فیلم پرونده باز است ؛ نگاهی بر آخرین حرف کیومرث پوراحمد در سینما

فیلم پرونده باز است ؛ نگاهی بر آخرین حرف کیومرث پوراحمد در سینما


منبع: پلازا

2

1402/7/20

14:21


فیلم پرونده باز است ؛ نگاهی بر آخرین حرف کیومرث پوراحمد در سینما

فیلم پرونده باز است آخرین ساخته کارگردان به نام زنده‌یاد کیومرث پوراحمد محسوب می‌شود که توجهات زیادی را به خود جلب کرد و دست بر روی یک پرونده جنجالی می‌گذارد. در این مقاله با معرفی فیلم ایرانی پرونده باز است همراه شما هستیم.

مرحوم کیومرث پوراحمد از کارگردانان به نام ایرانی است که در 25 آذر سال 1328 به دنیا آمد. او از جمله مهم‌ترین کارگردانان و فیلم‌سازان پس از سال 1357 محسوب می‌شود که در طول سه دهه 60، 70 و 80 آثار متنوعی را ساخت. از جمله آنها باید به فیلم خواهران غریب، اتوبوس شب، کفشهایم کو؟ و سریال قصه‌های مجید اشاره کنیم. او در طول زندگی خود یکبار برنده سیمرغ بلورین شد و در سال 1402 درگذشت. حال به سراغ آخرین اثر او می‌رویم.

فیلم پرونده باز است به کارگردانی و نویسندگی کیومرث پوراحمد ساخته شد و علی قائم مقامی تهییه‌کننده آن بود. این اثر در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور پیدا کرد و مرحوم پوراحمد دو ماه پس از نمایش این فیلم در جشنواره درگذشت. پرونده باز است به سراغ یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های دهه 80 رفت که درباره قصاص بود. این اثر با تحسین‌ها و انتقادات گوناگونی روبه‌رو شد. از این رو در ادامه مقاله پلازا با معرفی فیلم ایرانی پرونده باز است همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم پرونده باز است

ژانر فیلم پرونده باز است درام و اجتماعی است. این اثر نخستین بار در بهمن 1401 در جشنواره فجر نمایش داده شد و سرانجام در تاریخ 14 تیر 1402 به روی پرده سینما رفت. مدت زمان فیلم پرونده باز است نیز 110 دقیقه طول می‌کشد.

داستان فیلم پرونده باز است

داستان فیلم پرونده باز است

خلاصه فیلم پرونده باز است به داستان پسری به نام فرهاد می‌پردازد که 16 سال دارد و دلبسته دختری به نام نرگس است. از سوی دیگر علیرضا هم‌محلی فرهاد و نرگس که به دلیل اتفاقات گذشته فرهاد دل خوشی از او ندارد نیز به نرگس تمایل پیدا می‌کند و در پی جلب توجه دختر است. فرهاد علیرضا را رقیب خود می‌بیند و به همین دلیل درگیری‌ای بین دو نوجوان رخ می‌دهد که منجر به قتل علیرضا می‌شود. فرهاد شوکه از ماجرا دستگیر می‌شود و خانواده علیرضا خواستار قصاص هستند، حال آینده یک‌ نوجوان که با اشتباهش جان یک پسر دیگر را گرفت چه خواهد شد؟ آیا صرفا خشم فرهاد باعث مرگ علیرضا شد یا این اتفاق ریشه در گذشته نیز دارد؟

بازیگران فیلم پرونده باز است

در این بخش با معرفی هنرپیشه‌های فیلم همراه شما هستیم.

پژمان بازغی

فیلم پرونده باز است

پژمان بازغی هنرپیشه ایرانی در 19 مرداد سال 1353 به دنیا آمد. او بازیگری را از دوران دانشجویی آغاز کرد و در سال 1373 اولین بار جلوی دوربین رفت. این هنرپیشه سپس با سریال آژانس دوستی دیده شد و پس از آن در فیلم و سریال‌های مختلف حضور پیدا کرد. آقای بازغی به سبب اینکه بازیگری را از استان گیلان شروع کردند، در تولیدات آثار مربوط به این منطقه کشور همکاری درخشانی داشتند که از جمله آنها باید به سریال‌های معروف گذر از رنج‌ها، کوبار و افرا اشاره کنیم. درباره آثار شاخص سینمایی پژمان بازغی نیز می‌توانیم از فیلم‌های دوئل، کافه ستاره، خواب لیلا، انارهای نارس، فصل نرگس، اسرافیل و هفته‌ای یک‌بار آدم باش یاد کنیم. پژمان بازغی در زمینه مجری‌گری نیز فعالیت دارد و مجری ثابت برنامه کودک شو بوده است.

محمدرضا غفاری

فیلم ایرانی پرونده باز است

محمدرضا غفاری بازیگر ایرانی در 6 مرداد 1364 متولد شد. او بازیگری را از سال 1384 شروع کرد و در همان ابتدای راه خود با بازی در فیلم سینمایی رویای خیس توانست توجه‌ها را به خود جلب کند. سپس چندین فیلم و سریال بازی کرد و در دهه 80 و 90 حضور مستمری در سینما و حضور کمی در تلویزیون داشت تا اینکه در سال 1398 با مجموعه تلویزیونی دل‌دار توانست توجهات را باری دیگر معطوف خود کند. او در زمینه خوانندگی نیز فعالیت می‌کند و ضمن ایفای نقش در سریال ملکه گدایان، 4 آهنگ برای این سریال خوانده است. محمدرضا غفاری آثار شاخصی همچون فیلم‌های انتهای خیابان هشتم، قاعده تصادف، آخرین بار کی سحر را دیدی؟، سونامی و هفت و نیم در کارنامه هنری خود دارد. این بازیگر از جمله نقش‌های اصلی فیلم پرونده باز است کیومرث پوراحمد، محسوب می‌شود.

نسیم ادبی

بازیگران فیلم پرونده باز است

نسیم ادبی هنرپیشه زن اهل ایران در 17 شهریور 1355 متولد شد. او از سال 1375 با سریال‌ دوقلوها وارد دنیای بازیگری شد و پس از آن بیشتر حضور پررنگی در تئاتر داشت و کمتر در سینما و تلویزیون فعالیت می‌کرد. نقطه عطف این بازیگر در سال 1394 با سریال شهرزاد و نقش حمیرا رقم خورد. حمیرا به خانم ادبی فرصت این را داد تا در آثار پررنگی همچون سریال‌های گلشیفته و برادر جان حضور پیدا کند و امروزه جز دیده‌شده‌ترین بازیگران تلویزیون باشد. از فیلم‌های این بازیگر باید به خانه دختر، دوران عاشقی، پسرکشی، لب خط و آنها مرا دوست داشتند اشاره کنیم. خانم ادبی در زمینه صداپیشگی نیز فعالیت دارند.

حسین پاکدل

هنرپیشه های فیلم سینمایی پرونده باز است

حسین پاکدل هنرپیشه اهل ایران در 7 دی ماه سال 1338 به دنیا آمد. او تهیه‌کننده و مدیر سابق شبکه صدا و سیما و کارگردان فیلم نیز است و فعالیت خود را از دهه 60 شروع کرد و مدتی مدیریت پخش شبکه اول سیما را برعهده داشت، همچنین مدیر دوره‌های جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و تئاتر شهر نیز بود. او در آثار شاخصی همچون یاس های وحشی، برف روی کاج ها، آزادی مشروط، لانتوری، پشت دیوار سکوت و دیدن این فیلم جرم است حضور پیدا کرد و فیلم ایرانی پرونده باز است از جمله کارهای جدید او محسوب می‌شود.

شادی مختاری

تریلر فیلم سینمایی پرونده باز است

شادی مختاری بازیگر ایرانی در 18 فروردین 1373 به دنیا آمد. او از سال 1397 با سریال‌های دل دار و هفت و نیم توجه‌ها را به سوی خود جلب کرد و بعدها در سریال‌های جزیره و فیلم ایرانی پرونده باز است حضور پیدا کرد.

پویا نجفی

فیلم پرونده باز است کیومرث پوراحمد

پویا نجفی هنرپیشه نوجوان ایرانی در سال 1386 متولد شد و از کودکی به بازیگری علاقه داشت. مرحوم پوراحمد پس از دیدن استعداد این نوجوان او را برای نقش اول خود یعنی فرهاد انتخاب می‌کند و به گفته خود این بازیگر او را مارلون براندو صدا می‌زد. این هنرپیشه در فیلم گل به خودی نیز حضور پیدا کرد.

سایر هنرپیشه های فیلم سینمایی پرونده باز است عبارتند از:

  • سام قریبیان
  • علی باقری
  • مه‌لقا باقری
  • راشین ربی
  • مهبد جهان نوش
  • محمد متین ستاری
  • یزدان عیدی

نقد فیلم سینمایی پرونده باز است

پرونده باز است، فیلمی بود که پس از اکران در جشنواره فجر مورد انتقاد قرار گرفت و همچنین نامزد هیچ عنوانی نشد. زنده‌یاد پوراحمد برای اکران در جشنواره نبود و همچنین دو روزنامه جوان و کیهان نمرات فیلم پرونده باز است را پایین اعلام کردند. اما آیا پرونده باز است، فیلمی بی‌محتواست؟

نقد فیلم سینمایی پرونده باز است

محتوای فیلم پرونده باز است

این اثر به سراغ یکی از پراستفاده‌ترین موضوعات در ایران می‌رود و مسئله قصاص، قتل غیرعمد و بخشش را با الهام از پرونده‌ای واقعی نشان می‌دهد. ایده فیلم حتی در یک اثر تلویزیونی مثل سریال شاید برای شماهم اتفاق بیافتد، دیده می‌شود و چیز نویی نیست که مخاطب را مبهوت کند اما فیلم پرونده باز است نکات اخلاقی‌ای برای گفتن نیز دارد.

اول اینکه این فیلم قصد ندارد صرفا ترحم مخاطب را برانگیزد و با نشان دادن صحنه‌های درام اشک او را دربیاورد. فیلم بیشتر قصد دارد به سمت ریشه‌ها برود، ریشه‌هایی که منجر می‌شوند یک نوجوان 16 ساله دست به قتلی بزند که نه تنها سرنوشت او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، بلکه چندین زندگی را نیز ویران می‌کنند. این اثر سعی دارد بگوید خانواده، تربیت، جامعه و تحقیرهایی که یک کودک از سن کم با آنها روبه‌رو است، قاتل می‌سازند نه صرفا یک بحث و دعوا!

جمع بندی بر فیلم

فرهاد اگرچه به عنوان یک قاتل روح پاکی دارد، اما قرار نیست تمام این افرادی که سرنوشت مشابه دارند مانند او باشند. فیلم پایانی تقریبا باز دارد و نمی‌خواهد صرفا با گل و بلبل نشان دادن اوضاع، فرهنگ بخشش را به مخاطب نشان دهد، چرا که بخشیدن با زاویه نگاه جامعه، تعصب‌های خانواده مقتول و همچنین تجربه‌های آنان قطعا کار آسانی نخواهد بود.

این اثر اگرچه نتوانسته به اندازه اتوبوس شب و کفش‌هایم کو؟ پرداختی جذاب داشته باشد، اما به عنوان یک فیلم اجتماعی ارزش تماشا دارد. در مجموع پیام اصلی فیلم عوامل ایجاد قتل توسط نوجوانان هستند که باید به آنها توجه شود.

کلام آخر

بررسی فیلم سینمایی پرونده باز است

با معرفی و بررسی فیلم سینمایی پرونده باز است همراه شما بودیم و سعی کردیم تا یک دیدگاه کلی به شما برای تماشای این اثر بدهیم و نکات آن را اعلام کنیم. آیا شما تریلر فیلم سینمایی پرونده باز است را دیده‌اید؟ چه نقاط ضعف و قوتی در فیلم می‌بینید؟ همچنین برای دانلود فیلم سینمایی پرونده باز است باید تا پایان اکران و پخش قانونی آن صبر کنید. از همراهی شما تا پایان این مقاله متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو