های تزیینی از جنس مس به عنوان شناخته شده‌ترین سوغاتی کرمان هستند. کارخانه مس کرمان مواد اولیه تولید ظروف مسی را فراهم می‌آورد.

زیراندازهای مختلف

زیرانداز کرمانی

گبر، خورجین، آجیده و عریض نمونه‌هایی از بافت‌های شهر کرمان هستند که در راهنمای سفر به استان کرمان در سایر شهرها هم دیده می‌شوند، به عنوان سوغاتی به شمار می‌آیند.

غذاهای محلی کرمان

محصولات کشاورزی، چاشنی‌ها و انواع مواد افزودنی در تهیه غذاهای محلی کرمان به کار می‌روند، زیره پلو، گیپا کرمانی، آبگوشت متنجنه و آش گندم شیر تنها چند نمونه از غذاهای محلی استان کرمان است که مردم شهرستان کرمان هم از آنها استقبال می‌کنند.

1- زیره پلو

زیره پلو

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، زیره یکی از چاشنی‌های معروفی است که در کرمان به فراوانی تولید می‌شود. در نتیجه علاوه بر شیرینی‌ها در تهیه غذاها نیز از آن استفاده می‌کنند. زیره پلو نمونه‌ای از غذاهای محلی کرمان است که به مقدار زیادی زیره دارد.

2- گیپا کرمانی در راهنمای سفر به کرمان

یکی از غذاهای محلی کرمان که افراد سخت‌پسند از آن استقبال می‌کنند، گیپا کرمانی است. ماده اصلی این غذا، سیرابی یا همان شکنبه است. چیزی مانند آش شکنبه که در استان‌های دیگر هم تهیه می‌شود. اما به سبک کرمانی‌ها و با ادویه‌های مخصوص این منطقه از کشور.

3- آبگوشت متنجنه

آش متنجبه

غذای دیگری که مخصوص استان کرمان است، آبگوشتی با نام آبگوشت متنجه است. این آبگوشت در ماه محرم تهیه می‌شود و مواد آن با سایر آبگوشت‌ها فرق دارد. برای مثال در تهیه آن نخود و لوبیا چیتی، پیاز، گوشت گردن یا سردست همراه با دنبه، سبزی معطر خشک یا تازه مانند ترخون، جعفری، شنبلیله، سیب‌زمینی، برگ زرد آلو، برگ هلو، برگ به، برگ گوجه فرنگی، مغز گردو، لیمو عمانی، رب گوجه فرنگی، زیره و ادویه‌جات مختلف به کار رفته‌اند.

4- آش روزه در راهنمای سفر به استان کرمان

آش روزه

شما می‌تواند انواع آش محلی کرمان را هنگام سفر به این شهر میل کنید. اما آش روزه یکی از خوشمزه‌ترین و  البته پرطرفدارترین آش‌های کرمانی‌هاست. علت نام‌گذاری آش به اسم آش روزه، تهیه آن در ماه رمضان و در مساجد و حسینه‌هاست. جالب آنکه رسم آن است که مواد آش را از همسایه‌ها و چند روز قبل از شروع ماه رمضان دریافت می‌کنند.

5- آش گندم شیر در راهنمای سفر به کرمان

آش گندم شیر

آش گندم شیر آشی است که ماده اصلی آن بلغور گندم یا جو می‌باشد. آش ترکیب خیلی متفاوتی با آش‌های دیگر ندارد. گوشت قرمز با استخوان، نخود، پیاز، گندم شیر، کشک سابیده‌شده، رشته آش، نعناع داغ، سیر داغ، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه در تهیه این آش به کار می‌روند.

آداب و رسوم مردم کرمان

آداب و رسوم کرمان

خون‌گرمی و مهربانی مردم کرمان برای همه آشناست. مردم این شهر پیرو عقاید دینی و مذهبی گوناگونی هستند که روی آداب و رسوم آنها اثر می‌گذارد. هرچند لهجه و گویش‌های زبانی، طرز فکر و رفتارهای اجتماعی متنوع مردم کرمان در فرهنگ آنها متأثر بوده است.

لباس‌های سنتی همچنان در میان روستاییان و عشایر کرمان رایج هستند. لباس‌های زنان گشاد و دراز تا زانوست که همراه با روسری‌های شلیک پوشیده می‌شوند که با سکه‌هایی زیبا تزیین می‌شوند. اما لباس‌ مرسوم آقایون همان شلوارهای گشاد و مشکی با پیراهن سفید است.

بخش دیگری از آداب و رسوم مردم کرمان را می‌توان در مراسم مذهبی مانند اعیاد و مراسم عزاداری دید. برنامه‌های اجرایی مختلف و غذاهای مخصوص آنها در ماه رمضان، نذری‌های متنوع در ماه محرم یا مراسم مشخص در شب یلدا یا عید نوروز از جمله این آداب و رسوم به حساب می‌آیند.

شماره تلفن های ضروری در راهنمای سفر به کرمان

شماره تلفن‌های ضروری کرمان برای سفر به این شهر بسیار مهم هستند. راهنمای سفر به کرمان با ماشین شخصی یا وسیله نقلیه عمومی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید در صورت الزام از خدمات برخی ارگان‌ها مانند بیمارستان، اورژانس، کلانتری و تاکسی بیسیم برخوردار شوید.

  • شماره تماس اورژانس اجتماعی:03432721540
  • شماره تماس کلانتری: 0342222133
  • تاکسی بیسیم نگارستان:03432221611

مراکز درمانی در راهنمای سفر به کرمان

یکی از مهمترین مراکزی که هنگام سفر به کرمان یا هر شهر دیگری باید بشناسید، مراکز درمانی آن شهر هستند. به همین دلیل بخش بعدی راهنمای سفر به کرمان را به معرفی مراکز درمانی این شهر اختصاص خواهیم داد. در ادامه همراه ما باشید.

بیمارستان افضلی پور در راهنمای سفر به استان کرمان

بیمارستان افضلی پور

بیمارستان افضلی پور یکی از مهم‌ترین و بهترین بیمارستان‌های تخصصی جنوب شرقی ایران است که در طی 20 سال فعالیت خدمات درمانی و سلامت کاملی به بیماران ارائه داده است. در 1364 مهندسی افضلی پور زمینی را برای ساخت بیمارستان فراهم کرد که یک بیمارستان معتبری در آن بنا شد. این بیمارستان 690 تخته با حدود 1000 پرسنل به بیماران خدمات درمانی ارائه می‌دهند. این بیمارستان شامل بخشی کلینیکی، پارکلینیکی، مراقبت‌های ویژه، بخش‌های ستاره‌دار و بخش‌های بستری است.

  • آدرس: بزرگراه امام پردیسه افضلی پور
  • شماره تماس: 03431328000

بیمارستان خیریه قلب الزهرا

بیمارستان خیریه قلب الزهرا

بیسمارستان الزهرا که به صورت خیریه‌ای راه‌اندازی شد، در طی 20 سال فعالیت خود توانسته خدمات درمانی حوزه قلب و عروق را به مردم ارائه دهد. البته بخش‌های زایمان و اطفال هم در این بیمارستان وجود دارند. اما تمرکز اصلی درمانی آن روی بیماری‌های قلبی است.

  • کرمان ، خیابان کارگر ، نبش کارگر 14 ، بیمارستان الزهرا
  • 03432233811

کلینیک فرهنگیان

یکی از بهترین کلینیک‌های تخصصی که در شهر کرمان وجود دارد، کلینیک فرهنگیان است. این کلینیک از پزشکان متخصص مجرب و توانمند برای ارائه خدمات سلامت و درمانی استفاده می‌کند. به خصوص که افراد استخدام آموزش و پرورش می‌توانند از امکانات این کلینیک به طور ویژه بهره‌مند شوند.

  • آدرس: کرمان، چهارراه بیمارستان باهنر، نبش کوچه دبیرستان امام، کلینیک فرهنگیان
  • شماره تماس: 03422633910

کلینیک چشم پزشکی بصیر کرمان

کلینیک چشم پزشکی بصیر کرمان، راهنمای سفر به کرمان

همانطور که از نامش برمی‌آید، کلینیک نصیر در حوزه تخصصی چشم خدمات درمانی ارائه می‌دهد. پزشکان متخصص و فوق تخصص چشم انواع بیماری‌ها و عیوب چشم را تحت درمان قرار می‌دهند. کارشناسان بینایی‌سنجی هم در این درمانگاه ارائه می‌شوند

  • آدرس: کرمان، خیابان استقلال، کوچه 10
  • شماره تماس: 03432522630

سؤالات متداول

پرطرفدارترین سوغاتی‌های کرمان کدام هستند؟

شیرینی کلمپه، قاووت، آش روزه، آش گندم شیر و آبگوشت متنجنه، ظروف مسی، قالیچه و قالی کرمان از محبوب‌ترین سوغاتی‌های شهر کرمان هستند که در راهنمای سفر استان کرمان می‌توان معرفی کرد

محبوب‌ترین جاهای دیدنی کرمان کجاست؟

پارک جنگلی پردیسان، باغ فتح آباد، پیست اسکی سیرچ، باغ موزه باهنر، بازار بزرگ کرمان و پارک جنگلی شهید باهنر از جمله محبوب‌ترین مراکز گردشگری کرمان هستند.

برترین رستوران‌های کرمان کدام هستند؟

رستوران دودکش، رستوران کیخسرو، رستوران کباب خوران و رستوران ژوبین در میان برترین و باکیفیت‌ترین رستوران‌های کرمان هستند.

کلام آخر

در راهنمای سفر به کرمان که پلازا منتشر کرده است، شهر کرمان، آداب و رسوم، آب‌وهوا، سوغاتی‌ها و مراکز خرید آن پرداختیم. شما با مطالعه این مطلب جامع با صفر تا صد شهر کرمان، هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی و حتی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های آن آشنا خواهید شد. این موضوع به شما در بازدید از اماکن دیدنی، مراکز تفریحی و مراکز خرید یاری خواهد داد. در ضمن می‌توانید مسیر و وسیله نقلیه مناسبی را برای سفر به این شهر تاریخی برگزینید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو