کاروانسرای میامی نگین تاریخی برای جذب گردشگران و هویت فرهنگی منطقه محسوب می شود

منبع: همگردی

4

1402/7/20

12:04


ایرنا/ براساس خبرهای بدست آمده، کاروانسرای میامی نگین تاریخی برای جذب گردشگران و هویت فرهنگی منطقه محسوب می شود.

شهرستان میامی به دلیل وجود 10 کاروانسرای باارزش تاریخی به «سرزمین کاروانسراها» معروف است.

کاروانسرای زیبای میامی در مرکز این شهر و خیابان امام رضا (ع) واقع شده است. این کاروانسر به شکل حیاط مرکزی و از نوع چهار ایوانی با آجر ساخته شده است و اهالی میامی به آن کاروانسرای شاه عباسی می گویند.

کاروانسرای میامی به عنوان الگویی از کاروانسرهای درون شهری بسیار حائز اهمیت است. این کاروانسرا به مساحت چهار هزار و 623 متر مربع (69 در 67) در 2 طبقه به شماره 1718 سال 1365 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وجود فضای متفاوت شترخان (محل نگهداری شتر) وجه تمایز این کاروانسرا نسبت به الگوی رایج کاروانسراهای هم دوره خود است که از مهارت و هنرمندی معماری در طراحی این بنا حکایت دارد.

وجود 2 فضای متفاوت در گوشه های حیاط به عنوان فضای اختصاصی شترخان از ویژگی های منحصر بفرد این کاروانسرا است و برای تمایز فضای شترخان و حجره نیز ایوانچه یا سکویی وجود ندارد.

ورودی بنا به شکل هشتی است. در سردر ورودی این کاروانسرا با خط ثلث بر روی کتیبه های سنگی تاریخ ساخت را سال 1064 به هنگام سلطنت شاه عباس دوم حک کرده اند.

نام بانی بنا نیز در این کتیبه قید شده که از این حیث نیز منحصر بفرد است.

کاروانسرای شاه عباسی، مسجد آقایان، آب انبار عمارت، عمارت آقایان، حمام آقایان و تعدادی ساباط و دالان در این شهر وجود دارد که جلوه خاصی را به سیمای شهری بخشیده و در همین راستا بافت تاریخی میامی به عنوان یک عنصر تاریخی حائز اهمیت است.

کاروانسراهای ایران شامل 54 کاروانسرای تاریخی در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) به عنوان بیست و هفتمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

پرونده کاروانسراهای ایران شامل 54 کاروانسرای تاریخی در 24 استان کشور است که از بین صدها کاروانسرا انتخاب شدند و در توضیح ویژگی های آن در پرونده آن چنین آمده است «کاروانسراها یکی از مهمترین اَشکال معماری ایرانی هستند که موجب توسعه مسیرها و نیازهای مرتبط با خواسته ها و مقتضیات سفر شده است.»

کاروانسرای میامی نگین تاریخی برای جذب گردشگران و هویت فرهنگی منطقه محسوب می شود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو