مصرف برق هوش مصنوعی گوگل به اندازه کشور ایرلند است

منبع: تکراتو

3

1402/7/20

18:46


یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف برق هوش مصنوعی گوگل به اندازه مصرف برق در کشور ایرلند است. مدل‌های دیگر AI چقدر انرژی برق مصرف می‌کنند؟

مصرف برق هوش مصنوعی گوگل به اندازه کشور ایرلند است

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف برق هوش مصنوعی گوگل به اندازه مصرف برق در کشور ایرلند است. مدل‌های دیگر AI چقدر انرژی برق مصرف می‌کنند؟

وبلاگ تخصصی حوزه نیمه‌هادی‌ها و هوش مصنوعی SemiAnalysis به تازگی مدعی شده است که مصرف برق هوش مصنوعی گوگل به اندازه مصرف یک سال برق در کشور ایرلند است. علاوه براین، پیش‌تر مشخص شده بود که چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT نیز مصرف برق بسیار زیادی داشته و OpenAI بهای سنگینی برای آن پرداخت می‌کند. حال با توجه به این موضوع، آیا جهان در آینده با مشکل کمبود برق مواجه می‌شود؟

بیشتر بخوانید: تشخیص ژن‌های بیماری‌زا با هوش مصنوعی گوگل

مصرف برق هوش مصنوعی گوگل به اندازه کشور ایرلند است

سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی حجم عظیمی از داده‌ها را برای آموزش مصرف می‌کنند و برای کارکردن به برق زیادی نیاز دارند. اکنون در مطالعه جدیدی مصرف انرژی و تولید کربن چندین مدل زبانی بزرگ محاسبه شده است که اعداد و ارقام آن می‌تواند شما را شگفت‌زده کند.

یکی از مدل‌هایی که در این مطالعه بررسی شده، ChatGPT است که با کمک 10 هزار پردازنده گرافیکی انویدیا کار می‌کند. براساس داده‌های این گزارش، مدل هوش مصنوعی متعلق به شرکت OpenAI برای پردازش‌های خود 1287 مگاوات‌ساعت برق مصرف می‌کند که این میزان با انرژی مصرفی سالانه 121 خانه در ایالات‌متحده برابر است.

مصرف برق هوش مصنوعی گوگل به اندازه کشور ایرلند است

درباره شرکت گوگل نیز گفته شده که کل مصرف برق این شرکت در سال 2021، 18.3 تراوات‌ساعت بوده است و هوش مصنوعی 10 تا 15 درصد از تمام این میزان را تشکیل می‌دهد. بااین‌وجود، در بدترین سناریوی ممکن، بخش هوش مصنوعی گوگل به‌تنهایی می‌تواند به‌اندازه کشوری مانند ایرلند (29.3 تراوات‌ساعت در سال) برق مصرف کند.

«الکس دی فرایز»، نویسنده این مطالعه، با اشاره به داده‌های به‌دست‌آمده استدلال می‌کند که در آینده، انرژی موردنیاز ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است حتی بیشتر از نیاز برخی از کشورهای کوچک باشد! البته باید اشاره کرد که این داده‌ها براساس بررسی‌های یک محقق شکل گرفته است و شاید چندان قابل اطمینان نباشد.

از زمانی که ChatGPT در اواخر سال 2022 راه‌اندازی شد، هوش مصنوعی مولد رونق گرفت و این امر باعث شد تراشه‌های هوش مصنوعی با افزایش تقاضای شدیدی مواجه شوند. انویدیا که رهبر اصلی تراشه‌های هوش مصنوعی محسوب می‌شود، در سه‌ماهه منتهی به جولای 2023 درآمدی معادل 16 میلیارد دلار را گزارش کرد که این امر نشان می‌دهد تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی همچنان درحال افزایش است.

وبلاگ تخصصی حوزه نیمه‌هادی‌ها و هوش مصنوعی SemiAnalysis در گزارشی تخمین زده که اضافه‌کردن یک چت‌بات مانند ChatGPT به هریک از جستجوهای گوگل، به 512,820 سرور A100 HGX انویدیا و بیش از 4 میلیون GPU نیاز دارد. با وجود اینکه هر سرور از 6.5 کیلووات برق استفاده می‌کند، مصرف برق روزانه این فرایند می‌تواند به 80 گیگاوات‌ساعت و سالانه به 29.2 تراوات‌ساعت برسد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره میزان مصرف برق هوش مصنوعی گوگل چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو