تالاب زریوار بهشت پرندگان اروپا و آسیا است

منبع: همگردی

2

1402/7/19

12:05


ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده و گزارش های بدست رسیده، تالاب زریوار بهشت پرندگان اروپا و آسیا است.

هر سال با شروع فصل پاییز و آغاز سرما بسیاری از پرندگان برای فرار از زمستانهای سرد و حفظ بقای خود از عرضهای شمالی کره زمین به عرضه ای جنوبی تر مهاجرت می کنند. در واقع تغییرات آب و هوایی و کمبود غذا باعث شده که مهاجرت برای بسیاری از گونه های پرندگان، به بخش جدایی ناپذیر زندگی آنها تبدیل شود.

روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور آگاه کردن مردم به درک حضور پرندگان در محیط های طبیعی ترغیب، تشویق و تاکید بر مشارکت فعال جوامع محلی در حفاظت از پرندگان مهاجر است.

مسیرهای اصلی پروازی پرندگان مهاجر شامل 4 خط پروازی، مسیر پروازی آفریقایی- اوراسیایی (ترکیب دو قاره اروپا و آسیا)، مسیر پروازی آسیای مرکزی، مسیر پروازی شرق آسیا استرالیایی و مسیر پروازی نیمکره غربی است.

رایج ترین الگوی پرواز در پاییز شامل مهاجرت به مناطق گرمترجنوبی برای زمستان گذرانی است.

موقعیت جغرافیایی خاص و شرایط آب و هوایی مناسب ایران موجب شده که این سرزمین در مسیر مهاجرت های مختلف قرار گیرد.

ایران در دو ناحیه پروازی پرندگان مهاجر واقع شده است؛ مسیر پروازی آفریقایی اوراسیایی و آسیای مرکزی که البته بیشترین گونه های مهاجری که از ایران عبور می کنند، در مسیر پروازی آسیای مرکزی هستند.

در ایران برخی مهاجرت ها داخلی هستند، مهاجرت های داخلی علاوه بر مهاجرت های کوتاه محلی شامل مهاجرت هایی است که در فصل پاییز از شمال به جنوب و در بهار از جنوب به شمال ایران است.

اقبال حمیدی، مدیرکل محیط زیست استان کردستان اظهار کرد: استان کردستان نیز از نظر جغرافیایی در مسیر مهاجرتی پرندگان مهاجر است و با داشتن چندین رودخانه و بیش از 15 سد و تالاب بین المللی زریبار، با شروع فصل سرما پذیرای دسته های بزرگی از پرندگان مهاجر آبزی است.

وی با بیان اینکه مهاجرت پرندگان از اوایل پاییز مهر ماه شروع و در ماههای آذر و دی به اوج خود می رسد، افزود: بسیاری از پرندگان مهاجر آبزی در تالاب زریبار که در مسیر مهاجرت پرندگان از شمال غرب کشور به تالاب های جنوب قرار دارد، استراحت کوتاهی کرده و بعد از تغذیه و گرفتن نیرو و توان جسمی به حرکت خود به طرف تالابهای جنوب ایران و کشور عراق ادامه می دهند و تعدادی هم با توجه به امنیت در تالاب ماندگار شده و زمستان گذرانی می کنند.

مدیر کل محیط زیست استان کردستان عنوان کرد: هر ساله همزمان با سراسر کشور و جهان سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در دی انجام می شود.

وی ادامه داد: در سال 1401 در 15 منبع آبی استان با مساحت 14 هزار و 660 هکتار، تعداد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی شمارش شده، بیش از 17000 قطعه بوده و بیشترین جمعیت پرنده در سد سقز با 11000 شمارش وجود دارد.

به گفته حمیدی، بیشترین تنوع پرنده در استان متعلق به تالاب زریوار با 42 گونه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر شمارش شده متعلق به خانواده کاکایی ها، چنگرها و اردک ها و کمترین جمعیت متعلق به خانواده پلیکان، طاوسک، لک لک ها و ماهی خورک است.

پرندگان مهاجر هیچگاه آشیانه سال قبل خود را فراموش نمی کنند و در سالهای بعدی مهاجرت به همان جا بر می گردند و جالب اینکه فرزندانشان هم در نزدیکی آشیانه مادری برای خود سرپناه می سازند. برخی از گونه های پرندگان مثل قو سیستم زندگی تک همسری دارند و اگر یکی از جفتها به هر دلیل از بین برود، جفت دیگر تا آخر عمر تنها زندگی می کند و جفت دیگری انتخاب نمی کند و در برخی گونه ها مثل غاز با فاصله زمانی زیاد جفت دیگری را انتخاب می کنند.

تالاب زریوار بهشت پرندگان اروپا و آسیا است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو